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  • 1
    ISSN: 1365-2559
    Quelle: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Thema: Medizin
    Notizen: Aims : The diagnosis of gastrointesinal stromal tumours (GISTs) is widely based on morphological features and KIT (CD117) immunoreactivity. Most patients with advanced GISTs show a major clinical response after treatment with imatinib mesylate. The histopathological features of GISTs in patients on prolonged imatinib treatment have, thus far, not been addressed in detail. In this report, we present three patients with metastatic GISTs, who received more than 1 year of therapy with imatinib, and whose tumours changed their morphological and immunohistochemical characteristics during continued treatment with the drug.Methods and results : All three primary GISTs from these patients were classical spindle-type tumours, showing diffuse, strong CD117, CD34, and focal α-smooth muscle actin expression. During treatment, two clinically progressive and one clinically stable GIST revealed a diffuse epithelioid, or pseudopapillary epithelioid growth pattern, characterized by rounded cells with eosinophilic cytoplasm and uniform round-to-ovoid nuclei. In addition, GIST specimens from patients on therapy showed complete loss of CD117 immunoreactivity. Remarkably, two of these tumours also became CD34 immunonegative and in one case the progression was accompanied by desmin expression. KIT mutational analysis revealed the presence of distinct exon 11 mutant isoforms in all cases examined, while the same genotype was sustained in the base line and on-therapy tumour specimens, proving the common origin of analysed specimens.Conclusions : GISTs subject to imatinib treatment can undergo striking (immuno)phenotypic changes, which are not necessarily corroborated by new genotypic modifications. Because these may mimic other tumour types, this feature creates a differential diagnostic challenge, of which the pathologist should be aware.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 2
    ISSN: 1365-2559
    Quelle: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Thema: Medizin
    Notizen: A case of pleuropulmonary blastoma (childhood variant of pulmonary blastoma) was examined using histological, immunohistochemical, ultrastructural and cytogenetic methods. The tumour consisted of undifferentiated ‘blastematous’ areas admixed with zones of rhabdomyoblastic and chondroid differentiation and fascicular areas. Desmin and S-100 protein immunoreactivity confirmed the myogenic and cartilaginous differentiation. Ultrastructurally only undifferentiated mesenchymal cells were present. The cytogenetic analysis revealed abnormalities of 2q. Involvement of 2q has also been described in hepatoblastoma and embryonal rhabdomyosarcoma. Although further confirmation is needed, our cytogenetic findings in pleuropulmonary blastoma suggest common genetic mechanisms in some paediatric embryonal malignancies.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 3
    ISSN: 1365-2559
    Quelle: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Thema: Medizin
    Notizen: A recurrent malignant spindle cell neoplasm of the kidney, occurring in a 11-year-old girl and corresponding to a malignant peripheral nerve sheath tumour is reported. The neurogenic differentiation was substantiated by the presence of PGP 9.5 neurofilament and S-100 protein positivity and by the ultrastructural features. Cytogenetic analysis revealed monosomy of chromosome 22 in the tumour while the constitutional karyotype was normal. Primary malignant peripheral nerve sheath tumour of the kidney is extremely rare and should, on morphology, be differentiated from stromal predominant Wilms' tumour and clear cell sarcoma of the kidney. Involvement of chromosome 22 has been described in a number of malignant renal tumours of childhood, such as Wilms' tumour (deletion), clear cell sarcoma (translocation), and rhabdoid tumour (deletion and translocation), thus suggesting common molecular mechanisms in pediatric malignant renal tumours.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 4
    ISSN: 1365-2559
    Quelle: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Thema: Medizin
    Notizen: A typical case of alveolar soft-part sarcoma was examined using ultrastructural, immunohistochemical and cytogenetic methods. Immunohistochemical stains were performed on frozen sections and showed strong desmin expression with the three anti-desmin antibodies used. In addition, the tumour cells were weakly positive for vimentin and myosin. Neural markers were negative. Chromosomal analysis showed consistent involvement of 17q25—an abnormality which has been reported in another alveolar soft-part sarcoma. The histogenesis of alveolar soft-part sarcoma is still debatable but our findings support a myogenic origin. The finding of an apparently identical chromosomal abnormality in two of three thus far examined cases of alveolar soft-part sarcoma is of interest and must await further confirmation, but it may result in the identification of a chromosomal marker for this enigmatic tumour and thus pave the way for further molecular elucidation.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 5
    ISSN: 1365-2559
    Quelle: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Thema: Medizin
    Notizen: Very recent multidisciplinary investigations have allowed for the definition among lipomas of a clinical and histological subtype called spindle cell and/or pleomorphic lipoma, possibly associated with partial monosomy 16 and anomalies of chromosome 13. In order to get nearer to the underlying critical molecular changes further multidisciplinary pathological and genetic research is indicated, to identify which chromosome(s) anomalies are crucial in the development of these tumours.〈section xml:id="abs1-2"〉〈title type="main"〉Methods and results:In an ongoing multidisciplinary study of lipomatous tumours, including clinical findings, morphology, histochemistry and cytogenetics, two instances were found of spindle cell lipoma with clonal chromosome changes. In both cases chromosome 13 was involved, whereas only one showed a partial monosomy 16.〈section xml:id="abs1-3"〉〈title type="main"〉Conclusions:Partial monosomy 16 is a characteristic lesion in spindle cell lipoma, usually associated with anomalies of chromosome 13. The present report confirming a previous single observation indicates, however, that lesions of 13 may occur independently from lesions of 16, suggesting different underlying molecular lesions in these otherwise very similar lipomas.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 6
    ISSN: 1365-2559
    Quelle: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Thema: Medizin
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 7
    ISSN: 1365-2559
    Quelle: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Thema: Medizin
    Notizen: Aims : Cutaneous benign fibrohistiocytic tumours are among the most common soft tissue lesions. Their biological nature, in particular whether they are neoplastic or reactive, has long been disputed. Some morphological subtypes can be confused with sarcoma. Since available karyotypic data in these lesions are scarce, this study was undertaken to determine whether their cytogenetic analysis might demonstrate clonality and might help in differential diagnosis. Methods and results : Thirteen karyotyped benign cutaneous fibrous histiocytomas (BFH) were morphologically reassessed and classified as ordinary BFH (eight cases), cellular BFH (four cases), and one ankle-type lesion. Five cases (38%) showed clonal cytogenetic changes, although the aberrations varied and did not correlate with histological subtypes. Karyotypic aberrations were more common in cellular BFH (3/4) than in the ordinary BFH (2/8). Conclusions : The demonstration of clonal chromosome abnormalities, in at least some cases, supports the neoplastic nature of cutaneous BFH. The karyotypic changes identified are different from those in dermatofibrosarcoma, with which cellular BFH is often confused histologically.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 8
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Amsterdam : Elsevier
    Cancer Genetics and Cytogenetics 65 (1993), S. 104-106 
    ISSN: 0165-4608
    Quelle: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Thema: Medizin
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 9
    ISSN: 0165-4608
    Quelle: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Thema: Medizin
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 10
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Gynäkologe 30 (1997), S. 102-107 
    ISSN: 1433-0393
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung Die Studien zum Ovarialkarzinom im fortgeschrittenen Stadium zeigten fast ausnahmslos, daß die Größe des Resttumors vor Einleitung der Chemotherapie einen wichtigen Prognosefaktor darstellt. In Kliniken mit besonderem Interesse an und Erfahrung mit tumorverkleinernden Operationen ist eine Zytoreduktion bei 60–90 % der Patientinnen möglich. Es wird jedoch noch lebhaft diskutiert, ob die beobachtete Verlängerung der Überlebenszeit bei Patientinnen mit einer optimalen Zytoreduktion eher tumorbiologische Ursachen hat oder aber auf chirurgisches Können zurückzuführen ist. Es liegen verschiedene Definitionen des Begriffs „optimale“ zytoreduktive Operation vor. Unserer Ansicht nach sollte die optimale zytoreduktive Operation wie folgt definiert sein: keine oder weniger als 1 g Resttumorgesamtbelastung nach der Primäroperation. Bei einigen Untergruppen von Patientinnen läßt sich mit einer optimalen Operation keine Verbesserung der Überlebenszeit erzielen. So haben beispielsweise Patientinnen mit einem Tumor im Stadium IV oder einer Metastasengesamtbelastung von mehr als 1000 g vor der zytoreduktiven Operation trotz Zytoreduktion eine geringe Überlebenszeit. In einer retrospektiven Untersuchung mit 208, an Ovarialkarzinom im Stadium III oder IV erkrankten Patientinnen fanden wir keinen Unterschied in der Überlebenszeit zwischen einer Gruppe, in der bei 89 % der Patientinnen (n = 112) eine Tumorverkleinerung auf weniger als 1,5 cm Resttumormasse durchgeführt wurde, und einer Vergleichsgruppe, in der nur dann eine tumorverkleinernde Operation durchgeführt wurde, wenn die Metastasenmasse weniger als 1000 g betrug und keine Erkrankung im Stadium IV vorlag (n = 96). Es sollte eine sorgfältige Auswahl der Patientinnen erfolgen, bei denen eine optimale primäre Tumorverkleinerung nicht möglich ist. Die Verbesserung der Überlebenszeit nach tumorverkleinernder Intervalloperation in einer prospektiven randomisierten EORTC-Studie ist ermutigend. Anhand der Metastasengesamtbelastung, des Vorliegens eines Tumors im Stadium IV oder unzählbarer peritonealer Metastasen usw. können Patientinnen identifiziert werden, für die eine vorherige Chemotherapie und anschließende tumorverkleinernde Intervalloperation eine Therapiemöglichkeit darstellt. Dieses Konzept muß im Rahmen einer prospektiven randomisierten Studie geprüft werden.
    Notizen: Zum Thema Ein wichtiger Prognosefaktor im fortgeschrittenen Stadium des Ovarialkarzinoms ist die Größe des Resttumors vor Einleitung einer Chemotherapie. Je mehr Tumorgewebe entfernt werden kann, desto besser ist der Therapieerfolg. Die zytoreduktive (tumorverkleinernde) Operation sollte dabei möglichst schon während der primären Laparotomie vorgenommen werden. Als „optimale“ Zytoreduktion ist ein Eingriff ohne Resttumor oder mit einer Gesamtrestmasse an Tumorgewebe unter 1 g definiert. Schon bei der präoperativen Planung sollte eine sorgfältige Auswahl derjenigen Patienten erfolgen, bei denen eine optimale primäre Tumorverkleinerung nicht möglich ist. Dabei ist die offene Laparoskopie der CT-Diagnostik überlegen. Beim Stadium IV oder einer diffusen Aussaat peritonealer Metastasen kann eine Chemotherapie vorgeschaltet und dann eine „zytoreduktive Intervall-Operation“ vorgenommen werden.
    Materialart: Digitale Medien
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