ISSN:
0930-9225
Keywords:
Schlüsselwörter Aortale Eingangsimpedanz
;
Windkesselfunktion
;
„Wrapping“
;
Key words Aortic input impedance
;
windkessel
;
“wrapping”
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary A decrease in compliance of the ascending aorta caused by prosthetic replacement or “wrapping” may lead to a partial loss of the arterial Windkessel-function. The following study investigated the effects of this intervention on aortic input impedance. In 8 pigs, the wall of the ascending aorta was wrapped with a prosthesis. This approach was chosen to minimize additional influence of extended operative procedures on the ascending aorta, like extracorporal circulation, cardioplegia or blood loss. Flow and pressure were recorded before and after the intervention, and following Fourier Transformation, the aortic input impedance was calculated. Mean pressure, mean flow, and total peripheral resistance were unaltered, while there was a significant increase in blood pressure amplitude and characteristic impedance in response to the “wrapping” procedure. Thus, it becomes obvious that even the loss of elastic properties of the ascending aorta only leads to an increase of left ventricular load.
Notes:
Zusammenfassung Prothetischer Ersatz oder Versteifung der Aorta ascendens durch „Wrapping“ können zu einem teilweisen Verlust der Windkesselfunktion des arteriellen Systems führen. In der folgenden, tierexperimentellen Studie wurde untersucht, welchen Einfluß dieser Eingriff auf das Spektrum der aortalen Eingangsimpedanz hat. Bei 8 Hausschweinen wurde die Aorta ascendens durch Ummantelung mit einer Prothese versteift. Dieses Vorgehen wurde gewählt, um zusätzliche Einflüsse großer operativer Interventionen an der thorakalen Aorta (extrakorporale Zirkulation, Kardioplegie, Blutverlust) zu vermeiden oder zu minimieren. Vor und nach „Wrapping“ wurden Druck und Fluß in der proximalen Aorta gemessen und die aortale Eingangsimpedanz bestimmt. Blutdruckamplitude und charakteristische Impedanz stiegen nach dem Eingriff signifikant an, während Mitteldruck, mittlerer Fluß und peripherer Widerstand unverändert blieben. Damit wurde gezeigt, daß bereits der Verlust der elastischen Eigenschaften der Aorta ascendens zu einem meßbaren Anstieg der linksventrikulären Nachlast führt.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s003980050059
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