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  • 1
    ISSN: 1471-0528
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Medicine
    Notes: Objective To study the influence of compression on the haemodynamics o the deep venous system in pregnancy.Design A prospective, observational studySetting The phlebological unit of the department of dermatology at a university hospital.Population Fifteen pregnant women with no previous signs of chronic venous insufficiency.Methods Parameters of the venous pump function were assessed by strain-gauge plethysmography. Blood flow velocity, flow volume and vessel diameter in the superficial femoral vein were measured by duplex sonography. All examinations were performed with and without applied compression stockings (25–32 mmHg) at two different stages of gestation and after delivery. In addition, subjective symptoms were graded.Results Venous pump function improved and refilling time lengthened significantly when compression was used during gestation and postnatally. Duplex sonography showed an increase in blood flow velocity and flow volume in the superficial femoral vein with applied compression; the vessel diameter increased slightly. Subjective symptoms of the leg, graded on an arbitrary scale, were reduced by regular compression therapy.Conclusion Our results indicate that compression improves the clinical symptoms of venous congestion and the venous haemodynamics of the legs during pregnancy and in the postpartum period. Thus, the regular use of compression during pregnancy and the puerperium may reduce the incidence of thromboembolic events.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter Diagnostik ; Farbkodierte Duplexsonographie ; Fingerarterien ; Morbus Raynaud ; Key words Colour coded duplex Sonography ; Diagnosis ; Finger arteries ; Raynaud’s phenomenon
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary By means of modern color-coded duplex sonography (CCDS) even very small vessels can be visualized. Maximum resolution nowadays is about 0.5 mm diameter of the vessel. We compared the use of CCDS and angiography in studying of acral perfusion. Besides morphologic criteria, hemodynamic criteria were recorded. Arteries in healthy fingers appear as long and straight vessels with a clearly defined border. The physiological maximal blood flow velocity exceded 20 cm/s. CCDS revealed tortuosity of finger arteries as typical finding in thrombangiitis obliterans. Segmental stenosis can either be identified morphologically or quantified by measurement of the flow velocity with poststenotic maximal systolic velocities of less than 20 cm/s or by the acceleration of the blood flow within the stenosis, as proven by angiographic examinations. CCDS is suitable for evaluation of acral perfusion in patients suffering from secondary Raynaud’s syndrome. Apart from diagnosis of disturbed acral circulation, other possible applications of CCDS are in in the surgical field, for example replantations in hand or finger surgery.
    Notes: Zusammenfassung Mittels Farbduplexsonographie (FKDS) lassen sich Dank moderner Technik auch kleinste Gefäße darstellen. Die derzeitige Grenze liegt bei ca. 0,5 mm Gefäßdurchmesser [4]. Anhand der vorliegenden Untersuchungen sollen exemplarisch die Möglichkeiten der FKDS zur Beurteilung der akralen Gefäße im Vergleich zur Angiographie demonstriert werden. Erfaßt wurden neben morphologischen auch hämodynamische Kriterien. Bei Gesunden stellen sich die Fingerarterien über einen geraden langen Verlauf mit gut abgrenzbarer Randbegrenzung dar. Es finden sich maximale Fließgeschwindigkeiten von in der Regel über 20 cm/s. Geschlängelt verlaufende Gefäße wie bei der Thrombangiitis obliterans lassen sich farbduplexsonographisch detailliert darstellen, dies konnte angiographisch bestätigt werden. Segmentale Stenosen lassen sich einerseits morphologisch erkennen, als auch durch die Messung der maximalen Fließgeschwindigkeiten mit poststenotischen systolischen Geschwindigkeiten von 〈20 cm/s sowie mit Geschwindigkeitsbeschleunigungen innerhalb der Stenose quantifizieren. Die Ergebnisse zeigen, daß die FKDS sich zur Beurteilung der akralen Gefäße bei Patienten mit sekundärem Raynaud-Phänomen eignet. Die Anwendungsgebiete liegen neben der Diagnostik akraler Durchblutungsstörungen auch im operativen Bereich bei Replantierungen in der Hand- und Fingerchirurgie.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 3
    Electronic Resource
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    Springer
    Der Hautarzt 50 (1999), S. 848-852 
    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter Malignes Melanom ; Mikrozirkulation ; Angiogenese ; Antiangiogenese ; Tumorassoziierte Gefäßneubildung ; Key words Malignant melanoma ; Microcirculation ; Angiogenesis ; Antiangiogenesis ; Tumour-associated neoangiogenesis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The microcirculation of human skin tumours can be visualized with noninvasive methods from clinical microcirculation research (capillaroscopy and laser Doppler fluxmetry (LDF). The latter can also be used to measure the blood flow in such tumours. This prospective study was designed to evaluate melanoma-associated cutaneous neoangiogenesis. We studied the microcirculation of 114 pigmented skin tumours in 103 patients (63 women, 40 men) averaging 38.8±21.1 years of age. On the basis of histological findings, we diagnosed melanocytic naevus in 86 cases and malignant melanoma in 28. The malignant melanoma was characterized by a chaotic arrangement of the capillaries, which were dilated and formed corkscrew-shaped or glomerular structures. In the transitional area between healthy and cancerous areas there was hypervascularization. The capillaries of the melanoma appeared to be more permeable towards the low-molecular-weight, water-soluble sodium fluorescein. Laser Doppler flux, a measure of cutaneous circulation in the upper 2 mm of the skin, is higher in the centre of the melanoma than in either the middle of a melanocytic naevus (p〈0.0005) or in neighbouring healthy skin areas (p〈0.005). In the future, antiangiogenetic therapy strategies could play a significant role in the treatment of malignant melanoma. These methods provide a reliable means of evaluating the specific antiangiogenetic efficacy of treatments for cutaneous melanoma.
    Notes: Zusammenfassung Die Mikrozirkulation von Hauttumoren des Menschen kann nichtinvasiv mit den Methoden der klinischen Mikrozirkulationsforschung [Kapillarmikroskopie, Laser-Doppler-Fluxmetrie (LDF)] visualisiert und der Blutstrom mittels Laser-Doppler-Fluxmetrie gemessen werden. Die Melanom-assoziierte kutane Gefäßneubildung ist Gegenstand dieser prospektiven Studie. Die Mikrozirkulation von 114 pigmentierten Hauttumoren von 103 Patienten (63 Frauen; 40 Männer) mit einem mittleren Alter von 38,8±21,1 Jahren wurde untersucht. Histologisch ergab sich in 86 Fällen die Diagnose eines Naevuszellnaevus (NZN), in 28 Fällen die eines malignen Melanoms. Das maligne Melanom war durch eine chaotische Anordnung von Kapillaren charakterisiert. Die melanomassoziierten Kapillaren waren dilatiert, verliefen korkenzieherartig und bildeten glomerulumartige Formationen. Am Übergang zur gesunden Haut fand sich eine Hypervaskularisation. Die Kapillaren des Melanoms scheinen für das kleinmolekulare wasserlösliche Na-fluoreszein vermehrt durchlässig zu sein. Der Laser-Doppler-Flux, ein Maß für die Hautdurchblutung bis zu einer Tiefe von 2 mm, ist in der Mitte des Melanoms erhöht, sowohl im Vergleich zur Mitte von gutartigen NZN (p〈0,0005) als auch im Vergleich zu gesunder benachbarter Haut (p〈0,005). Antiangiogenetische Therapiekonzepte könnten für die Behandlung des malignen Melanoms Bedeutung erlangen. Mit Hilfe der vorgestellten Untersuchungsmethoden ließe sich die spezifische antiangiogenetische Wirksamkeit an kutanen Melanomen zuverlässig beurteilen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter Arthrogenes Stauungssyndrom ; Chronische Veneninsuffizienz ; Gefäßsport ; Gelenkbeweglichkeit ; Ulcus cruris ; Muskelpumpe ; Key words Arthrogenic congestive syndrome ; Chronic venous insufficiency ; Physical exercise training ; Ankle joint mobility ; Calf muscle pump ; Venous ulcer
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In 33 patients with chronic venous incompetence (CVI) caused by primary varicoses or postthrombotic syndrome stage I–III (according to Widmer) the therapeutic benefit of 6 months of medically supervised physical exercise training was documented. During the training penud there was an improvement in subjective complains such as pain and tendency for edema in the legs. Mobility in the upper ankle joint was improved asuss as venous drainage function. Clinical benefit was achieved in the reduction of ulcer size; 7 of 10 ulcers completely healed. Medically supervised physical exercise training and optimized compression therapy are basic therapeutic approaches in conservative treatment in chronic venous insufficiency. Costs are covered by the patient’s health insurance company in Germany, as long as the exercise training is medically supervised.
    Notes: Zusammenfassung In einer klinischen Untersuchung bei 33 Patienten mit chronischer Veneninsuffizienz aufgrund primärer Varikose oder eines postthrombotischen Syndroms in den klinischen Stadien I bis III nach Widmer konnte der Therapieerfolg eines halbjährigen krankheitsspezifischen ambulanten Bewegungstrainings dokumentiert werden. Während des Trainings kam es zu einer deutlichen Besserung stauungsbedingter subjektiver Beschwerden wie Schmerzen und Ödemneigung sowie zu einer Verbesserung von Sprunggelenkbeweglichkeit und venöser Abpumpleistung. Der klinische Erfolg zeigte sich in einer kompletten Abheilung venöser Ulzera bei 7 von 10 Patienten. In Verbindung mit einer optimierten Kompressionstherapie stellt die Gefäßsporttherapie eine effiziente und kostengünstige Basistherapie bei der CVI dar. Auf der Grundlage des novellierten Deutschen Behindertensportabkommens aus dem Jahre 1994 werden die Kosten von den gesetzlichen Krankenkassen getragen, solange das Training unter qualifizierter Anleitung indiziert ist.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter Chronische Veneninsuffizienz ; Kompressionstherapie ; Kapillaroskopie ; Mikrozirkulatin der Haut ; Venöse Erkrankung ; Kutane Mikroangiopathie ; Key words Chronic venous insufficiency ; Compression therapy ; Capillaroscopy ; Skin micro- circulation ; Venous disease ; Cutaneous microangiopathy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Compression therapy was employed for 4 weeks 20 patients with chronic venous insufficiency stage CVI I and CVI II according to Widmer’s classification. Compression bandaging for 2 weeks was followed by compression stockings for 2 more weeks. The cutaneous microcirculation was evaluated before therapy, after 2 weeks and after finishing compression therapy after 4 weeks. Marked improvement in symptoms such as pain and itching was observed after 4 weeks, along with a significant reduction in lower limb volume. Video capillary microscopy revealed an increase in capillary density associated with a decrease in capillary diameter and pericapillary halo diameter. Compression treatment achieves at least part of its effect by improving the function of the skin microcirculation. The efficacy of bandaging and stockings was similar.
    Notes: Zusammenfassung Bei 20 Patienten mit chronischer Veneninsuffizienz in den Stadien CVI I und CVI II (in der Klassifikation nach Widmer) wurde eine 4wöchige Kompressionstherapie durchgeführt. Einer zunächst 2wöchigen Behandlung mit Kurzzugkompressionsbinden folgte eine gleich lange Therapiephase mit maßgefertigten Kompressionsstrümpfen der Klasse 2. Vergleichende Untersuchungen wurden vor Therapiebeginn, nach Ende der ersten Therapiephase sowie bei Abschluß der vierwöchigen Kompressionstherapie durchgeführt. Unter der 4wöchigen Therapie kam es zu einer deutlichen Abnahme subjektiver Beschwerden, wie Schmerzen und Juckreiz am Bein, zu einer signifikanten Verminderung des Unterschenkelvolumens sowie einer Zunahme der Kapillardichte im Stauungsareal bei gleichzeitiger Verkleinerung der initial vergrößerten Kapillardurchmesser und perikapillären Halos. Die klinische Bedeutung und Wirksamkeit der Kompressionstherapie als Basistherapie bei der chronischen Veneninsuffizienz erklärt sich damit auch durch die nachweisbare Verbesserung der kutanen Mikrozirkulation. Der Vergleich zur Effektivität von Kompressionsbinden bzw. Kompressionsstrümpfen erbrachte nur geringgradige Unterschiede zwischen den beiden Therapievarianten.
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  • 6
    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter Chronische Veneninsuffizienz ; Kutane Mikrozirkulation ; Niederfrequenter gepulster Strom ; Ulcus cruris ; Key words Chronic venous insufficiency ; Cutaneous microcirculation ; Low frequency pulsed current ; Venous leg ulcer
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Chronic venous insufficiency (CVI) is characterised by stage-dependent microangiopathy. With increasing severity there is a decrease in the number of skin capillaries and the oxygen partial pressure. The cutaneous vascular reserve, which is measured by laser-doppler fluxmetry, is reduced. Cutaneous microangiopathy is one of the main causes of the trophic disturbances associated with CVI. Low frequency pulsed current improves cutaneous microcirculation and thus nutrition as well as accelerating the formation of granulation tissue. In a open prospective pilot study, 15 patients suffering from CVI with persistent leg ulcers were treated with low frequency pulsed current (Dermapulse), which is thought to improve particularly the tissue microcirculation. The average age of the patients was 70.3 years and the average duration of ulceration was 79.1 months. The patients were treated over a period of 38 days. With this treatmen, 2 ulcers healed completely and 13 showed a reduction of size of on average 63%. Capillary density increased by 43.5%, while transcutaneous oxygen partial pressure increased by 82.4%. Electrostimulation is a treatment with few or no side effects.
    Notes: Zusammenfassung Die chronische Veneninsuffizienz (CVI) ist gekennzeichnet durch eine stadienabhängige Mikroangiographie. Mit zunehmendem Schweregrad verringern sich die Anzahl der Hautkapillaren, der Sauerstoffpartialdruck und die kutane vaskuläre Reserve, die durch den Laser-Doppler-Flux gemessen wird, nehmen ab. Diese kutane Mikroangiographie gehört zu den Hauptursachen für die bei der CVI auftretenden trophischen Störungen. Die Therapie mit niederfrequentem gepulstem Strom verbessert die kutane Mikrozirkulation bzw. Nutrition und beschleunigt die Ausbildung von Granulationsgewebe. Die klinische Wertigkeit dieses Therapieprinzipes zur Behandlung chronisch venöser Beinulzera wurde in einer offenen prospektiven Pilotstudie evaluiert. Es wurden 15 Patienten mit niederfrequentem gepulstem Strom (Dermapulse) behandelt. Das mittlere Alter betrug 70,3 Jahre. Bei einer durchschnittlichen Ulkusdauer von 79,1 Monaten wurden die Patienten über eine Zeitdauer von 38 Tagen im Rahmen einer Anwendungsstudie behandelt. Unter dieser Behandlung zeigte sich bei 2 Patienten eine Ulkusabheilung, bei 13 Patienten eine Ulkusverkleinerung um 63%. Die Kapillardichte nahm um 43,5% zu, der transkutane Sauerstoffpartialdruck stieg um 82,4%. Die Elektrostimulationsbehandlung erwies sich dabei als nebenwirkungsarme Behandlungsmethode.
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