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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neuropathologica 34 (1976), S. 359-363 
    ISSN: 1432-0533
    Keywords: Amyloid nephropathy ; Interference contrast microscopy ; Neuropathic amyloidosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Report of a 35 year old male with hereditary neuropathic amyloidosis of the portuguese type, the second known case in Germany. There are extensive nodular Congo red positive amyloid deposits in the endoneurium of the peripheral nerves which lead to displacement, compression atrophy and interruption of the endoneural fascicles. The amyloid fibril structure is specially noted by interference contrast microscopy. It can also be documented in unstained microscopic sections. Further extensive nodular deposits are present in the mesangium of the glomerula. The remaining organs show preponderantly affected vessel walls and collagen fibers.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 46 (1968), S. 849-856 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary On the basis of literature and our own experience the value and limits of echoencephalography are referred to. This diagnostic method is entirely harmless and may be carried out repeatedly at regular intervals. This is very important in the cases of posttraumatic intracranial hematomas. The value of echoencephalography and the reliability of the information obtained is directly proportional to the degree of familiarity the examiner has with the ultrasonic technic. This is the disadvantage of the method, which appears to make doubtful the results of the investigations in various cases. The limited information by the method and this susceptibility to observer bias shows the great importance to attempt to produce two-dimensional pictures, which give more complete and more reliable information. Ultrasonic B-scanning of the head and brain still faces formidable obstacles.
    Notes: Zusammenfassung An Hand einer Übersicht und auf Grund eigener Untersuchungsergebnisse werden die Möglichkeiten und Grenzen der Echoencephalographie diskutiert. Die Ungefährlichkeit für den Patienten und ihre beliebig häufige Reproduzierbarkeit stellen eine Bereicherung der Diagnostik intracerebraler Raumbeschränkungen dar, die gerade in den Fällen der posttraumatischen intrakraniellen Blutungen von wesentlicher Bedeutung ist. Der Nachteil der Methode ist in der Korrelation von Fehlinterpretationen und der Vertrautheit des Untersuchers mit der technischen Durchführung der Methode zu sehen, die eine Objektivierung realer Befunde zum Teil fragwürdig macht. Es wird auf die Notwendigkeit einer Weiterentwicklung und Ergänzung des Untersuchungsverfahrens durch die zweidimensionale Echoencephalographie hingewiesen, deren Durchführung aber erhebliche technische Schwierigkeiten bereitet.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 65 (1987), S. 185-193 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Alcohol ; Computed tomography ; Dehydration ; Brain shrinking ; Steroid metabolism
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary A group of 30 alcoholics as identified using the MALT score were examined both within the first 36 h of alcohol withdrawal and then again at the end of a 10-day treatment in hospital. We looked for clinical signs of dehydration, water and electrolyte imbalance, and concentration of steroid metabolites in the urine. Cranial computed tomography was also performed twice, again at the beginning and end of the 10-day period. The size of cerebrospinal fluid spaces was calculated through measuring the frontal interhemisphere distance, the width of cortical sulci, the ventricle III diameter, the Cella media index and also the number of vermal sulci. All patients had a brain atrophy which did not disappear within the 10 days. The neuroradiological parameters remained completely unchanged in the control examination. However, the laboratory parameters of the internal milieu had normalized. Therefore, it is submitted that the shrinkage of the brain of alcoholics cannot be due to a reversible intra- or extracellulary dehydration. There was also no proof of a hormonal cause for the brain shrinkage. As a consequence other etiological factors gain importance, such as malnutrition or a toxic alcohol effect.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-1238
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    USA/Oxford, UK : Blackwell Science Ltd
    Cephalalgia 12 (1992), S. 0 
    ISSN: 1468-2982
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1435-1420
    Keywords: Key words Tetanus ; autonomic dysfunction ; magnesium sulfate ; Schlüsselwörter Tetanus-infektion ; autonome Störungen ; Magnesiumsulfat
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Hintergrund: Für die hohe Letalität bei generalisiertem Tetanus sind häufig autonome Störungen infolge Sympathikusüberaktivierung verantwortlich. Anhand einer Kasuistik wird auf das therapeutische Potential einer adjuvanten Magnesiumtherapie hingewiesen. Fallbericht: Ein 54jähriger Patient entwickelte zwei Wochen nach einer oberflächlichen Hautverletzung zunächst eine Kau-, Schluck- und Sprechstörung und schließlich generalisierte Muskelkrämpfe mit Befall der Atemmuskulatur. Impfschutz gegen Tetanus bestand nicht. Die Basistherapie bestand in Antitoxingabe, Antibiose und hochdosierter Analgosedierung (Midazolam, Sufentanil) und Relaxierung (Cisatracurium) bei künstlicher Beatmung. Zur Beherrschung massiv auftretender autonomer Störungen wurde adjuvant Magnesiumsulfat 10% verabreicht. Hierunter verbesserten sich die enormen Blutdruckschwankungen, verringerte sich die Herzfrequenz und milderten sich die Muskelspasmen. Nach 10wöchiger intensivmedizinischer Therapie und 8wöchiger Rehabilitationsbehandlung war der Patient klinisch unauffällig. Schlußfolgerung: Magnesiumsulfat erwies sich bei einer schweren generalisierten Tetanuserkrankung als adjuvante Therapie zur Kupierung autonomer Störungen und zur Minderung der Muskelspasmen als nützlich.
    Notes: Summary Background: The high mortality rate in severe tetanus frequently is due to sympathetic overactivity. We present a case that demonstrates the usefulness of adjuvant magnesium. Case report: Two weeks after a superficial skin injury a 54-year old patient was admitted because of difficulties in chewing, swallowing, and speech. A few days later generalized muscle spasms occurred involving breathing muscles. He had not been immunized against tetanus by vaccination. Basic therapy included tetanusantitoxin, antibiotics, analgesia (sufentanil), sedation (midazolam) and relaxation (cisatracurium), and mechanical ventilation. There was pronounced autonomic nervous system instability. We used 10% magnesium sulfate to control sympathetic crisis, which resulted in normalization of blood pressure, slight depression of heart rate, and reduction of the muscle spasms. After ten weeks ICU treatment and eight weeks of rehabilitation the patient was in good clinical condition. Conclusion: This experience suggests that adjuvant magnesium is useful in the treatment of sympathetic overactivity and muscle spasms in severe tetanus.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Virchows Archiv 426 (1995), S. 69-76 
    ISSN: 1432-2307
    Keywords: Phosphoprotein B-50 (growth-associated protein GAP-43) ; N-CAM ; Vimentin ; Immunohistochemistry ; Human skeletal muscle
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract The growth-associated protein B-50, also termed GAP-43, is a membrane-bound phosphoprotein that is expressed in neurons. It is particularly abundant during periods of axonal outgrowth in development and regeneration of the central and peripheral nervous system. In this paper we study the expression of B-50 in inflammatory and dystrophic myopathies. To investigate the state of regeneration, N-CAM and vimentin serial sections were performed, because N-CAM and cytoskeletal protein vimentin are excellent markers for regenerating muscle. Light-microscopic evaluation showed that muscle fiber regeneration in myopathies corresponds closely to B-50 immunoreactivity in satellite cells, myoblasts, myotubes and small regenerating myocytes in cytoplasmatic distribution. In normal muscle and in biopsies of neurogenic muscular atrophy, however, no light-microscopically demonstrable B-50 staining was found. B-50 in muscles apparently plays a role in the growth morphology of regenerating myocytes, and the phosphoprotein B-50 can no longer be regarded as a neuron-specific molecule.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Friedreich-Ataxie ; Heredoataxie ; Kardiomyopathie ; Todesursachen ; Interdisziplinäre Therapie ; Key words Friedreich’s ataxia ; Hereditary ataxias ; Cardiomyopathy ; Cardiac disease ; Interdisciplinary cooperation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Friedreich’s ataxia (FA) represents a degenerative, genetically determined disease of the nervous system in combination with myocardial affection and in some cases endocrinological disturbances. Manifestation of myocardial involvement usually follows symptoms of nervous system degeneration later in the course, but seems not to be secondary. These cardiac disturbances are the main cause of death in FA-patients. Therapeutic management of heart disease is possible and interdisciplinary neurologic-cardiologic cooperation should start early in the course of FA.
    Notes: Zusammenfassung Die Friedreich-Heredoataxie (FA) ist eine degenerative Erkrankung des Nervensystems, kombiniert mit kardialen und teilweise endokrinen Störungen. Das ätiologisch-pathogenetische Bindeglied zwischen der Erkrankung beider Organsysteme ist noch nicht identifiziert. Bei Beginn der Erkrankung steht zunächst die neurologische Symptomatik im Vordergrund. Die Myokardbeteiligung manifestiert sich meist erst im späteren Krankheitsverlauf, bei mehr als 90% der Patienten entwickelt sich eine zunehmende Herzinsuffizienz. Der überwiegende Teil der Patienten mit FA verstirbt aus kardialer Ursache. Histologisch wird eine fibrosierende Kardiomyopathie mit Ventrikelhypokinesie gefunden. Eine nosologische Einordnung der Myokard-Beteiligung ist bis jetzt nicht gelungen. Patienten mit FA sollten angesichts des konstanten Zusammentreffens von neurologischen und internistischen Symptomen schon in frühen Krankheitsstadien gemeinsam von Neurologen und Internisten betreut werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Sympathische Reflexdystrophie ; Komplexes regionales Schmerzsyndrom ; Autonomes Nervensystem ; Klinisches Resultat ; Key words Complex regional pain syndrome ; Reflex sympathetic dystrophy ; Autonomic nervous system ; Clinical outcome
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In order to describe autonomic dysfunction and clinical outcome in complex regional pain syndrome (CRPS) 20 patients were followed-up. First investigation was performed in the acute stage of CRPS and the second investigation two years later after therapy (individual, not standardized). Skin temperature and sudomotor function (thermoregulatory sweating (TST) and quantitative sudomotor axon reflex (QSART)) were assessed, and a clinical follow-up was performed carefully. Skin temperature was warmer on the affected side at first investigation (p〈0.001) and colder at follow-up (p〈0.02). Sudomotor output was enhanced on the affected side both after TST (p〈0.005) and QSART (p〈0.05) at first investigation. At follow-up, however, while thermoregulatory sweating was still increased (p〈0.04) QSART was not different. While autonomic failure improves as assessed by clinical examination, therapy failed to alleviate pain significantly. But patients’ selfassesment of therapy was mostly positive (16 of 20, p〈0.001). The present study has shown that the autonomic failure may be probably the result of central disturbances of thermoregulation, but secondary peripheral mechanisms also contribute to our findings. Individual based therapy seems to be efficacious for long term treatment, but for final judge controlled studies are required.
    Notes: Zusammenfassung In dieser Studie sollen autonome Störungen sowie therapeutischer Erfolg bei komplexem regionalem Schmerzsyndrom (CRPS) untersucht werden. Zu diesem Zweck wurde eine Nachuntersuchung durchgeführt: die erste Untersuchung sofort nach Diagnosestellung und die zweite Untersuchung nach individuell ausgerichteter Therapie (Kombination verschiedener Verfahren) 2 Jahre später. 20 Patienten nahmen daran teil. Die Krankheitsdauer bei Erstuntersuchung betrug im Mittel 5 und bei Nachuntersuchung 92,5 Wochen. Die Hauttemperatur wurde mit Infrarotthermographie und das Schwitzen mittels quantitativer Sudometrie (thermoregulatorisches zentrales Schwitzen (TST), peripheres Axonreflex-Schwitzen (QSART)) beleuchtet. Außerdem wurde eine klinische Nachuntersuchung durchgeführt. Während des akuten CRPS war die Hauttemperatur der betroffenen Seite signifikant wärmer (p〈0,001), bei der Nachuntersuchung signifkant kälter (p〈0,02). Während die Schweißproduktion bei akuter CRPS sowohl bei TST (p〈0,005) als auch bei QSART (p〈0,05) gesteigert war, ließ sich in der Nachuntersuchung nur noch eine Hyperhidrose nach TST nachweisen (p〈0,04), während der QSART seitengleich ausfiel. Durch die Nachuntersuchung konnte gezeigt werden, daß die Therapie in bezug auf die autonomen Störungen sicher erfolgreich war, die Reduktion der Schmerzen war allerdings statistisch nicht signifikant. Die subjektive Einschätzung des Therapieresultates durch die Patienten war aber überwiegend positiv (16 von 20, p〈0,001). Die Schlußfolgerung ist, daß die autonomen Störungen Folge einer zentralen Thermoregulationsstörung sind. Es müssen allerdings sekundäre periphere Mechanismen dazukommen, um die Ergebnisse vollständig erklären zu können. Über die Wirksamkeit unserer individuell gestalteten Therapie kann trotz ermutigender Ergebnisse abschließend keine sichere Aussage gemacht werden, dazu sind kontrollierte Studien notwendig.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Normaldruckhydrozephalus ; sekundärer ; Liquorresorption ; Neuroborreliose ; Key words Normal-pressure hydrocephalus ; sympto- matic ; CSF flow ; Lyme neuroborreliosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary We report about a 57-year-old patient suffering from the typical symptoms of normal-pressure hydrocephalus (NPH) including gait disturbance, urinary incontinence, and mental deterioration. CSF analysis established the diagnosis of chronic active Lyme neuroborreliosis with lymphocytic pleocytosis and intrathecal Borrelia burgdorferi antibody production. After several weaks of i.v. antibiotic treatment we observed normalization of CSF parameters as well as a clear improvement of clinical symptoms so that surgical shunting was no longer indicated. Interference with subarachnoid CSF flow may be a possible cause of the observed symptomatic NPH in a patient with chronic Lyme neuroborreliosis.
    Notes: Zusammenfassung Wir berichten über eine 57jährige Patientin mit den typischen Symptomen des Normaldruckhydrozephalus (Syn. „normal-pressure hydrocephalus”, NPH), bestehend aus Gangstörung, Harninkontinenz und kognitiven Funktionsstörungen. Die Liquoruntersuchung ergab die Diagnose einer chronisch aktiven Neuroborreliose mit lymphozytärer Pleozytose und autochtoner Antikörperproduktion gegen Borrelia burgdorferi. Nach mehrwöchiger intravenöser antibiotischer Therapie war nicht nur eine Rückläufigkeit der Liquorveränderungen sondern auch eine deutliche Besserung der klinischen Symptome zu beobachten, so daß auf eine neurochirurgische Shuntanlage verzichtet werden konnte. Die Ursache des hier beobachteten sekundären NPH besteht möglicherweise in einer Beeinträchtigung der subarachnoidalen Liquorresorption bei chronischer Neuroborreliose.
    Type of Medium: Electronic Resource
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