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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 53 (1975), S. 815-822 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Mucociliary system ; aerosol ; 99mTc sulfur colloid ; normal subjects and patients with chronic bronchitis ; vagolytic drug ; Mucociliare Clearance ; Aerosol ; 99mTc-Schwefelkolloid ; Lungengesunde und Patienten mit chronisch obstruktiver Bronchitis ; Parasympathikolytikum
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Das Mucociliarsystem der Lunge von 8 Normalpersonen und 10 Patienten mit chronischer Bronchitis wurde mit Hilfe von radioaktiv markiertem99mTechnetium-Schwefelkolloid untersucht. Registrierung der vom Inhalt ausgesandten Impulse mit der Anger-Kamera und Auswertung durch den Computer ermöglichten die Ausblendung extrapulmonaler Störfaktoren und die Erfassung wichtiger Teilbereiche des Bronchialsystems. Der Verlauf von Zeit-Aktivitätskurven wurde über den zentralen Luftwegen an Hand eines Modells interpretiert. In der Patientengruppe ist die Clearance der Testsubstanz vom Depositionsmuster und vom Obstruktionsgrad abhängig. Die gute Reproduzierbarkeit der Eliminationskurve beim einzelnen eröffnet eine Methode, die Wirkung von Medikamenten auf das Mucociliarsystem zu untersuchen. Im Doppelblindversuch wurde ein neu entwickeltes Parasympathikolytikum getestet. Es zeigte in der verwandten Konzentration bei leichter antiobstruktiver Wirkung keinen signifikanten Einfiuß auf die mucociliare Klärfunktion.
    Notes: Summary The mucociliary system of the lung was studied in eight normal subjects and ten patients with chronic bronchitis, using sulfur colloids, labelled with99mTechnetium. By recording the radioactive impulses over the lung with a scintillation camera and analysing the data with a computer, we were able to exclude extrapulmonary artefacts and to select central areas of the tracheobronchial tree. Time activity curves obtained over the central airways were interpreted by means of a model. In bronchitics the disappearance rate of the radioactive particles was found to depend upon the pattern of deposition and the degree of airway obstruction. Because of the good reproducibility in one and the same subject, the effect of drugs, influencing the mucociliary system, can be tested. We used a newly developed vagolytic substance which did not influence the mucociliary system and which reduced little the airway resistance in patients with chronic bronchitis at the administered dose.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 54 (1976), S. 1161-1167 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Hypoxia ; High altitude adaptation ; Gas exchange ; Pulmonary hypertension ; Chronic obstructive lung disease ; Coronary heart disease ; Hypoxie ; Höhenanpassung ; Gasaustausch ; pulmonale Hypertonie ; chronische obstruktive Lungenkrankheiten ; Koronarkrankheiten
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Der wichtigste Adaptationsmechanismus an akute Hypoxie ist die alveoläre Hyperventilation und damit die Verbesserung der Sauerstoffaufnahme in der Lunge. Bei der Sauerstoffabgabe an die Gewebe setzt der Organismus Prioritäten entsprechend der vitalen Funktion der Organe. Wesentliche akute Akklimatisationsvorgänge finden erst ab einem inspiratorischen Sauerstoffpartialdruck unter 100 mm Hg, entsprechend einer Höhe von etwa 3000 m statt. Dagegen ist bei Erkrankungen des cardiopulmonalen Systems bei weit geringerer Höhenexposition mit dem Auftreten von Adaptationsmechanismen zu rechnen. Insbesondere bei Patienten mit vorbestehender arterieller Hypoxämie, pulmonaler Hypertonie oder obliterierenden Gefäßerkrankungen kann bereits eine geringe akute Hypoxie zur Dekompensation eines labilen Zustandes führen.
    Notes: Summary The most important adaptive mechanism to acute hypoxia is alveolar hyperventilation which improves the oxygen uptake in the lung. The delivery of oxygen to the particular organs is regulated according to their vital function. An essential adaptive mechanism can not be observed above an inspiratory O2 partial pressure of 100 mm mercury, corresponding to an altitude of about 3000 m in normals. In contrast, in patients with cardio-pulmonary disturbances adaptive mechanisms take place at far lower altitudes. Especially in patients with arterial hypoxemia, pulmonary hypertension and occlusive vascular disease moderate hypoxia may lead to decompensation of an a priori unstable equilibirum.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 51 (1973), S. 985-993 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Pulmonary hypertension ; definition and pathophysiology ; total and regional blood flow distribution (133Xenon method) ; comparison of clinical ; radiological ; ECG and haemodynamic findings ; Pulmonale Hypertonie ; Definition und Pathophysiologie ; totale und regionale Perfusionsverteilung (133Xenon-Methode) ; Vergleich von klinischen ; radiologischen ; elektrokardiographischen und hämodynamischen diagnostischen Kriterien
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Einleitend werden die verschiedenen Formen der pulmonalen Hypertonie erwähnt und definiert, sowie die pathophysiologischen Grundlagen kurz diskutiert. Typische Verteilungsmuster der regionalen und globalen Lungenperfusion gemessen mit133Xenon werden in Beziehung zum Grad der pulmonalen Hypertonie gebracht. Abschließend findet ein Vergleich der klinischen, radiologischen, elektrokardiographischen und hämodynamischen Diagnosemöglichkeiten bei verschiedenen Schweregraden der pulmonalen Hypertonie in Ruhe und unter ergometrischer Belastung statt.
    Notes: Summary Definitions of the different forms of pulmonary hypertension are given. The pathophysiological mechanisms are briefly reviewed. The total and regional blood flow distribution pattern measured by133Xenon are correlated with the mean pulmonary artery pressure in patients with Cor pulmonale of different etiology and degree. A comparison between clinical, radiological, ECG and haemodynamic findings at rest and during exercise is then made for patients with various degrees of pulmonary hypertension.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 59 (1981), S. 135-140 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Ciliary beat frequency ; Mucociliary clearence ; Tracheobronchial epithelium ; Ziliarfrequenz ; Mucoziliäre Clearance ; Tracheobronchialepithel
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Eine Methode wird beschrieben, die es möglich macht, photometrisch die Ziliarfrequenz aus Bürstenbiopsien der Bronchialschleimhaut zu messen. An 20 lungengesunden Probanden wurden Biopsien aus Trachea, Hauptbronchus und Segmentbronchus entnommen. Die Ziliarfrequenz wurde über einen längeren Zeitraum bei konstant 37°C gemessen, ebenso in einer aufsteigenden Temperaturreihe von 20°C auf 40°C. Bei einer mittleren Frequenz von 12.5±2.8 Hz in der Trachea bei 37°C zeigt sich eine leichte Zunahme der Frequenz auf 13.6±2.2 Hz zum Segmentbronchus — also zur Peripherie — hin. Die Ziliarfrequenz ist bei 20°C fast exakt die Hälfte derjenigen bei 37°C. Zwischen 30°C und 40°C kommt es fast zu einer linearen Beziehung zwischen Ziliarfrequenz und Temperatur. Es handelt sich hier um eine gut reproduzierbare Methode, die Ziliarfrequenz unter unterschiedlichen Bedingungen in vitro zu prüfen.
    Notes: Summary A method of photometric measurement of ciliary beat frequency is described. Brush biopsies of human bronchial epithelium were obtained. Twently healthy persons were investigated, sampling brush biopsies from trachea, main bronchus and segmental bronchus. Ciliary beat frequency was measured over a period of time at 37|Mo C as well as under increasing temperature from 20|MO C to 40|Mo C. Mean ciliary beat frequency in the trachea is 12.5 Hz±2.8 at 37°C, slightly increasing ciliary beat frequency towards the periphery of the bronchial tree. Ciliary beat frequency found at 20°C is almost exactly half the frequency found at 37°C. When rising the temperature from 30°C to 40°C, ciliary beat frequency increases nearly in a linear line. A well reproducible method is used to measure ciliary beat frequency in vitro under different conditions.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Lung 139 (1969), S. 196-205 
    ISSN: 1432-1750
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Klinische, röntgenologische und lungenphysiologische Befunde von 20 Patienten mit systematisierter Sklerose, die im Zeitraum von 1962 bis 1968 untersucht wurden, werden berichtet. 7 Patienten wiesen Zeichen einer Restriktion auf; 2 Patienten hatten eine Obstruktion. Erniedrigung der CO-Single-Breath-Diffusionskapazität war die am häufigsten festgestellte lungenphysiologische Abnormalität. Die verschiedenen Mechanismen, die beim pathologischen Ausfall dieses Tests von Bedeutung sein können, werden diskutiert. Klinische Symptome erweisen sich als nicht ausreichende Kriterien, den Lungenparenchymbefall festzustellen. Am ehesten korreliert noch das Röntgenbild der Lunge mit den Ergebnissen der Diffusionskapazität.
    Notes: Summary Clinical, roentgenological, and physiological findings are reported in 20 patients with systemic sclerosis examined between 1962 and 1968. Seven patients showed evidence of a restrictive ventilatory defect; two patients showed evidence of obstruction. Decreased CO-single-breath-diffusion-capacity of the lung was the most frequently observed physiological abnormality. The different mechanisms involved in this test are discussed. Clinical symptoms proved to be of minor importance for the diagnosis of parenchymal involvement of the lung. The best correlation was found between the X-ray of the lung and the diffusion capacity.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Lung 144 (1971), S. 82-84 
    ISSN: 1432-1750
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Es wird über einen erfolglosen Suicidversuch mit 9 g Rifampicin per os (130 mg/kg KG) berichtet. Dabei wurden ein flüchtiges Exanthem, eine rotbraune Verfärbung der Ausscheidungsprodukte und eine flüchtige Cholostase beobachtet. Sämtliche pathologische Befunde waren nach Ablauf von 3 Tagen zur Norm zurückgekehrt.
    Notes: Abstract An unsuccessful suicidal attempt with 9 g Rifampicin is reported. A transient skin rash, a reddish colour of urine, feces and saliva and a transient cholestasis were observed. All pathological findings were within normal limits three days following the intake of the drug.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Key words: Digital radiography ; Storage phosphorous plates ; Image postprocessing ; Chest radiography ; Lung fibrosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract. The aim of this work was to examine the influence of the filter kernel size on the detectability of differing radiological findings in interstitial lung disease. In 97 patients with confirmed pulmonary fibrosis chest radiographs were obtained with a film-screen system of speed class 200 and with correspondingly exposed storage phosphorous plates. The size of the filter kernel used for the image postprocessing varied between sigma 5 and sigma 70. The detectability of interstitial lung changes was evaluated independently by eight readers on the basis of a defined rating system. The results were analysed using multifactorial analysis of variance with Scheffé test at a significance level of p = 0.05. Small kernel sizes (S 5, S 10) combined with high edge enhancement were only of benefit in the imaging of septal lines, but reduced the detectability of nodular and reticular structures. Good detail detectability of both micronodules and septal lines was obtained with a medium kernel size of sigma 40. Storage phosphor radiography utilizing the appropriate choice of postprocessing parameters provides equivalent image quality for evaluating interstitial lung changes compared with a modern film-screen technique.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of clinical pharmacology 34 (1988), S. 145-150 
    ISSN: 1432-1041
    Keywords: asthma ; ketotifen ; prednisolone ; lymphocyte beta2-adrenoceptors ; beta-adrenoceptor desensitization ; tachyphylaxis ; salbutamol ; terbutaline ; theophylline
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology , Medicine
    Notes: Summary In 13 patients with bronchial asthma, who were onβ 2-adrenergic bronchodilator therapy, the effects of prednisolone and ketotifen on lymphocyteβ 2-adrenoceptor density and -responsiveness were investigated. The mean lymphocyteβ 2-adrenoceptor density and -responsiveness was significantly lower than in healthy controls, presumably due to the long-termβ 2-adrenergic bronchodilator treatment. Both prednisolone 100 mg i.v. and ketotifen 1 mg b.d.p.o. for 6 days rapidly improved lymphocyteβ 2-adrenoceptor function. 16 h after prednisolone and about 6 days after the first dose of ketotifen lymphocyteβ 2-adrenoceptor density and-responsiveness had risen to values within the range in normal volunteers. The improvement of lymphocyteβ 2-adrenoceptor function was accompanied by a significant increase in peak expiratory flow rate before and after inhalation of salbutamol. It is concluded that prednisolone and ketotifen may act beneficially on the recovery ofβ 2-adrenoceptor responsiveness toβ 2-adrenergic bronchodilators in tolerant asthmatic patients.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Lung 146 (1971), S. 11-25 
    ISSN: 1432-1750
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Wir untersuchten die Flußvolumenkurven bei gesunden Versuchspersonen und Patientengruppen mit verschiedenen Krankheitsbildern. Die Konstruktion eines Diagrammes aus den Mittelwerten der exspiratorischen Atemstromstärken bei definierten Volumenanteilen der Vitalkapazität erlaubt, die Formänderungen der Kurve bei Kranken gegenüber Gesunden quantitativ und qualitativ zu erfassen. Statistisch gesicherte Unterschiede bei Lungenfibrose, Obstruktion der intrathorakalen Atemwege (Asthma bronchiale und chronisch obstruktive Lungenkrankheit) und bei extrathorakalen Stenosen erweisen die diagnostische Aussagekraft der Flußvolumenkurve, welche die der einfachen Tiffeneau-Kurve übertrifft. Einige Kurvenformen, wie bei extrathorakaler Obstruktion und bei einigen von Lord et al. [15] untersuchten Krankheitsbildern sind hochcharakteristisch. Diese Funktionsstörungen waren bisher, abgesehen von der ganzkörperplethysmographischen Druckflußkurve, mit vergleichbar einfachen Untersuchungsverfahren nicht nachweisbar. Wir betrachten daher die Aufzeichnung von Flußvolumenkurven als wertvolle Bereicherung der klinischen Lungenfunktionsdiagnostik.
    Notes: Abstract Flow-volume curves were obtained in normal subjects and in patients with various diseases of the respiratory system. Using the mean values of the flows at defined lung volumes a diagram was constructed. Thus we were able to compair qualitive and quantitative changes of the flow-volume curve in normal persons and in patients with different diseases. Statistically significant differences were found in patients with fibrosis and with intra- and extrathoracic airway obstruction. The slope of the curve in patients with extrathoracic stenosis of the airways is diagnostic, and comparable information cannot be obtained with standard methods of pulmonary physiology other than the bodyplethysmographic flow-pressure curve.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    ISSN: 1432-1750
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Es wird eine modifizierte Bolustechnik zur Bestimmung des Verschlußvolumens (“closing volume”) beschrieben, bei der133Xenon als Tracergas, ein Pneumotachograph in einem offenen System zur Registrierung von Atemstromstärke und Atemvolumen und eine Scintillationskamera mit einem Digitalrechner zur direkten Registrierung und Auswertung der radioaktiven Impulse über der Lunge zur Anwendung kommen. Unsere Ergebnisse bei einer Gruppe von 11 Normalpersonen stimmen gut mit den in der Literatur beschriebenen Ergebnissen der Original-133Xenon-Bolus-Methode überein. Die Nachteile des Systems liegen in dem apparativen Aufwand und den etwas höheren Mengen radioaktiven Gases, die benötigt werden; die Vorteile lassen sich wie folgt zusammenfassen: Einfache Handhabung des offenen Systems gegenüber einem Spirometersystem, Wegfall des anatomischen und apparativen Totraumeffektes gegenüber Methoden, bei denen die Inertgasbestimmung am Mund erfolgt, und die Möglichkeit, das Phänomen des Atemwegsverschlusses regional zu orten.
    Notes: Abstract A modified bolus technique for the measurement of “closing volume” is described; it involves the use of133Xe as tracer, a pneumotachograph in an open system for control of flow and volume, and a gamma camera for direct registration of the radioactivity over the lung. The results obtained in a group of 11 normal subjects are in good agreement with the predicted values obtained with the original133Xe bolus technique. The disadvantages of the method described are the expensive apparatus and the rather large amounts of radioactivity needed. The advantages are: easy handling of the open system, no dead-space effect compared to methods in which the tracer gas is recorded at the mouth, and regional location of airway closure.
    Type of Medium: Electronic Resource
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