ISSN:
1437-1588
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary Red cells, platelet concentrates and fresh frozen plasma of a single donation contain leucocytes, causing a lot of side effects. Modern filtration- and apheresis-techniques lead to a reduction of residual leucocyte counts of 〈1x106 per unit. The best method to achieve controlled and validated conditions is the blood bank performed standardised prestorage-filtration. This is an effective method, to prevent cytokine-mediated and leucocyte-mediated febrile nonhaemolytic transfusion reactions (FNHTR), to prevent a primary immunisation to leucocyte- and histocompatibility-antigens, to avoid transmission of viral infections by blood transfusion, e.g. Cytomegalovirus (CMV) and to exclude in special cases bacterial septicaemia. In addition, there are references to reduce the postoperative infections, the rate of recurrence of a tumor and the postoperative complications in patients undergoing cardiac surgery. The use of leucocyte-depleted blood components for special indications is meanwhile established. Some European countries have made a decision for a general filtration of all blood components containing leucocytes. The authors recommend the general leucocyte-depletion of blood components considering the German medical law (AMG) and cost/benefit ratio.
Notes:
Zusammenfassung Erythrozytenkonzentrate, Thrombozytenkonzentrate und Frischplasmapräparate aus Einzelspenden enthalten Leukozyten, die eine Reihe unerwünschter Wirkungen auslösen können. Moderne Filtrations- und Hämapheresetechniken erlauben eine Reduktion der Restleukozyten auf unter 1×106 pro Präparat. Die Einhaltung kontrollierter Bedingungen ist am besten durch die standardisierte Prestorage-Filtration in der Blutbank zu erreichen. Es handelt sich um eine effektive Methode, um zytokin- und leukozytenvermittelte febrile Transfusionsreaktionen (FNHTR) zu verhindern, einer primären Immunisierung gegen Leukozyten- und Histokompabilitätsantigene vorzubeugen, die Übertragung leukozytenassoziierter Viren, insbesondere Cytomegalievirus (CMV), zu vermeiden und präparationsbedingte bakterielle Septikämien im Einzelfall auszuschließen. Darüber hinaus gibt es Hinweise, daß sich durch Leukozytendepletion die postoperative Infektionshäufigkeit, die Tumorrezidivrate und die Mortalität nach kardiochirurgischen Eingriffen senken läßt. Die indikationsbezogene Anwendung leukozytendepletierter Blutkomponenten ist etabliert. Für eine generelle Filtration aller leukozytenhaltiger Blutkomponenten haben sich einige europäische Länder bereits entschieden. Für Deutschland befürworten die Autoren unter Berücksichtigung der rechtlichen Anforderung nach dem Arzneimittelgesetz und nach Abwägung von Kosten-Nutzen-Aspekten eine generelle Leukozytendepletion.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s001030050073
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