ISSN:
1435-1285
Keywords:
Schlüsselwörter Koronare Herzerkrankung – Resistenz gegen aktiviertes Protein C – Faktor V Leiden – Antiphospholipid-Syndrom
;
Key words Coronary artery disease – activated protein C resistance – factor V Leiden – antiphospholipid syndrome
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary Increased thrombin generation associated with resistance to activated protein C makes the latter a likely candidate for an increased risk of acute coronary events. Activated protein C resistance (factorV Leiden) on its own, however, appears to have no significant effect in this regard. We describe a case of recurrent myocardial infarction caused by coronary thrombosis in a patient with persistent thrombocytopenia who was found to have a coexistence of heterozygous factor V Leiden and primary antiphospholipid syndrome. Since both thrombophilic disorders interfere with the protein C anticoagulant system, the simultaneous existence of inherited and acquired resistance against activated protein C could account for an increased thrombophilia with manifestation in the coronary arteries. This case suggests that evaluation of patients who present with recurrent acute coronary events should also consider these coagulation defects.
Notes:
Zusammenfassung Eine verminderte Inhibitorwirkung des aktivierten Protein C und die daraus resultierende übermäßige Entstehung von Thrombin könnte zu einem erhöhten Risiko für akute koronare Ereignisse führen. Eine angeborene Resistenz gegen aktiviertes Protein C (Faktor-V-Leiden) allein scheint jedoch keinen Risikofaktor für Myokardinfarkte darzustellen. Wir berichten über einen Patienten mit chronischer Thrombozytopenie und rezidivierenden Myokardinfarkten infolge koronarer Thrombosen, bei dem eine Koexistenz von heterozygotem Faktor V Leiden und primärem Antiphospholipid-Syndrom diagnostiziert wurde. Da beide thrombophilen Erkrankungen mit dem Protein C System interferieren, könnte eine erhöhte Thromboseneigung mit Manifestation in den Koronargefäßen auf das gleichzeitige Vorliegen einer angeborenen und erworbenen Resistenz gegen aktiviertes Protein C zurückzuführen sein. Der Fallbericht weist darauf hin, dass Patienten mit rezidivierenden akuten Koronarereignissen auch hinsichtlich des Vorliegens dieser Gerinnungsstörungen untersucht werden sollten.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s003920070133
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