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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Diabetologia 34 (1991), S. 786-789 
    ISSN: 1432-0428
    Keywords: Fibronectin ; diabetes mellitus ; isolated glomeruli
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The obese Zucker rat is a classic model of non-immune mediated spontaneous focal glomerulosclerosis. An important initiating hallmark of glomerulosclerosis in this model is mesangial matrix expansion. Fibronectin, a highly biologically active glycoprotein, is a normal constituent of mesangial extracellular matrix. Using a quantitative method based on enzyme immunoassay we assessed the intraglomerular fibronectin content and its degradation in obese Zucker rats and their lean littermates. In the obese Zucker rats the glomerular fibronectin content was significantly higher in comparison to the controls (88±6 vs 48±4 ng/103 glomeruli). Furthermore, proteinase activity against fibronectin was significantly reduced in the glomeruli of obese Zucker rats when compared to control animals (at pH 5.4: 186±6 U/mg protein vs 286±14 U/mg protein, at pH 7.4: 152±12 U/mg protein vs 193±12 U/mg protein). These data demonstrate that in obese Zucker rats there is a glomerular accumulation of fibronectin which we propose is at least partly due to diminished proteolytic digestion. Whether accumulation of intraglomerular fibronectin contributes to progressive glomerulosclerosis remains a matter of debate.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Diabetologia 37 (1994), S. 567-571 
    ISSN: 1432-0428
    Keywords: IDDM ; streptozotocin ; tubules ; glomeruli ; collagenase ; gelatinase ; cathepsins ; hypertrophy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary IDDM is associated with an increase in kidney size, which is due to cellular hypertrophy and progressive matrix accumulation within the glomerulus and throughout the tubulointerstitium. The present study addressed the potential role of cysteine and metalloproteinases in renal hypertrophy of short-term diabetes. Three weeks after induction of streptozotocin diabetes in rats, intraglomerular gelatinase activity (streptozotocin: 23±4 vs control: 44±3 mU/μg DNA) and cathepsin L + B activity (streptozotocin: 6.7±0.8 vs control: 9.3±0.7 U/μg DNA) were significantly decreased. Insulin treatment completely prevented the decline in glomerular proteinase activity (gelatinase: 37±6 mU/μg DNA; cathepsin L + B: 9.6±0.9 U/μg DNA). In isolated proximal tubules a similar pattern of enzyme activity could be observed. Three weeks of diabetes caused a significant decline in cathepsin L + B activity (streptozotocin: 28±2 vs control: 37±3 U/μg DNA). Insulin treatment again prevented the decline in these tubular proteinase activities. In parallel, kidney weight increased by 22% and glomerular protein/DNA ratio rose by 17% in untreated diabetic rats. Diabetic rats receiving insulin displayed a normal glomerular protein/DNA ratio and the kidney weight was increased by only 5%. These results show that renal hypertrophy of early diabetes is closely associated with a decline in both glomerular and tubular proteinase activity. Adequate insulin substitution prevented renal hypertrophy and the reduction in proteinase activity.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Diabetologia 37 (1994), S. 567-571 
    ISSN: 1432-0428
    Keywords: Key words IDDM, streptozotocin, tubules, glomeruli, collagenase, gelatinase, cathepsins, hypertrophy.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary IDDM is associated with an increase in kidney size, which is due to cellular hypertrophy and progressive matrix accumulation within the glomerulus and throughout the tubulointerstitium. The present study addressed the potential role of cysteine and metalloproteinases in renal hypertrophy of short-term diabetes. Three weeks after induction of streptozotocin diabetes in rats, intraglomerular gelatinase activity (streptozotocin: 23±4 vs control: 44±3 mU/µg DNA) and cathepsin L+B activity (streptozotocin: 6.7±0.8 vs control: 9.3±0.7 U/µg DNA) were significantly decreased. Insulin treatment completely prevented the decline in glomerular proteinase activity (gelatinase: 37±6 mU/µg DNA; cathepsin L+B: 9.6±0.9 U/µg DNA). In isolated proximal tubules a similar pattern of enzyme activity could be observed. Three weeks of diabetes caused a significant decline in cathepsin L+B activity (streptozotocin: 28±2 vs control: 37±3 U/µg DNA). Insulin treatment again prevented the decline in these tubular proteinase activities. In parallel, kidney weight increased by 22 % and glomerular protein/DNA ratio rose by 17 % in untreated diabetic rats. Diabetic rats receiving insulin displayed a normal glomerular protein/DNA ratio and the kidney weight was increased by only 5 %. These results show that renal hypertrophy of early diabetes is closely associated with a decline in both glomerular and tubular proteinase activity. Adequate insulin substitution prevented renal hypertrophy and the reduction in proteinase activity. [Diabetologia (1994) 37: 567–571]
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 40 (1962), S. 1002-1003 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zusammenfassung An Hand von Clearance-Untersuchungen bei 63 normotonen, nierengesunden, weiblichen Patienten wird zur Frage der Altersabhängigkeit von Nierenplasmastrom und Glomerulumfiltrat Stellung genommen. Die PAH-Clearance fällt nach dem 40. Lebensjahr progredient ab, während die Inulin-Clearance bis zum Alter von 60 Jahren im wesentlichen konstant bleibt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 40 (1962), S. 1003-1006 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zusammenfassung Hämodynamische und nierenhämodynamische Untersuchungen bei 65 essentiellen Hypertonikern ergaben bei 23% der Fälle eine PAH-und Inulin-Clearance im unteren Bereich der Norm, bei bereits eingeschränkter aktiver Blutmenge. Das Auftreten einer Renalisierung war durch eine Abnahme des Nierenplasmastromes bei geringerer Einschränkung des Glomerulumfiltrates gekennzeichnet. Daraus resultierte der für die renalisierte Hypertonie charakteristische Anstieg der Filtrationsfraktion. In diesem Stadium wies die Gesamthämodynamik — beurteilt nach dem Verhalten von aktivem Blutvolumen und Kreislaufzeit — im Vergleich zur nichtrenalisierten Hypertonie keine wesentlichen Veränderungen auf. Diese Befunde bestätigen die Aufassung, daß die Renalisierung der kompensierten essentiellen Hypertonie durch einen autonomen intrarenalen Prozeß verursacht wird. Bei kardialer Plusdekompensation war eine weitere Abnahme der Nierenfunktion jedoch Folge einer Verschlechterung der Gesamthämodynamik. Die Filtrationsfraktion zeigte gegenüber der kompensierten renalisierten Hypertonie einen weiteren statistisch signifikanten Anstieg, der vom Blutdruck unabhängig war.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 43 (1965), S. 770-772 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Filtration Fraction in Patients with Solitary Kidney. In 24 patients with a solitary kidney (21 unilateral nephrectomized and 3 with congenital unilateral renal aplasia) Inulin- and PAH-Clearances were studied. Results indicate a statisticaly significant decrease of filtration fraction in 11 normotensive patients as compared to 14 hypertensive patients. (F. F. 14.4±3.46, 19.1±3.1, respectively,t=3.86,p〈0.005).
    Notes: Zusammenfassung Bestimmungen der Inulin- und PAH-Clearance ergaben bei elf normotonen einnierigen Patienten eine im Vergleich zum effektiven Nierenplasmastrom stärkere Einschränkung des Glomerulumfiltrates mit daraus resultierender Erniedrigung der Filtrationsfraktion auf 14,4±3,46%. 14 weitere hypertone einnierige Patienten zeigten demgegenüber eine statistisch signifikant höhere Filtrationsfraktion von 19,1±3,1% (t=3,86,p〈0,005).
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 48 (1970), S. 1052-1056 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Infusion of 1,000 mg Furosemid (F) within 40 min (25 mg F/min) induced reversible hearing loss in 9 out of 15 uremic patients, affecting mainly the medium and high acoustic frequencies. A dose of 600 mg Furosemid (15 mg F/min) administered during the same period induced very slight reversible impairment of hearing in 4 out of 10 patients. Investigations in which 10 patients underwent either oral or long-term intravenous treatment with Furosemid in high dosage (maximum infusion rate 5,6 mg/min), revealed no ototoxic side effects. Thus it can be concluded from these findings that the occurence of Furosemid-related impairment of hearing is a function of dose-time quotients. The fact that mainly the medium and high acoustic frequencies are affected presents a contrast to the diffuse ototoxic effects observed in uremic intoxication or after treatment with Streptomycin, and suggests a selective effect on the organ of Corti. From these results it can be concluded, that high intravenous doses of Furosemid should be applied only over a prolonged period. Infusion of 1000 mg Furosemid, for instance, should be performed as far as possible in not less than 4 hours (4 mg F/min).
    Notes: Zusammenfassung Die intravenöse Verabfolgung von 1000 mg Furosemid (F) innerhalb von 40 min (25 mg F/min) hatte bei 9 von 15 Urämiepatienten einen reversiblen Gehörsturz zur Folge, der vornehmlich die mittleren und hohen Schallfrequenzen betraf. Eine im gleichen Zeitintervall verabfolgte geringere Dosis von 600 mg Furosemid (15 mg F/min) bewirkte bei 4 von 10 Kranken eine im ganzen leichtere, reversible Gehörstörung. Verlaufsuntersuchungen, in denen 10 Urämiepatienten entweder eine orale oder protrahierte intravenöse Behandlung mit hochdosiertem Furosemid (maximale Infusionsgeschwindigkeit 5,6 mg/min) erhielten, fürhrten zu keinerlei ototoxischen Nebenwirkungen. Nach den erhobenen Befunden ist das Auftreten furosemidbedingter Hörstörungen eine Funktion des Dosis-Zeitquotienten. Der bevorzugte Befall mittlerer und hoher Schallfrequenzen unterscheidet sich von den diffusen ototoxischen Einwirkungen, die z. B. durch urämische Stoffwechselstörungen oder Streptomycinmedikation auftreten und spricht für einen selektiven Angriff im Cortischen Organ selbst. Als Schlußfolgerung ist aus den Befunden abzuleiten, daß eine intravenöse hochdosierte Furosemidapplikation nicht kurzfristig und rasch, sondern ausschließlich protrahiert erfolgen darf. Die Infusion von beispielsweise 1000 mg Furosemid sollte nach Möglichkeit einen Zeitraum von 4 Std (4 mg F/min) nicht unterschreiten.
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  • 8
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Unter Standard-Clearance-Bedingungen weisen Patienten mit Glomerulonephritis gehäuft eine erhöhte Magnesium-Ausscheidung auf. Diese erfährt bei komplizierendem Hochdruck eine weitere Steigerung. Pyelonephritispatienten zeigen vornehmlich bei hypertoner Verlaufsform eine Hypermagnesiurie, die nicht mit entsprechendem Anstieg der Natriumexkretion verbunden ist. Im Stadium der terminalen Niereninsuffizienz (GFR 〈 20 ml/min) ist die CMg bei Pyelonephritis signifikant, bei Glomerulonephritis hingegen nur insignifikant reduziert. Die fraktionelle Magnesiumexkretion ist bei Niereninsuffizienz beträchtlich gesteigert. Bei Patienten mit Glomerulonephritis besteht in Einzelfällen eine Nettosekretion. Als Ursache der prävalenten Magnesiumausscheidung bei Glomerulonephritis müssen neben einem sekundären Hyperaldosteronismus weitere krankheitsspezifische Faktoren diskutiert werden.
    Notes: Summary Clearance studies in patients withglomerulonephritis revealed a significant increase of magnesium excretion with highest values in the presence of hypertension. In patients with hypertensive pyelonephritis, magnesium clearance was elevated too, whereas only a tendency to increasing levels was observed in cases with normal blood pressure. Inthe end phase of renal failure with GFR reduction to less than 20 ml/min, magnesium clearance was significantly reduced in pyelonephritis, but to a smaller extent in glomerulonephritis. In the latter group, some patients showed a net secretion of magnesium. Besides the presence of a secondary hyperaldosteronism, additional factors specific for this disease, have to be considered as the cause of the high magnesium excretion rate in glomerulonephritis.
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  • 9
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Uremia ; Renal osteodystrophy ; Bone collagen metabolism ; Bone mineralization ; Urämie ; Renale Osteodystrophie ; Knochenkollagenstoffwechsel ; Skelettmineralisation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die renale Osteodystrophie reflektiert als chronischer Summationsschaden der Struktur und Funktion des Skeletts komplexe Veränderungen im hormonalen Bereich und der Calciumbilanz. Dem Morphologen zeigt sie sich als Mischbild verschiedener histologischer Befunde, unter denen vor allem die Fibro-Osteoclasie eine fortschreitende Destruktion des Knochens verursacht. Unter dem zusätzlichen Einfluß des gestörten Kollagenstoffwechsels des Knochens und der ungenügenden Bildung druckstabiler Mineralkristalle leiden auch die mechanischen Eigenschaften des Skeletts. Offenbar stört die Urämie per se die Kollagenreifung, als weitere pathogenetische Faktoren werden der Einfluß des sekundären Hyperparathyreoidismus sowie Störungen im Vitamin D3-Metabolismus diskutiert.
    Notes: Summary Important sequelae of uremia are hormonal changes in calcium homeostasis combined with chronic calcium imbalance causing structural alteration and functional insufficiency of bone. Morphological findings of the so called renal osteodystrophy are osteomalacia, osteitis fibrosa and osteoporosis. Osteitis fibrosa and abnormal skeletal metabolism (changes of collagen turnover, insufficient maturation of stable bone crystals) impair the mechanical qualities of bone. Probably the uremia per se influences the collagen metabolism; additional factors such as secondary hyperparathyroidism and deficiency of vitamin D3 are discussed.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 55 (1977), S. 1019-1020 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Ribonuclease ; Malnutrition ; Hämodialyse ; akute Pankreatitis ; Ribonuclease ; Malnutrition ; Hemodialysis ; Acute pancreatitis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Animal experiments have shown that malnutrition and protein deficiency states, respectively are associated with elevated tissue ribonuclease (RNase, E.C.3.1.4.22) activities. The causal intracellular alterations are unknown. Assuming that increased tissue RNase activities are reflected by serum levels, a study was made of the serum RNase activities in 10 healthy controls eating a normal diet (group I), 7 patients on long-term parenteral nutrition (group II), 13 chronic hemodialysis patients (group III), and 9 patients with acute pancreatitis (group IV). In group I the serum RNase activity corresponded to 195.3±58.8 U/ml. A significant (p〈0.005) elevation was noted in groups II (314.6±95.3 U/ml) and III (374.1±102.1 U/ml), no difference being detected in group IV (295.1±191.8 U/ml).
    Notes: Zusammenfassung Tierexperimente haben gezeigt, daß mit Unterernährung bzw. Eiweißmangel ein Aktivitätsanstieg der Gewebe-Ribonuclease (RNase, E.C.3.1.4.22) einhergeht. Die ursächlichen intrazellulären Veränderungen sind unbekannt. Unter der Annahme, daß sich die erhöhten Enzymaktivitäten der Gewebe im Serum widerspiegeln, untersuchten wir die Serum-RNase-Aktivität bei 10 gesunden Versuchspersonen unter normaler Ernährung (Gruppe I), bei 7 Patienten mit langdauernder parenteraler Ernährung (Gruppe II), bei 13 Patienten aus dem chronischen Hämodialyseprogramm (Gruppe III) und bei 9 Patienten mit akuter Pankreatitis (Gruppe IV). In Gruppe I betrug die RNase-Aktivität im Serum 195,3±58,8 U/ml. Bei Gruppe II (314,6±95,3 U/ml) und Gruppe III (374,1±102,1 U/ml) lag sie signifikant (p〈0,005) höher; zu Gruppe IV (295,1±191,8 U/ml) bestand kein Unterschied.
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