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  • 1
    ISSN: 1432-0428
    Keywords: Free fatty acids ; glucose tolerance ; pregnancy ; potential diabetes ; symptoms of potential diabetes
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé 97 femmes entre 18 et 52 ans ont été soumises à un test de tolérance glucidique par voie intraveineuse avec injection de 25 g de glucose (50 ml d'une solution de 50%). Les concentrations du glucose sanguin et des acides gras libres (AGL) ont été déterminées avant (à jeun) et 10, 20, 40 et 60 min après injection du glucose. — 49 des 97 femmes examinées étaient enceintes, tandis que 48 ne l'étaient pas. Chacun des deux groupes était composé d'un groupe de contrôle normal, d'un groupe de femmes avec prédisposition génétique au diabète, d'un autre présentant des symptômes obstétriques et gynécologiques d'un diabète potentiel (naissance d'un enfant mort inexpliqué, naissance d'un ou plusieurs enfants de poids excessif) et d'un groupe de femmes obèses. — On constate que la chute des AGL est déjà retardée chez les personnes de contrôle enceintes sans anomalie métabolique apparente. A tous les intervalles examinés ces valeurs sont significativement plus élevées chez ces femmes que chez les personnes de contrôle non-enceintes. La présence de symptômes d'un diabète potentiel n'influence pas la chute des AGL après injection i.v. de glucose, même si on considère le collectif. D'autre part, chez des femmes nonenceintes avec diabète potentiel, nous avons démontré des différences significatives de la chute des AGL dans 2 des 3 groupes examinés par comparaison avec le groupe normal de contrôle. — Ces résultats indiquent que les taux élevés des AGL constatés à tous les intervalles examinés et leur chute retardée après surcharge intraveineuse chez les femmes enceintes normales sont dus à une hormone placentaire avec action lipolytique, telle qu'elle a été décrite dans la littérature [4, 33, 34]. — Il existe donc une lipolyse exagérée chez des femmes enceintes sans autre anomalie métabolique. Dans ce sens, une grossesse exerce un effet diabétogène indirect. La présence simultanée d'un diabète potentiel pendant la grossesse ne mène pas à d'autres modifications mesurables de la chute des AGL. — L'augmentation physiologique de la lipolyse ne permet pas de démontrer la diminution de la lipogénèse à laquelle on s'attendrait chez ces femmes à cause du manque relatif d'insuline à effet normal. Pour cette raison, la mesure des taux des AGL sous surcharge glucidique intraveineuse pendant la grossesse n'est pas indiquée pour le dépistage des états prédiabétiques.-En dehors de la grossesse et en présence des symptômes indiqués ci-dessus, on peut démontrer un manque relatif d'insuline à action normale par la chute retardée des AGL en comparaison avec le groupe normal de contrôle. En conséquence, les mesures des taux des AGL sous surcharge glucidique intraveineuse pour le dépistage des états prédiabétiques ne sont indiquées qu'en dehors de la grossesse.
    Abstract: Zusammenfassung Bei 97 Frauen im Alter zwischen 18 und 52 Jahren wurde eine intravenöse Glucosebelastung mit Injektion von 25 g Glucose (50 ml einer 50%igen Lösung) durchgeführt. Vor (nüchtern) und unter (10, 20, 40 und 60 Min. nach Injektion der Glucose) der Belastung wurde gleichzeitig die Konzentration des Blutzuckers und der freien Fettsäuren bestimmt. — Von den untersuchten 97 Frauen waren 49 gravide und 48 außerhalb der Schwangerschaft. Diese beiden Gruppen setzten sich jeweils aus einer gesunden Kontrollgruppe, aus einer Gruppe von Frauen mit genetisch diätetischer Belastung, einer anderen mit geburtshilflich-gynäkologischen Symptomen eines potentiellen Diabetes (ungeklärte Totgeburt, Geburt eines oder mehrerer Riesenkinder) und aus je einer Gruppe mit fettleibigen Frauen zusammen. — Es zeigt sich, daß der Abfall der freien Fettsäuren schon bei vermutlich stoffwechselgesunden graviden Kontrollpersonen insgesamt verzögert ist. Die einzelnen Werte sind zu allen Bestimmungszeiten bei graviden gesunden Kontrollpersonen statistisch signifikant höher als bei nicht graviden Kontrollpersonen. Das gleichzeitige Vorliegen von Symptomen eines potentiellen Diabetes (genetisch diabetische Belastung, ungeklärte Totgeburten, die Geburt eines oder mehrerer Riesenkinder oder eine Fettleibigkeit) verändert den Abfall der freien Fettsäuren nach intravenöser Glucosegabe auch im Kollektiv nicht. Außerhalb der Gravidität fand sich dagegen bei Patientinnen mit Symptomen eines potentiellen Diabetes in zwei von drei untersuchten Gruppen ein statistisch signifikanter Unterschied im Abfall der freien Fettsäuren im Vergleich zur gesunden Kontrollgruppe. — Diese Befunde lassen sich dahingehend deuten, daß die zu allen Entnahmezeiten erhöht gefundenen Konzentrationen der freien Fettsäuren und der verzögerte Abfall dieser Werte nach intravenöser Glucosebelastung bei gesunden schwangeren Frauen durch ein lipolytisch wirksames Hormon der Placenta bedingt ist, wie das in der Literatur beschrieben wurde [4, 33, 34]. —Es besteht somit bei stoffwechselgesunden Graviden eine erhöhte Lipolyse. Eine Schwangerschaft könnte in diesem Sinne indirekt diabetogen wirken. Das gleichzeitige Auftreten von Symptomen eines potentiellen Diabetes bedingt keine weiteren nachweisbaren Veränderungen im Abfall der freien Fettsäuren in der Schwangerschaft. Die schon physiologischerweise erhöhte Lipolyse läßt eine verminderte Lipogenese, die bei solchen Patientinnen infolge relativen Mangels an wirksamem Insulin zu erwarten wäre, nicht mehr nachweisen. Bestimmungen der Konzentration der freien Fettsäuren während intravenöser Glucosebelastung sind daher innerhalb einer Gravidität für die Erfassung frühdiabetischer Zustände nicht geeignet.-Außerhalb der Gravidität kann demgegenüber bei Vorliegen der oben genannten Symptome ein relativer Mangel wirksamen Insulins aufgrund des verzögerten Abfalls der freien Fettsäuren gegenüber der gesunden Kontrollgruppe vermutet werden. Bestimmungen der Konzentration der freien Fettsäuren nach intravenöser Glucosebelastung sind daher nur außerhalb einer Schwangerschaft zur Erfassung frühdiabetischer Zustände sinnvoll.
    Notes: Summary In 97 women (aged 18–52 years) blood glucose and nonesterified fatty acids were determined before and following a rapid intravenous injection of 25 g glucose (50 ml, 50% solution). 49 of these women were pregnant. For the two main groups (pregnant and nonpregnant), women were selected if they fulfilled one of the following criteria: 1. normal weight without signs of metabolic disorders (control persons); 2. a positive family history of diabetes; 3. history of unexplained perinatal mortality or previous delivery of an infant weighing 4500 g or more; 4. obesity without signs of metabolic disorders. — We found that the slope of the free fatty acids was retarded in pregnant controls. The blood levels of the free fatty acids were always significantly higher than in nonpregnant controls. We even found the same slope of the free fatty acids following an intravenous glucose tolerance test in pregnant women with the above mentioned criteria. In the main group of non-pregnant women with a family history of diabetes or the other diabetic signs, we found a statistically significant difference in the slope of the free fatty acids in 2 of the 3 groups tested compared with controls without metabolic disorders. — These results imply that the raised level of the free fatty acids and the delayed slope following an intravenous glucose tolerance test in healthy pregnant women are due to a lipolytic effect of a placental hormone as already published [4, 23, 34]. — These findings apply to an elevated lipolysis in healthy pregnant women. Thus pregnancy may have an indirect diabetogenic effect. The reduced lipogenesis, caused by the relative deficiency of insulin in pregnant women with familial history of diabetes, cannot be verified since lipolysis is physiologically raised in pregnancy. During pregnancy the determination of free fatty acids following in intravenous glucose tolerance test is not available for the exact diagnosis of a diabetic metabolism. In non-pregnant women with the symptoms above mentioned, the reduced lipogenesis caused by the relative insufficiency of effective insulin would be verified by the delayed slope of free fatty acids. — Therefore the determination of the concentration of the free fatty acids following an intravenous glucose tolerance test is useful only in non-pregnant women for the diagnosis of latent diabetes.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-0428
    Keywords: Weight reduction ; low-calorie-diet ; FFA ; esterified fatty acids ; glycerol ; glucose tolerance ; immunoreactive Insulin (IRI) ; insulinlike activity as measured on adipose tissue (FILA) ; on muscle tissue (MILA)
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé Pour voir jusqu'à quel degré les déviations métaboliques qu' on observe dans l'obésité sont réversibles par un régime de réduction, nous avons examiné 37 personnes obèses avec un excès de poids moyen de 71% d'aprèsBroca. D'abord nous avons exclu la présence d'un diabète sucré et d'une maladie endocrinienne. 20 personnes montraient des anomalies de la glycorégulation tandis que chez 17 les tests de l'hyperglycémie provoquée par voie intraveineuse et orale donnaient des résultats normaux. Un régime de 1000 cal. par jour a été institué pour les deux groupes et nous avons enregistré une perte de poids moyenne de 21.2kg pour la première et de 17.5kg pour la seconde, soit de 34 ou de 28% d'aprèsBroca, c'est à dire moins que la moitié de l'excès de poids. — Le groupe avec glycorégulation anormale montrait les changements suivants: — 1. Amélioration significative de la tolérance glucidique avec normalisation partielle du taux de glucose sanguin à jeun et 120 min après glucose par voie orale, ainsi que des coefficientsk pour les tests d'hyperglycémie provoquée par voie intraveineuse et orale. — 2. Une chute prononcée et significative des taux très élevés du glycérol libre dans le sang à jeun avec normalisation du quotient: acides gras libres/glycérol à jeun. — 3. Réduction significative des taux élevés de l'activité insulinosemblable et de l'insuline immunoréactive dans le sang. — Dans les mêmes conditions nous avons trouvé dans le groupe avec glycorégulation intacte seulement une augmentation légère des acides gras libres sanguins 90 et 120 min après glucose. Le groupe total des obèses montrait une réduction significative des acides gras estérifiés dans le sang à jeun. — Les résultats caractérisés sous 1–3 sont plus prononcés avec ce régime de réduction qu'après des cures de carence alimentaire totale et se trouvent surtout dans le groupe avec glycorégulation anormale. Ils indiquent que l'hyperinsulinisme accusé jusqu'ici comme pathogénique pour l'obésité est plutôt de nature adaptive.
    Abstract: Zusammenfassung Um Anhaltspunkte dafür zu gewinnen, welche der bei der Fettsucht beobachteten Stoffwechselanomalien durch eine Reduktionsdiät rückbildungsfähig sind, untersuchten wir unter ambulanten Bedingungen 37 adipöse Patienten mit einem mittleren Übergewicht von 71% nachBroca. Ein klinisch-manifester Diabetes und endokrine Erkrankungen wurden ausgeschlossen. 20 der Probanden zeigten Störungen der Kohlenhydrattoleranz. Bei 17 lagen der i.v. und der orale Glucosetoleranz-Test im Normbereich. Beide Teilkollektive behandelten wir mit einer 1000 Cal.-Mischkost und sahen darunter eine Gewichtsabnahme von 21.2 bzw. 17.5 kg, entsprechend 34 bzw. 28% nachBroca, d.h. im Durchschnitt etwas weniger als die Hälfte des bestehenden Übergewichtes. — Beim Teilkollektiv mit gestörter Kohlenhydrattoleranz traten dabei folgende Veränderungen ein: — 1. Signifikante Besserung der Glucosetoleranz mit weitgehender Normalisierung des Nüchternblutzuckers und des 120 Minuten-Wertes nach oraler Glucosegabe, sowie derk-Werte für die i.v. und oralen Glucosetoleranz-Teste. — 2. Ein hochsignifikanter Abfall der stark erhöhten Nüchternwerte für das freie Serumglycerin mit Normalisierung des Quotienten: Freie Fettsäuren/ Glycerin im Nüchternblut. — 3. Signifikanter Rückgang der überhöhten Werte für die insulinähnliche Aktivität und für das immunologisch reagierende Insulin. — Unter den gleichen Bedingungen fanden wir im Teilkollektiv mit normaler Kohlenhydrattoleranz lediglich einen mäßigen Anstieg der freien Fettsäuren 90′ und 120′ nach Glucose. — Im Gesamtkollektiv der Fettsüchtigen war unter der Reduktionsdiät ein signifikanter Rückgang der Esterfettsäuren festzustellen. — Die unter 1–3 geschilderten Veränderungen traten unter dieser Diätbehandlung deutlicher hervor als bei den bisher beschriebenen Fastenkuren und betreffen vorwiegend das Teilkollektiv mit gestörter Kohlenhydrattoleranz. Die Befunde deuten daraufhin, daß der Hyperinsulinismus, der von einigen Autoren als ursächlich für die Fettsucht angesehen wird, eher adaptiver Natur ist.
    Notes: Summary To find out which of the metabolic changes observed in obesity are reversible by a reducing diet, we examined 37 obese out-patients with a mean overweight of 71%Broca. A manifest diabetes mellitus and endocrine diseases were excluded by clinical means. 20 subjects showed disturbances of carbohydrate-tolerance. Oral and i.v. glucose-tolerance tests gave normal results in 17. Both subgroups were put on a 1000 cal. mixed diet and had mean weight-losses of 21.2, vs. 17.5 kg, corresponding to 34% vs. 28%Broca, i.e. less than half of their overweight. — The following changes were observed in the subgroup with impaired carbohydrate-tolerance: — 1. Significant improvement of glucose-tolerance with beginning normalization of fasting blood sugar, 120′ value after oral glucose and of thek-values for i.v. and oral glucose-tolerance tests. — 2. Highly significant reduction of the elevated fasting values for free serum glycerol with normalization of the quotient: free fatty acids/glycerol in fasting serum. — 3. Significant fall of the high levels for insulin-like activity and for immunologically reacting insulin. — Under identical conditions the subgroup with normal carbohydrate-tolerance showed only a moderate increase of free fatty acids 90′ and 120′ after glucose. In the obese group as a whole, we found a reduction of serum esterified fatty acids under low calorie diet. — The changes described under 1–3 were more pronounced with this dietary treatment than in fasting periods generally described until now, and occurred predominantly in the subgroup with impaired carbohydrate-tolerance. Our findings indicate that hyperinsulinism held responsible for obesity up to now by some authors is probably adaptive.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-0428
    Keywords: Fat cells ; obesity ; enzymes
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé Les mesures suivantes onp été faites sur des cellules adipeuses de tissu humain sous-cutané provenant de sujets obèses et de sujets normaux: diamètre moyen des cellules, contenu lipidique moyen des cellules, volume moyen des cellules adipeuses et volume de l'espace sans lipides. Le tissu a été obtenu à l'occasion d'opérations chirurgicales ou chez des volontaires sous anesthésie locale. Dans des extraits de cellules adipeuses ont été mesurées les activités des enzymes suivants: glucose-6-phosphate déshydrogenase, phosphoglucomutase, fructose-6-phosphate kinase, hexosephosphatisomerase, aldolase, glycerinaldehydphosphate déshydrogenase, phosphoglycerate kinase, pyruvate kinase, lactate déshydrogenase. — Le diamètre moyen des cellules adipeuses est significativement augmenté chez les sujets obèses d'un poids excédant 50% de la normale. Le volume moyen des cellules adipeuses calculé d'après le diamètre des cellules adipeuses est passé d'une valeur de 376±115× 10−6 mm3 chez des sujets normaux à une valeur de 799±99.5× 10−6 mm3 chez des sujets obèses. — Le contenu lipidique moyen d'une cellule adipeuse isolée est deux fois plus important que chez les sujets normaux. De même, l'espace cellulaire sans lipides est significativement accru. Mais le pourcentage de l'espace sans lipides par rapport à une masse de cellules adipeuses définie est significativement moins élevé chez les sujets obèses que chez les normaux. — Par rapport aux triglycerides, les activités des enzymes HIM, G6PDH et aldolase dans les cellules adipeuses de sujets ayant un excédent de poids supérieur à 50% sont plus réduites et de même dans une deuxième série, y compris LDH. Les logarithmes des activités de ces enzymes et ceux de l'excédent de poids sont en corrélation négative de façon significative. Le contenu moyen absolu des enzymes des cellules adipeuses chez les sujets obèses s'est montré supérieur par rapport à celui des cellules des sujets de poids normaux. L'augmentation n'est significativement élevée que pour LDH et HIM. Le comportement des enzymes dans les cellules adipeuses de sujets obèses n'est pas en relation avec l'augmentation du volume de la cellule adipeuse. Au contraire, les activités se montrent plus réduites pour les enzymes G6PDH, HIM et LDH, si les valeurs sont mises en rapport avec une masse de cellules adipeuses définie après la correction de l'espace extracellulaire.
    Abstract: Zusammenfassung An isolierten Fettzellen aus subcutanem menschlichen Fettgewebe Normgewichtiger und Adipöser, das bei chirurgischen Operationen gewonnen oder bei Freiwilligen in Lokalanästhesie exzidiert wurde, wurden folgende Parameter gemessen bzw. berechnet: mittlerer Zelldurchmesser, mittlerer Lipidgehalt der Zellen, mittleres Fettzellvolumen und Volumen des lipidfreien Raumes. In Fettzellextrakten wurden die Aktivitäten folgender Enzyme gemessen: Glucose-6-Phosphatdehydrogenase, Phosphoglucomutase, Fructose-6-phosphatkinase, Hexosephosphatisomerase, Aldolase, Glycerinaldehydphosphatdehydrogenase, Phosphoglyceratkinase, Pyruvatkinase, Lactatdehydrogenase. — Der mittlere Fettzelldurchmesser war bei Fettsüchtigen mit einem Übergewicht von mehr als 50% signifikant erhöht. Das aus dem Fettzelldurchmesser errechnete mittlere Fettzellvolumen stieg von einem Wert von 376±115 × 10−6 mm3 bei Normgewichten auf 799±99.5 × 10−6 mm3 bei Fettsüchtigen. — Der mittlere Lipidgehalt einer einzelnen Fettzelle war bei Fettsüchtigen mehr als doppelt so groß als bei Normgewichtigen. Auch der lipidfreie Restraum war bei Fettsüchtigen signifikant größer. Der prozentuale Anteil dieses lipidfreien Raumes an einer definierten Fettzellmasse war aber bei Übergewichtigen signifikant kleiner als bei Normgewichtigen. — Bezogen auf Triglyceride waren die Aktivitäten der Enzyme HIM, G6PDH und Aldolase in den Fettzellen der Probanden mit mehr als 50% Übergewicht signifikant herabgesetzt, in einer zweiten Serie auch LDH. Es bestanden signifikante negative Korrelationen der Logarithmen dieser Enzyme zum Logarithmus des Übergewichtes. Der mittlere absolute Enzymgehalt der Fettzellen Fettsüchtiger wurde gegenüber demjenigen der Zellen Normgewichtiger erhöht gefunden. Der Anstieg war aber nur für LDH und HIM signifikant. Das Verhalten der Enzyme in den Fettzellen Adipöser stand nicht sicher in Relation zur Volumenvergrößerung der Fettzelle. Im Gegensatz dazu ergaben sich herabgesetzte Aktivitäten für die 4 untersuchten Enzyme Aldolase, G6PDH, HIM und LDH, wenn die Werte auf eine definierte Fettzellmasse nach Korrektur für den extrazellulären Raum bezogen wurden.
    Notes: Summary The following parameters have been determined or calculated in isolated adipocytes from subcutaneous human adipose tissue from normal weight and obese subjects, obtained during surgical interventions or from volunteers who received local anaesthesia. Mean cell diameter, mean cellular lipid content, mean fat cell volume, and volume of lipid-free space. In fat cell extracts the activities of the following enzymes were measured: Glucose-6-phosphate-dehydrogenase, Phosphoglucomutase, Fructose-6-phosphatekinase, Hexosephosphate-isomerase, Aldolase, Glycerolaldehyde-phosphate-dehydrogenase, Phosphoglycerate-kinase, Pyruvate-kinase, Lactate-dehydrogenase. — In subjects with more than 50% overweight, the mean fat cell diameter was significantly increased. Mean fat cell volume calculated from fat cell diameter increased from 376±115 mm3 × 10−6 in normal weight to 799±99.5 mm3 × 10−6 in obesity. — In obese subjects the mean lipid content of individual adipocytes was twice as high as in normal weight subjects. The lipidfree residual space was also significantly larger in obesity. Nevertheless, this lipid-free space occupied a significantly smaller percentage of a defined fat cell mass in obese than in normal weight subjects. — Related to triglyceride content, the activities of HIM, G6PDH, and Aldolase were significantly reduced in adipocytes of subjects with more than 50% overweight, in a second series this was true for LDH also. There were significant negative correlations of the logarithms of these enzymes to the logarithm of overweight. There was an increased mean absolute enzyme content in adipocytes of obese subjects compared with those of normal weight persons. However, this increase was significant for LDH and HIM only. It is not certain that the enzyme pattern in the fat cells of obese subjects is related to the increase in cell volume. When related to a defined fat cell mass after correction for extra-cellular space, diminished activities for Aldolase, G6PDH, HIM, and LDH were found.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-0428
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
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  • 5
    ISSN: 1432-0428
    Keywords: Prediabetes ; genetically determined prediabetes ; carbohydrate metabolism in genetically determined prediabetes ; fat metabolism in genetically determined prediabetes ; serum insulin in genetically determined prediabetes ; insuline reserve in genetically determined prediabetes ; twins of diabetics
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé Les altérations du métabolisme lipidique et les taux élevés d'insuline chez les obèses étant bien connus, il convient de n'étudier les caractéristiques du prédiabète par transmission génétique que chez les prédiabétiques de poids normal. Chez 66 sujets avec deux parents diabétiques, nous avons étudié l'activité insulinosemblable (ILA) et l'insuline immunoréactive (IRI) sérique après surcharge glucidique par voie orale (o. GTT), les acides gras libres (FFA) après surcharge glucidique par voie intraveineuse (i.v. GTT) et dans quelques cas, le cholestérol, les triglycérides et les acides gras estérifiés (EFA) sériques. Ces mesures ont été comparées à celles obtenues chez un groupe normal de contrôle. Les personnes avec un o.GTT et/ou un i.v. GTT pathologiques et celles avec un poids dépassant la norme de plus de 10% ont été évaluées séparément. — Alors que les prédiabétiques obèses présentaient une élévation des taux de l'ILA à jeun, ce n'était pas le cas pour les prédiabétiques de poids normal. Les taux de l'IRI à jeun étaient plutôt bas dans les deux groupes. Pour les prédiabétiques de poids normal l'élévation de l'IRI et de l'ILA pendant l'o.GTT était moindre et retardée, indiquant une réserve insulinique dimimiée, et la dépression des FFA pendant l'i.v. GTT était moins accusée. Nous n'avons pas constaté d'autre déviation du métabolisme lipidique. — Nous sommes arrivés aux conclusions suivantes: — 1. Des taux élevés d'ILA ne sont pas fréquents chez les prédiabétiques de poids normal. Les taux élevés sont en général à attribuer à une obésité concomitante. Ils ne sont pas caractéristiques du prédiabète par transmission génétique. — 2. Les taux d'IRI n'étant pas élevés, il n'y a pas de raison d'admettre la présence d'un antagoniste à l'insuline pendant la phase prédiabétique. — 3. L'élévation moindre et retardée de l'insuline après glucose que nous avons notée en bonne concordance avec les deux méthodes de mesure d'insuline, aussi bien que la réserve insulinique diminuée et la dépression retardée des FFA après glucose suggèrent une perturbation précoce et primaire de la sécrétion insulinique. — 4. Les études de jumeaux monozygotes non-diabétiques de diabétiques ayant confirmé les résultats décrits ci-dessus, la possibilité de dépister la phase prédiabétique semble désormais donnée.
    Abstract: Zusammenfassung Wegen der bekannten Veränderungen der Metabolite des Fettstoffwechsels und der erhöhten Seruminsulinwerte bei Adipositas können nur Untersuchungen normgewichtiger Prädiabetiker charakteristische Befunde für den genetisch determinierten Prädiabetes erbringen. Bei 66 Nachkommen zweier manifest diabetischer Elternteile wurden die insulinähnliche Aktivität im Serum (ILA) und das immunologisch erfaßbare Seruminsulin (IRI) im oralen GTT, die freien Fettsäuren (FFS) im i.v. GTT und bei einem Teil Cholesterin, Triglycéride und Esterfettsäuren untersucht und mit einem Normalkollektiv verglichen. — Probanden mit pathologischen oralen und/oder i.v. GTT und mehr als 10% Übergewichtige wurden ausgesondert und getrennt bewertet. — Signifikant erhöhte ILA-Nüehternwerte ließen sich nur bei der Gruppe der übergewichtigen, nicht der normgewichtigen Prädiabetiker nachweisen, die Nüchternwerte des IRI lagen in allen Gruppen eher niedrig. Bei normgewichtigen Prädiabetikern war der Anstieg von IRI und ILA im or. GTT geringer und verzögert, die Insulinreserve bei beiden Meßmethoden signifikant vermindert, der Abfall der FFS im i. v. GTT signifikant geringer. Darüberhinaus bestanden keine nachweisbaren Fettstoffwechselstörungen; — Folgende Schlußfolgerungen wurden gezogen: — 1. Erhöhte ILA-Nüchternwerte sind bei normgewichtigen Prädiabetikern nicht die Regel und sind auf eine gleichzeitig bestehende Übergewiehtigkeit bzw. Fettsucht zurückzuführen. Sie können nicht als charakteristisch für den genetisch determinierten Prädiabetes angesehen werden. — 2. Da auch das IRI nicht erhöht ist, besteht keine Veranlassung, insulinantagonistische Mechanismen im Stadium des Prädiabetes anzunehmen. — 3. Der mit beiden Insulinbestimmungsmethoden übereinstimmend gefundene verzögerte und verringerte Anstieg des Insulins nach Glucosegabe, die verringerte Insulinreserve und der verzögerte Abfall der FFS nach Glucosegabe lassen vielmehr eine frühe und primäre Störung der Insulinsekretion vermuten. — 4. Da die Untersuchungen an nichtdiabetischen monozygoten Zwillingen diabetischer Partner die geschilderten Ergebnisse bestätigen, erscheint die biochemische Erfaßbarkeit der prädiabetischen Phase auch im Einzelfall denkbar.
    Notes: Summary Because of the known changes of fat metabolites and elevated serum insulin levels in obesity, only investigations of normal-weight prediabetics can result in findings that are characteristic for genetically determined prediabetes. Serum insulin-like activity (ILA) and immunoreactive serum insulin (IRI) during oral GTT, free fatty acids (FFA) during i.v. GTT, and in some of the subjects cholesterol, triglycerides and esterified fatty acids were examined in 66 persons where both parents were diabetics and compared with a normal control group. — Subjects with pathological oral and/or i.v. GTT and those more than 10% overweight were excluded and evaluated separately. — A significant elevation of fasting ILA-levels was observed only in the overweight group, but not in normal-weight prediabetics; fasting IRI-levels were rather low in all groups. In normal-weight prediabetics the rise in IRI and ILA during oral GTT was less than that in normal subjects and was delayed, a diminished insulin-reserve was found with both methods, and the decrease in FFA levels during i.v. GTT was significantly smaller. No other disturbance of fat metabolism was observed. — The following conclusions were reached: — 1. Elevated fasting ILA levels are not the rule in normal-weight prediabetics and must be attributed to concomitant overweight or obesity. They cannot be considered characteristic of genetically determined prediabetes. — 2. Since IRI is also not increased, there is no reason to assume insulinantagonistic mechanisms in the prediabetic state. — 3. The delayed and diminished rise of insulin after glucose which we found in good accordance with both methods for insulin-determination, as well as the diminished insulin-reserve and the delayed decrease of FFA after glucose, suggests an early and primary impairment of insulin secretion. — 4. Since investigations in nondiabetic and monozygotic twins of diabetics have confirmed the results described above, the possibility of detecting the prediabetic state in individual cases is conceivable.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 6
    ISSN: 1432-0428
    Keywords: Human adipose tissue ; fat cell size ; obesity ; lipolysis ; reesterincation ; norepinephrine ; theophylline ; DB-C-AMP
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé Le but de ce travail est d'examiner si la lipolyse (libération de glycérol et d'acides gras libres) du tissu adipeux humain sous-cutané étudiéin vitro est affectée par l'excès ou le déficit pondéral et par la taille des adipocytes. Chez 86 sujets, une relation très étroite a pu être établie entre l'excès ou le déficit pondéral d'une part, et le logarithme de la teneur en lipides ou le logarithme du diamètre moyen des adipocytes du tissu adipeux sous cutané abdominal d'autre part. Cependant, même en cas d'adiposité extrême le diamètre moyen de l'adipocyte ne dépasse pas 135μ. Dans ces cas, l'obésité dépend à la fois d'une hypertrophie et d'une hyperplasie du tissu adipeux. La libération basale d'acides gras et de glycérol dans le milieu d'incubation n'est pas affectée par la surcharge pondérale, si l'on se réfère à la teneur en lipides du tissu adipeux. Par contre, cette libération d'acides gras et de glycérol est significativement plus grande si l'on se réfère au diamètre moyen des cellules. Dans l'obésité, la libération d'acides gras libres est proportionellement plus faible que celle de glycérol. Une augmentation de la lipolyse a pu être obtenue par l'adjonction au milieu d'incubation de nor-adrénaline, de théophylline et de dibutyryl-AMP cyclique. La relation dose-effet fut comparable que le tissu adipeux provienne de sujets de poids normal ou d' individus obèses. Néanmoins, exprimée en % des valeurs de base, la stimulation de la lipolyse est plus faible chez les patients obèses. Une corrélation négative entre la réponse lipolytique au dibutyryl-AMP cyclique et le diamètre des adipocytes a été observée. La quantité absolue de glycérol ou d'acides gras libérés en présence de noradrénaline, de théophylline ou de dibutyryl-AMP cyclique était en corrélation positive avec le diamètre des adipocytes. Bien que le glucose stimule la libération de glycérol et inhibe la libération d'acides gras libres, ces effets du glucose n'ont pu être mis en relation avec le diamètre cellulaire moyen. — Nos observations nous permettent de conclure que les adipocytes de grande taille possèdent une quantité supplémentaire de lipase et que dans les conditions basales la proportion de lipase active dans ces cellules est vraisemblablement plus élevée.
    Abstract: Zusammenfassung Die Lipolyse (Freisetzung von Glycerin und freien Fettsäuren) des subcutanen menschlichen Fettgewebesin vitro wurde in Abhängigkeit vom relativen Körpergewicht und der Fettzellgröße untersucht. Bei 86 Personen bestanden hochsigniflkante logarithmische Beziehungen zwischen relativem Körpergewicht, Fettzelldurchmesser und Lipidgehalt des subcutanen Fettgewebes der Bauchregion. Ein mittlerer Fettzelldurchmesser von 135 μ wurde auch bei extremer Adipositas praktisch nie überschritten. Adipositas ist in diesen Fällen auf Hypertrophie und Hyperplasie des Fettgewebes zurückzuführen. — Die basale Freisetzung von Glycerin und freien Fettsäuren bezogen auf den Lipid-gehalt war bei Normund Übergewicht nicht signifikant unterschieden. Die Metabolitfreisetzung der Einzelzelle nahm jedoch mit wachsendem Zelldurchmesser zu. Der LipolysequotientQ (Verhältnis FFS-Freisetzung: Glycerinfreisetzung) war bei Adipositas signifikant kleiner. — Die Lipolyse wurde durch Norepinephrin, Theophyllin und Dibutyryl-cyclo-AMP stimuliert. Die Konzentrations-abhängigkeit der Effekte war bei Normund Übergewicht ähnlich. — Die Stimulierbarkeit der Lipolyse in Prozent des Basalwertes war bei Adipositas vermindert. Es bestand eine negative Korrelation der Stimulierbarkeit durch Dibutyryl-cyclo-AMP zum Zelldurchmesser. Die absolute Metabolitfreisetzung der Fettzelle bei Stimulation mit Noradrenalin, Theophyllin oder Dibutyryl-cyclo-AMP nahm mit steigender Zellgröße signifikant zu. — Zusatz von Glucose führte zur Steigerung der Glycerin-freisetzung und zur Hemmung der FFS-Freisetzung, die Korrelation der Lipolyse zum Zelldurchmesser wurde dadurch nicht wesentlich verändert. — Diese Beobachtungen lassen den Schluß zu, daß große Zellen mit zusätzlicher Gesamtlipase ausgestattet sind und daß unter Basalbedingungen das Verhältnis inaktiver Prolipase zur aktiven Lipase zugunsten des aktiven Enzyms verschoben ist.
    Notes: Summary Lipolysis (release of glycerol and free fatty acids) of subcutaneous human adipose tissuein vitro has been investigated in relation to relative body weight and fat cell size. Studying 86 persons, there was a highly significant logarithmic relation between relative body weight, fat cell size and lipid content of subcutaneous adipose tissue obtained from the abdominal region. Even in extreme obesity a mean fat cell diameter of 135 μ was generally not exceeded. In these cases overweight is due to hypertrophy as well as hyperplasia of adipose tissue. — The basal FFA and glycerol release, calculated on the basis of the lipid content, did not significantly differ in normal and overweight persons. The lipolysis of the individual cell increased, however, with increasing cell diameter. The quotient of resterification (FFA release: glycerol release) was significantly lower in obesity. — When lipolysis was stimulated with norepinephrine, theophylline or dibutyryl-cyclic AMP, the dose response relations were similar in obesity and normal weight. — The stimulation of lipolysis, expressed as % of baseline, was diminished in obesity. Stimulation with dibutyryl-cyclic-AMP was negatively correlated to the cell diameter. — The absolute release of metabolites per fat cell after stimulation with norepinephrine, theophylline or dibutyryl-cyclic AMP was positively correlated with the fat cell diameter. — Addition of glucose resulted in an increment in glycerol release and an inhibition of FFA release. However, the correlation of lipolysis with fat cell diameter was not affected. — The observations suggest that large fat cells are provided with additional total lipase. Under basal conditions the relation of inactive pro lipase to active lipase seemed to change in favour of the active enzyme.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 1432-0428
    Keywords: Diabetes morbidity ; epidemiology ; subclinical diabetes
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
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    Springer
    Journal of molecular medicine 42 (1964), S. 552-552 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
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    Springer
    Journal of molecular medicine 44 (1966), S. 807-813 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The constants of the optical rotatory dispersion of electrophoretically isolatedγA-paraproteins are communicated. There is no difference between theγG,γA andγM-paraprotein group with respect to the dispersion constantλ c . The parameterb 0 was measured according toMoffitt andYang. Theα-Helix-content calculated fromb 0 of 7γA-paraproteins was sero (0). The mean value of the parameter —a 0 was 276±35,1. In earlier experiments it was found that —a 0 forγG-paraproteins is 312,8±20,8 and forγM-paraproteins 217,9±26,7. The parametera 0 of each group differs significantly from the others; in other words,a 0 is group specific. The structural implications of these findings are discussed.
    Notes: Zusammenfassung Die aus dem optischen Drehungsvermögen abgeleiteten Konstanten elektrophoretisch isolierterγA-Paraproteine werden mitgeteilt. Die Dispersionskonstanteλ c weist keine Unterschiede zwischen den 3 ParaproteingruppenγG,γA undγM auf. Der nach dem Verfahren vonMoffitt undYang ermittelte Parameterb 0 wurde zu Schätzung desα-Helixgehaltes benutzt. Er betrug in den 7 untersuchten Paraproteinen 0. Für den Parameter —a 0 ergab sich ein Mittelwert von 276,0±35,1. FürγG-Paraprotein wurde in früheren Untersuchungen ein solcher von 312,8±20,8, fürγM-Paraprotein 217,9±26,7 gefunden. Der Mittelwertsvergleich zeigte Signifikanz der Konstantea 0 für jede der 3 Paraproteingruppen.a 0 beschreibt demnach gruppenspezifische Eigenschaften von Paraproteinen. Die für den Wert vona 0 maßgeblichen strukturellen Voraussetzungen sind kaum bekannt. Sie werden am ehesten die die spezifischen Antigendeterminanten tragenden H-Ketten des Paraproteinmoleküls betreffen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
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    Springer
    Journal of molecular medicine 44 (1966), S. 95-99 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The Optical Rotatory Dispersion of electrophoretically isolatedγ ss -Globulins of 6 normal individuals and 9 patients suffering from myeloma was measured. The mean value of the dispersion constantsλ c of the normal and myeloma group showed no significant difference. The constanta 0 however of the myeloma group was significantly different froma 0 of the normal group. The relation of this observation to the immunologic group specifity ofγ ss -Paraproteins and her structural basis is discussed.
    Notes: Zusammenfassung Bei einer Gruppe von 6 elektrophoretisch isoliertenγ ss -Globulinen Gesunder und 9 ebenso präparierterγ ss -Paraproteinen wurden die Konstanten der optischen Rotationsdispersion bestimmt. Die Mittelwerte der Dispersionskonstantenλ c beider Gruppen waren nicht signifikant unterschiedlich. Die Bestimmung der Konstanteb 0 nachMoffitt ergab keinen Hinweis auf das Vorhandensein von α-Helixstruktur in dem untersuchten Material. Eine signifikante Differenz ergab sich dagegen bei der Konstantea 0. Die Beziehung dieses Befundes zu der immunologischen Gruppenspezifität desγ ss -Paraproteins und seine strukturellen Grundlagen werden diskutiert.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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