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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 57 (1979), S. 1209-1215 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Pheochromocytoma localization ; Plasma catecholamines ; Adrenal phlebography ; Ultrasonography ; Computed tomography ; Phäochromocytomlokalisation ; Plasmakatecholamine ; Nebennierenphlebographie ; Sonographie ; Computer-Tomographie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei sechs Patienten mit adrenalem Phäochromocytom erfolgte die Lokalisationsdiagnostik durch Ultraschalluntersuchung, Phlebographie der Nebennieren und selektiver Katecholaminbestimmung im Blut der Vena cava sowie der Nebennierenvenen. Durch die selektive Katecholaminbestimmung konnten alle Phäochromocytome lokalisiert werden, durch die Ultraschalluntersuchung fünf, durch die Phlebographie vier. Ein Phäochromocytom von 1,5 g Gewicht, das nur durch die selektive Katecholaminbe-stimmung, nicht aber durch Ultraschall oder Phlebographie lokalisiert wurde, konnte computertomographisch dargestellt werden. Um Fehldiagnosen bei der selektiven Katecholaminbestimmung zu vermeiden, darf vor der Blutentnahme aus den Nebennierenvenen kein Röntgenkontrastmittel injiziert werden, da dies zu einer erheblichen Adrenalin- oder Noradrenalinfreisetzung aus dem Nebennierenmark führen kann.
    Notes: Summary In six patients with adrenal pheochromocytoma the tumors were localized by ultrasonography, phlebography of the adrenal glands and by estimation of plasma catecholamines selectively obtained from the vena cava and the adrenal gland veins. All tumors were localized by selective catecholamine estimation, five by ultrasonography, and four by phlebography. The smallest pheochromocytoma of 1.5 g weight was only localized by selective catecholamine estimation but not by ultrasonography or phlebography. This tumor, however, had been visualized by computed tomography. To avoid diagnostic errors by selective catecholamine estimation, it is important to withdraw blood from the adrenal gland veins prior to the injection of any radiographic contrast media, since this may result in an extremely enhanced secretion of catecholamines from the adrenal medulla.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Chirurg 69 (1998), S. 208-211 
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Key words: Hydatid disease ; Spleen ; Surgical therapy ; OPSI ; Albendazole. ; Schlüsselwörter: Cystische Echinokokkose ; Milz ; chirurgische Therapie ; OPSI-Syndrom ; Albendazol.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Die cystische Echinokokkose der Milz stellt aufgrund des portalen Ausbreitungsmodus der Erkrankung eine Rarität dar. Bei Fehlen prospektiver Studien wurden in Einzelberichten sowohl milzerhaltende als auch milzexstirpierende Verfahren als mögliche Verfahren publiziert. Im Rahmen dieser Kasuistik wird der Fall einer 72 jährigen Patientin mit einer symptomatischen Echinococcuscyste der Milz beschrieben. Am Fall wird die chirurgische und pharmakologische Strategie zur Minimierung der Gefahr eines OPSI-Syndroms sowie die Wertigkeit einer adjuvanten Therapie mit Albendazol diskutiert.
    Notes: Summary. Based on the portal infection root, the hydatid disease of the spleen represents a rarity. Because of a lack of prospective studies, spleen-preserving procedures and splenectomies were puplished as surgical therapy in case reports. In this report, the case of a 72-year-old woman with symptomatic hydatid disease of the spleen will be reported. Surgical and pharmaceutical strategy to minimize the risk of an OPSI syndrome as well as the value of adjuvant therapy with Albendazole will be discussed.
    Type of Medium: Electronic Resource
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