ISSN:
1433-0385
Keywords:
Key words: Colorectal surgery
;
Laparoscopic techniques
;
Cancer surgery
;
Costs
;
Technology assessment
;
Schlüsselwörter: Colorectale Chirurgie
;
laparoskopische Technik
;
Carcinomchirurgie
;
Kosten
;
Technologiebewertung
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Zusammenfassung. Ziel der Untersuchung war, die Wertigkeit der laparoskopischen colorectalen Chirurgie zu untersuchen. Von 131 Patienten wurden 80 (61 %) laparoskopisch operiert. Bei 13/93 (14 %) wurde konvertiert. 47 (59 %) litten an einem Carcinom, 41 wurden kurativ operiert. Zum Vergleich dienten 48 offen operierte Patienten. Die Komplikationsrate war nach laparoskopischer Technik reduziert, Reoperationen waren nicht notwendig, die Rekonvaleszenz war rascher; erste Nahrungsaufnahme und erster Stuhlgang traten früher auf. Die Krankenhausverweildauer war verkürzt (15,3 vs. 8,1 Tage). Die Schmerzen waren in Ruhe und Bewegung signifikant geringer. Resektatlänge, Resektionsabstände und Anzahl der entfernten Lymphknoten waren gleich. Portmetastasen wurden nicht beobachtet. Eine verminderte Morbidität, ein verkürzter Krankenhausaufenthalt, verminderte Schmerzen, eine schnellere Rekonvaleszenz bei adäquater Radikalität und akzeptablen Kosten sprechen für die laparoskopische Technik.
Notes:
Summary. The aim of this study was to access the importance of the laparoscopic colorectal resection. Of 131 patients 80 were operated on laparoscopically. The conversion rate was 14 % (13/93). A total of 47 patients suffered from cancer. Curative resection was performed in 41 patients (87 %). For comparison, 48 patients who underwent open resection were used. The complication rate was lower after laparoscopy and no reoperation was performed. Patients recovered quicker and their first oral food intake and bowel movement were earlier. Hospital stay was shorter (15.3 vs. 8.1 days), and pain at rest and in motion was significantly reduced. Equal numbers of mesenteric lymph nodes were retrieved; adequate margins of resection could be obtained and the length of resected bowel did not differ. No port metastases were observed. Reduced morbidity, reduced hospital stay, reduced abdominal pain, quicker reconvalescence, and reduced overall health care costs are strong arguments in favor of laparoscopic colectomy.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s001040050272
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