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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Oxford, UK : Blackwell Publishing Ltd
    Journal of the European Academy of Dermatology and Venereology 3 (1994), S. 0 
    ISSN: 1468-3083
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Medicine
    Notes: Background The immunosuppressant cyclosporin A has been used with success in the treatment of chronic plaque-type psoriasis; little is known about its effect on palmoplantar psoriasis.Subjects and methods Thirty-three patients (12 women, 21 men; mean age = 44.2 years, range 22-68 years) with palmoplantar psoriasis were treated with oral cyclosporin A, (CyA), 2.5 mg/kg/day, which could be increased to 5 mg/kg/day, for 12 weeks. Patients were followed up for a further 4 weeks without CyA treatment. A total of 26 patients completed the 12-week treatment course, an additional six patients were followed up during 4 weeks after premature withdrawal. Efficacy was assessed by calculating the Psoriasis Area and Severity Index (PASl). a Local Psoriasis Severity Index (LPS1), and estimation of the area involved.Results Clinical response, being defined as at least 50% reduction of these parameters at the end of the therapeutic phase compared to baseline before treatment, was reached in 84% of the patients; 61% of the patients showed clinical response after only 6 weeks of treatment. No signs of severe hepatic or renal toxicity were noted during the study period; mild hypertension, which developed in one case, resolved after termination of the treatment. Relapses after treatment never reached the pretreatment baseline levels.Conclusions It is concluded that palmoplantar psoriasis can be treated effectively and safely with oral CyA at the low-dose range of 2.5-5 mg/kg/day. The results demonstrate the necessity for evaluation of a maintenance treatment in this special form of psoriasis, the doses and safety of which remain to be determined in future controlled clinical trials.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter Chronische Veneninsuffizienz ; Lebensqualität ; Krankheitsbewältigung ; Befragung ; Coping ; TLQ-CVI ; Key words Chronic venous insufficiency ; Quality of life ; Coping with disease ; Survey ; Questionnaire ; TLQ-CVI
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Across the boundaries of the medical specialties we have realized how important the concepts of quality of life and disease-related coping behavior are to understand the patients’ subjective perception of the medical condition and its treatment. Although standardized instruments are already available for different medical indications and even in the related fields of peripheral vascular and cardiac diseases, phlebology still lacks standardized concepts for evaluating quality of life and/or disease-related coping behavior in patients with chronic venous insufficiency (CVI). We report on a newly developed instrument specifically designed for recording quality of life in patients with CVI. It not only meets the requirements of psychometric standards, but has also proven its applicability in clinical use. The „Tübingen Questionnaire for measuring Quality of Life in patients with CVI (TLQ-CVI)” and the results of a study on quality of life in 142 patients with various stages of chronic venous insufficiency are presented. It was possible to distinguish between Stage I/II and Stage III CVI patients with respect to parameters such as „leg complaints” and „day-to-day fears and worries”. These convey clinically relevant insights into the patient’s subjective perception of the disease and how they cope. The information gathered provides a set of reasonable target scores for clinical studies presently being carried out at various study centers in Germany incorporating the TLQ-CVI.
    Notes: Zusammenfassung Dem Konzept der Lebensqualität und Krankheitsbewältigung wird in der medizinischen Disziplin fächerübergreifend eine zentrale Bedeutung insbesondere im Hinblick auf das subjektive Erleben der Erkrankung und eingesetzter Therapien durch die Patienten beigemessen. Während in benachbarten angiologischen und kardiologischen Fachdisziplinen bereits Erhebungsverfahren zur Lebensqualitätsforschung verfügbar sind, mangelt es in der Phlebologie derzeit noch an standardisierten Konzepten zur Evaluation der Lebensqualität und Krankheitsbewältigung bei Patienten mit einer chronischen Veneninsuffizienz (CVI). Die vorliegende Arbeit berichtet über ein neuentwickeltes krankheitsspezifisches Instrument zur Erfassung der Lebensqualität bei Patienten mit chronisch venöser Insuffizienz, das sowohl die Anforderungen der psychometrischen Testgütekriterien erfüllt als auch sehr praktikabel im klinischen Einsatz erscheint. Der „Tübinger Fragebogen zur Messung der Lebensqualität bei CVI-Patienten” (TLQ-CVI) sowie die Ergebnisse einer Untersuchung zur Lebensqualität von 142 Patienten mit chronisch venöser Insuffizienz unterschiedlicher Schweregrade wird erstmalig vorgestellt. Eine Unterscheidung von CVI-Patienten in den Stadien I/II vs. III war u.a. im Hinblick auf „Beinbeschwerden” und „Ängste und Sorgen im Alltag” möglich und vermittelt klinisch relevante Einsichten in die subjektive Patientensicht der Erkrankung und ihre Verarbeitung. Die Informationen aus dem TLQ-CVI stellen bereits jetzt sinnvolle Zielkriterien klinischer Prüfungen dar, die derzeit unter Einsatz des TLQ-CVI an verschiedenen Studienzentren in Deutschland durchgeführt werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1439-099X
    Keywords: Schlüsselwörter: Radioprotektion ; Radiogene Sialadenitis ; Radioxerostomie ; Radiogene Mukositis ; Cumarin/Troxerutin ; Sialometrie ; Sialoszintigraphie ; RTOG ; Key Words: Radioprotection ; Radiogenic sialadenitis ; Radioxerostomia ; Radiogenic mucositis ; Coumarine/troxerutine ; Sialometry ; Sialoscintigraph ; : RTOG
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Aim: Prospektive, randomized placebo-controlled double-blind study to prove the efficacy of Coumarin/Troxerutine (Venalot® Depot) for protection of salivary glands during a head and neck irradiation. Patients and Method: Forty-eight radiotherapy patients (60 Gy) with head and neck cancer were included in this trial. During radiotherapy the salivary glands were located in the core irradiation field. Primary efficacy parameters were sialometry, quantitative salivary gland scintigraphy and clinical evaluation of early effects of radiotherapy (RTOG-score, Table 1). All data were collected at 6 assessments: 1 week pre-radiation (U1), at start (U2), half time (U3) and end (U4) of irradiation, 8 days (U5) and 28 days (U6) after the end of irradiaten (Figure 1). Results: Twenty-three patients (11 verum, 12 placebo) completed the study with all assessments. Sialometrically, all patients were severely (half of radiotherapy) or completely (end of radiotherapy) xerostomatic (Figure 2). In a global efficacy measure according to O'Brien combining scintigraphy and RTOG there was a tendency for a higher efficacy of verum compared to placebo (p = 0.068). After start of irradiation therapy, the RTOG-score showed continuously and significantly lower early radiation effects under verum than under placebo (U3 vs U6: p 〈 0.05, area under curve: p = 0.032; Table 2, Figure 3). The scintigraphically determined excretion fraction was slightly less impaired in the verum group compared to the placebo treatment (p = 0.12. Figure 4). There was no difference in drug safety between placebo and verum for adverse events, changes in the activity of liver enzymes and for global impression of tolerability. Conclusions: The results give support for an advantageous effect of Venalot® Depot in the treatment of radiogenic sialadenitis and mucositis. In even a small number of evaluable patients, early clinical effects of irradiation (RTOG-score) were less pronounced in the active treatment group than in the placebo group, but the sample size was too low to prove statistically also the benefit of coumarin/troxerutine with the scintigraphic method. Sialometry seems not suitable for the assessment of early radiation effects.
    Notes: Fragestellung: Eine kausale Behandlung der radiogenen Sialadenitis ist bislang nicht etabliert. In einer prospektiven, randomisierten, plazebokontrollierten Doppelblindstudie sollte die pharmakologische Wirksamkeit von Cumarin/Troxerutin (Venalot® Depot) zur Speicheldrüsenprotektion unter einer Kopf-Hals-Bestrahlung bei Malignompatienten überprüft werden. Patienten und Methode: 48 Patienten mit Strahlentherapie (60 Gy) eines Kopf-Hals-Malignoms wurden in die Untersuchung eingeschlossen. Die Speicheldrüsen lagen überwiegend im Herdvolumen der Bestrahlung. Primäre Zielparameter waren Sialometrie, Speicheldrüsenfunktionszintigraphie und frühe Strahlenfolgen (RTOG-Score). Alle Befunde wurden zu sechs Untersuchungszeitpunkten erhoben: eine Woche vor Bestrahlung (U1), zu Beginn (U2), zur Hälfte (U3) und am Ende der Bestrahlung (U4) sowie sieben Tage (U5) und 28 Tage post radiationem (U6). Ergebnisse: 23 Patiente (elf mit Verum-, zwölf mit Plazebobehandlung) beendeten die Studie prüfplankonform mit allen Untersuchungen. Sialometrisch zeigten alle Patienten ab der Hälfte der Strahlentherapie (U3) stark verminderte Mundflüssigkeitsfließraten, danach betrugen die Mediane der Flußraten 0 ml/min für beide Gruppen bis zur U6 (28 Tage nach Bestrahlung). Im Gesamtwirkungsmaß nach O'Brien aus Sialoszintigraphie und klinischer Beurteilung war eine tendenzielle Überlegenheit von Verum gegenüber Plazebo zu beobachten (p = 0,068). Der RTOG-Score zeigte bei allen Untersuchungen nach Bestrahlungsbeginn unter Verum signifikant niedrigere Befundausprägungen früher Strahlenfolgen als unter Plazebo (U3 bis U6: jeweils p 〈 0,05; “Area under the Curve”: p = 0,032). Die szintigraphisch bestimmte Exkretionsfraktion zeigte für Verum eine tendenziell geringer Funktionsminderung der Speicheldrüsen als für Plazebo (p = 0,12). In der Arzneimittelsicherheit bestanden keine Unterschiede zur Plazebogruppe bezüglich der Rate unerwünschter Ereignisse, der Veränderungen leberspezifischer Enzymaktivitäten und der Gesamtbeurteilungen zur Verträglichkeit. Schlußfolgerungen: Die Ergebnisse verweisen auf einen Vorteil von Venalot® Depot gegenüber Plazebo in der Behandlung der radiogenen Sialadenitis und Mukositis. Frühe Strahlenfolgen (RTOG-Score) waren schon bei geringer Fallzahl unter Verum signifikant geringer ausgeprägt. Für den Nachweis von Therapiewirkungen in der Szintigraphie ist die erreichte Fallzahl offensichtlich zu niedrig. Die Sialometrie eignet sich zur Beurteilung früher Strahlenfolgen nicht.
    Type of Medium: Electronic Resource
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