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  • 1
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    Springer
    Journal of molecular medicine 47 (1969), S. 909-912 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The intravenous glucose tolerance test yields the biokinetic standard parameters when analysed according to the pharmacokinetic principles. 31 children with ketonuria were investigated and the results were compared to those obtained from 68 healthy children. It was found, that the transfer of glucose is diminished in ketonuria. It is shown, that this diminution is not due to lack of glucose but to a low turnover constant combined with an impaired glucose-mobilisation. The application of large amounts of glucose leads to an increased glucose pool and thus to an increase of the transfer. This effect ist exaggerated by insulin. It is therefore suggested, that the non-diabetic hyperketonemic coma be treated with glucose infusions and insulin.
    Notes: Zusammenfassung Die mit der intravenösen Glucosebelastung gewonnenen biokinetischen Stoffwechselstandardgrößen von 31 Kindern mit Acetonurie werden mit denen von 68 gesunden Kindern verglichen. Es wird gezeigt, daß der Glucosedurchfluß durch das Blut (Transfer) bei Acetonurie vermindert ist und daß diese Verminderung nicht, wie vielfach angenommen wird, auf Glucosemangel beruht. Sie beruht vielmehr auf einer Herabsetzung des Glucoseverbrauchs bei gleichzeitiger Minderung der Glucoseneubildung. Die Zufuhr großer Glucosemengen bewirkt eine Vergrößerung des leicht austauschbaren Pool und damit eine Steigerung des Transfer. Dieser Effekt kann durch die Gabe von Insulin weiterhin verstärkt werden. Die Behandlung des nichtdiabetischen hyperketonämischen Komas mit Glucose und Insulin wird deshalb vorgeschlagen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
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    Springer
    Journal of molecular medicine 51 (1973), S. 454-460 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Pharmacokinetics ; biokinetics ; glucose metabolism ; neoantology ; overweight newborn ; Pharmakokinetik ; Biokinetik ; Glucosestoffwechsel Neonatologie ; übergewichtige Neugeborene
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Messungen der Konzentration und des Umsatzes der Glucose lassen tiefgreifende und rasch ablaufende Veränderungen des Glucosestoffwechsels in der Neugeborenenperiode erkennen. Da Gleichgewichtsbedingungen somit nicht vorliegen, ist die wichtigste Voraussetzung zur Bewertung einer intravenösen Glucosebelastung während der ersten Lebensstunden nicht gegeben. Auf mathematischem Wege und durch Befunde des Neugeborenen einer diabetischen Mutter wird dargestellt, daß das dieser Technik zugrundeliegende Konzept auch für die meßbaren Veränderungen in diesem Alter Gültigkeit besitzt. Bei Säuglingen im Alter von 1–7 Monaten ist die sog. Nüchternkonzentration der Blutglucose Schwankungen unterworfen, die den analytischen Fehler überschreiten. Diese können bislang nicht im pharmakokinetischen Sinne erklärt und berücksichtigt werden und müssen als „analytische Unsicherheit“ in Kauf genommen werden. Dennoch können Normwerte der biokinetischen Parameter der Glucose bei Neugeborenen und Säuglingen im 1. Lebensjahr aufgestellt und Altersabhängigkeiten nachgewiesen werden. Übergewichtige Neugeborene, deren Mütter allgemein als potentielle Diabetikerinnen betrachtet werden, weisen Unterschiede gegenüber der Norm auf insoweit, als die Reifung des Glucosestoffwechsels hier bereits intrauterin vor sich geht, während sie normalerweise erst gegen Ende der Neugeborenenperiode einsetzt.
    Notes: Summary In the newborn period the metabolism of glucose as judged from the values of both glucose level and turnover undergoes rapid changes. Since steady-state conditions are mandatory for the evaluation of the intravenous glucose tolerance test this technique cannot be applied without criticism to infants in the first hours of life. However, it can be shown by mathematical procedures and by experimental findings that the basic concept of this method is also valid when apparent changes take place. In infants between 1 and 7 months of age, it can be seen that the so-called fasting glucose level is subject to variations exceeding the analytical range of error. As such, the results of the intravenous glucose load tests are also subject to error. Normal values for the pharmacokinetic parameters of glucose have nevertheless been established which correspond to factors involved in glucose homeostasis in newborns and infants in the first year of life. In overweight newborns, whose mothesr are in general considered to be potential diabetics, values can be observed which differ significantly from the normal; in these cases the onset of the maturation of the glucose metabolism seems to take place already in utero, while it usually occurs only after birth.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
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    Springer
    Journal of molecular medicine 44 (1966), S. 88-90 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The concentration of serum iron was investigated in 1607 mature and premature children with a micromethod with bathopheanthrolin. The obtained normal values are equal with previous findings made under other geographic conditions. Our results are by little higher in different stages of age, perhaps in cause of other nutritional conditions. The consensuel course of corresponding courves during growth can be considered as a regularity, which is based on iron metabolism in childhood.
    Notes: Zusammenfassung 1. Bei 1607 unreifen und reifen Kindern wurde mit einer Mikrolitermodifikation der Bathophenanthrolinmethode die Serumeisenkonzentration untersucht. 2. Die erhaltenen Normwerte stimmen generell mit früheren unter anderen geographischen Bedingungen erhobenen Befunden überein. 3. Die eigenen Werte liegen in einzelnen Lebensabschnitten offenbar infolge veränderter Ernährungsbedingungen gering höher. 4. Der gleichsinnige Verlauf aller Kurven während des Wachstums wird als Ausdruck einer Gesetzmäßigkeit gewertet, die ihre Ursache im Eisenstoffwechsel des Kindes hat.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
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    Springer
    Journal of molecular medicine 46 (1968), S. 503-505 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary 1. 45 years ago the intravenous glucose tolerance test (GTT) was inaugurated. Because of his more accurate certainty the GTT has greater advantages than the different kinds of oral glucose load. 2. This advantages are to unlock provided that the excesses of blood glucose levels during the GTT are included into the calculation but not the concentrations of blood sugar superior to zero. 3. Proceedings of evaluation of the standard sizes of glucose kinetics related to the miscible pool are given and the results in healthy children and adults are tabulated. The dependence of kinetic values upon the advancing age are pointed out. 4. Taking a diabetic as model there is shown the procedure if glycosuria occurs during the GTT.
    Notes: Zusammenfassung 1. Es wird auf die 45jährige Geschichte des intravenösen Glucose-Toleranz-Testes (GTT) hingewiesen, der gegenüber den oralen Belastungsproben wegen seiner exakten Aussagekraft über die Glucoseassimilation große Vorteile auf sich vereinigt. 2. Diese sind allerdings nur erschließbar, wenn man den Nüchtern-Blutzucker in das rechnerische Kalkül einbezieht, eine Forderung, die bisher meist nicht beachtet worden ist. 3. Es wird eine Aufstellung der kinetischen Stoffwechselgrößen, bezogen auf den Blutzucker, mitgeteilt, die mit dem GTT bei gesunden Probanden verschiedenen Lebensalters gefunden wurden. Ein deutlicher Altersgang der Werte ist erkennbar. 4. Am Beispiel eines Diabetikers wird das Vorgehen bei vorhandener Glykosurie gezeigt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
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    Springer
    Journal of molecular medicine 55 (1977), S. 451-456 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Indocyanine green kinetics ; Newborns ; Non-hemolytic hyperbilirubinemia ; Phenobarbital treatment ; Indocyanin-Grün-Kinetik ; Neugeborene ; Transitorische Hyperbilirubinämie ; Phenobarbitalinduktion
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 22 Neugeborenen mit einer transitorischen Hyperbilirubinämie wurde eine intravenöse Belastung mit Indocyanin-Grün in einer Dosierung von 2 mg, 3 mg and 4 mg pro kg Körpergewicht durchgeführt und die kinetischen Parameter der Farbstoffelimination aus dem Blut bestimmt. Da Indocyanin-Grün selektiv von der Leber aufgenommen und nicht weiter metabolisiert wird, sind diese Parameter ein Maß für die Leistung hepatozellulärer Eliminationsmechanismen. 11 Neugeborene waren zuvor 5 Tage lang mit 7,5 mg Phenobarbital pro kg Körpergewicht zur Verhinderung einer transitorischen Hyperbilirubinämie behandelt worden. Im Vergleich zum unbehandelten Kollektiv war die Bilirubinkonzentration im Serum nach Phenobarbitalbehandlung signifikant erniedrigt und die Kenngrößen der Eliminations-Sättigungskinetik von Indocyanin-Grün aus dem Blut verändert. Die maximale EliminationsgeschwindigkeitV max und die Michaelis-Menten-KonstanteK m waren bei den behandelten Säuglingen mit 71,1 µMol/l·min bzw. 356,4 µMol/l signifikant größer als bei den unbehandelten (23,4 µMol/l·min bzw. 100,0 µMol/l. Die kinetischen Daten der Indocyanin-Grün-Elimination, die bei Neugeborenen mit und ohne Phenobarbitalbehandlung bestimmt wurden, stützen die Vermutung, daß zytoplasmatische Transportproteine der Leber die Aufnahme organischer Anionen einschließlich des Bilirubins in die Zelle vermitteln. Ein Mangel dieser Proteine im Neugeborenenalter mag eine der Ursachen für die Entstehung der transitorischen Hyperbilirubinämie sein.
    Notes: Summary The kinetic parameters of indocyanine green elimimination from blood were determined after an intravenous load of the dye in a dosage of 2–4 mg per kg body weight in 22 newborns with a non-hemolytic hyperbilirubinemia. Since the uptake of indocyanine green by liver is selectively carried out and the dye is not further metabolised, these kinetic parameters serve as measures for the performance of hepatocellular elimination. 11 of these newborns were treated 5 days previously with 7.5 mg phenobarbital per kg body weight. Compared to the untreated group, the serum bilirubin concentration significantly decreased after treatment with phenobarbital and the parameters of elimination of the dye from blood changed as described by saturation-kinetics. The maximal elimination-rateV max and the Michaelis-Menten-constantK m were significantly higher in newborns treated with phenobarbital (71.1 µMol/l·min and 356.4 µMol/l) than in the untreated ones (23.4 µMol/l·min and 100.0 µMol/l). Kinetic data of indocyanine green elimination gathered in newborns treated with and without phenobarbital support the hypothesis that cytoplasmatic proteins of liver should facilitate the uptake of organic anions inclusively bilirubin into the liver cell. A defiency of such transport proteins may be one of the causes of non-hemolytic hyperbilirubinemia in newborns.
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  • 6
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Plasmapheresis ; Hemolytic-uremic syndrome ; Prostacyclin
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Three children with hemolytic-uremic syndrome (HUS) were successfully treated with plasmapheresis (PP) combined with early hemodialysis and administration of Aspirin and dipyridamole. Stimulation of vascular prostacyclin release with patients' plasma was measured before and after PP. It was reduced before and increased after plasma exchange. The data indicate that PP might be a useful tool in treatment of (HUS) in children.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
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    Springer
    Journal of molecular medicine 43 (1965), S. 1332-1334 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In 10 babies and 10 older children the sulfanilamide 4-sulfanilamido-5, 6-dimethoxypyrimidin was investigated. The elimination half time was 93,3 hours or nearly 4 days in average. So this drug has the slowest elimination of all known sulfanilamides. This extremly slow elimination is caused by a great tubular reabsorption and a relative high protein binding. The kinetic parameters allow to calculate the dose for babies, which should be 1,3 times higher than in adults. The enteral absorption was examined with the method of corresponding areas ofDost and was found complete.
    Notes: Zusammenfassung 1. Das Verhalten des Sulfanilamids 4-Sulfanilamido-5,6-dimethoxypyrimidin wurde bei insgesamt 10 Säuglingen und 10 größeren Kindern untersucht. 2. Die Eliminationshalbwertszeit betrug im Mittel 93,3 Std oder fast 4 Tage. Damit hat dieses Sulfanilamid von den bekannten Präparaten die langsamste Elimination. Diese extrem langsame Ausscheidung ist durch eine sehr starke tubuläre Reabsorption und die relativ hohe Eiweißbindung bedingt. 3. Aus den Daten des kinetischen Verhaltens wird errechnet, daß die relative Dosis bei Säuglingen 1,3mal größer als bei größeren Kindern bzw. Erwachsenen sein sollte. 4. Die enterale Absorption, deren Größe mit Hilfe des Verfahrens nachDost ermittelt wird, erfolgt vollständig.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
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    Springer
    Journal of molecular medicine 44 (1966), S. 411-412 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The intramuskular application of 75 mg Complamin effects in children and adults a high significant increase of the concentration of iron in the serum. The maximum of the iron concentration will be reached in children after 2 hours, in adults after 4 hours.
    Notes: Zusammenfassung Die intramuskuläre Gabe von 75 mg Complamin führt bei Kindern und bei Erwachsenen zu einem signifikanten Anstieg der Serumeisenkonzentration, der bei Kindern nach 2 Std, bei Erwachsenen nach 4 Std sein Maximum erreicht.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
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    Springer
    Journal of molecular medicine 43 (1965), S. 904-905 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In mature and premature new borns the influence of Complamin on the elimination of sulfonamides was investigated in the example of Sulfasomidin. After 3 days application of Complamin the elimination half time was 27,5% shorter than initially (average of 23 children). A controll group (13 children) showed no alteration. Complamin in new borns induced an activation of sulfonamid elimination, which is normally retarded in this age.
    Notes: Zusammenfassung Bei reifen und unreifen Neugeborenen wurde am Beispiel des Sulfasomidins die Beeinflussung der Elimination von Sulfonamiden durch Complamin untersucht. Nach dreitägiger Complamingabe verringerte sich die Eliminationshalbwertszeit um 27,5% (Mittelwert von 23 Kindern). Bei einer Kontrollgruppe von 13 Kindern zeigte sich dagegen keine Veränderung. Complamin führt also bei Neugeborenen zu einer Aktivierung der Sulfonamidelimination, die in dieser Altersgruppe normalerweise verlangsamt ist.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 51 (1973), S. 615-619 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Water turnover ; elimination of water ; water load ; oral ; water load intravenous ; elimination of water in relation to age ; Volhard's water loading ; Wasserumsatz ; Wasserelimination ; Wasserbelastung oral ; Wasserbelastung intravenös ; Altersabhängigkeit der Wasserelimination ; Volhardscher Wasserversuch
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Durch entsprechende Auswertung einer Wasserbelastung im Sinne des Volhardschen Wasserversuchs läßt sich nach den Vorstellungen und Experimenten von Ther und von Dost die Umsatzgeschwindigkeit des Wassers ermitteln. 159 Kinder wurden einer oralen oder z.T. wiederholten i.v. Wasserbelastung unterzogen. 15 Doppelbelastungen zeigten, daß die Reproduzierbarkeit ausgezeichnet ist. Gesunde Kinder zeigten vom 12. Lebenstage bis zu 15 Jahren im Mittel eine Eliminationshalbwertzeit von 40,6 min (0,68 h) bzw. eine Eliminationskonstante von 1,02 h−1. Bei jüngeren Kindern erfolgte die Elimination deutlich langsamer (t 50%=2,2 h,k 2=0,34 h−1). Bei verschiedenen krankhaften Zuständen war die Wasserelimination deutlich verlangsamt. Es wird festgestellt, daß mit Hilfe der pharmakokinetischen Auswertung der einfachen Wasserbelastung Daten über den biokinetischen Umsatz des Wassers gewonnen werden können.
    Notes: Summary The experiments of Ther and of Dost showed that Volhard's water load can be interpreted as to yield the rate of transfer of water through the body. Oral or intravenous water loading tests were performed in 159 children. Replications in 15 children showed excellent reproducibility. Healthy children twelve days to fifteen years of age have an elimination half life of water of5 50%=40.6 min (0.68 h) corresponding to a rate constant of elimination ofk 2=1.02 h−1. In various diseases a reduction of the rate of elimination can be observed. Our experiments demonstrate that it is possible to obtain biokinetical data on water turnover from the pharmacokinetical evaluation of Volhard's water load.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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