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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    s.l. : American Chemical Society
    Biochemistry 21 (1982), S. 6767-6772 
    ISSN: 1520-4995
    Source: ACS Legacy Archives
    Topics: Biology , Chemistry and Pharmacology
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    s.l. : American Chemical Society
    Journal of the American Chemical Society 45 (1923), S. 3029-3044 
    ISSN: 1520-5126
    Source: ACS Legacy Archives
    Topics: Chemistry and Pharmacology
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-0533
    Keywords: Key words Human brain ; Hippocampus ; Alzheimer’s disease ; Chromogranin B ; Synapse loss
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Synapse loss is crucially involved in cognitive decline in Alzheimer’s disease (AD). This study was performed to investigate the distribution and density of chromogranin B-like immunoreactivity in the hippocampus of control compared to AD brain. Chromogranin B is a large precursor molecule found in large dense-core vesicles. For immunocytochemistry we used an antiserum raised against a synthetic peptide (PE-11) present in the chromogranin B molecule. Chromogranin B-like immunoreactivity was concentrated in the terminal field of mossy fibers, the inner molecular layer of the dentate gyrus and in layer II of the entorhinal cortex. In AD, chromogranin B was detected in neuritic plaques. The density of chromogranin B-like immunoreactivity was significantly reduced in the inner molecular layer of the dentate gyrus and in layers II, III and V of the entorhinal cortex in AD brains. The present study demonstrates that chromogranin B is a marker for human hippocampal pathways. It is particularly suitable for studying nerve fibers terminating at the inner molecular layer of the dentate gyrus. It is present in neuritic plaques, and its density is reduced in a layer-specific manner.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 42 (1964), S. 613-618 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Biochemical details following the intoxication with mushrooms (amanita phalloides) are reported in two italian cousines with heterocygotic glutathion reductase deficiency in red cells. 1. The enzymatic activities of the TPNH dependant glutathion reductase were 5,6, respectively 6.1 IU/1011 erythrocytes (normal values 13.2±1.6 IU). 2. The instability of GSH and the formation of Heinz bodies in the red cells were markedly pronounced, even in the absence of a decompensated metabolic acidosis. 3. Together with the recovery from the intoxication the GSH instability and the Heinz body formation by acetyl phenyl hydrazine became normal, as is seen in all cases with heterocygotic glutathion reductase deficiency. 4. In both cases the red cells had a normal carbohydrate metabolism and a normal content of methemoglobin. However the intracellular potassium values were lowered. During the intoxication with mushrooms the ATP content of the red cells was unchanged.
    Notes: Zusammenfassung Es wird über biochemische Veränderungen bei zwei italienischen Cousinen mit heterozygotem Glutathionreduktasemangel in Erythrocyten unter der Intoxikation mit Pilzen (wahrscheinlich Amanita phalloides) berichtet. 1. Die TPNH-abh. Glutathionreduktaseaktivitäten betrugen 5,6 bzw. 6,1 IE/1011 Erythrocyten (Normalwerte 13,2±1,6 IE). 2. Die GSH-Instabilität und Heinzkörperbildung in den Erythrocyten waren trotz des Fehlens einer dekompensierten metabolischen Acidose offenbar wegen des Glutathionreduktasemangels sehr ausgeprägt. 3. Mit dem Abklingen der Intoxikationserscheinungen normalisierten sich auch die GSH-Instabilität und die Heinzkörperbildung durch Acetylphenylhydrazin, wie es bei allen heterozygoten Glutathionreduktasemangelträgern ohne Intoxikation beobachtet wird. 4. Der Kohlenhydratstoffwechsel und Methämoglobingehalt waren bei beiden Kranken normal, während der Kaliumgehalt der roten Blutzellen herabgesetzt war. Auch der ATP-Gehalt fiel unter der Pilzintoxikation in den Erythrocyten nicht ab. 5. Unter dem Einfluß der Pilztoxine kam es bei einer Patientin als Ausdruck der Leberschädigung zu einer vorübergehenden Erhöhung der Transaminase-und Lactatdehydrogenaseaktivitäten im Serum mit Umkehr des De Ritis-Quotienten. 6. Im Aminosäurechromatogramm des Serums, das bei derselben Patientin angefertigt wurde, war die Argininkonzentration deutlich herabgesetzt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In patients with edema caused by cardiac insufficiency, liver cirrhosis and nephrosis the treatment combinations consisting of a diet poor in sodium (D), a diet+aldactone (D+A), a diet+saluretics (D+S) and a diet+aldactone+saluretics (D+A+S) were examined with regard to weight and electrolyte balance as well as urine excretion. 1. With the exception of the nephrotic syndrom a restriction of sodium alone is seldom sufficient for the elimination of an edema. 2. In cardiac insufficiency and liver cirrhosis D+A and D+S approximately have the same effect. 3. An additional increase of diuresis can still be reached by a combination of the three therapeutical measures, even if a successful primary treatment with a diuretic substance has already been carried out. 4. Within the first three days of the treatment of an edema caused by cardiac insufficiency or liver cirrhosis a more important reduction of weight and excretion of sodium were reached by saluretics (D+S) compared with spironolactone (D+A); this result is statistically significant. Within the first week these differences have been adjusted by a more extensive excretion under D+A. 5. In cardiac insufficiency and liver cirrhosis a more important excretion of potassium caused by saluretics could be observed only during the first three days of the treatment. 6. The differences of effectiveness between individuals proved more important than those between the different groups of diseases. 7. Further conclusions on the different reactions to the treatment with saluretics or spironolactone are not possible on the basis of statistical results relative to nosological groups and are to be preserved to a further statistical analysis of correlations of the measured variables.
    Notes: Zusammenfassung Bei Kranken mit hydropischen Zuständen bei Herzinsuffizienz, Lebercirrhose und nephrotischem Syndrom wurden die Behandlungskombinationen natriumarme Diät (D), Diät+Antialdosteron (D+A), Diät+Salureticum (D+S) und Diät+Aldactone+Salureticum (D+A+S) hinsichtlich der Gewichts- und Elektrolytbilanzen sowie der Urinausscheidung untersucht. 1. Mit Ausnahme des nephrotischen Syndroms ist alleinige Salzrestriktion nur selten zur ödemausschwemmung ausreichend. 2. Bei Herzinsuffizienz und Lebercirrhose sind D+S und D+A annähernd gleich wirksam. 3. Eine zusätzliche Diuresesteigerung läßt sich durch eine Dreierkombination (D+S+A) selbst dann noch erreichen, wenn mit einer diuretischen Substanz bereits erfolgreich vorbehandelt wurde. 4. In den ersten 3 Tagen der Behandlung kam es bei Herzinsuffizienz und Lebercirrhose unter Saluretica (D+S) gegenüber Spironolacton (D+A) zu einer statistisch auffällig stärkeren Gewichtsreduktion und Natriumausscheidung. Innerhalb der 1. Woche wurden diese Unterschiede durch stärkere Ausscheidung unter D+A ausgeglichen. 5. Bei Herzinsuffizienz und Lebercirrhose kam eine relevante Kaliurese durch Saluretica nur in den ersten 3 Tagen der Behandlung zum Ausdruck. Der Unterschied war bei der Herzinsuffizienz signifikant. 6. Die interindividuellen Unterschiede im Wirkungsablauf waren deutlich größer als die zwischen den Krankheitsgruppen. 7. Weitergehende Rückschlüsse auf den unterschiedlichen Wirkungsablauf der Behandlung mit Saluretica oder Spironolacton sind auf Grund der massenstatistischen Ergebnisse nicht möglich und werden einer weiteren korrelationsstatistischen Analyse der gemessenen Größen vorbehalten.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 50 (1972), S. 219-220 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 52 (1974), S. 90-96 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Renin-angiotensin-system ; Aldosterone Excretion ; Benign Essential Hypertension ; Low Renin Hypertension ; Renin-Angiotensin-Aldosteron-System ; Aldosteronexkretion ; essentielle Hypertonie ; Hypertonie mit supprimierter Plasmareninaktivität
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei Patienten mit benigner essentieller Hypertonie konnte eine Regulationsstörung der Aldosteronexkretion nachgewiesen werden: 55% der Patienten zeigten im Vergleich mit Kontrollpersonen eine eingeschränkte Stimulationsfähigkeit der Aldosteronexkretion nach Natriumverarmung und 45% eine unvollständige Supprimierbarkeit der Aldosteronexkretion nach Natriumbelastung. Die Regulationsstörung der Aldosteronexkretion in Abhängigkeit von der Natriumzufuhr ist bei Hypertonikern 2. Grades deutlicher ausgeprägt als bei Hypertonikern 1. Grades und ist am stärksten bei Patienten mit supprimierter Plasmareninaktivität zu beobachten. Große Änderungen der Natriumzufuhr bedingen bei diesen Patienten in der Regel nur geringe Schwankungen der Aldosteronexkretion. Die mangelhafte Supprimierbarkeit der Aldosteronexkretion scheint Auswirkungen im Sinne eines Hyperaldosteronismus zu haben: Patienten mit unvollständiger Suppression der Aldosteronexkretion wiesen nach Natriumbelastung eine signifikant niedrigere Serumkaliumkonzentration auf. Außerdem gehören zu dieser Gruppe mit einer Ausnahme alle Patienten mit supprimierter Plasmareninaktivität.
    Notes: Summary In patients with benign essential hypertension we could demonstrate a defect in aldosterone regulation: In 55% of the hypertensive patients studied the stimulation of aldosterone excretion by sodium deficiency was less marked and in 45% of the patients, the suppressibility of aldosterone excretion by sodium loading was incomplete compared with controls. The regulatory defect of the hypertensive patients is less pronounced in patients with first grade hypertension than in those with second grade hypertension and can be best demonstrated in patients with suppressed plasma-renin activity. In the latter, considerable changes of sodium intake did induce only minor changes of aldosterone excretion. Patients with incomplete suppression of aldosterone excretion had a significantly lower serum potassium concentration during sodium loading compared with the rest of the hypertensive subjects. All patients with suppressed plasma renin activity, except one, also belonged to this group of essential hypertensives.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 54 (1976), S. 261-265 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Renin release ; Sympathetic system ; Clonidine ; Reninfreisetzung ; sympathikoadrenales System ; Clonidin
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die intravenöse Gabe von 150 µg Clonidin bewirkte bei Patienten mit primärer Hypertonie ein Absinken des arteriellen Blutdruckes, der Reninaktivität, der PAH- und Inulin-Clearance sowie der Elektrolytausscheidung. Als Ursache für die Beeinflussung der Reninfreisetzung wird die Aktivierung intracerebraler adrenerger alpha-Rezeptoren mit nachfolgendem Abfall des Sympathikotonus angesehen.
    Notes: Summary In patients with primary hypertension, intravenous administration of 150 µg Clonidin caused a decrease in arterial pressure, renin activity, RPF, GFR and electrolyte excretion. Activation of intracerebral adrenergic alpha-receptors and diminished sympathetic outflow seem to be responsible for the decrease of renin release.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Essential hypertension ; β-adrenergic blockade ; Sodium ; Noradrenaline ; essentielle Hypertonie ; β-adrenerge Blockade ; Natrium ; Noradrenalin
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Um Hinweise auf den drucksenkenden Mechanismus einer Langzeit-β-Blockade zu erhalten, wurden Plasma- und Urinproben von 22 essentiellen Hypertonikern wöchentlich vor, während und nach β-Blockade (Pindolol 10–20 mg täglich) im Rahmen einer 11 Wochen dauernden Studie untersucht. Es konnte gezeigt werden, daß sowohl die Serum-Elektrolyte, die Plasma-Noradrenalin-Konzentration und die Plasma-Renin-Aktivität als auch die Exkretion von Natrium, Kalium und Noradrenalin diskrete Veränderungen während mehrwöchiger β-Blockade durchlaufen. Der Exkretionsquotient von Natrium zu Noradrenalin kehrte im Laufe der Behandlung seine Beziehung zum mittleren arteriellen Druck um (Placebor=−0.34, Pindololr=+0,31). Zwischen Blutdruck und Natrium-Exkretion bestand eine signifikante Korrelation (p〈0,03) während Placebogabe, nicht jedoch während β-Blockade. Zwischen Blutdruck und Noradrenalin-Exkretion bestand eine signifikante Korrelation (p〈0,003) während β-Blockade, nicht jedoch während Placebogabe. Im Laufe der Langzeit-β-Blockade kam es zu einer signifikanten positiven Korrelation zwischen der Natrium-Exkretion und der Noradrenalin-Exkretion, welche das Ende der Behandlung überdauerte. Aus den Ergebnissen wird der Schluß gezogen, daß der Gesamt-Bilanz von Natrium und Noradrenalin mehr Aufmerksamkeit zugewendet werden sollte, um die bei der essentiellen Hypertonie zugrundeliegenden Regulationsstörungen zu erfassen.
    Notes: Summary In 22 patients with essential hypertension plasma levels and urine excretions of sodium and noradrenaline were studied before, during and after long-term β-blockade with pindolol. The relation between mean blood pressure and the quotient of sodium-/noradrenaline-excretion changed during treatment (placebor=−0.34; pindololr=+0.31). During placebo there existed a significant (p〈0.03) correlation between blood pressure and sodium-excretion which disappeared during β-blockade. No correlation between blood pressure and noradrenaline was seen during placebo, whereas during β-blockade a significant (p〈0.003) correlation was observed. In contrast to the placebo period there was a significant positive correlation between sodium- and noradrenaline-excretion during long-term treatment with pindolol. It is concluded that whole-body balance of sodium and noradrenaline is an important factor in essential hypertension.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Na-K-ATPase ; Cushing-Syndrom ; Na-K-ATPase ; Cushing's syndrome
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The Na-K-ATPase activity of erythrocyte ghosts was increased in 6 patients with Cushing's syndrome compared with 28 control subjects (0.986±0.291 versus 0.259±0.1 µM Pi·h−1·mg−1,p〈0.001). Ouabain insensitive Mg-ATPase activity was similar in both groups. These data support the concept of an activation of the Na-pump in patients with glucocorticoid excess.
    Notes: Zusammenfassung Bei 6 Patienten mit Cushing-Syndrom fand sich eine 3–4fach gesteigerte Aktivität der Na-K-ATPase in Erythrocytenmembranen im Vergleich zu 28 Kontrollpersonen (0.986±0.291 gegenüber 0.259±0.1 µM Pi·h−1·mg−1,p〈0.001). Die Strophan-thininsensible Mg-ATPase war bei beiden Gruppen gleich. Der Befund spricht für eine Aktivierung der Natriumpumpe an den Zellmembranen von Patienten mit Glukokortikoidexceß.
    Type of Medium: Electronic Resource
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