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  • 1
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Dopexamin ; Splanchnikusperfusion ; Kardiochirurgie ; Extrakorporale Zirkulation ; Key words Dopexamine ; Splanchnic perfusion ; Cardiac surgery ; Cardiopulmonary bypass
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The present study investigates the effects of dopexamine on the splanchnic perfusion and the general circulation in patients undergoing coronary artery bypass grafting. Methods: 34 Patients undergoing elective coronary artery bypass grafting were randomized to receive either dopexamine (1μg/kg/min) or placebo (0,9% NaCl.) Cardiac output was measured by thermodilution using a pulmonary artery catheter. Splanchnic blood flow was determined by constant infusion technique of indocyanine green dye (ICG) using a hepatic vein catheter. Results: Under steady state conditions before surgery, dopexamine increased systemic oxygen supply and cardiac output by an increase in heart rate and stroke volume, with no increase in systemic oxygen demand. Before surgery dopexamine increased splanchnic blood flow together with an increase in cardiac output. After cardiopulmonary bypass dopexamine increased splanchnic perfusion without a concomittant rise in cardiac output. Conclusion: These results provide evidence that dopexamine improves splanchnic blood flow in patients with coronary artery disease before and after pulmonary bypass without impairment of general hemodynamics.
    Notes: Zusammenfassung In der vorliegenden Studie wurde der Einfluß von Dopexamin auf die Splanchnikusperfusion und die allgemeine Hämodynamik während einer aortokoronaren Bypassoperation untersucht. Methodik: 34 Patienten, die sich einer elektiven aortokoronaren Bypassoperation unterzogen, wurden nach Randomisierung in zwei Gruppen eingeteilt und erhielten perioperativ 1μg/kg/min Dopexamin oder als Placebo 0,9% NaCl. Die Splanchnikusdurchblutung wurde mit Hilfe der ICG-Extraktionsmethode über einen Lebervenenkatheter bestimmt, das Herzzeitvolumen nach der Thermodilutionsmethode über einen Pulmonaliskatheter; der globale Sauerstoffverbrauch wurde berechnet. Ergebnisse: Unter Ruhebedingungen steigerte Dopexamin durch eine Zunahme der Herzfrequenz und des Schlagvolumens das HZV, während der globale Sauerstoffverbrauch sich nicht veränderte. Parallel dazu kam es zu einer HZV-abhängigen Steigerung der Splanchnikusperfusion. Nach der extrakorporalen Zirkulation war unter Dopexamin die Splanchnikusperfusion unabhängig vom Herzzeitvolumen erhöht. Schlußfolgerung: Die vorliegende Studie belegt, daß die perioperative Infusion von Dopexamin bei kardiochirurgischen Eingriffen zu einer Verbesserung der regionalen Perfusion im Gastrointestinaltrakt führen kann, ohne die allgemeine Hämodynamik zu beeinträchtigen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Ondansetron ; postoperative Übelkeit und Erbrechen ; Prophylaxe ; Therapie ; größere gynäkologische Operationen ; Key words Ondansetron ; Postoperative nausea and vomiting ; Prophylaxis ; Therapy ; Major gynaecological surgery
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract This investigation was conducted as a national multicenter study to evaluate effectiveness and safety of prophylactic and therapeutic ondansetron for postoperative nausea and vomiting (PONV) in major gynaecological surgery. Methods: 387 patients were randomised to receive either ondansetron 8 mg or placebo i.v. prior to anaesthesia induction. Anaesthesia was performed with a volatile anaesthetic, nitrous oxide and opioids. Established PONV was treated with ondansetron 4 mg i.v.. Postoperative evaluation included time, duration and severeness of nausea and vomiting in the first 24 h after the operation. Results: In the study period the incidence of emesis was 35% after prophylactic ondansetron and 58% after placebo (p〈0.01). Nausea occurred in 49% and 64% respectively (p〈0.01). 28% after prophylactic ondansetron and 48% after placebo required ondansetron therapy (p〈0.01). The number of adverse events was small in total and comparable for both groups. Conclusion: Our investigation proves the efficiency of ondansetron 8 mg prior to induction of anaesthesia in preventing PONV. Furthermore, our results demonstrate the safety of the drug for prophylaxis and therapy.
    Notes: Zusammenfassung In der vorliegenden nationalen Multizenterstudie wurde die Wirksamkeit und Sicherheit von Ondansetron in der Prophylaxe und Therapie von Übelkeit und Erbrechen nach größeren gynäkologischen Operationen untersucht. Methodik: 387 Patienten erhielten vor Narkosebeginn randomisiert und doppelblind 8 mg Ondansetron oder Plazebo i.v.. Die Narkoseführung erfolgte mit Inhalationsanästhetika, Lachgas und Opioiden, die Therapie von Übelkeit und Erbrechen mit 4 mg Ondansetron i.v.. Erfaßt wurden Zeitpunkt, Dauer und Schweregrad von postoperativer Übelkeit und Erbrechen in den ersten 24 h nach Anästhesieende. Ergebnisse: Im Beobachtungszeitraum betrug die Häufigkeit von Erbrechen in der Plazebogruppe 58%, nach Ondansetronprophylaxe 35% (p〈0,01). Übelkeit gaben 64% (Plazebo) bzw. 49% (Ondansetron) an (p〈0,01). Antiemetische Therapie erhielten nach Plazebo 48%, nach Ondansetron 28% (p〈0,01). Häufigkeit und Verteilung unerwünschter Ereignisse waren in beiden Gruppen vergleichbar. Schlußfolgerungen: Die Untersuchung zeigt die Wirksamkeit einer einmaligen Gabe von 8 mg Ondansetron bei Narkoseeinleitung zur Prophylaxe von Übelkeit und Erbrechen nach größeren gynäkologischen Operationen. Die Anzahl der bei Ondansetrongabe beobachteten Nebenwirkungen war insgesamt gering und unterschied sich nicht von der Plazebogruppe.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 3
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Procalcitonin ; Extrakorporale Zirkulation ; Kardiochirurgie ; Keywords Procalcitonin ; Cardiopulmonary bypass ; Cardiac surgery
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Procalcitonin (PCT) is an inflammatory peptide of still unknown origin. In this study we investigated a potential source for circulating PCT in patients undergoing coronary artery bypass grafting. Methods: To determine PCT concentrations, arterial, liver-venous and mixed-venous blood samples were collected time matched perioperatively in 20 patients scheduled for cardiac surgery using cardiopulmonary bypass (CPB). Results: PCT concentrations significantly increased 4 hours postoperatively compared to baseline values (0,74±0,45 vs. 0,16±0,04 ng/ml). The highest concentrations were measured 18 hours postoperatively (1,44±1,01 ng/ml). PCT concentrations in liver venous samples were significantly higher (1,67±1,29 ng/ml) than in time matched collected arterial samples (1,44±1,01 ng/ml). Conclusion: These results provide evidence, that hepatosplanchnicus is a source for PCT synthesis in patients following CPB. The mechanism of PCT induction remains unclear. A loss of gut mucosal barrier function with translocation of endotoxins and the inflammatory response with release of cytokines following cardiopulmonary bypass has to be discussed.
    Notes: Zusammenfassung Der Syntheseort für das inflammatorische Peptid Procalcitonin (PCT) ist bisher nicht bekannt. In der vorliegenden Studie wurde bei kardiochirurgischen Patienten nach Hinweisen für einen Syntheseort nach extrakorporaler Zirkulation (EKZ) gesucht. Methodik: Bei 20 Patienten, die sich einer operativen kardialen Revaskularisation mit EKZ unterzogen, wurde perioperativ zeitgleich PCT im arteriellen, lebervenösen und gemischtvenösen Blut bestimmt. Ergebnisse: PCT stieg bereits 4 Stunden postoperativ signifikant gegenüber den Ausgangswerten an (arteriell: 0,74±0,45 vs. 0,16±0,04 ng/ml), 18 Stunden postoperativ wurden die höchsten Serumkonzentrationen gemessen (arteriell: 1,44±1,01 ng/ml). Die lebervenösen PCT-Konzentrationen waren hierbei signifikant höher als die arteriellen (lebervenös: 1,67±1,29 ng/ml). Schlußfolgerung: Diese Studie gibt Hinweise auf einen Syntheseort für PCT im Hepatosplanchnikusgebiet. Ob eine gestörte Mukosabarriere mit konsekutiver Endotoxineinschwemmung oder die Zytokinantwort im Rahmen der inflammatorischen Reaktion nach EKZ zur PCT Induktion beitragen bleibt letztendlich ungeklärt.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 4
    ISSN: 1435-1420
    Keywords: Key words ARDS ; tuberculosis ; pneumonia ; pregnancy ; Schlüsselwörter ARDS ; Tuberkulose ; Pneumonie ; Schwangerschaft
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Wir berichten über den Fall einer 17-jährigen Patientin, die in der 23. Schwangerschaftswoche an einem durch eine tuberkulöse Pneumonie verursachten „adult respiratory distress syndrome“ (ARDS) erkrankte. Nach Diagnosestellung und Einleitung einer antimykobakteriellen Chemotherapie und Steroidtherapie trat eine rasche Besserung ein, so daß die Patientin nach 5-tägiger Beatmung extubiert wurde. In der 37. Schwangerschaftswoche entband die Patientin eine Tochter, die innerhalb eines mehrwöchigen Beobachtungszeitraumes keine Tuberkulosesymptome zeigte.
    Notes: Summary We report about a 17 year old patient who survived an adult respiratory distress syndrome (ARDS) associated with tuberculous pneumonia in the 23rd week of pregnancy. After establishing the diagnosis and initiation of antituberculous and steroid treatment, the patient showed rapid improvement and was extubated after 5 days of ventilator treatment. In the 37th week of pregnancy, she delivered a daughter who showed no signs of tuberculosis after several weeks of observation.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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