ISSN:
1432-055X
Keywords:
Schlüsselwörter Cisatracurium
;
Primingprinzip
;
Anschlagzeit
;
Key words Cisatracurium
;
Priming principle
;
Onset time
;
Duration of action
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Abstract Objective: The aim of the study was to evaluate the effect of two different priming regimen on the onset time of 100 µg/kg cisatracurium, when compared to bolus administration. Methods: 51 patients were randomly assigned and received either a bolus of 100 µg/kg cisatracurium, or a priming dose of 10 µg/kg cisatracurium followed after 4 min by 90 µg/kg cisatracurium, or a priming dose of 15 µg/kg cisatracurium followed after 4 min by 85 µg/kg cisatracurium. The neuromuscular monitoring was performed using a mechanomyograph (Groningen II Monitor). Anaesthesia was induced with propofol and fentanyl and maintained by continuous infusion of propofol. Results: The priming combination of 15 µg/kg cisatracurium followed after 4 min by 85 µg/kg cisatracurium produced a statistically significant reduction in the onset time (95% block) (180±60 s) and time to complete block (210±48 s), when compared to the bolus group (240±60 s and 288±66 s) (p〈0.05). Conclusion: Our data indicate that the ”priming principle” is an appropriate technique to shorten the onset time of cisatracurium. To achieve a maximum effect the priming combination of 15 µg/kg cisatracurium followed after 4 min by 85 µg/kg cisatracurium is recommended.
Notes:
Zusammenfassung Fragestellung: Kann durch das Primingprinzip (Prinzip der geteilten Dosierungen) die Anschlagzeit von 100 µg/kg Cisatracurium bei Verwendung zweier unterschiedlicher Dosierungsregime im Vergleich zur Bolusgabe reduziert werden? Methodik: 51 Patienten wurden randomisiert und erhielten entweder 100 µg/kg Cistracurium als Bolus oder 10 µg/kg Cisatracurium als Primingdosis und nach 4 min 90 µg/kg Cisatracurium oder 15 µg/kg als Primingdosis und nach 4 min 85 µg/kg Cisatracurium. Das neuromuskuläre Monitoring wurde mittels Mechanomyographie (Groningen II Monitor) durchgeführt; die Anästhesie wurde mit Propofol, Fentanyl eingeleitet und mit kontinuierlicher Propofolinfusion sowie Lachgas/Sauerstoff aufrechterhalten. Ergebnisse: Die Primingkombination, Primingdosis 15 µg/kg und nach 4 min 85 µg/kg Cisatracurium ergab eine signifikante Verkürzung (p〈0,05) der Anschlagzeit (95% Blockade) (180±60 s) und der Zeit bis zum vollständigen (100%) Block (210±48 s) im Vergleich zur Bolusapplikation von Cisatracurium (240±60 bzw. 288±66 s). Schlußfolgerung: Das Priming stellt ein probates Mittel zur Verkürzung der Anschlagzeit von Cisatracurium dar. Als Regime empfiehlt sich dabei die Gabe von 15 µg/kg Cisatracurium als Primingdosis, danach ein Primingintervall von 4 min und eine Hauptdosis von 85 µg/kg Cisatracurium.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s001010050015
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