ISSN:
0942-0940
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary For the assessment of an operative treatment of Porencephaly three findings which are specific for this clinical picture must be considered: 1. The common anatomico-pathological finding will be an accompanying internal hydrocephalus, whose origin is usually obscure. 2. Clinically, in many cases, the porencephaly is initially silent and first reveals itself during the course of the first decade of life. 3. There is a tendency to a progressive course. For the interpretation of these anatomico-pathological and clinical findings the following hypothesis is proposed. The c.s.f. pressure leads to a progressive dilatation of the porus and thereby, after a while, to a reduction of the c.s.f. resorption areas. Thus, after months and years a communicating hydrocephalus develops and, as a result of the increased intracranial pressure, a “progressive” porencephaly becomes clinically manifest. The adequate and most economical operative treatment would accordingly be to seek an early insertion of a ventriculo — or poro-atrial shunt. With examples of case histories and the corresponding clinical, neuroradiological and operative findings the hypothesis and the value of a c.s.f. draining operation have been investigated.
Notes:
Zusammenfassung Zur Beurteilung eines operativen Vorgehens bei der Porenzephalie müssen drei für dieses Krankheitsbild eigentümliche Befunde berücksichtigt werden: 1. Pathologisch-anatomisch wird häufig ein begleitender Hydrozephalus internus gefunden, dessen Ursache meist ungeklärt ist. 2. Klinisch bleibt die Porenzephalie in vielen Fällen anfangs stumm und wird erst im Laufe des ersten Lebensjahrzehntes manifest. 3. Die Tendenz zu einem progredienten Verlauf. Zur Deutung dieser pathologisch-anatomischen und klinischen Befunde wird folgende Hypothese zur Diskussion gestellt: Der Liquordruck führt zu einer progredienten Ausweitung des Porus und damit auf die Dauer zu einer Abnahme der Liquorresorptionsstätten. Über Monate und Jahre entwickeln sich dann ein Hydrozephalus communicans und infolge der intrakraniellen Drucksteigerung eine „wachsende“, klinisch manifeste Porenzephalie. Die adäquate und schonendste operative Therapie wäre somit in einem frühzeitig anzulegenden ventrikulobzw. poro-atrialen Shunt zu suchen. An kasuistischen Beispielen mit entsprechenden klinischen, neuroradiologischen und operativen Befunden werden die Hypothese und der Wert einer liquordrainierenden Operation geprüft.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF01400555
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