ISSN:
1432-1076
Keywords:
Toxoplasmore
;
serologische Schwangerschaftsuntersuchungen auf Toxoplasmose
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Zusammenfassung In drei Leipziger Schwangerenberatungsstellen wurden 3422 Frauen im 4. und 7. Schwangerschaftsmonat durch den Sabin-Feldman-Test (SFT) untersucht. Ein niedrigerer Prozentsatz, als für die Durchschnittsbevölkerung anderer Gebiete in der Literatur angegeben, reagierte schon bei der ersten Untersuchung positiv (26,8%). Bei 9,7% der Untersuchten kam es zwischen beiden Kontrollen zu einem Positivwerden des Tests, allerdings mit niedrigen Titern (unter 1:256). 65 Kinder aus solchen “gefährdeten” Schwangerschaften (57mal Positivwerden des SFT, dreimal gleichbleibend “höherer” positiver Titer, fünfmal Titeranstieg um ein bis drei Stufen) wurden in der 2.–10. Lebenswoche (34) bzw. mit 1 1/2–2 Jahren (31) mittels SFT und KBR untersucht. Gleichzeitig erfolgte eine interne, neurologische, röntgenologische und ophthalmologische Beurteilung. Ein großer Teil dieser Kinder wurde in gleicher Weise 4 Wochen später bzw. mit 6–12 Monaten nochmals untersucht. Ein sicherer Anhalt für eine Toxoplasmore ergab sich nie. Bei einem Kind, das mit 1 Jahr noch einen SFT von 1:1000 aufwies, in den übrigen Befunden aber unauffällig war, muß eine konnatale Toxoplasmose zumindest erwogen werden. Die Mutter wurde während der Schwangerschaft und das Kind nach der Geburt behandelt. 2 Kinder mit verzögerter frühkindlicher Entwicklung sowie 2, die einen Fieberkrampf bzw. ein Grand mal gehabt hatten, ließen keinen Anhalt für eine Toxoplasmose erkennen. Auf Grund unserer Untersuchung scheint die Gefährdung des Feten bei leicht positiven Titern im 7. Schwangerschaftsmonat nach negativem SFT im 4. und bei einem Titeranstieg um ein bis zwei Stufen während der Gravidität gering zu sein. Eine routinemäßige Behandlung solcher Frauen dürfte daher nicht angezeigt sein.
Notes:
Summary 3422 women, all patients of three Leipzig ante-natal clinics, were tested by means of S.F.T. during the 4th and 7th month of pregnancy. The number of positive results (26.8%) in the first group (4th month of pregnancy) was lower than expected according to figures given in the literature for the average population. In 9.7% of all cases the reaction became positive after the 4th month of pregnancy; the titres, however, remained low (less than 1: 256). A group of 65 “danger” pregnancies was selected which included the following cases: 57 cases where the S.F.T. had become positive after the 4th month; three cases with a constantly “higher” positive titre; and five cases with a titre increase of 1–3 steps. The children from these pregnancies were checked by means of S.F.T. and C.F.T., general, neurological, radiological, and ophthalmological examination either at the age of 2–10 weeks (34) or at the age of 1 1/2–2 years (31). The same tests and examinations were repeated in the majority of children either after an interval of four weeks or at the age of 6–12 months. No certain signs for toxoplasmosis were found in any of them. One child, whose S.F.T. was still as high as 1:1000 at the age of 1 year could be considered as a case of congenital toxoplasmosis although all other tests gave completely normal results. The mother of this child was treated for toxoplasmosis during pregnancy, the child immediately after birth. Two children, who showed signs of retarded development during infancy and early childhood, and two children who suffered febrile convulsions or grand mal seizures did not show any sign of toxoplasmosis. It can be concluded from the results of our investigation that the risk for the fetus is low if the SFT becomes positive after the 4th month, provided the titres are low, and in cases where the titre rises by only 1–2 steps. A routine treatment of such cases seems therefore unnecessary.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF00438934
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