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    Springer
    Der Nervenarzt 71 (2000), S. 123-129 
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Somatoparaphrenie ; Anosognosie für Hemiplegie ; Parietaler Kortex ; Thalamus ; Neglekt ; Fehlidentifikation ; Pathogenese ; Key words Somatoparaphrenia ; Anosognosia for hemiplegia ; Parietal cortex ; Thalamus ; Neglect ; Misidentification ; Pathogenesis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Anosognosia for hemiplegia (AHP), i. e., unawareness of motor deficits and associated disorders, has been frequently reported, predominantly following right hemispheric lesions. To a smaller extent, there are case reports of patients who give accounts of a feeling of strangeness concerning the contralesional limbs and sometimes attribute them to other persons. This “positive-variant” of AHP has been labeled “somatoparaphrenia” (SP). We report a case of SP in a 85-year-old woman with infarction of the right posterior cerebral artery and posterior parts of the right thalamus. She showed AHP and described her left side alternatively as her handicapped nephew and a clumsy cat. Misidentification of her daughter also occurred. With respect to the literature the predominant neuroanatomical features involved are lesions including right parietal cortex and/or posterior parts of the thalamus. Theories concerning the pathogenesis of this phenomenon comprise a denial of the illness, a lack of awareness caused by reduced sensory feedback and neglect, a misidentification or disturbance of the active discovery process considered necessary for realizing one's disorder.
    Notes: Zusammenfassung Anosognosie für Hemiplegie (AHP) im Sinne einer mangelnden Bewusstheit einer Hemiparese und assoziierter Störungen ist in Folge überwiegend rechtshemisphärischer Läsionen ein häufigeres Phänomen. Seltener wird kasuistisch über Patienten berichtet, die zusätzlich ein Fremdheitsgefühl kontraläsioneller Körperteile angeben und sie z. B. anderen Personen zuschreiben. Diese “Plusvariante” der AHP wird als Somatoparaphrenie (SP) bezeichnet. Wir schildern den Fall einer 85-jährigen Frau, die nach einem rechtshemisphärischen Infarkt der A. cerebri posterior und posteriorer Anteile des Thalamus eine SP entwickelte. Bei bestehender AHP äußerte sie abwechselnd, ihre linke Körperseite sei ihr körperbehinderter Neffe oder eine ungeschickte Katze. Passager traten auch Fehlidentifikationen der Tochter auf. In der Literatur werden überwiegend Läsionen unter Einschluss des rechten parietalen Kortex und/oder des rechten posterioren Thalamus angegeben. Erklärungstheorien umfassen u. a. psychodynamische Ansätze im Sinne einer Krankheitsverdrängung, ein Wahrnehmungsdefizit durch einen mangelnden sensorischen Feedback und Neglekt, eine Fehlidentifikation, sowie eine Beeinträchtigung eines zur Bewusstwerdung körperlicher Störungen notwendigen aktiven Aufdeckungsprozesses.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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