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  • 1
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Basal secretion ; peak hour histalog response (PHR) ; histalog ; prognosis ; Basalsekretion ; Gipfelsekretion (PHR) ; Histalog ; Prognose
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In einem durch mehrere Eigenschaften definierten und entsprechend dieser Merkmale aufgegliederten Kollektiv von 309 Testpersonen (Probanden und Patienten) wurden Durchschnittswerte der basalen und der durch Histalog maximal stimulierten Magensaftsekretion ermittelt. Dabei wurden Hospitalisation, Jahreszeit, Alter, Geschlecht und Körpergewicht berücksichtigt und nur Gruppen miteinander verglichen, die auf Grund dieser Merkmale hinreichend übereinstimmten. Für den Histalogtest wurde die peak hour histalog response als die am meisten geeignete Definition der maximalen Sekretionsantwort festgestellt. Sie wird in Abhängigkeit von der Krankheit zu verschiedenen Zeiten während des Testes erreicht. Die Reproduzierbarkcit des Testes ist für klinisch-physiologische Untersuchungen zufriedenstellend, dagegen für diagnostische und prognostische Zwecke mit Vorsicht zu beurteilen.
    Notes: Summary Average values of the basal and maximum gastric secretion stimulated by Histalog were determined in 309 test subjects (controls and patients). The whole population was divided into several groups according to age, sex and body weight. It was shown that average values were sometimes considerably different from those in the literature were obtained when only the groups well defined by several criteria were compared. Peak hour Histalog response was found to be the best parameter of the maximum gastric secretion elicited by Histalog. This period occurred at different times during the test depending on the gastric disease investigated. The reproducibility of the gastric test was estimated as sufficient for clinical-physiologic investigations, but less than satisfactory for diagnostic and prognostic purposes.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of pediatrics 152 (1993), S. 59-63 
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Hypertension, renal ; Central nervous system ; Convulsions ; Hypertensive encephalopathy ; Intracranial haemorrhage
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Involvement of the central nervous system (CNS) is a major complication of renal hypertension and is usually due to hypertensive encehalopathy. During a 17-year period we observed 25 children with renal hypertension associated with CNS manifestations in the absence of (group A) and 33 in the presence of advanced renal failure (group B). Convulsions were the most important symptom (65% in both groups combined). Other manifestations were reduced consciousness (69%), visual disturbances (28%), hemiplegia (14%), and cranial nerve palsy (10%). In 56% of children in group A, hypertension was recognised only after appearance of CNS symptoms. Three patients in group A and 19 in group B died. Intracranial haemorrhage associated with hemiplegia was found in 3 cases. From 1970–1977 to 1978–1986 the number of patients and the mortality in group B declined dramatically, probably as a result of improved antihypertensive and renal replacement therapy. In contrast, in group A the number of patients and of CNS symptoms remained similar. The study underlines the importance of frequent blood pressure monitoring in presence of acute or chronic renal disease.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    Earth and Planetary Science Letters 121 (1994), S. 19-41 
    ISSN: 0012-821X
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Geosciences , Physics
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 329 (1971), S. 239-239 
    ISSN: 1435-2451
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Entstehung akuter gastroduodenaler Erosionen und Ulcera kann mit Hilfe der peptischen Theorie nicht befriedigend erklärt werden. Es wurde daher geprüft, ob durch eine Beeinflussung der Mikrozirkulation durch einen Alphareceptorenblocker (Phenoxybenzamin) eine Senkung der Ulcushäufigkeit unter Stressbedingungen am Rattenmagen zu erzielen war. Bei 3 Streßmodellen konnte nachgewiesen werden, daß die prophylaktische Gabe eines Alphareceptorenblockers zur signifikanten Senkung der Ulcushäufigkeit führt. Nach diesen Ergebnissen stellen Durchblutungsstörungen auf dem Boden einer Sympathico-Adrenergen-Reaktion den ersten Schritt bei der Bildung akuter Schleimhautschäden am Rattenmagen dar.
    Notes: Summary The formation of acute gastro-duodenal erosions cannot be explained satisfactorily by the peptic theory alone. We therefore investigated whether the action of an alpha-receptor blocking agent, such as Phenoxybenzamine, on the micro-circulation, could produce a fall in the incidence of stress ulcers in the rat stomach. Using three stress models we were able to prove that the prophylactic administration of an alpha-receptor blocking agent led to a significant decrease of the number of ulcers. These findings establish that circulatory disorders resulting from a sympathico-adrenergic reaction constitute the first phase in the formation of acute lesions of the gastric mucosa in the rat.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Mesenteric vascular occlusion ; Leucocyte accumulation ; Tonometry ; Reperfusion
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Der Epithelschaden und die Leukozytenakkumulation in der Wand des Ileums nach Ischämie und Reperfusion wurden experimentell am Schwein untersucht. Die A. mesenterica superior wurde für 1 h (Gruppe 2; n=9), 2 h (Gruppe 3; n=6) und 3 h (Gruppe 4; n=7) abgeklemmt und 2 h reperfundiert. Die histologische Beurteilung erfolgte an Hämatoxylin-Eosin- und NaphtolAS-D-Chlorazetatesterase-gefärbten Präparaten. Es entwickelte sich ein Reperfusionsschock in Abhängigkeit von der Ischämiedauer. Nach lstündiger Ischämie stabilisierte sich der Blutdruck mit erniedrigten Werten sowie einer Normalisierung des Serumlaktatspiegels und des intramuralen pHi des Dünndarms. Eine Verlängerung der Ischämie auf 2 h (Gruppe 3) führte zu einem Blutdruckabfall (54–69 mmHg), einem bleibend erhöhten Serumlaktatspiegel (5,2–6,0 mmol/1) und einem verzögerten Anstieg des pHi. Die Reperfusion nach 3stündiger Ischämie verursachte einen irreversiblen Schock. Der Epithelschaden des Dünndarms war abhängig von der Ischämiedauer. Es fand sich, kein Unterschied der Leukozytenakkumulation innerhalb der Submukosa im Vergleich zur Kontrollgruppe. Ein signifikanter Anstieg der Leukozytenzahl war jedoch in der Lamina interna und externa der Muskularis nach lstündiger Ischämie zu verzeichnen (106±5/mm2 bzw. 280/mm2; p〈0,05), der nach 2stündiger [92±5/mm2 (p〈0,05) bzw. 189±4/mm2 und 3stündiger Ischämiedauer (84±5/mm2 bzw. 185±23/mm2) nur geringgradig erhöht war. Während die intestinale Ischämie und der anschließende reperfusionsbedingte Schock nicht zu einer Beeinflussung der Leukozytenakkumulation innerhalb der Submukosa, aber zu einer signifikanten Akkumulation innerhalb der Muskularis nach einer lstündigen Ischämie führten, scheint bei ausbleibender Normalisierung des Serumlaktatspiegels und einem verzögerten oder fehlenden Anstieg der ischämischen intramuralen pHi-Werte als Hinweis auf eine intestinale Perfusionsstörung als Folge einer längeren Ischeämiedauer die Akkumulation der Leukozyten innerhalb der Muscularis mucosae abgescwächt zu sein.
    Notes: Abstract The epithelial damage and the accumulation of the leucocytes within intestinal wall layers after ischemia and reperfusion was investigated in a pig model. Superior mesenteric artery (SMA) was occluded for 1 h (group 2, n = 9), 2 h (group 3, n = 6) and 3 h (group 4, n = 7) with a consecutive 2 h reperfusion period. The histological evaluation was performed on hematoxylin-eosine and Naphtol AS-D chloracetate stained preparations. The intensity of reperfusion shock depended on the duration of the intestinal ischemia. After 1 h SMA occlusion systolic blood pressure stabilized at a lower level with a normalization of the serum lactate level and the intestinal intramural pHi within the reperfusion period. After 2 h SMA occlusion the decrease of the systolic blood pressure was intensified (54–69 mm Hg) with a persistent elevated serum lactate concentration and a delayed increase of the ischemic pHi values. Reperfusion after 3 h SMA occlusion caused an irreversible shock. The epithelial damage also depended on the duration of the SMA occlusion. There were no significant changes of the leucocytic accumulation within the submucosa. But a significant increase of the number of the leucocytes was seen within the inner and the outer layer of the muscularis after 1 h SMA occlusion (106±5/mm2 resp. 280/mm2; p〈0.05). This increase was less pronounced after 2 h (92±5/mm2 *resp. 189±4/mm2; *p〈0.05) and 3 h of SMA occlusion (84±5/mm2 resp. 185±23/mm2). Intestinal ischemia and reperfusion caused no changes of the leucocytic accumulation within the submucosa but a significantly increased accumulation within the muscularis after 1 h SMA occlusion, which was not seen after a more elongated occlusion period. A reperfusion shock without normalization of the serum lactate level and the intramural pHi suggesting intestinal perfusion disturbances may also lead to a depression of the leucocytic accumulation within the muscularis.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European food research and technology 100 (1955), S. 74-75 
    ISSN: 1438-2385
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Process Engineering, Biotechnology, Nutrition Technology
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European food research and technology 103 (1956), S. 151-153 
    ISSN: 1438-2385
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Process Engineering, Biotechnology, Nutrition Technology
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European food research and technology 96 (1953), S. 129-130 
    ISSN: 1438-2385
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Process Engineering, Biotechnology, Nutrition Technology
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European food research and technology 96 (1953), S. 150-150 
    ISSN: 1438-2385
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Process Engineering, Biotechnology, Nutrition Technology
    Type of Medium: Electronic Resource
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