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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Oxford UK : Blackwell Science Ltd
    Histopathology 39 (2001), S. 0 
    ISSN: 1365-2559
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Medicine
    Notes: Melanosis of the appendix: common in the paediatric age group Aims: To investigate the incidence of melanosis of the vermiform appendix in a paediatric population, and look for correlations with season, apoptotic rate and inflammation as possible causes. Methods and results: We examined 300 appendices removed for abdominal pain and incidentally during other procedures over the period January 1996 to March 1999. Melanosis was present in 46% of adequate specimens with an even distribution between sexes and age groups. The two older age groups had a relatively higher incidence of severe involvement compared with the younger age group, although the difference was not statistically significant. We attempted to correlate the presence of melanosis with the season of the year and the peak incidences of paediatric gastrointestinal disease but could find no relationship. No statistically significant correlation was found between apoptotic rate and the presence of melanosis. Conclusions: The findings suggest melanosis of the appendix is relatively common. It is probably due to apoptosis associated with increased epithelial cell turnover due to many differing causes including infection, with purgative ingestion probably involved in only a minority of paediatric cases.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-1335
    Keywords: Key words Acute lymphoblastic leukemia ; Methotrexate polyglutamates ; Lymphoblast preparation ; Red blood cells
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Purpose: Blasts isolated from bone marrow aspirates or blood samples of patients with acute lymphoblastic leukemia (ALL) or acute myelogenous leukemia (AML) were compared for uptake of methotrexate (MTX) and formation of MTX polyglutamates (MTX-Glu n ). Red blood cells (RBC) from the same patient samples were also analyzed. Methods: Blasts were isolated by standard density centrifugation. RBC were prepared from the pellet of the same centrifugation. MTX-Glu n were analyzed by means of HPLC and radiochemical quantification. Results: In lymphoblasts isolated from blood, the distribution patterns of MTX-Glu n were the same as in bone marrow lymphoblasts, but the total amount of MTX-Glu n accumulated in blood lymphoblasts was reduced by 41%–51% when compared to the same number of bone marrow lymphoblasts of the same patient. RBC accumulated MTX but no formation of MTX-Glu n occurred. Conclusions: The determination of MTX and MTX-Glu n in lymphoblasts isolated from blood samples of patients with common ALL provides qualitative information on the capacity of the blasts to form MTX-Glu n since distribution patterns of MTX and MTX-Glu n parallel that of bone marrow lymphoblasts. The amounts of MTX-Glu n accumulated, however, were much lower in blood lymphoblasts. Blood lymphoblasts are therefore not useful for a quantitative analysis of MTX-Glu n . The contribution of RBC to MTX and MTX-Glu n in vitro is only marginal and residual RBC in lymphoblast preparations from bone marrow can therefore be ignored.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Onkologe 6 (2000), S. 832-842 
    ISSN: 1433-0415
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Das Nephroblastom ist der häufigste bösartige Nierentumor im Kindesalter mit einem Altersgipfel um das 2.–3. Lebensjahr. Die Kinder fallen meistens durch eine schmerzlose Tumorschwellung auf. Die Diagnose kann durch bildgebende Verfahren (Ultraschall, CT, MRT) sicher gestellt werden. Eine histologische Untersuchung ist immer notwendig, entweder nach primärer Operation oder nach vorausgegangener Chemotherapie mit nachfolgender Tumoroperation. Durch Chemotherapie, Operation und Bestrahlung werden heute 90% der Kinder mit einem Nephroblastom geheilt. Dieser Fortschritt ist in erster Linie durch die verschiedenen prospektiven und randomisierten multizentrischen Studien erzielt worden. Dabei werden 2 unterschiedliche Konzepte verfolgt. Im Rahmen der SIOP wird eine präoperative Chemotherapie der Tumoroperation vorangestellt, während in Nordamerika (NWTS) jedes Kind mit einem Nephroblastom primär operiert wird. Postoperativ richtet sich die weitere Behandlung sowohl bei der SIOP als auch bei der NWTS nach dem erzielten lokalen Stadium und dem histologischen Befund des Tumors. In beiden großen Studiengruppen wird heute bei definierten Patientengruppen durch randomisierte Fragestellungen geprüft, inwieweit die Therapieintensität reduziert werden kann, ohne die sehr gute Prognose dieses Tumors zu verschlechtern. Hierdurch sollen sowohl akute Toxizitäten und Spätfolgen minimiert als auch Therapiekosten gesenkt werden. Neben dem postoperativ erzielten lokalen Stadium und dem histologischen Subtyp des Tumors werden zukünftig weitere Parameter benötigt, um eine individuellere Stratifizierung der Patienten in unterschiedliche prognostische Gruppen zu gewährleisten. Entsprechende molekulargenetische Marker sind bislang nicht gefunden worden. Der “in vivo response” auf eine präoperative Chemotherapie kann dagegen wie bei anderen Malignomen als prognostischer Parameter herangezogen werden. Eine geeignete Messgröße stellt das Tumorvolumen und die histologische Subtypisierung nach vorangegangener Chemotherapie dar. Nach Beendigung der Behandlung ist mit dem Auftreten eines Rezidivs fast ausschließlich innerhalb der ersten beiden Jahre zu rechnen. Nach erfolgter Tumornephrektomie sowie nach dem bei wenigen Kindern möglichen Einsatz nephrotoxischer und kardiotoxischer Zytostatika und nach Bestrahlung sind im Langzeitverlauf entsprechende Spätfolgen zu beachten. Die Zweitmalignomrate liegt bei 1%.
    Type of Medium: Electronic Resource
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