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  • 1
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Key words: Heart – Magnetic resonance imaging – Heart function tests – Cardiac volume
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract. We examined possible age- and gender-specific differences in the function and mass of left (LV) and right (RV) ventricles in 36 healthy volunteers using cine gradient-recalled echo magnetic resonance imaging. Subjects were divided into four groups (nine men and nine women in each): men aged under 45 years (32 ± 7), women aged under 45 (27 ± 6), men aged over 45 (59 ± 8), and women aged over 45 (57 ± 9). Functional analysis of cardiac volume and mass and of LV wall motion was performed by manual segmentation of the endocardial and epicardial borders of the end-diastolic and end-systolic frame; both absolute and normalized (per square meter body surface area) values were evaluated. With age there was a significant decrease in both absolute and normalized LV and RV chamber volumes (EDV, ESV), while LV and RV masses remained unchanged. Gender-specific differences were found in cardiac mass and volume (for men and women, respectively: LV mass, 155 ± 18 and 110 ± 16 g; LV EDV, 118 ± 27 and 96 ± 21 ml; LV ESV, 40 ± 13 and 29 ± 9 ml; RV mass, 52 ± 10 and 39 ± 5 g; RV EDV, 131 ± 28 and 100 ± 23 ml; RV ESV, 53 ± 17 and 33 ± 15 ml). Normalization to body surface area eliminated differences in LV volumes but not those in LV mass, RV mass, or RV function. Functional parameters such as cardiac output and LV ejection fraction showed nonsignificant or only slight differences and were thus largely independent of age and gender. Intra- and interobserver variability ranged between 1.4 % and 5.9 % for all parameters. Cine magnetic resonance imaging thus shows age- and gender-specific differences in cardiac function, and therefore the evaluation of cardiac function in patients should consider age- and gender-matched normative values.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European radiology 9 (1999), S. 546-551 
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Key words: Hypertension ; renal ; Renal angiography ; Renal arteries ; stenosis or obstruction ; Computed tomography (CT) ; helical technology ; Computed tomography (CT) ; three-dimensional
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract. A prospective study was carried out to determine the accuracy of spiral CT angiography (CTA) in the detection of renal artery stenosis (RAS). Eighty-two patients with arterial hypertension underwent CTA and digital subtraction angiography (DSA) to exclude RAS. For CTA a contrast medium bolus of 100–150 ml (flow rate 3 ml/s) was injected. A 24 or 40 s CTA was started at the origin of the superior mesenteric artery after a delay time determined by test bolus injection (collimation = 2 mm, pitch = 1/1.5). For stenosis detection transverse images supported by maximum intensity projections (MIP) or multiplanar reconstruction projections were used. Of 197 renal arteries examined (including 33 accessory arteries), 34 RAS were visualized using DSA. With CTA, one hemodynamic RAS was missed and one additional hemodynamic RAS was found. Sensitivity/specificity was calculated to be 94 %/98 %. For hemodynamically relevant RAS (〉 50 %) the sensitivity/specificity was 96 %/99 %. CTA additionally depicted five adrenal masses. The high accuracy rate of RAS detection thus allows the use of CTA as a screening method in patients with arterial hypertension to exclude a renovascular cause.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Key words: Heart ; Ischaemia ; MR imaging ; MR spectroscopy ; High-energy phosphates
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract. The value of 31P-magnetic resonance spectroscopy (MRS) as a possible tool to distinguish viable from non-viable tissue after myocardial infarction was analysed in humans. Fifteen patients 3 weeks after anterior myocardial infarction were studied with breath-hold cine MRI and 3D-CSI MRS (1.5 T system). 31P-spectra were obtained from infarcted as well as non-infarcted myocardium (voxel size 25 cm3 each). Gold standard for viability was recovery of regional function, as determined by a control MRI 6 months after revascularization. Ten age-matched healthy volunteers served as control group. No significant difference was found between the phosphocreatine to adenosinetriphosphate (PCr/ATP) ratio of volunteers (SD 1.72 ± 0.31) and non-infarcted septal myocardium of patients. Cine MRI demonstrated recovery of regional function in 10 patients, i. e. 10 patients showed viable and 5 non-viable myocardium. In viable myocardium, the PCr/ATP ratio was 1.47 ± 0.38 (non-significant vs volunteers; p 〉 0.05). In the 5 patients with akinetic myocardium, PCr peaks could not be detected. Therefore, calculation of PCr/ATP ratios was not possible. However, a significant reduction of the ATP signal-to-noise ratio (SNR) was observed (2.92 ± 0.73 vs 6.68 ± 0.80; patients vs volunteers; p 〈0.05). The SNR of ATP of akinetic regions may predict recovery of function after revascularization in patients with myocardial infarction.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter ; Herz ; MR ; Herzinfarkt ; Vitalitätsdiagnostik ; Gd-DTPA-Spätaufnahmen ; Key words ; Heart ; MR ; Myocardial infarction ; Myocardial viability ; Gd-DTPA-delayed enhancement
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: The aim of the study was to correlate delayed contrast enhancement of dysfunctional regions of the myocardium after injection of Gd-DTPA with the improvement of regional contractility 3 months after revascularization. Material and methods: Eleven patients with coronary artery disease and wall motion abnormalities underwent MR imaging before and 3 months after revascularization therapy (PTCA or CABG). Short-axis images were acquired using a cine gradient echo sequence. After revascularization, a representative slice was analyzed 14±1 min after injection of 0.1 mmol/kg Gd-DTPA using a T1-weighted turbo fast low-angle shot sequence. Improved systolic wall thickening 3 months after revascularization served as criterion of viability and was correlated with delayed contrast enhancement patterns. Results: After revascularization, 6 patients showed complete recovery of the dysfunctional area, 1 patient partial recovery, and 4 patients remained unchanged. All 4 patients with persisting wall motion abnormalities, 1/6 patients with recovery and the patient with partial recovery revealed a delayed enhancement. Conclusions: Three months after revascularization, delayed enhancement of dysfunctional myocardium is evident in patients without regional wall motion improvement, while the lack of delayed enhancement correlates with improvement of regional contractility.
    Notes: Zusammenfassung Zielsetzung: Die Korrelation der Signalintensität motilitätsgestörter Myokardareale in Spätaufnahmen nach der Gabe von Gd-DTPA mit der Erholung der regionalen Funktion nach Revaskularisierung sollte untersucht werden. Material und Methode: 11 Patienten mit Koronararterienstenosen und Wandbewegungsstörungen wurden mit einer CINE-GRE-Sequenz in der kurzen Herzachse vor und 3 Monate nach Revaskularisierung (PTCA oder Bypassoperation) untersucht. Bei der Kontrolle wurde eine repräsentative Schicht im motilitätsgestörten Areal 14±1 min nach der Gabe von 0,1 mmol/kg Gd-DTPA mit einer T1-w-TurboFLASH-Sequenz untersucht. Eine regionale Kontraktilitätsverbesserung wurde als vermehrte systolische Wanddickenzunahme nach Revaskularisierung definiert und mit der Signalintensität in Spätaufnahmen korreliert. Ergebnisse: Bei 6 Patienten erholte sich nach Revaskularisierung das gesamte motilitätsgestörte Areal, bei 1 Patienten partiell, bei 4 Patienten blieben die Wandbewegungsstörungen unverändert. Bei 4/4 Patienten mit persistierenden Wandbewegungsstörungen, bei 1/6 Patienten mit erholtem Myokard sowie bei dem Patienten mit dem partiell erholten Areal war ein spätes Enhancement nachweisbar. Schlussfolgerungen: Ein Enhancement von Myokardarealen in Spätaufnahmen nach der Gabe von Gd-DTPA 3 Monate nach der Revaskularisierung ist bei persistierenden Wandbegungsstörungen zu beobachten, wogegen das Fehlen eines späten Enhancements mit einer Verbesserung der regionalen Wandfunktion korreliert.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 888-896 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Herz-MR ; Myokardperfusion ; Myokardaktivität ; Kardialer Energiestoffwechsel ; MR-Spektroskopie ; MR-Koronarangiographie ; Natriumbildgebung ; Keywords Cardiological magnetic resonance imaging ; Myocardial perfusion ; Myocardial viability ; Cardiac metabolism ; Magnetic resonance spectroscopy ; Coronary angiography ; Sodium imaging
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract The introduction of magnetic resonance (MR) tomography has fundamentally changed radiological diagnosis for many diseases. Invasive digital subtraction angiography has already been widely replaced by noninvasive MR angiography for most of the vascular diseases. The rapid technical development of MR imaging in recent years has opened new functional imaging techniques. MR imaging of the heart allows simultaneous measurement of morphological and functional parameters in a single noninvasive examination without any radiation exposure. Because of the high spatial resolution and the reproducibility cine MR imaging is now the gold standard for functional analysis. With the improvement of myocardial perfusion and viability studies many diseases of the heart can be diagnosed in a single examination. MR spectroscopy is the only method which allows a view of the metabolism of the heart. New examinations for vascular imaging and flow quantification complete the goal of “one-stop-shop” imaging of the heart. MR imaging is the only diagnostic modality which allows a complete evaluation of many diseases of the heart with one technique, basic examination as well as follow-up studies. The very rapid improvement in MRI will overcome most of the limitations in the near future, especially concerning MR coronary angiography.
    Notes: Zusammenfassung Die Einführung der MR-Tomographie hat zu einem tief greifenden Wandel der radiologischen Diagnostik vieler Erkrankungen geführt. Auf dem Gebiet der Gefäßdiagnostik wurde die invasive digitale Subtraktionsangiographie bereits weitgehend durch die nichtinvasive MR-Angiographie ersetzt. Die rasche technische Weiterentwicklung der MR-Tomographie hat in den letzten Jahren zusätzlich die Möglichkeit neuer funktioneller Untersuchungsverfahren eröffnet. Die MR-Tomographie des Herzens ist geprägt von der Kombination der gleichzeitigen Erfassung morphologischer und funktioneller Parameter durch ein nichtinvasives Verfahren ohne Strahlenexposition. Aufgrund der hohen räumlichen Auflösung und Reproduzierbarkeit ist die Cine-MRT der Goldstandard für die Funktionsanalyse. Mit der Weiterentwicklung der Perfusions- und Vitalitätsdiagnostik besteht jetzt die Möglichkeit der Abklärung vieler Herzerkrankungen in einem Untersuchungsgang. Die MR-Spektroskopie bietet als einziges Verfahren einen Einblick in den Energiestoffwechsel des Herzens. Neu entwickelte Verfahren zur Gefäßdarstellung und Flussquantifizierung runden das Gesamtkonzept der MR-Herzdiagnostik ab. Die MR-Tomographie bietet als einziges diagnostisches Verfahren die komplette Abklärung von Herzerkrankungen in einem Untersuchungsgang sowohl als Erstuntersuchung als auch zur Verlaufskontrolle. Durch die schnell fortschreitende Entwicklung werden noch bestehende Einschränkungen v. a. auf dem Gebiet der MR-Koronarangiographie in absehbarer Zeit gelöst werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter ; Herzvitien ; Klappenersatz ; MR-Imaging ; 31P-MR-Spektroskopie ; Energiestoffwechsel ; Key words ; Valve disease ; Valve replacement ; MR-imaging ; 31P-MR-spectroscopy ; Energy metabolism
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: Heart valve disease combined with left ventricular hypertrophy leads to derangements in cardiac energy metabolism, which can be detected non-invasively by 31P-MR-spectroscopy. The purpose of the present study was to examine whether the derangements in cardiac metabolism are reversible after surgical valve replacement. Patients and methods: 10 healthy volunteers and 10 patients with aortic stenosis (pressure gradients 〉60 mmHg) were included. For assessment of energy metabolism, 31P-MR spectra were obtained with a double oblique 3D-CSI technique (voxel size 25 cm3). In 5 of 10 patients, follow-up examination was performed 3 months after surgical valve replacement (SVR). Left ventricular (LV) function was analyzed by cine MRI. Results: Before SVR the myocardial phosphocreatine to adenosinetriphosphate (PCr-ATP) ratio was significantly (p=0.0002) reduced to 0.80±0.25 in patients compared to 1.65±0.21 in volunteers. 3 months after SVR, LV mass had significantly (p=0.04) decreased from 238±33 g to 206±47 g. At the same time a significant (p=0.04) increase of the PCr-ATP ratio from 0.80±0.25 to 1.28±0.22 was observed. A slight, but not significant, reduction of the phosphodiester ATP ratio was observed before SVR, with a trend towards normalization after SVR. Conclusions: After SVR, the deranged energy metabolism shows a trend towards normalization. Further follow-up is necessary to determine whether complete normalization of the energetic derangement can be observed over longer periods of time following SVR.
    Notes: Zusammenfassung Zielsetzung: Mit einer linksventrikulären Hypertrophie einhergehende Herzvitien führen zu Veränderungen des kardialen Energiestoffwechsels, die mit der 31P-MR-Spektroskopie nichtinvasiv erfasst werden können. Ziel der vorliegenden Studie war es, zu untersuchen, ob nach chirurgischem Klappenersatz eine Normalisierung des Energiestoffwechsels beobachtet werden kann. Patienten und Methode: 10 gesunde Probanden und 10 Patienten mit Aortenklappenstenose (Druckgradient 〉60 mmHg) wurden untersucht. Zur Erfassung des kardialen Energiestoffwechsels wurde eine doppelt angulierbare 3D-CSI-Technik verwendet (Voxelgröße 25 ccm). 3 Monate nach Aortenklappenersatz (AKE) erfolgte bei 5 Patienten eine Nachkontrolle. Bei den Patienten wurden zusätzlich linksventrikuläre (LV) Funktionsparameter mittels cine-MRI-Technik analysiert. Ergebnisse: Vor Klappenersatz war bei den Patienten das Phosphokreatin-Adenosintriphosphat(PCr-ATP)-Verhältnis mit 0,80±0,25 signifikant im Vergleich zu Gesunden (1,65±0,21; p=0,0002) erniedrigt. 3 Monate nach AKE konnte eine signifikante (p=0,04) Verringerung der LV-Masse von 238±33 g auf 206±47 g nachgewiesen werden. Die LV-Ejektionsfraktion änderte sich jedoch nicht wesentlich (von 61±11% auf 65±7%; p=0,22). Zur selben Zeit zeigte sich ein signifikanter (p=0,04) Anstieg des PCr-ATP-Verhältnis von 0,80±0,25 auf 1,28±0,22 an. Für das Phosphodiester-ATP-Verhältnis zeigte sich eine geringe, jedoch nicht signifikante Reduzierung vor AKE, mit einer Tendenz zum Wiederanstieg nach AKE. Schlussfolgerungen: Nach Klappenersatz ist eine Tendenz zur Normalisierung des pathologisch veränderten Energiestoffwechsels zu beobachten. Weitere Nachkontrollen sind notwendig, um zu klären, ob es zu einem späteren Zeitpunkt zu einer vollständigen Normalisierung des Energiestoffwechsels kommt.
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