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  • 1
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: D-Penicillamine ; peri(epi- extra)-membranous glomerulonephritis ; Immune-complex-nephritis ; drug side effects ; D-Penicillamin ; peri (epi- extra)-membranöse Glomerulonephritis ; Immunkomplexnephritis ; Arzneimittelnebenwirkungen
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Es wird über das Auftreten einer perimembranösen Glomerulonephritis bei 31 Patienten berichtet, die wegen verschiedener Grundleiden durchschnittlich 7 Monate lang Penicillamin (durchschnittlich 1 200 mg/Tag) erhalten hatten. Die perimembranöse Glomerulonephritis ging bei allen Patienten mit Proteinurie, bei 12 Patienten außerdem mit Hämaturie einher. Bei 8 Erkrankten entwickelte sich auch nach Absetzen der Therapie rasch, bei 12 allmählich ein nephrotisches Syndrom. Bei 5 Patienten mit nephrotischem Syndrom, die im Verlauf von 12 Monaten zweimal biopsiert werden konnten, war der Urin zur Zeit der 2. Biopsie eiweißfrei. Die für die perimembranöse Glomerulonephritis typischen Veränderungen an der Basalmembran der Glomerulumkapillaren mit subepithelialer bzw. intramembranöser Ablagerung von elektronendichten Depots hatten sich weitgehend zurückgebildet, wie durch vergleichende elektronenmikroskopische Untersuchungen nachgewiesen werden konnte.
    Notes: Summary This report includes 31 patients who developed a perimembranous glomerulonephritis generally 7 months after the onset of the treatment of various illnesses with D-Penicillamine. In all cases the patients had a proteinuria, associated with a hematuria in 12 cases. After the treatment was stopped 8 patients rapidly developed a nephrotic syndrome, while its onset was more gradual in 12 other patients. 5 patients initially with a nephrotic syndrome had no proteinuria at the time of a second biopsy made up to 12 months later. In these 5 cases the typical changes of perimembranous glomerulonephritis observed on electron microscopy were much reduced in the second biopsy.
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  • 2
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Urea cycle ; Enzymes ; Intracellular localisation ; Liver ; Harnstoffcyclusenzyme ; Intrazelluläre Lokalisation ; Leber
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Enzyme des Krebs-Henseleit-Harnstoffcyclus wurden durch Differentialzentrifugation und fraktionierte Extraktion in Rattenleber und in menschlicher Leber lokalisiert. Argininosuccinatlyase (ASAL) und Argininosuccinatsynthetase (ASAS) sind Enzyme der löslichen Cytoplasmafraktion. Ornithin-Ketosäure-Transaminase (OKT), Carbamyl-Phosphat-Synthetase (CPS) und Ornithin-Carbamyl-Transferase (OKT) sind in der Kern- und Mitochondrienfraktion der Leberzelle lokalisiert. Der größte Teil der Arginase-Aktivität ist an subcelluläre Strukturen (möglicherweise an Kerne) gebunden. Ein kleiner Teil der Arginase-Aktivität wurde in der löslichen Cytoplasmafraktion gefunden. Die Enzyme des Krebs-Henseleit-Harnstoffcyclus sind in der Rattenleber und in der menschlichen Leber identisch verteilt. Unterschiedliche Resultate hinsichtlich der subzellulären Lokalisation mitochondrialer Enzyme des Krebs-Henseleit-Cyclus in der menschlichen Leber beruhen auf der Schädigung von Mitochondrienmembranen während der Gewebspräparation und nicht auf unterschiedlichen in-vivo Bedingungen.
    Notes: Summary Enzymes of the Krebs-Henseleit urea-cycle were localized by means of differential centrifugation and fractional tissue extraction in rat liver and in human liver. Argininosuccinatlyase (ASAL) and Argininosuccinatsynthetase (ASAS) represent enzymes of the soluble cytoplasmic fraction. Ornithine-ketoacid-transaminase(OKT), carbamyl-phosphate-synthetase (CPS) and ornithine-carbamyl-transferase (OCT) are localized in the mitochondrial and nuclei fractions of the liver cell. Most of the arginase activity is bound to subcellular structures (probably to nuclei). A small portion of arginase-activity was found in the soluble cytoplasmatic fraction. The enzymes of the Krebs-Henseleit urea-cycle are equally distributed in rat liver and in human liver. Differences in the subcellular localisation of (mitochondrial) enzymes in human liver could be attributed to mitochondrial breakage during tissue preparation and do not represent in-vivo conditions.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 59 (1981), S. 1223-1224 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Hydrochlorothiazide ; Pharmacokinetic ; Phenytoin ; Hydrochlorothiazid ; Pharmakokinetik ; Phenytoin
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 7 gesunden Freiwilligen wurden Plasmaspiegel und Urinausscheidung von Hydrochlorothiazid gemessen. In randomisierter Reihenfolge wurden 75 mg Hydrochlorothiazid mit und ohne vorausgegangener 6tägiger Phenytoin-Therapie (300 mg/die) oral verabreicht. Es fanden sich große intra- und interindividuelle Unterschiede in der Bioverfügbarkeit von HCT (32–87% bzw. 42–77%), Phenytoin zeigte jedoch keinen Einfluß auf die Dispositionsparameter des Diuretikums.
    Notes: Summary Plasma levels and urinary recovery of Hct were determined in seven healthy male volunteers. 75 mg Hct were administered as a tablet in a randomised fashion with or without phenytoin pretreatment (300 mg/d). Bioavailability of Hct showed considerable intra- and interindividual variation (32–87% and 42–77% respectively), but phenytoin did not influence the disposition parameters of the diuretic.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Renal prostaglandins ; Essential hypertension ; Sodium choride intake ; Renale Prostaglandine ; essentielle Hypertonie ; Kochsalzdiät
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 16 Patienten mit essentieller Hypertonie wurde der Einfluß diätetischer Kochsalzzufuhr (5 Tage NaCl-arm, 4 Tage NaCl-reich) auf den Blutdruck (BD), die Plasmareninaktivität (PRA) und die Urinausscheidung von Prostaglandin E2 und F2α untersucht. Kochsalzarme Kost (35 mEq/24 h) erniedrigte den systolischen und diastolischen Blutdruck von 162±11 auf 145±10 mm Hg bzw. 102±6 auf 90±9 mm Hg. Anschließende kochsalzreiche Kost erhöhte den systolischen und diastolischen Blutdruck wieder auf 167±14 bzw. 102±10 mm Hg. Die PRA stieg unter Kochsalzrestriktion von 0,83±0,33 auf 2,82±1,12 ng/AI/ml/h und fiel unter hoher Natriumzufuhr wieder auf 0,45±0,31 ng AI/mI/h ab. Na-Verarmung steigerte die Urinausscheidung von Prostaglandin E2 von 151±76 auf 328±94 ng/24 h. Am vierten Tag der kochsalzreichen Diät war die PGE2-Ausscheidung wieder auf 114±41 ng abgefallen. Die Prostaglandin-F2α-Urinausscheidung wurde während des Versuches nicht signifikant beeinflußt. Die Ergebnisse zeigen, daß diätetische Kochsalzzufuhr die renale PGE2-Produktion bei Patienten mit essentieller Hypertonie beeinflußt. Die erniedrigte PGE2-Synthese unter Bedingungen hoher Kochsalzzufuhr könnte eine Rolle bei der Regulation des renalen Gefäßwiderstandes der Niere spielen und pathogenetische Bedeutung bei der chronischen Hochdruckkrankheit besitzen.
    Notes: Summary The effect of dietary sodium intake (5 days' low salt, 4 days' high salt) on 24-h urinary prostaglandin E2 (PGE2) and prostaglandin F2α (PGF2α) excretion, blood pressure (BP), and plasma renin activity (PRA) was evaluated in 16 patients with essential hypertension. Sodium restriction significantly increased urinary PGE2 excretion (p〈0.05) from 151±76 to 328±94 ng/24 h, while high salt intake reduced renal PGE2 production to 114±41 ng/24 h (p〈0.05). There was a moderate but not significant increase in urinary PGF2α excretion on the low salt regimen, which was reversed under high salt diet. Systolic and diastolic blood pressure fell from 162±11 to 145±10 mm Hg, i.e., 102±6 to 90±9 mm Hg on low sodium intake (35 mEq/day) and returned to levels close to control after 4 days on a high salt diet (250 mEq/day). Under low salt conditions, PRA increased significantly (p〈0.001) from 0.83±0.33 to 2.82±1.12 ng AI/ml/h and fell to 0.45±0.31 ng AI/ml/h on high salt regimen (p〈0.001). The results demonstrate that dietary sodium chloride intake modulates renal PGE2 production in patients with essential hypertension. The depressed PGE2 production under high salt conditions may play a role in regulation of renal vascular resistance and influence sustainment of chronic hypertensive disease.
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  • 5
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In 13 patients, 16 to 57 years old, who underwent cardiac catheterization for diagnostic reasons the influence of Persantin was investigated on the oxygen saturation in the coronary sinus and the myocardial arterio-venous oxygen differences. After intubation of the coronary sinus control samples were taken simultaneously with blood from the arteria brachialis. Then 0,2–0,4 mg/kg Persantin were given intravenously within two minutes, and the changes of myocardial AVD-O2 and the oxygen saturation in the coronary sinus were measured 2, 5, 12, 20 and 30 min after the injection, but not in all patients at these times. In 10 of these patients it was possible to determine the myocardial extraction of glucose, lactate, pyruvate and free fatty acids before and 6 minutes after the injection of Persantin. The results of this investigation are: 1. The oxygen saturation in the coronary sinus rose from 27 to 62% after 12 min and was after 30min still 51%. 2. The myocardial AVD-O2 decreased from 12,3 to 6,6 Vol.-% after 12 min and increased then to 8,4 Vol.-% after 30 min. 3. Heart rate increased from 73 to 94/min and arterial mean pressure fell from 88,5 to 81 mm Hg. After 30 min heart rate was 80/min and arterial mean pressure 84 mm Hg. 4. From the decrease of the myocardial AVD-O2 an improved myocardial oxygen supply was calculated in spite of the increase in cardiac work. This improvement of myocardial oxygen supply was equal to an average increase in coronary flow of 220% after 12 min and of 145% after 30 min. The individual maximum values ranged from 145 to 400%. 5. After the injection of Persantin a slight decrease was observed of the arterial levels of glucose, lactate, pyruvate and free fatty acids. In accordance to the increased coronary flow the arterio-venous differences of the four substrates become smaller too. 6. As a specific metabolic effect of Persantin the myocardial uptake of free fatty acids is increased and the uptake of glucose is slightly decreased as can be seen from the oxygen extraction ratios. 7. The effect of Persantin on coronary flow seems to be diminished with decreasing arterial pCO2.
    Notes: Zusammenfassung Bei 13 Patienten im Alter von 16–57 Jahren wurde im Verlauf einer aus diagnostischen Gründen notwendigen Herzkatheteruntersuchung der Einfluß von Persantin auf die coronarvenöse Sauerstoffsättigung und die coronare arteriovenöse O2-Differenz (AVD-O2) untersucht. Nach Sondierung des Coronarsinus wurden 0,4–0,8 mg Persantin/kg intravenös während 2 min injiziert. Die coronare AVD-O2 und die coronarvenöse O2-Sättigung wurden vor Persantingabe und 2, 5, 12, 20 und 30 min nach der Injektion, jedoch meist nicht bei allen Patienten zu jedem Zeitpunkt bestimmt. Bei 10 dieser Patienten wurde zusätzlich vor und 6 min nach Persantingabe die myokardiale Extraktion der Substrate Glucose, Lactat, Pyruvat und freie Fettsäuren untersucht. Folgende Befunde konnten dabei erhoben werden: 1. Die coronarvenöse O2-Sättigung stieg von 27% nach 12 min auf 62% und sank bis zur 30. min auf 51%. 2. Die myokardiale AVD-O2 verringerte sich von 12,3 Vol.-% auf maximal 6,06 Vol.-%, ebenfalls 12 min nach Persantingabe; sie war nach 30 min noch auf 8,6 Vol.-% verkleinert. 3. Die Herzfrequenz stieg von 73 auf 94/min, der arterielle Mitteldruck sank von 88,5 auf 81 mm Hg. Nach 30 min betrug die Herzfrequenz 80/min, der arterielle Mitteldruck 84 mm Hg. 4. Aus dem Absinken der AVD-O2 läßt sich eine verbesserte myokardiale Sauerstoffversorgung berechnen. Sie entspricht einer mittleren Durchblutungszunahme von ca. 220% nach 12 min, die nach 30 min immer noch 145% beträgt. Die Maximal- und Minimal-werte ergaben für die Einzelfälle 400 und 145%. 5. Unter dem Einfluß von Persantin sinken die arteriellen Spiegel von Glucose, Lactat, Pyruvat und freien Fettsäuren geringfügig ab. Als Ausdruck der myokardialen Mehrdurchblutung verringern sich auch die myokardialen arteriovenösen Differenzen dieser Substrate. 6. Als spezifischer Stoffwechseleffekt des Persantin wird die Aufnahme der freien Fettsäuren durch das Herz gesteigert, die Aufnahme der Glucose jedoch verringert, wie aus der Berechnung der Sauerstoffextraktionsäquivalente hervorgeht. 7. Mit sinkendem arteriellen Kohlensäuredruck scheint die Persantinwirkung abzunehmen. Persantin bewirkt neben einer geringen Zunahme der Herzarbeit eine isolierte Steigerung der Coronardurchblutung und führt zur vermehrten Fettsäureextraktion durch das Herz. Um die Coronarreserve auszuschöpfen, ist beim Menschen eine Dosierung von 0,5–0,6 mg Persantin/kg erforderlich.
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 58 (1980), S. 1243-1250 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Purinnukleotidsynthese ; Pentosephosphat-Shunt ; Erythrozyten ; Urämie ; Purine nucleotide synthesis ; Pentose phosphate pathway ; Erythrocytes ; Uremia
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Studies were performed which suggest that the increased red cell levels of ATP and adenine nucleotides in uremic patients may be secondary to an increased biosynthetic rate of adenine nucleotides via salvage pathway by the predominance of younger red cells. Both normal and uremic red cells were separated in three groups according to their age by centrifugation in a discontinous density gradient using phthalate esters as separating liquids. 1. The uremic subjects have a substantial reduction of the older (more dense) red cells with a 3–4 fold increase of the younger red cells. 2. The specific activity of the salvage pathway enzymes phosphoribosyl-1-pyrophosphate (PRPP)-synthetase, adenine phosphoribosyltransferase and the red cell PRPP levels are strictly age-dependent and substantially increased in the uremic erythrocytes. No definite alterations of enzyme halflifes of both enzymes could be discerned. No differences were found in the substrate saturation curves between the enzymes of normal and uremic erythrocytes. 3. Red cell methylene-blue stimulated pentose phosphate pathway (PPS) wasn't significantly lower in patients with chronic uremia than in controls, as could be shown by the determination of red cell ribose-5-phosphate concentration. There was no difference of the steady-state levels of ribose-5-phosphate in the age-dependent red cell fractions of both normal and uremic subjects. 4. The results support the assumption that the elevated ATP levels in the uremic red cells may be related to their higher intrinsic ATP synthetic capacity via salvage pathway. 5. The enzymatic alterations in the uremic red cells are independent of extracorpuscular factors including phosphate, and it was concluded that most of the described abnormalities in the uremic red cell metabolism reflect only the hypermetabolic state of a young red cell population. The conflicting results concerning red cell metabolism of uremic patients could be probably caused by an inconstant percentage of younger red cells in various uremic patients.
    Notes: Zusammenfassung Erythrozyten von gesunden Kontrollpersonen und von urämischen Patienten wurden im Dichtegradienten in drei Altersklassen getrennt und die Enzyme des Purinnukleotid-Reutilisierungsstoffwechsels bestimmt: 1. Bei gleichzeitiger Verminderung der Fraktion der alten Zellen war der Anteil der jüngeren Erythrozyten in den urämischen Patienten um das drei- bis vierfache erhöht. 2. In allen Fraktionen der urämischen Erythrozyten waren die spezifischen Aktivitäten der vom Zellalter-abhängigen Enzyme, Phosphoribosyl-1-pyrophosphat (PRPP)-Synthetase, die Adenin-Phosphoribosyltransferase und die intrazellulären Phosphoribosyl-1-pyrophosphat-Konzentrationen deutlich erhöht. Die Halbwertszeiten und die kinetischen Parameter beider Enzyme waren jedoch unverändert. 3. Die Aktivität des Pentosephosphat-Shunts (PPS), gemessen an den intrazellulären Ribose-5-phosphat-Konzentrationen, war in den Erythrozyten urämischer Patienten nicht signifikant verändert. Nach Aktivierung des Pentosephosphat-Shunts durch Methylenblau (10−4 M) werden in allen Erythrozyten-Fraktionen gleiche Steigerungsraten festgestellt, wobei die intrazellulären Phosphoribosyl-1-pyrophosphat-Konzentrationen bei physiologischen Serumphosphatspiegeln unverändert bleiben. 4. Die Versuche zeigen, daß als Ursache erhöhter intraerythrozytärer ATP — Spiegel in Urämie-Patienten eine gesteigerte Adeninnukleotidsynthese durch einen verstärkten “salvage-pathway” angenommen werden kann. 5. Unsere Ergebnisse weisen darauf hin, daß die hypermetabolische Aktivität der Erythrozyten niereninsuffizienter Patienten Ausdruck einer jüngeren Erythrozyten-Population ist.
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 61 (1983), S. 751-757 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Adenine arabinoside 5′-monophosphate (ara-AMP) ; Adenine arabinoside (ara-A) ; Purine salvage pathway enzymes
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The effect of 9-β-arabinofuranosyladenine 5′-monophosphate (ara-AMP) on the purine salvage pathway has been studied. On a dose-dependant basis ara-AMP inhibits the incorporation of adenine-8-14C into nucleotides in intact erythrocytes. The partially purified enzymes of the purinc salvage pathway, the adenine phosphoribosyltransferase and the 5′-phosphoribosyl-1-pyrophosphate (PP-ribose-P) synthetase, but not the hypoxanthine-guanine phosphoribosyltransferase, are inhibited by ara-AMP in a non-competitive manner. The possible adverse drug interactions which might occur by the simultaneous use of ara-AMP and other antimetabolites are discussed.
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 51 (1973), S. 250-251 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: McArdle ; energy metabolism of muscle ; phosphoenolpyruvate carboxykinase ; McArdle ; Glykogenosen ; Energiestoffwechsel des Muskels ; Phosphoenolpyruvat-Carboxykinase
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In der Skeletmuskulatur eines Patienten mit McArdlescher Erkrankung (Muskel-Phosphorylase-Mangel) wurden Enzymaktivitäten des Glykogenstoffwechsels, der Glykolyse und des Phosphoenolpyruvatstoffwechsels bestimmt. Außer einem Fehlen der Phosphorylase fand sich ein auffallender Aktivitätsanstieg der Phosphoenolpyruvat-Carboxykinase. Dieser Aktivitätsanstieg wird als Adaptation an die stark reduzierte Glykogenolyse angesehen, wodurch dem Energiestoffwechsel des Muskels phosphorylierte Metabolite der Embden-Meyerhof-Kette zur Verfügung gestellt werden.
    Notes: Summary In a case of McArdle's disease (muscle phosphorylase deficiency) enzyme activities of glycogen metabolism, glycolysis and phosphoenolpyruvate metabolism were measured. Besides the deficiency of muscle phosphorylase, a marked increase in phosphoenolpyruvate carboxykinase activity was found in the muscle investigated. The increase in phosphoenolpyruvate carboxykinase activity is regarded as an adaptive mechanism providing phosphorylated intermediates for energy supply to the muscle.
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 63 (1985), S. 1048-1051 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Reduced renal mass ; Glomerular hyperperfusion ; Proteinuria
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Arterial blood pressure, 24 h urinary excretion, and glomerular filtration rate (GFR) in 24 patients with unilateral kidney were compared with an age and sex matched control group of healthy persons. Of the patients with unilateral kidney, 13 were uninephrectomized and 11 patients had a congenital unilateral kidney. The 24 h urinary protein excretion in patients with one kidney was significantly higher (630±51 mg/24 h) compared to the control group (206±36 mg/24 h). The arterial systolic and diastolic blood pressures and GFR did not differ in both groups. Furthermore, no differences were found between patients with unilateral kidneys following nephrectomy or renal agenesis. This study shows that mild proteinuria occurs in patients with unilateral kidney. An increased risk for deterioration in renal function or severe arterial hypertension was not detected in this investigation.
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  • 10
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Multiple endocrine neoplasia type IIa ; Pheochromocytoma ; Medullary thyroid carcinoma ; Hyperparathyroidism ; Chromosome banding studies ; DNA linkage analysis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary We report on incidental findings during family screening of two kindreds with multiple endocrine neoplasia type IIa. Pheochromocytoma and medullary thyroid carcinoma of considerable size were detected. The results underline the importance of early diagnosis of the syndrome, since the afflicted may be almost or wholly asymptomatic. High resolution chromosome banding studies were carried out in both families, but no abnormality was found. Linkage analysis using DNA markers closely related to the chromosomal locus at chromosome 10 was carried out and was positive in two asymptomatic offspring of one family, whereas the markers were not informative in a second family. We recommend early linkage analysis for establishing the genetic status in offspring of multiple endocrine neoplasia type IIa families to identify for further screening those who are predicted to be gene carrier.
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