ISSN:
1432-055X
Keywords:
Schlüsselwörter: Postaggressionsstoffwechsel – Totale parenterale Ernährung (TPN) – Stickstoffbilanzen – Xylit –Ösophaguskarzinomchirurgie
;
Key words: Post-aggression syndrome – Total parenteral nutrition (TPN) – Nitrogen balance – Xylitol – Oesophageal cancer surgery
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Abstract. Injury and stress are accompanied by a characteristic hormonal response and altered energy utilisation. Hyperglycaemia and negative nitrogen (N) balance are the leading symptoms of the metabolic changes in the post-operative state. In a prospective, randomised study the efficacy and metabolic effects of glucose-xylitol (GX) 35% (1 : 1) versus glucose (G) 40% were investigated in patients undergoing major surgery. Method. Twenty-four patients undergoing abdomino-thoracic oesophageal cancer surgery were treated in a standardised manner. Total parenteral nutrition was administered over 6 days (kg body wt.−1/day): day of sugery 1 – 1.25 g carbohydrate (CH); 1st postoperative day (POD) 1.5 g CH, 1 g amino acids (AA); 2nd POD 3 g CH, 1.5 g AA, 1.0 g fat; from 3rd POD 3 g CH, 1.5 g AA, 1.5 g fat (CH GX35% (n=12) or G40% (n=12), AA Intrafusin 15%, fat Intralipid 20%). Daily and cumulative N balances, blood-G profiles, blood chemistry, and physical parameters were determined. Glucagon and insulin profiles, CH losses, and oxalic acid secretion were measured. Results. Both groups were comparable for age, body mass index, clinical and physical parameters, and blood chemistry. Mean cumulative N balances after 6 days were −12.0±16.3 g N for GX35% and −5.6±19.4 g N for G40% (n.s.; Wilcoxon, P〈0.05). Blood G was similar for both groups with values ranging from 130 to 240 mg/dl on the day of surgery and below 150 mg/dl on the consecutive days. In each group 1 patient needed additional insulin therapy. Glucagon and insulin levels did not show a significant difference between the groups. Conclusion. No difference in tolerance and efficacy of nutritional support by GX versus G at a dose of 3 g⋅kg body wt.−1⋅d in oesophagectomised patients could be observed. Similar blood G profiles were in accordance with comparable glucagon and insulin levels. Because of the high standard deviations of N balances, differences in efficacy could not be proven. A significantly lower level of pseudocholinesterase (PCHE) for G40% on day 7 might indicate enhanced hepatic protein synthesis in the GX group.
Notes:
Zusammenfassung. In einer prospektiv randomisierten Studie bei Patienten mit abdominothorakaler Ösophagusresektion wurde über 6 Tage eine totale parenterale Ernährung (TPN) mit folgender Nährstoffzufuhr (kg KG−1⋅d−1) durchgeführt: OP-Tag 1 – 1,25 g KH; 1. postoperativer Tag 1,5 g KH, 1 g AS; 2. postoperativer Tag 3 g KH, 1,5 g AS, 1,0 g Fett; ab 3. postoperativem Tag 3 g KH, 1,5 g AS, 1,5 g Fett. Die Kohlenhydrate (KH) wurden als Glukose 40% (G40%, n=12) bzw. Glukose-Xylit (1 : 1) 35% (GX35%, n=12) zugeführt. Als Aminosäure- (AS) bzw. Fettlösung dienten Intrafusin® 15% bzw. Intralipid® 20%. Die intra- und postoperative Therapie erfolgte standardisiert. Als Effektivitätsparameter dienten tägliche und kumulative Stickstoffbilanzen, Kurzphaseproteine (Präalbumin, Retinol bindendes Protein (RBP)) und PCHE für die hepatische Proteinsynthese. Die Verträglichkeit wurde anhand von Blutzucker- und Insulinprofilen, Leberenzymen sowie Kohlenhydrat- und Oxalsäureausscheidung im Urin beurteilt. Trotz ausgedehntem operativen Trauma (Zweihöhleneingriff) mit zu erwartenden metabolischen Imbalanzen im Glukosestoffwechsel konnten keine Unterschiede bezüglich der nutritiven Effizienz und Verträglichkeit zwischen Glukose 40% und einem Glukose-Xylit-Gemisch 35% (1 : 1) im Rahmen einer TPN gefunden werden. Die Ernährungsregime wurden gut toleriert und machten die Gabe von exogenem Insulin bei nur jeweils einem Patienten jeder Gruppe erforderlich. Im Hinblick auf die Mittelwerte (±SD) der kumulativen Stickstoffbilanzen nach 6 Tagen (−12,0±16,3 g N (GX35%) vs. −5,6±19,4 g N (G40%)) erscheint tendenziell die Gabe von reiner Glukose günstiger bei gleicher Verträglichkeit (Glukosespiegel, Transaminasen). Aufgrund der hohen Standardabweichungen resultiert jedoch kein signifikanter Unterschied. Die PCHE wies am 7. postoperativen Tag in der Glukosegruppe einen signifikant niedrigeren Wert als in der GX35%-Gruppe auf. Die Ausgangswerte wurden in beiden Gruppen nicht erreicht (73% (GX35%) vs. 51% (G40%)). Dies könnte ein Hinweis auf eine verbesserte hepatische Proteinsynthese unter Xylit sein.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s001010050090
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