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  • 1
    ISSN: 1460-9568
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Medicine
    Notes: Neuronal energy needs are mainly covered via mitochondrial oxidative phosphorylation. Even if the energy supply appears identical in immature and adult brain, nevertheless quantitative differences exist. The present study focuses on the adaptations in cellular energy metabolism caused by the neuronal maturation. As main parameters of oxidative phosphorylation, cellular oxygen consumption and mitochondrial membrane potential were measured in isolated rat cortical cells using a Clark-type oxygen electrode and microfluorometric techniques. In four age groups (E18–P2, P8–P12, P16–P20, ≥ P28), unstimulated neurons showed a significant age-dependent increase in basal oxygen consumption (6.1 up to 10.2 nm/min/107 cells). The excitatory neurotransmitter glutamate induced a further, but age- and concentration-independent, elevation of oxygen consumption to a plateau ≥ 14 nm/min/107 cells and a complete depolarization of mitochondrial membrane in neurons ≥ P8. Stimulation using K+ (5–50 mm) effected a concentration- and age-dependent increase in oxygen consumption, but a similar nearby complete depolarization of mitochondrial membrane in all tested age groups. Furthermore, uncoupling mitochondrial membrane function followed by a complete depolarization of mitochondrial membrane showed a maximal oxygen consumption (14–15 nm/min/107 cells) only in neurons ≥ P8. These data suggest that developing and adult cortical neurons cover their increased need of energy following stimulation by an efficiency improvement of mitochondrial oxidative phosphorylation. The age-independent limited capacity of mitochondrial oxidative phosphorylation, however, causes a reduction in cellular energy disposal in mature neurons and therefore may play a critical role in the increased sensitivity of adult neurons against excitotoxicity and ischaemia.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Magnetic resonance imaging ; Nuclear magnetic resonance ; Central nervous system
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract This study was set up to see whether lowering the flip angle in proton density- and T2-weighted double-spin echo sequences allows for shortening of repetition time (TR) and imaging time without significant change of image quality. Ten patients with celebral white matter lesions were investigated with an 1.5 T MR scanner using a conventional long- TR double-spin echo sequence (TR = 2500 ms, TE = 15 and 70 ms) and reduced-TR double-spin echo sequences (TR = 1900 ms, TE = 15 and 70 ms) at flip angles of 90°, 80°, 70°, 60°, and 50°. Lowering the flip angle resulted in less T1-contrast and a relative increase of T2-contrast. At a flip angle of 70°, contrast-to noise ratios (NNRs) between lesions and brain, as well as image artifacts of the reduced-TR sequence (CNR: 22.4) were similar to the conventional long-TR sequence (CNR:21.1), while imaging time was shortened by about 25%.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1433-0423
    Keywords: Key words Magnetic resonance imaging • Lacrimal drainage system • Stenosis ; Schlüsselwörter Magnetresonanztomographie • Tränenwege • Stenose
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Hintergrund: Dakryozystographie und Dakryoszintigraphie sind etablierte bildgebende Verfahren in der Diagnostik von Tränenwegstenosen. Beide erlauben nur indirekte Aussagen zur Morphologie des tränenableitenden Systems. Es wird untersucht, inwiefern mit Hilfe der Magnetresonanztomographie (MRT) neben der direkten detaillierten Darstellung der Tränenwege auch funktionelle Aussagen getroffen werden können, um die Rolle der Methode im Spektrum der bildgebenden Verfahren bei Tränenwegerkrankungen zu definieren. Patienten und Methoden: Es wurden 27 Tränenwegsysteme von 23 Patienten mit Epiphora in einem Ganzkörpermagnetresonanztomographen mit einer Oberflächenspule vor und nach konjunktivaler und intravenöser Gabe von Gd-DTPA untersucht. Ergebnisse: Passagestörungen wurden in 23 von 27 Tränenwegsystemen gefunden, konnten den Canaliculi lacrimales (n = 3), dem Saccus lacrimalis (n = 8) und Ductus nasolacrimalis (n = 12) zugeordnet, in Stenosen und Verschlüsse unterteilt werden und teilweise ätiologisch charakterisiert werden. Schlußfolgerungen: Die hochauflösende MRT mit konjunktivaler Kontrastmittelapplikation erlaubt neben der direkten und detaillierten Darstellung der ableitenden Tränenwege und periduktaler Strukturen zugleich eine funktionelle Beurteilung des Tränenwegsystems. Limitierungen einer verbreiteten Anwendung resultieren u. a. aus Anforderungen an gerätetechnische und patientengebundene Voraussetzungen sowie aus Kostengründen.
    Notes: Summary Both dacryocystography and dacryoscintigraphy are well established in the evaluation of stenoses of the lacrimal drainage system. They provide limited information about the ductal anatomy itself and about periductal structures. MR imaging was evaluated for its capability to directly visualize the lacrimal drainage system in detail and simultaneously provide functional characterization of dacryostenosis. Subjects and methods: Twenty-seven lacrimal drainage systems of 23 patients suffering from epiphora were examined in an MR unit before and after conjunctival and intravenous application of Gd-DTPA using a surface coil. Results: Dacryostenosis was found in 23 of 27 lacrimal systems. Stenoses were localized to the canalicular (n = 3), saccular (n = 8), and ductal (n = 12) level, and were classified as stenosis or occlusion. Conclusion: MR imaging with conjunctival contrast application allows within one examination both detailed morphological and functional assessment of the lacrimal drainage system with depiction of surrounding structures. Limitations arise mainly from demands on technical and patient-related preconditions.
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  • 4
    ISSN: 1433-0423
    Keywords: Key words Dacryocystorhinostomy • Polyurethane stent • Stenosis of the nasolacrimal duct ; Schlüsselwörter Dakryozystorhinostomie • Polyurethan-Stent • Tränenwegsstenose
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Hintergrund: Die Dakryozystorhinostomie stellt noch immer das Standardverfahren bei absoluter Tränenwegsstenose dar. In letzter Zeit wurden Methoden entwickelt, die es ermöglichen, unter Beibehaltung der natürlichen Abflußwege eine Durchgängigkeit zu erzielen. Die auf der Seldingertechnik beruhende Methode der retrograden Implantation eines durchgängigen Polyurethan-Röhrchens in den Ductus nasolacrimalis ist eine vielversprechende Alternative. Patienten und Methoden: Es wurden 30 Patienten mit einer radiologisch gesicherten Tränenwegsstenose therapiert, darunter 15 Patienten mit absoluter und 2 mit relativer postsakkaler Tränenwegsstenose. Das Alter betrug 22–87 Jahre (Mittelwert 58,9 ± 16 Jahre). Der Polyurethan-Stent wurde unter Durchleuchtungskontrolle implantiert. Seine Durchgängigkeit wurde direkt postoperativ, nach 4 Wochen und nach 8 Monaten mittels Dakryozystographie kontrolliert. Ergebnisse: Insgesamt wurden 25 kurze (35 mm) und 5 lange (45 mm) Stents implantiert. Letztere reichten bis in den Canaliculus superior. Bei 24 von 30 Patienten konnte auch nach 4 Wochen und bei 9 von 10 Patienten nach 8 Monaten Durchgängigkeit des Stents klinisch nachgewiesen werden. Bei einer Patientin mußte der Stent unter Durchleuchtungskontrolle wieder rekanalisiert werden. Bei einem weiteren Patienten kam es zu einer Verlagerung eines kurzen Stents in den oberen Kanalikulus, so daß er nach 2 Monaten gezogen werden mußte. Postoperative Dakryozystitiden traten bei keinem der Patienten auf. Schlußfolgerung: Erfolgs- und Komplikationsraten lassen den Polyurethan-Stent als eine echte Alternative zur Toti-Operation erscheinen, wenngleich die Nachkontrollzeiten noch zu kurz für eine abschließende Beurteilung sind. Die Vorteile liegen im geringeren Zeitaufwand, der fehlenden Hautinzision und der problemloseren Anästhesie, die Nachteile in der bisherigen Notwendigkeit einer Durchleuchtungseinheit.
    Notes: Summary Dacryocystorhinostomy is still the standard procedure complete stenosis of the nasolacrimal duct. New methods try to preserve the natural lacrimal pathway. Song implanted in 1995 a nasolacrimal polyurethane stent through the nasolacrimal duct. The results and complications of this new method are described in this prospective study. Methods: Thirty consecutive patients with complete obstruction of the nasolacrimal duct or lacrimal sac were included in the study. The stenosis was localized by dacryocystography. The ages ranged from 22 to 87 years (mean, 58.9 ± 16 years). Dacryocystography was performed immediately, 4 weeks and 8 months after the procedure to verify the position and patency of the stent. Results: Twenty-five short (35 mm) and 5 long (45 mm) stents were implanted. Twenty-four of 30 patients after 4 weeks and 9 of 10 patients after 8 months had reduced or no complaints. In 1 patient the stent was obstructed. Forceful irrigation with saline solution permitted recanalization. In 1 patient the stent had moved into the upper canaliculus. Because of irritation of the canaliculus it had to be pulled out after 2 months. Conclusion: The follow-up is still too short to recommend stent implantation as a real alternative to dacryocystorhinostomy. The main advantages are that the procedure is faster, no incision is necessary, and the local anesthesia is easier. The disadvantage is the need for X-ray examination.
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  • 5
    ISSN: 1432-1998
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1433-0423
    Keywords: Key words Age dependent macular degeneration • Laser therapy • Radiotherapy • Subfoveolar neovascularization ; Schlüsselwörter Altersabhängige Makuladegeneration • Lasertherapie • Strahlentherapie • Subfoveoläre Neovaskularisationen
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Hintergrund: Die Therapie der durch subretinale neovaskuläre Membranen bedingten altersabhängigen Makuladegeneration stellt trotz der Möglichkeiten der Laserkoagulation noch immer ein großes Problem dar. Besonders bei subfoveolär gelegenen Neovaskularisationen kann eine Lasertherapie nur unter Inkaufnahme eines erheblichen sofortigen Visusverlustes durchgeführt werden. Als Alternative wird nun seit einiger Zeit wieder die Strahlentherapie genannt. Die Wirksamkeit und die Komplikationen sollten in der vorliegenden randomisierten Studie untersucht werden. Patienten und Methoden: In die prospektive und randomisierte Studie sind bislang 76 Patienten (51 Frauen, 25 Männer, Durchschnittsalter 77,7 ± 8,6 J.) mit fluoreszenzangiographisch nachweisbaren subretinalen choroidalen Neovaskularisationen und einem Visus zwischen 0,05 und 0,5 aufgenommen worden. Sie wurden randomisiert zu gleichen Teilen einer Strahlentherapiegruppe und einer Kontrollgruppe zugeteilt. Die Bestrahlungen erfolgten innerhalb von 6 Tagen mit 6 × 2 Gy (6 MV Photonen eines Linearbeschleunigers) unter weitestgehender Schonung der Linse. Die Nachuntersuchungen wurden 4 Wochen nach Abschluß der Strahlenbehandlung, nach 3 Monaten, nach 6 Monaten und dann im halbjährigen Abstand vorgenommen. Die durchschnittliche Nachkontrollzeit betrug 15,1 Monate. Ergebnisse: Kontrollgruppe und Strahlentherapiegruppe waren bezüglich des Ausgangsvisus in Ferne und Nähe und des Lebensalters nicht signifikant unterschiedlich. 4 Wochen nach Bestrahlung lag in der Strahlentherapiegruppe ein Visus von 0,13 ± 0,46 (LogMAR) vor. Nach 12 Monaten betrug in der Verumgruppe der Fernvisus 0,11 ± 0,30 und in der Kontrollgruppe 0,09 ± 0,13 (p = 0,838). Bei einem höheren Ausgangsvisus als 0,2 konnten im Trend bessere Resultate nach Bestrahlung erzielt werden. Hervorzuheben ist die Besserung von Metamorphopsien in der Behandlungsgruppe bei 75 % der Patienten. An Komplikationen fanden sich in der Verumgruppe und in der Kontrollgruppe 3 Patienten mit subretinalen Blutungen. Schlußfolgerung: Bei einer derzeitigen Nachkontrollzeit von 15 Monaten lassen sich noch keine eindeutigen Vorteile der Strahlentherapie- gegenüber der Kontrollgruppe erkennen, wenngleich Metamorphopsien nach Bestrahlung signifikant seltener auftraten. Ein höherer Ausgangsvisus als 0,2 läßt tendenziell bessere Resultate nach Bestrahlung erwarten, was jedoch mit höheren Fallzahlen noch untermauert werden müßte.
    Notes: Summary Despite the successful therapy of subretinal neovascular membranes by laserphotocoagulation there are many problems to be overcome. In the case of subfoveolar neovascularization, photocoagulation leads to a sudden decrease in visual acuity.Recently radiotherapy is considered as an alternative. Complications and effectivity were evaluated in this prospective and randomized trial. The initial results are presented. Patients and methods: There are 76 patients (51 women, 25 men, average age 77.7 ± 8.6 years) included in the prospective randomized study. All of them show subfoveolar neovascular membranes in FLA and a decrease in visual acuity between 0.05 and 0.5. They were randomly assigned to either the radiotherapy or the control group. Radiotherapy was done within 6 days by 6 × 2 Gy (6 MV photons). The follow-up was at 4 weeks, after 3 months, after 6 months and then every 6 months after the end of radiotherapy. On average the follow-up is at 15.1 months. Results: Concerning age and visual acuity before therapy, the control group and the radiotherapy group were not significantly different. At 4 weeks after radiotherapy, visual acuity was 0.13 ± 0.46 (LogMAR). After 12 months, visual acuity at a distance was 0.11 ± 0.30 in the therapy group and 0.09 ± 0.13 (P = 0.838) in the control group. Patients with a preoperative visual acuity better than 0.2 improved more after radiotherapy. Metamorphopsy improved in 75 % of the therapy group. The following complications could be observed: In the control group 3 patients suffered subretinal bleeding, in the radiotherapy group 3 patients, respectively. Conclusions: At present, the follow-up is too short to recommend radiotherapy as a standard procedure in the case of subfoveolar neovascularization. The results in patients with a better preoperative visual acuity encourage us to continue this study.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 1432-2277
    Keywords: Key words Doppler sonography ; Acute rejection ; Chronic rejection ; Tacrolimus ; Kidney transplantation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract The aim of the present study was to differentiate acute rejection, chronic rejection, and tacrolimus nephrotoxicity with color and power Doppler imaging of renal transplants. One hundred examinations were obtained from 45 patients. Pulsatility and resistive indices were calculated from color Doppler images. The grade of renal vascularization was quantified using computer-assisted pixel analysis in a rectangular region-of-interest. The percentage of vessel-covered renal parenchyma (POV) was calculated using a histogram that discriminated renal vessels from renal parenchyma via power Doppler images. Furthermore, the distance from the most peripherally located vessels to the renal capsule (PVD) was measured. A reduced POV K 55 % proved to be the best discriminator when chronic rejection was suspected (sensitivity 79 %, specificity 87 %). Tacrolimus nephrotoxicity showed not only a moderate elevation of the Doppler signal but also an increased PVD L 3.9 mm and a normal POV. We conclude that the evaluation of renal vessels by power Doppler images improves diagnostic accuracy for patients with renal allografts.
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