ISSN:
0942-0940
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Zusammenfassung Beim Affen ist der Druck im Sinus sagittalis in komplexer Weise abhängig vom zerebralen Blutdurchfluß und intrakraniellen Druck; der Jugularvenendruck gibt ein qualitatives Maß für die zerebrale Durchblutung. Bei einer intrakraniellen Drucksteigerung antwortet der Druck im vorderen Sinus sagittalis auf Änderungen der Durchströmung mit erheblichen Veränderungen, doch gibt es nur wenig Beziehungen zwischen diesen erheblichen Druckschwankungen zu den Druckverhältnissen im Sinus transversus und in der Vena jugularis. Auf Grund dieser Beobachtungen vermuteten wir eine Kompession des Sinus sagittalis als Folge der intrakraniellen Drucksteigerung. Es läßt sich beweisen, daß diese Kompression im Bereich der Hinteraurallinie ihr Maximum hat. Es scheint außerdem bei intrakranieller Drucksteigerung zu einer Verminderung des Durchmessers der zerebralen Gefäße proximal des Sinus zu kommen. Aus der Wechselwirkung zwischen diesen beiden Faktoren resultiert der Druck im Sinus sagittalis. Im Endstadium der zerebralen Dekompension, wenn der intrakranielle und der arterielle Druck gleich sind, nähert sich der Druck im Sinus sagittalis dem diastolischen Blutdruck. Das entspricht einem fast vollständigen Kollaps des Sinus.
Abstract:
Résumé Chez le singe, la pression du sinus sagittal est une fonction complexe du flux sanguin cérébral et de la pression intracrânienne; la pression de la veine jugulaire est la mesure qualitative du flux sanguin cérébral. En présence d'hypertension intracrânienne, la réponse de la pression du sinus sagittal antérieure, aux variations du débit sanguin est grandement exagérée, mais il y a une répercussion minimale de ces grandes fluctuations de pression, au sinus transverse et à la veine jugulaire. Sur la base de ces observations, nous avons postulé la compression du sinus sagittal en réponse à la pression intracrânienne accrue, et l'évidence fait localiser la compression maximum à la region de la ligne «interaurale». La réduction en calibre, des vaisseaux cérébraux proximaux des sinus, apparaît aussi se produire avec l'hypertension intracrânienne et, dans la phase ultime, l'intéraction dynamique de ces deux facteurs est responsable de la pression du sinus sagittal. Dans le stade final de décompensation cérébrale, quand les tensions intracrânienne et artérielle sont égales, la pression du sinus sagittal antérieur se rapproche aussi de la pression diastolique, indiquant un collapsus presque total du sinus.
Notes:
Summary In the monkey, sagittal sinus pressure is a complex function of cerebral blood flow and intracranial pressure; jugular vein pressure is a qualitative measure of cerebral blood flow. In the presence of intracranial hypertension, the response of anterior sagittal sinus pressure to blood flow changes is greatly exaggerated, but there is minimal communication of these large fluctuations in pressure to the transverse sinus and jugular vein. On the basis of these observations, we postulated compression of the sagittal sinus in response to increased intracranial pressure, and evidence is presented to localize maximum compression to the region of the interaural line. Reduction in diameter of cerebral vessels proximal to the sinus also appears to occur with intracranial hypertension, and ultimately, the dynamic interaction of these two factors is responsible for sagittal sinus pressure. In the end stage of cerebral decompensation, when intracranial and arterial tensions are equal, anterior sagittal sinus pressure also approaches the diastolic pressure, indicating nearly total collapse of the sinus.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF01406783
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