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  • 1
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    Springer
    Der Chirurg 71 (2000), S. 1288-1295 
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Keywords: Diagnosis-related groups – Hospital reimbursement – Health care system – International comparison – Budgeting – Quality assessment. ; Schlüsselwörter: Diagnosis-Related Groups – Krankenhausfinanzierung – Gesundheitssystem – Internationaler Vergleich – Budgetierung – Qualitätssicherung.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Diagnosis-Related Groups (DRG) sind ein Klassifizierungsinstrument für stationäre Patientenfälle, welches international immer breitere Anwendung findet. Ziel des Einsatzes sind die Unterstützung von Krankenhausfinanzierung und -budgetierung, Kostenrechnung und Qualitätssicherung, wobei der Einsatz für Budgetierungszwecke überwiegt. Die parallel zu einer pauschalierten Vergütung notwendigen Qualitätssicherungssysteme werden international nur zögernd aufgebaut. Für die Einführung in Deutschland läßt sich ableiten, daß die vorgesehene fast vollständige Abdeckung aller Patientenfälle zwar international eine Vorreiterrolle einnimmt, dies aber nicht unbedingt nachteilig für die Krankenhäuser ist.
    Notes: Abstract. Diagnosis-related groups (DRGs) are an instrument for classification of inpatient cases. DRGs are finding ever broader implementation internationally. Targets for using DRGs are hospital financing and budgeting, cost accounting and quality assurance. The present survey covering 18 countries shows that so far DRGs are most frequently used for budgeting purposes. In addition to DRG-based reimbursement, further quality assurance is necessary, but this is only being implemented with hesitation. The coverage planned for all inpatient cases through DRG-based reimbursement in Germany from 2003 on is a pioneering challenge internationally.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    Electronic Resource
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    Springer
    Der Internist 41 (2000), S. M134 
    ISSN: 1432-1289
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 3
    Electronic Resource
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    Springer
    Der Internist 41 (2000), S. 349-354 
    ISSN: 1432-1289
    Keywords: Schlüsselwörter ; Pharmakoökonomie ; Kosten-Nutzen- Analysen ; Koronare Herzkrankheit ; Sekundärprävention ; Sozialversicherungssystem
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zum Thema Die pharmakoökonomische Bewertung von Arzneimitteln gewinnt als Entscheidungshilfe im Gesundheitswesen in Anbetracht der knappen Ressourcen zunehmend an Bedeutung. Hier werden die 4 Ebenen der pharmakoökonomischen Bewertung, Kosten, Finanzierbarkeit, Effektivität und Wirtschaftlichkeit, anhand von Beispielen aktueller Studien zur koronaren Herzkrankheit dargestellt. Nachdem der Nachweis des medizinischen Nutzens einer Maßnahme erbracht wurde, sollte eine ökonomische Bewertung unter Studienbedingungen und Praxisbedingungen durchgeführt werden, um entscheiden zu können, ob diese Maßnahme sowohl unter medizinischen als auch unter wirtschaftlichen Aspekten gerechtfertigt werden kann. Dabei werden gesundheitsökonomische Studien zunehmend nicht für die Frage eingesetzt, ob die Therapie mit einem neu zugelassenen Medikament grundsätzlich wirtschaftlich vertretbar ist oder nicht, sondern für die Identifikation von Patientengruppen, bei denen die Kosten-Effektivität besonders gut oder besonders schlecht ist. Somit können diese Studien sowohl für Rationierungen als auch Priorisierungen der Pharmatherapie eingesetzt werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-2218
    Keywords: Key words: Consensus development conference — Diverticulitis — Contrast enema — Hartmann resection — Laparoscopic colectomy — Intraabdominal infections
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Background: With the aim of resolving the current controversy over the diagnosis and treatment of diverticular disease, this consensus development conference set out to summarize the actual state of the art. Methods: A multidisciplinary panel of international experts (n= 16) was selected to take part in the consensus process. Prior to the conference, all experts were asked to answer a series of questions on diverticular disease. The consensus statement compiled out of these evaluations was modified during a joint meeting of the panel members, then presented for discussion in a public session, and finally revised by the expert panel. The finalized statement was mailed to all panel members for approval (Delphi method). Results: Asymptomatic diverticulosis, diverticular disease (with actual or recurrent symptoms), and complicated diverticular disease were defined separately. No agreement was reached on whether barium enema or colonoscopy is the better choice as an initial diagnostic tool in uncomplicated cases. In complicated cases, computed tomography is recommended for diagnosis. After two attacks of diverticular disease, elective resection should be considered. For patients in whom a concomitant carcinoma cannot be excluded and those with chronic complications (fistula, stenosis, or bleeding) surgery is also indicated. Laparoscopic sigmoid colectomy is recommended only for uncomplicated and, after percutaneous drainage of abscesses, Hinchey stage I and II cases. Conclusions: Laparoscopic surgery has already begun to influence the management of diverticular disease, but the randomized controlled trials needed to support therapy decisions are largely missing.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 5
    Electronic Resource
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    Springer
    Der Internist 40 (1999), S. 255-259 
    ISSN: 1432-1289
    Keywords: Schlüsselwörter Ethik ; Rationierung im Gesundheitswesen ; Kosten-Nutzen-Analyse
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zum Thema Die vorliegende Arbeit geht im wesentlichen von folgenden Voraussetzungen aus: ·*Der Anstieg der Gesundheitsausgaben kann nicht mit gleicher Dynamik fortgesetzt, sondern sollte drastisch gebremst bzw. beendet werden. ·*Die Nachfrage nach Gesundheitsleistungen wird durch die verfügbaren finanziellen Mittel niemals befriedigt werden können. ·*Bereits jetzt liegt eine Rationierung von Gesundheitsleistungen vor. ·*Eine mögliche Kollision mit Handlungsweisen, wie sie bisher aus dem hippokratischen Eid abgeleitet wurden, erscheint unvermeidbar. Vor diesem Hintergrund werden 3 ethische Konzepte (Utilitarismus, Deontologie, Theorie der Gerechtigkeit) vorgestellt und mögliche Steuerungsinstrumente diskutiert, die ethisch vertretbar sind und bei der Rationierung von Gesundheitsleistungen eingesetzt werden könnten. Nur mit Rationalisierung, Umverteilung und Ausgabenkontrolle sind Einnahmen und Ausgaben des Gesundheitswesens in Deutschland und in anderen hochzivilisierten Ländern nicht mehr zu balancieren. Es bedarf grundsätzlicher, ethisch fundierter Entscheidungen, die für uns Ärzte der Nachkriegsgeneration traditionell ungewohnt und höchst unbequem, gleichsam aber unausweichlich sind. Dazu soll diese Arbeit Hilfestellung leisten.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 0022-3832
    Keywords: Chemistry ; Polymer and Materials Science
    Source: Wiley InterScience Backfile Collection 1832-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology , Physics
    Notes: The initial rate of polymerization of highly purified styrene in bulk has been measured dilatometrically at 38.4, 56.4 and 70.1°C. For conversions up to one per cent a well-reproducible rate was observed for samples handled in complete absence of atmospheric gases. For samples saturated with air an equally reproducible, though higher rate, was observed initially. The duration of this higher rate decreases with increasing length of storage between saturation and measurement. After polymerization at higher rate, the sample continues to polymerize at the rate observed for the air-free samples.
    Additional Material: 7 Ill.
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