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  • 1
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Key words: Tomography, X-ray computed – Coronary disease – Coronary atherosclerosis – Multirow-detector computed tomography
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract. This contribution reviews the pathology and morphology of coronary calcifications. It summarizes the indications for investigation of the coronary arteries. The standard protocols for scan acquisition using electron beam and conventional computed tomography are described as well as various methods for evaluation such as the traditional Agatston scoring method and the newer three-dimensional scoring algorithms. Guidelines for interpreting scores are also reviewed. Major limitations of the reproducibility of the calcium score measurement are summarized. Future aspects of multirow-detector spiral computed tomography with retrospective electrocardiographic triggering for quantifying coronary calcium are discussed.
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  • 2
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Key words: CT ; Coronary disease ; Coronary arteriosclerosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract. To identify patients with increased risk of having coronary artery disease (CAD), electron-beam computed tomography (EBCT) was used for years for quantifying calcifications of the coronary arteries. The first direct comparison between EBCT and conventional CT was performed to determine the reliability of widely available conventional CT for the assessment of the coronary calcium score. Fifty male patients with suspected CAD were investigated with both modalities, EBCT and conventional 500-ms non-spiral partial scan CT. Scoring of the coronary calcification was performed according to the Agatston method. Forty-two of these patients underwent coronary angiography for the assessment of significant luminal narrowing. The correlation coefficient of the score values of both modalities was highly significant (r = 0.982, p 〈 0.001). The variability between the two modalities was 42 %. Mean calcium score in patients with significant coronary luminal narrowing (n = 37) was 1104 ± 1089 with EBCT and 1229 ± 1327 with conventional CT. In patients without luminal narrowing (n = 5) mean calcium score was 73 ± 57 with EBCT and 26 ± 35 with conventional CT. Although images of the heart from conventional CT may suffer from cardiac motion artifacts, conventional CT has the potential to identify patients with CAD with accuracy similar to EBCT.
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  • 3
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Konventionelle Computertomographie ; Elektronenstrahltomographie ; Effektive Dosis ; Thorax-CT ; Abdomen-CT ; Key words X-ray computed tomography ; Electron beam tomography ; Effective dose ; Chest CT ; Abdomen CT
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Comparison of radiation exposure applied by different types of CT scanners for the investigation of the chest and abdomen. Determination of radiation exposure applied by multi-phase spiral CT. Estimation of the dose in air in the system axis of the scanner, the CT dose index (CTDI) and the effective dose for electron beam tomography (EBT) and two conventional CT scanners (sequence, SEQ; spiral, SCT). For EBT, dose in system axis for investigation of the abdomen was above 50 mGy. Effective dose for investigation of the chest and abdomen was higher with EBT (11 and 26 mSv, respectively) than with conventional CT (SEQ, 4 and 20 mSv; SCT, 2 and 7 mSv). The effective dose for a biphasic investigation (liver 5 mSv, kidney 4 mSv) was below, for a triphasic investigation (liver 7 mSv) above the effective dose of the investigastion of the abdomen (6 mSv). Investigation of the abdomen with the EBT should only be performed for certain indications. With spiral CT, effective dose is much lower than with EBT.
    Notes: Zusammenfassung Die Strahlenexposition bei der Untersuchung von Thorax und Abdomen mit verschiedenen CT-Scannertypen sollte verglichen werden. Zusätzlich sollte die Expostion beim Mehrphasen-Spiral-CT ermittelt werden. Die Dosis in der Systemachse, gemessen in freier Luft, (Achsendosis), der Computertomographie-Dosis-Index (CTDI) und die effektive Dosis nach ICRP 60 wurden bei einem Elektronenstrahl-CT (EBT) und zwei konventionellen CT-Scannern (sequentiell=SEQ, spiral=SCT) bestimmt. Beim EBT liegt die Achsendosis bei der Untersuchung des Abdomens über 50 mGy. Die effektive Dosis für die Untersuchung von Thorax und Abdomen war bei der EBT (11 bzw. 26 mSv) höher als beim konventionellen CT (SEQ 4 bzw. 20 mSv; SCT 2 bzw. 7 Sv). Die effektive Dosis einer 2-Phasen-Untersuchung (Leber 5 mSv, Niere 4 mSv) liegt unter, die einer 3-Phasen-Untersuchung (Leber 7 mSv) über der effektiven Dosis einer Untersuchung des gesamten Abdomens (6 mSv). Die Untersuchung des Abdomens sollte mit dem EBT nur nach strenger Indikationsstellung durchgeführt werden. Beim Spiral-CT ist die effektive Dosis deutlich niedriger als beim EBT.
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  • 4
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Spiral-CT ; Elektronenstrahl-CT ; Lungenembolie ; Key words Spiral CT ; Electron-beam CT ; Pulmonary embolism
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: To compare spiral (SCT) and electron-beam CT (EBT) for the diagnosis of pulmonary embolism (PE). Materials and methods: From June 1997 to June 1998 188 patients with suspected acute or chronic thrombembolism of the pulmonary arteries were examined. A total of 108 patients were scanned using SCT and 80 patients using EBT. On each scanner two different scan protocols were evaluated. Results: PE was diagnosed in 38 patients using EBT and in 49 patients using SCT. Especially with EBT, isolated peripheral emboli could be confidently diagnosed. When EBT and SCT were compared for the analysis of peripheral pulmonary arteries, some paracardiac segmental and subsegmental vessels were significantly better analyzable with EBT. Additional or diseases other than PE were diagnosed in 112 patients. Other diagnoses included bronchial carcinoma and aortic dissection. Conclusions: Advanced CT scanning techniques allow the highly accurate diagnosis of central and peripheral PE. Other potentially life-threatening underlying diseases are also readily recognized.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Spiral-CT (SCT) und Elektronenstrahlcomputertomographie (EBT) sollten hinsichtlich ihrer Eignung für die Diagnostik der Lungenembolie (LE) verglichen werden. Methode: Von Juni 1997 bis Juni 1998 wurden 188 Patienten mit Verdacht auf akute oder chronische thrombembolische Veränderungen der Lungenarterien untersucht. Die CT-Diagnostik erfolgte dabei bei 108 Patienten mit Spiral-CT und bei 80 Patienten mit EBT. Ergebnisse: Mit der EBT wurde bei 38 Patienten und mit der Spiral-CT bei 49 Patienten eine Lungenembolie diagnostiziert. Insbesondere mit der EBT ließen sich auch isolierte, periphere Embolien mit hoher Sicherheit nachweisen. Bei einem Vergleich der Darstellbarkeit der peripheren Lungenarterien mit EBT und SCT konnten insbesondere parakardiale Segment- und Subsegmentarterien signifikant besser mit der EBT analysiert werden. Bei 112 Patienten wurden zusätzliche bzw. andere Diagnosen als die der LE gestellt, darunter schwerwiegende und akut lebensbedrohliche Krankheitsbilder, wie Aortendissekation und Bronchialkarzinom. Schlußfolgerungen: Moderne CT-Scan-Verfahren erlauben mit hoher Genauigkeit die Diagnose der zentralen und peripheren Lungenembolie. Die EBT bietet Vorteile in der Darstellung herznaher peripherer Lungenarterien. Andere lebensbedrohliche Ursachen für die Beschwerden des Patienten werden mit der CT sicher erkannt.
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  • 5
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Computertomographie ; Spiral-CT ; Abdomen ; CT-Angiographie ; Key words Computed tomography ; Spiral CT ; Abdomen ; CT angiography
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Background: The advent of multidetector CT (MDCT) constitutes a quantum leap creating a wealth of new opportunities in medical imaging. However, while the basic principles of spiral CT still apply, we are now challenged to rethink our strategies in planning a CT study to take full advantage of the increased capabilities of MDCT. Materials and methods: We report here our preliminary experiences with MDCT for abdominal CT imaging within a 5-month period. During this time, suitable protocols for investigation of the abdomen using MDCT were developed. The capabilities of MDCT allow for tailoring dedicated CT protocols for routine applications as well as for biphasic liver studies and CT angiography of the aorta and abdominal vessels. Results: The speed of MDCT can either be used to reduce the time needed to cover a given volume, or to use narrower beam collimations to increase the resolution of detail along the z-axis and reduce volume averaging. Higher scan speed allows reduction of the amount of contrast material in vascular applications and suppression of motion artifacts. Higher spatial resolution with thinner collimations reduces volume averaging and improves the detection of small hepatic and pancreatic lesions. Detailed analysis of vascular structures and high-quality three-dimensional reformations become feasible. New problems arise from the large amount of data generated by MDCT. Conclusions: MDCT offers a wealth of new opportunities that help us to come to a fast and accurate diagnosis in suspected abdominal disease. Traditional indications for performing CT are reemphasized and new clinical applications can be exploited.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Mit der Einführung der Mehrzeilendetektor-CT (MDCT) in die klinische Praxis wird eine neue Dimension in der Volumenerfassung und der Orts- und Zeitauflösung in der CT erreicht. Die neuen technischen Möglichkeiten der MDCT erfordern jedoch eine Neudefinition von Untersuchungsstrategien um bestehende CT-Applikationen zu verbessern und neue Anwendungsbereiche zu erschließen. Material und Methode: Der klinische Nutzen der MDCT in der CT Diagnostik des Abdomens wurde in einem Zeitraum von fünf Monaten evaluiert. Geeignete Protokolle für die MDCT Untersuchung des Abdomens wurden entwickelt. Vorgestellt werden Strategien für Routineuntersuchungen, biphasische Oberbauchuntersuchungen und für die CTA der abdominellen Aorta und der abdominellen Gefäße. Ergebnisse: Die hohe Geschwindigkeit der MDCT kann dazu genutzt werden, gleiche oder größere Volumina in kürzerer Zeit zu untersuchen, oder um gleiche Volumina in vergleichbarer Zeit mit höherer Ortsauflösung zu akquirieren. Die höhere Scangeschwindigkeit erlaubt eine signifikante Kontrastmitteleinsparung bei Gefäßprotokollen und unterdrückt Bewegungsartefakte. Die höhere Ortsauflösung bei dünner Kollimation vermindert Teilvolumen-Artefakte und verbessert den Nachweis kleiner Läsionen der Leber und des Pankreas. Die detaillierte Darstellung der Gefäße und die Qualität dreidimensionaler Nachverarbeitungen wird erhöht. Durch den Einsatz der MDCT ergeben sich neuartige Probleme, insbesondere bei der Bewältigung der anfallenden großen Datenmengen. Schlußfolgerungen: Die Einführung der MDCT in die klinische Praxis eröffnet neue, bisher nicht gekannte Möglichkeiten für eine umfassende computertomographische Diagnostik. Traditionelle Einsatzgebiete der Computertomographie werden gestärkt und neue klinische Applikationen werden erschlossen.
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  • 6
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Elektronenstrahl Computertomographie ; Physikalische Grundlagen ; Strahlenbelastung ; Key words Electron beam tomography ; Physical priciples ; X-ray radiation exposure
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: In this review the technical principle and scanner characteristics of electron beam computer tomography (EBCT) are discussed. Methods: In contrast to conventional CT, image acquisition in EBCT is achieved without mechanically moving parts. This construction allows for short acquisition times in investigating given anatomical regions (100 ms per slice) or up to 8 levels without table movement and short interscan delays (50 ms per slice). Results: Depending on the nature of the investigation, the scanner can be used in the single slice, continuous volume scanning and multi slice mode. The single slice mode is used for detection and quantification of coronary calcifications and for CT angiography of the coronary vessels. Equivalent to the spiral mode in conventional CT, continous volume scanning may be used for routine investigation of the chest and abdomen. Functional investigations of the heart and perfusion measurement of different organs can be performed in multi slice mode. Because of the geometry of the electron beam scanner, radiation exposure for certain investigations is above the exposure with conventional CT. Conclusion: Future developements will focus on dose efficient radiation collimation, high resolution detector systems and artefact reducing reconstruction kernels.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: In dieser Übersichtsarbeit soll das Konstruktionsprinzip und die Aufnahmebedingungen der Elektronenstrahl-Computertomographie (EBCT) dargestellt werden. Methodik: Im Gegensatz zum konventionellen CT werden beim EBCT die Schichtaufnahmen ohne mechanische Bauteile akquiriert. Dieses Konstruktionsprinzip erlaubt es, kurze Aufnahmezeiten zur Untersuchung eines anatomischen Bereichs (100 ms pro Schicht) oder bis zu 8 Schichthöhen ohne Tischbewegung kurz nacheinander abzutasten (50 ms pro Schicht). Ergebnisse: Der Scanner kann je nach Einsatzgebiet im Einzelschicht-, kontinuierlichen Scan- und Multischicht-Modus betrieben werden. Der Einzelschicht-Modus wird zum Nachweis und zur Quantifizierung von Koronarkalzifikationen und für die CT Angiographie der Koronargefäße eingesetzt. Der kontinuierliche Scan-Modus entspricht dem Spiral-Modus bei dem konventionellen CT und kann bei Routinefragestellungen des Thorax und Abdomen eingesetzt werden. Der Multischichtbetrieb ist für Funktionsuntersuchungen des Herzens ebenso wie für Perfusionsuntersuchungen verschiedener Organe geeignet. Aufgrund der besonderen Scannergeometrie liegt die Strahlenbelastung bei einigen Betriebsarten jedoch deutlich über der eines konventionellen Spiral-CT-Scanners. Schlußfolgerung: Künftige Entwicklungen zielen auf dosiseffiziente Kollimation, hochauflösende Detektortechnologien und artefaktreduzierende Rekonstruktionsalgorithmen ab.
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  • 7
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Elektronenstrahl CT ; Koronarkalzifikationen ; Koronargefäßscreening ; Key words Electron beam CT ; Coronary calcification ; Coronary screening
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: To compare electron beam CT (EBCT) und prospectively ECG gated conventional CT for the detection and quantification of coronary artery calcifications. Methods: 42 patients (mean age 62.8±8.8 years) were scanned, both with EBCT and ECG gated sequential CT. For quantification, the traditional „total calcium score” (TCS) according to the Agatson method as well as the ”volumetric calcium score” (VCS) as determined with a stand-alone workstation (NetraMD) was calculated for both modalities. Results: There was close correlation between EBCT and conventional CT, both for TCS (r=0.984) as well as for VCS (r=0.986) score values. The median difference was 17% for TCS and 13% for VCS. The difference between the two modalities was not statistically significant (p=0.44). Conclusion: EBCT and prospectively ECG triggered conventional CT are equivalent for the quantification of coronary artery calcifications. The extent of calcifications can be established with both modalities using either TCS or VCS score values.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Zwei alternative Methoden zur Quantifizierung von Koronarkalzifikationen bei einer vergleichenden Untersuchung mit einem Elektronenstrahl-CT (EBCT) und einem konventionellen CT mit prospektiver EKG-Triggerung (SEQ) sollten untersucht werden. Methodik: 42 Patienten (62,8±8,8 Jahre) wurden sowohl mit dem EBCT als auch mit dem SEQ untersucht. Zur Quantifizierung wurde bei beiden Modalitäten der „Traditional Calcium Score” (TCS) nach Agatston als auch der „Calcium Volumetric Score” (CVS) mit einer externen Workstation (NetraMD) ermittelt. Ergebnisse: Es zeigte sich sowohl für den TCS (r=0,984) als auch für den CVS (r=0,986) eine sehr gute Korrelation der Scorewerte zwischen EBCT und SEQ. Der Median der prozentualen Differenz lag für TCS bei 17% und für CVS bei 13%. Der Unterschied zwischen den beiden Scoringverfahren war statistisch nicht signifikant (p=0,44). Schlußfolgerung: EBCT und SEQ liefern vergleichbare Daten zur Quantifizierung von Koronarkalzifikationen. Das Ausmaß der Verkalkungen kann mit beiden Modalitäten sowohl mit dem TCS als auch mit dem CVS gleichermaßen festgestellt werden.
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  • 8
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter ; Mehrzeilen-CT ; Elektronenstrahl-CT ; Koronar-Screening ; CT Angiographie ; Koronarsklerose ; Keywords ; Multidetector CT ; Electron beam CT ; Coronary screening ; CT angiography ; Coronary atherosclerosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: Multirow-detector-spiral-CT (MSCT) allows for 250 ms effective exposure time. The purpose of this study was to demonstrate the possibilities and limitations of this CT technology for non enhanced and contrast enhanced investigation of the coronary arteries. Methods: Investigation of the coronary arteries without contrast medium for quantification of coronary calcifications was performed in an obese patient (140 kg) with MSCT and electron beam CT (EBCT). In 56 patients contrast enhanced CT angiography of the coronary arteries was performed to determine image quality depending on the heart rate. Results: In the obese patient superior image quality could be achieved with MSCT allowing for reliable quantification of coronary calcifications. With MSCT angiography of the coronary arteries good image quality was achieved in patients with a heart rate of 59±8 beats per minute. Conclusion: Even if there are limitations in patients with higher heart rates with an effective exposure time of 250 ms MSCT has clear advantage of image quality in the assessment of non enhanced and contrast enhanced coronary arteries.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Mit dem Mehrzeilendetektorspiral-CT (MSCT) sind effektive Aufnahmezeiten von 250 ms möglich. Die Möglichkeiten und Grenzen dieser CT-Technologie zur nativen und kontrastverstärkten Untersuchung der Koronargefäße sollen in dieser Arbeit dargestellt werden. Methode: Die native Untersuchung der Koronargefäße zur Quantifizierung von Koronarkalk wurde bei einem Patienten mit Adipositas (140 kg) mit dem Elektronenstrahl-CT (EBCT) und dem MSCT vorgenommen. Bei 56 Patienten wurde eine kontrastverstärkte MSCT-Angiographie der Koronargefäße vorgenommen und festgestellt, bei welcher Herzfrequenz eine diagnostisch ausreichende Bildqualität zu erreichen ist. Ergebnisse: Bei der Untersuchung des Patienten mit Adipositas konnte mit dem MSCT eine erheblich bessere Bildqualität erreicht werden, die eine Quantifizierung von Koronarkalk erheblich erleichterte. Mit der MSCT-Angiographie der Koronargefäße konnte bei einer Herzfrequenz von 59±8 Schlägen/min eine diagnostisch gute Bildqualität erreicht werden. Schlussfolgerung: Auch wenn mit einer effektiven Aufnahmezeit von 250 ms Limitationen bei höheren Herzfrequenzen zu erwarten sind, können mit dem MSCT entscheidende Vorteile in der Bildqualität in der nativen und kontrastverstärkten Untersuchung der Koronargefäße erreicht werden.
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  • 9
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Lunge ; Mehrschicht-CT ; Spiral-CT ; Hochauflösende CT ; Lungenembolie ; Key words Lung ; Multislice CT ; Computed tomography ; Spiral-CT ; Thin-section CT ; Pulmonary embolism
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary With Multislice Spiral Computed Tomography (MSCT), existing indications for performing CT of the chest are strengthened and new applications are emerging. The high speed of MSCT improves efficiency, image quality and patient comfort of ”routine”- imaging of the chest. The ability to cover large volumes with thin slices improves the evaluation of mediastinal lymph nodes and pulmonary nodules and allows for high-quality secondary reconstruction. If a comprehensive diagnosis of the mediastinal structures and the pulmonary parenchyma is desired, MSCT for the first time allows reconstruction of contiguous and high- resolution (HRCT) sections from the same set of thin-collimation raw data. This way, contiguous chest images of superior and HRCT sections of equal image quality compared to conventional CT scanning can be obtained. Vascular protocols greatly benefit from the high speed of MSCT: For imaging the thoracic aorta or pulmonary emboli (PE), the amount of contrast material can be substantially reduced. Owing to thin collimation, the detection-rate of small peripheral emboli can be significantly increased. If indicated, the entire subphrenic venous system can be evaluated during the same session, without additional contrast material.
    Notes: Zusammenfassung Mit der Einführung der Mehrschicht-Spiral-CT (MSCT) werden die bestehenden Indikationen für die CT des Thorax bestätigt und neue Indikationen lassen sich erschließen. Die „Routine”-Bildgebung im Thorax ist mit der MSCT in gewohnter Weise möglich, wobei die hohe Scan-Geschwindigkeit die Effizienz der Untersuchung, die Bildqualität und den Patientenkomfort erhöht. Die Möglichkeit, auch große Organvolumina mit dünner Schichtung zu erfassen verbessert die Beurteilung von mediastinalen Lymphknoten und Lungenrundherden und ermöglicht qualitativ hochwertige dreidimensionale Rekonstruktionen. Soll eine umfassende Diagnose der Weichteilstrukturen und des Lungenparenchyms erfolgen, so ist es mit der MSCT erstmals möglich, aus einem einzigen, dünn kollimierten Spiral-Rohdatensatz sowohl kontinuierliche, als auch hochauflösende CT (HRCT) Schichten zu berechnen. Gegenüber der einzeiligen Spiral-CT ergibt sich dabei eine signifikant verbesserte Organabbildung in den kontinuierlichen Schichten und eine vergleichbare Bildqualität der HRCT. Die hohe Geschwindigkeit der MSCT ist von besonderer Bedeutung bei der Gefäßdarstellung im Thorax: Bei der Bildgebung der thorakalen Aorta und bei der Diagnostik der Lungenembolie (LE) kann die Kontrastmittel-Menge erheblich reduziert werden. Durch die dünne Schichtführung läßt sich der Nachweis segmentaler und subsegmentaler Embolien signifikant verbessern. Bei akuter LE kann das gesamte Venensystem der unteren Extremität ohne zusätzliche Kontrast- mittel in der gleichen Sitzung untersucht werden.
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  • 10
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Lunge ; Mehrschicht-Spiral-CT ; MPR ; MIP ; Key words Lung ; Multisclice spiral-CT ; MPR ; MIP
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: To test, whether axial, coronal and sagittal MIP and MPR reconstructions of diagnostic quality can be obtained from 1-mm collimation MSCT data of the chest for the evaluation of thoracic anatomy and pathology. Materials and Methods: 1-mm collimation MSCT scans were obtained with a pitch of 6 in an acrylic phantom and in 20 patients. Axial images were reconstructed with 0.6-mm increment. Multiplanar Reformations (MPRs) and Sliding Thin-Slab Maximum Intensity Projections (STS-MIPs) were reconstructed in axial, coronal and sagittal planes. Images were printed in lung windows and evaluated by three readers by using a standardized evaluation scheme. Results: Overall, both methods allowed good visualization of anatomic structures. MIP was superior for visualization of the pulmonary arteries (p 〈 0.05) while central and peripheral bronchi and the lung parenchyma were better depicted on multiplanar reconstructions. A confident diagnosis of thoracic pathology was feasible using both modalities, however MIPs appeared less usefull for evaluation of gross parenchymal abnormalities, such as pneumonic infiltrates or fibrotic changes. No significant difference in the degree of motion artifacts were detected between both modalities. Conclusion: MSCT data sets are ideally suited for generating MPR and MIP reconstructions. While MIPs are superior for the evaluation of thoracic vessels, MPR is advantageous for visualizing central and peripheral bronchi and the pulmonary parenchyma.
    Notes: Zusammenfassung Untersucht wurde die Darstellung der normalen und pathologischen Strukturen des Thorax mit der MPR- und MIP-Technik in drei Raumrichtungen berechnet aus einem 1 mm Spiraldatensatz des Mehrzeilen-Spiral-CT. Ein Plexiglasphantom und 20 Patienten wurden im Mehrzeilen-Spiral-CT mit 1 mm Schichtdicke und einem Pitch 6 untersucht. Die mit 0,6 mm Inkrement errechneten Bilddaten wurden mit der Multiplanaren Reformation (MPR) und der Sliding Thin-Slab Maximum Intensity Projection (STS-MIP) in axialer, koronarer und sagittaler Schichtführung reformatiert, im Lungenfenster ausgespielt und von drei Untersuchern nach festgelegten Kriterien ausgewertet. Beide Methoden boten eine gute Darstellung der anatomischen Strukturen. Die MIP-Technik war überlegen für die Darstellung der Lungengefäße ( p 〈 0,05), während in der MPR die zentralen und peripheren Atemwege sowie das Lungenparenchym besser dargestellt werden konnten. Die vorhandenen Pathologien waren mit beiden Verfahren diagnostizierbar, wobei die MIP-Berechnung für die Beurteilbarkeit von flächenhaften, hyperdensen Läsionen, z.B. Pneumonie oder ausgedehnte Fibrose weniger gut geeignet war. Hinsichtlich der Artefaktanfälligkeit fanden sich keine Unterschiede. Die Mehrschicht-Spiral-CT bietet optimale Voraussetzungen für die Rekonstruktion von MPR- und MIP-Datensätzen. Während die MIP für die Beurteilung der Gefäße vorteilhaft ist, ist die MPR für die Darstellung der zentralen und peripheren Atemwege und des Lungenparenchym besser geeignet.
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