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  • 1
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Key words: Liver neoplasms ; Surgery ; Echinococcosis ; Focal nodular hyperplasia ; Hemangioma ; US ; CT
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract. The purpose of our work was to provide data on the recurrence of resected benign hepatic lesions and to evaluate the value of follow-up examinations in this group of patients. From August to October 1993, 75 patients who had been admitted for liver surgery for benign tumors between 1975 and 1993 were controlled by physical examinations, serological tests, US, and, in the case of equivocal US findings, by CT. The histological diagnoses of the operative specimen included hydatidosis in 43 patients, focal nodular hyperplasia (FNH) in 12 patients, liver cell adenoma in 8 patients, cavernous hemangioma in 8 patients, and congenital cyst in 4 patients. Hepatic scars were observed in 36 of the 75 patients. Four cases of intrahepatic recurrence and 1 case of intraperitoneal spread were observed in the 42 patients with recent hydatosis. Long-term postoperative controls (specific serological tests, US) are necessary in the management of patients with hydatid disease. Follow-up examinations are not indicated in asymptomatic patients who have been operated on for FNH, hemangioma, or congenital cysts.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Digital luminescent radiography (DLR) ; X-ray intensifying screens ; Radiographic image enhancement ; Hand radiography
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract A total of 102 matched hand radiographs were taken by digital luminescent radiography (DLR) and conventional) screen film system combinations. In DLR two differently postprocessed images were obtained from each data set: A display with low-spatial frequency enhancement filtered to took like a conventional radiograph was placed opposite a display with high-edge enhancement. Conventional and digital images were evaluated rank only and separately by four radiologists, using a questionnaire. Using DLR proved diagnostically equivalent to the conventional technique except for a diminished visibility of subtle erosions and fissures. High-frequency enhancement did not provide additional diagnostic information and led to artifacts at the edges of metal prostheses. Densitometry confirmed an optimized density of digital radiographs. The main argument for the employment of digital techniques is the availability of data for picture archiving and communications systems.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    Nuclear Instruments and Methods in Physics Research Section A: 346 (1994), S. 45-51 
    ISSN: 0168-9002
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Physics
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European radiology 10 (2000), S. S426 
    ISSN: 1432-1084
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Key words: Quality assurance ; Preoperative diagnosis ; Sensitivity and specificity ; Cold thyroid nodules. ; Schlüsselwörter: Qualitätssicherung ; präoperative Diagnostik ; Sensitivität und Spezifität ; szintigraphisch kalter Knoten.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Ziel: Vergleich der Effizienz der im prästationären und im stationären Bereich durchgeführten bildgebenden Diagnostik vor geplanter Operation szintigraphisch kalter Schilddrüsenknoten. Methode: Im Rahmen einer prospektiven Studie wurde die präoperative bildgebende Diagnostik bei allen Patienten aufgearbeitet, die innerhalb eines Jahres in der Chirurgischen Klinik der Universität zu Köln an einem szintigraphisch kalten Schilddrüsenherd operiert wurden. Hierbei wurde zwischen ambulant und stationär durchgeführten Maßnahmen unterschieden. Die Richtigkeit der Befunde ergab sich durch den Vergleich mit den intraoperativen Ergebnissen bzw. den Beurteilungen der histologischen Aufarbeitungen. Ergebnisse: Die Verbindung von Sonographie und Punktionscytologie hat sich bei der Klärung szintigraphisch kalter Schilddrüsenknoten bewährt. Die Computertomographie bleibt der Operationsplanung ausgedehnter Befunde vorbehalten. Im stationären Bereich durchgeführte Wiederholungsuntersuchungen ergaben nur selten klinisch relevante Zusatzinformationen. Schlußfolgerung: Werden in der präoperativen ambulanten Schilddrüsendiagnostik bekannte Qualitätsmaßstäbe berücksichtigt, sind nur selten zusätzliche Untersuchungen in der Klinik erforderlich.
    Notes: Summary. Purpose: To compare the diagnostic efficacy of different imaging procedures carried out in patients with scintigraphically cold thyroid nodules. Methods: The preoperative imaging procedures carried out in all patients operated on for cold thyroid lesions at the Department of Surgery of the University of Cologne were recorded in prospective manner for 1 year. Special attention was paid to the difference between in-patient and out-patient management. Diagnostic accuracy was assessed by comparison with the intraoperative findings and histology. Results: The combination of ultrasonography and fine needle aspiration cytology proved effective. Computed tomography should be reserved for the preoperative assessment of large thyroid tumors. Repeat examinations seldom gave additional information. Conclusion: Standardized preoperative investigations may be performed on an out-patient basis, provided attention is paid to quality assurance.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1433-0563
    Keywords: Schlüsselwörter Retroperitoneale Fibrose • Immunsuppression • Ureterolyse • Operative Behandlung • Bildgebende Diagnostik ; Key words Retroperitoneal fibrosis • Immunosuppression • Ureterolysis • Surgery • Radiology
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Retroperitoneal fibrosis (RPF) is an uncommon inflammatory disease of the retroperitoneum leading to extensive fibrosis with consecutive obstruction of adjacent organs, namely the ureters. Since no consensus on the standard therapy exists, aim of the current study was to evaluate the outcome of 39 patients with RPF. Between 1986 and 1997 39 cases of RPF were diagnosed: 21 cases had primary RPF and 18 patients had secondary RPF after aortofemoral graft (n = 13), radiation (n = 2), or prior retroperitoneal surgery (n = 2). 21 patients demonstrated unilateral and 16 cases had bilateral hydronephrosis, in 2 patients no dilatation was observed. In 28 cases (n = 12 primary RPF, n = 16 secondary RPF) intial management consisted of DJ-stent placement, whereas in 11 cases (n = 9 primary RPF, n = 2 secondary RPF) percutaneous nephrostomy had to be placed. All patients received oral immunosuppressive agents (prednisolone 1 mg/kg, azathioprine 1 mg/kg/day) for 3 months before reevaluation was performed. In case of complete remission, immunosuppressive medication was continued for another 3 months, in case of stable disease or progression surgery was performed. In 26 cases (n = 15 primary RPF, n = 11 secondary RPF) ureterolysis with intraperitoneal displacement and omental wrapping was performed. 3 patients demonstrated complete remission after oral prednisolone/azathioprine; in 2 cases RPF presented as pelvic mass and was resected followed by immunsuppressive therapy, in another 2 cases bilateral ileal replacement of the ureters had to be performed and 4 cases remained on DJ-stents and nephrostomy, resp. Postoperatively, all patients with primary RPF were continued on immunsuppressive medication for another 3 months. After a follow-up of 6 to 120 months only 3 patients developed a retroperitoneal recurrence and were treated by unilateral nephrectomy or DJ stent placement (n = 2). Our data suggest that the combination of both immunosuppressive medication and surgical management results in an excellent longterm outcome in idiopathic retroperitoneal fibrosis with a recurrence rate of only 8 %. Combination therapy should be considered as therapeutic option early in the course of the disease. Primary reconstructive surgery appears to be the most promising approach in secondary retroperitoneal fibrosis with a recurrence rate of only 5 %; short external compression of the ureter might be managed by endoluminal balloon dilatation.
    Notes: Zusammenfassung Der retroperitonealen Fibrose (RPF) liegt eine entzündliche Bindegewebsproliferation ungeklärter Ätiologie mit Bevorzugung des Retroperitoneums zugrunde. Die Beteiligung des ableitenden Harntraktes manifestiert sich durch uni- oder bilaterale Ureterobstruktion bis hin zur Anurie und Urämie. Aufgrund der ungeklärten Ätiologie wird das therapeutische Vorgehen – konservativ versus operativ – kontrovers diskutiert. Im folgenden berichten wir über unsere Ergebnisse in der Behandlung der RPF. Von 1986 bis 1997 wurde bei 39 Patienten die Diagnose einer RPF gestellt, 21 mal lag eine primäre, 18 mal eine sekundäre RRF vor. 21 Patienten wiesen eine uni-, 16 Patienten eine bilaterale und 2 Patienten keine Harnstauung auf. In allen Fällen einer primären RPF fand sich eine beschleunigte BSG, 5/21 wiesen eine beginnende Niereninsuffizienz auf, ein erhöhtes C-reaktives Protein lag bei 16/21 vor. Bei der sekundären RPF fand sich in 4 Fällen eine Erhöhung der Retentionswerte. Bei 19/21 Patienten erfolgte die primäre Entlastung der Niere mit anschließender Cortison- und/oder Azathioprintherapie über 6 Monate; eine Besserung sahen wir in allen Fällen, eine komplette Remission in 2 Fällen. Bei 19 Patienten war eine operative Intervention notwendig: 17 mal Ureterolyse mit Intraperitonealisierung (n = 10) bzw. Omentum-majus-Ummantelung (n = 7). Bei 1 Patienten war die bilaterale Boari-Plastik, bei 1 Patienten ein bilaterales Ileum-Ureterinterponat notwendig. Bei 16/18 Patienten mit sekundärer RPF erfolgte die primäre Entlastung der Niere gefolgt von Ureterolyse und Omentum-majus-Ummantelung (n = 11), Harnleiter- Ileuminterponat (n = 3), Nephrektomie (n = 1) und endoluminale Ballondilatation (n = 3). Das Follow-up variiert zwischen 6 und 120 Monaten: 3 Patienten mit primärer RPF und 1 Patient mit sekundärer RPF entwickelten ein Rezidiv; die Abflußverhältnisse der übrigen Patienten sind unauffällig. Aufgrund der Therapieergebnisse unserer Serie halten wir die kombinierte operative/immunsupprimierende Behandlung bei der primären RPF für erfolgversprechend; dabei geben wir der präoperativen Cortisontherapie mit nachfolgender Ureterolyse und Omentum-majus-Ummantelung den Vorzug. Bei sekundärer RPF bietet sich die primäre operative Versorgung mittels Ureterolyse und Omentum-Ummantelung an; lediglich bei kurzstreckiger extrinsischer Kompression sollte der Ballondilatation der Vorzug gegeben werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter Kernspinsialographie ; Speicheldrüsengangsystem ; Nicht-invasive Diagnostik ; Speicheldrüsenerkrankungen ; Key words Magnetic resonance sialography ; Salivary gland ductal system ; Non-invasive diagnostic testing ; Parotid gland pathology
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The new technique of non-invasive magnetic resonance (MR) sialography was evaluated for normal and various pathologic conditions of the parotid gland. Ten volunteers and 15 patients with various symptomatic diseases of the parotid gland were tested in the present study. Diseases included pleomorphic adenoma, cystadenolymphoma, carcinoma ex pleomorphic adenoma, ductal carcinoma, adenoid cystic carcinoma, lymphoepithelial carcinoma, non-Hodgkin’s lymphoma, sialolithiasis, sialadenitis, Heerfordt’s syndrome and congenital duct ectasies. In addition to the usually performed T1 and T2 cross-sectional sequences a heavily weighted T2 sequence (TR 3600, TE 800) was performed and allowed depiction of a fluid-filled parotid duct. Results showed that the main parotid and primary branching ducts were depicted reliably in all normal cases and all patients, except one with sicca syndrome. Pathological conditions such as duct dilatations, duct strictures, obstructing duct calculus and irregular shapes and courses of the ductal system were demonstrable. While X-ray sialography obtained a higher resolution, only MR sialography was able to depict dilated ducts proximal from a complete obstruction, as well as all ductal cysts. Our findings show that MR sialography can be applied successfully to investigations of the parotid gland system. There have been no contraindications or complications to date because MR sialography is non-invasive. The technique will also allow the salivary ducts and lesions to be differentiated from the course of the facial nerve.
    Notes: Zusammenfassung Die Kernspinsialographie wird als Modifikation einer MR-Pulsfolge vorgestellt und ihre Speichelgangdarstellung mit der digitalen Subtraktionssialographie als Standard verglichen. Bei 10 gesunden Probanden und 15 symptomatischen Patienten mit Erkrankungen der Glandula parotis wurde eine stark T2-gewichtete Kernspintomographie (TR 3600, TE 800) angefertigt, so daß lediglich der intraduktale, statische Speichel signalgebend zur Darstellung kam. Die untersuchten Patienten wiesen sowohl benigne als auch maligne Tumoren, Sialolithiasitiden, Sialadenitiden, ein Heerfordt-Syndrom oder kongenitale Ganganomalien auf. Der Stenon-Gang sowie Gänge 1. Ordnung ließen sich in der Kernspinsialographie gut darstellen. In der Darstellung von Gängen 2. und 3. Ordnung war die MR-Sialographie der Subtraktionssialographie als Standardmethode unterlegen. Die Kernspinsialographie erwies sich dagegen in der Diagnostik erweiterter Gänge proximal von kompletten Gangverschlüssen und der Darstellung von zystischen Speichelretentionen überlegen. Pathologische Befunde wie Gangektasien, Gangstrikturen, intraduktale Steine, tumorös bedingte Gangverlagerungen oder Gangabbrüche konnten sowohl in der Kernspin- als auch in der Subtraktionssialographie vergleichbar erhoben werden. Die Kernspinsialographie ist aufgrund der Darstellung pathologischer Befunde generell zur Beurteilung des Speichelgangsystems der Glandula parotis geeignet. Vorteile liegen in ihrer Nichtinvasivität, dem Fehlen einer Strahlenexposition und der funktionellen Darstellung des Speichelgangsystems. Des weiteren kann mit Hilfe der Kernspinsialographie die oft publizierte, kernspintomographische Darstellung des N. facialis differentialdiagnostisch zu den Speichelgängen verifiziert, bzw. falsifiziert werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    ISSN: 0044-2313
    Keywords: Chemistry ; Inorganic Chemistry
    Source: Wiley InterScience Backfile Collection 1832-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology
    Description / Table of Contents: On the Modification Change of SiO2 in Presence of Alkali Fluorides and SilicatesThe influence of NaF and Na2SiF6 on SiO2 and sodium silicates was investigated. The SiF4, developed in this process, influences the reaction as shown by a comparison of experiments in open and closed systems. With low Pressures of SiF4 the reactions of NaF or Na2SiF6 with certain SiO2 modifications lead to sodium silicates, in presence of a perceptible pressure of SiF4 to cristobalite and tridymite and also to low-quartz.Sodium silicates react with NaF mainly to Na2SiO3. Na6Si8O19 could be obtained from Na2SiO3 only when NaF was replaced by Na2SiF6. In this case additional low-quartz was formed. The formation of tridymite, only possible in the presence of certain foreign ions, is attainable at high temperatures (1150°C) if HF is added together with an alkali fluoride (A = Na, K, Rb, Cs). The amount of fluoride added was decisive for the size of the crystals of tridymite, which were prepared by chemical transport. The impurities of the used low-quartz (Furka) are not sufficient for the formation of tridymite.
    Notes: Die Einwirkung von NaF und Na2SiF6 auf SiO2 und Natriumsilicate wurde untersucht. Das zugleich entstehende SiF4 beeinflußt den Reaktionsablauf, wie ein Vergleich der Versuche im offenen und geschlossenen System zeigt. Bei geringem SiF4-Druck führen Umsetzungen von NaF oder Na2SiF6 mit einigen SiO2-Modifikationen zu Natriumsilicaten, bei merklichen Drucken von SiF4 zu Cristobalit, Tridymit und auch zu T-Quarz.Viele Natriumsilicate gehen mit NaF vorzugsweise in Na2SiO3 über. Na6Si8O19 entstand aus Na2SiO3, war aber nur mit Na2SiF6 statt NaF zu erhalten; dabei trat auch T-Quarz auf. Die an das Vorhandensein gewisser Fremdionen gebundene Bildung von Tridymit ließ sich bei hoher Temperatur (1150°C) erreichen, wenn HF zusammen mit einem der Alkalifluoride (A = Na, K, Rb, Cs) zugegeben wurde. Die Menge des Zusatzes war entscheidend für die Größe der über eine chemische Transportreaktion entstehenden Tridymitkristalle. Die im eingesetzten T-Quarz (Furka) enthaltenen Verunreinigungen reichen für die Bildung von Tridymit nicht aus.
    Additional Material: 2 Ill.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Weinheim : Wiley-Blackwell
    Zeitschrift für anorganische Chemie 511 (1984), S. 240-240 
    ISSN: 0044-2313
    Keywords: Chemistry ; Inorganic Chemistry
    Source: Wiley InterScience Backfile Collection 1832-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology
    Type of Medium: Electronic Resource
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