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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie 4 (2000), S. 373-376 
    ISSN: 1434-3940
    Keywords: Schlüsselwörter ; Dysgnathiechirurgie ; Operationssimulation ; Weichgewebesimulation ; Computersimulation ; Keywords ; Orthognathic surgery ; Preoperative planning ; Soft tissue simulation ; Computer-aided simulation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Background In addition to standard X-rays, photographic documentation, cephalometric and model analysis, a computer-aided, three-dimensional (3D) simulation system has been developed in close cooperation with the Institute of Communications of the Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg. With this simulation system a photorealistic prediction of the expected soft tissue changes can be made. Prerequisites are a 3D reconstruction of the facial skeleton and a 3D laser scan of the face. After data reduction, the two data sets can be matched. Cutting planes enable the transposition of bony segments. The laser scan of the facial surface is combined with the underlying bone via a five-layered soft tissue model to convert bone movements on the soft tissue cover realistically. Conclusion Further research is necessary to replace the virtual subcutaneous soft tissue model by correct, topographic tissue anatomy.
    Notes: Hintergrund Im Rahmen eines Sonderforschungsbereichs der Deutschen Forschungsgemeinschaft (SFB 603) wurde in Zusammenarbeit mit dem Lehrstuhl für Nachrichtentechnik der Universität Erlangen-Nürnberg ein computergestütztes Simulationssystem zur dreidimensionalen, fotorealistischen Vorhersage von Weichgewebeveränderungen nach orthognathen Eingriffen entwickelt. Voraussetzung sind 3D-CT-Datensätze des Gesichtsschädels sowie eine ebenfalls dreidimensionale Laserabtastung der Gesichtsoberfläche. Beide Datensätze können nach Datenreduktion über ein mathematisches Verfahren so miteinander verknüpft werden, dass mit Hilfe so genannter “cutting planes” Verlagerungen von Knochensegmenten auf das bedeckende Weichgewebe realitätsnah übertragen werden können. Schlussfolgerung Es bedarf weiterer Forschungsanstrengungen, um auch die subkutanen Weichgewebelagen so in das Simulationsmodell zu integrieren, dass noch bestehende Abweichungen korrigiert werden können.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1433-0431
    Keywords: Schlüsselwörter Umstellungsosteotomie • Computersimulation • Impingement • Operationsplanung ; Keywords Juvenile hip • Corrective osteotomy • Impingement • Computer simulation • Surgical planning
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Slipped capital femoral epiphysis (SCFE) leads to an unphysiologic function in adolescent hips. Evaluation of the slippage as well planning of corrective osteotomies is a major three-dimensional (3D) problem. Therefore, the current clinical evaluation, which is based on biplanar plain radiographs, cannot be satisfying. More is needed than simply measuring the femoral geometry to evaluate the impact of a slippage onto the physiologic hip function. We have developed a computer-based system for planning and evaluation of reorienting osteotomies in severe cases of SCFE. In our system, CT-based 3D computer models of the hip are used to simulate the range of motion within physiologic cartilage-to-cartilage contact. This helps to visualize and quantify the early impingement due to the slippage. In addition, 3D techniques allow to simulate and plan the corrective osteotomy in an intuitive way on the computer screen. Using the same range of motion system mentioned above, the projected result can be evaluated quantitatively and compared to other approaches. The motion simulation is based on the surface geometry of the joint partners rather than on a predefined, fixed rotation center. The presented system allows a much more intuitive and appropriate system for indicating and planning corrective osteotomies than conventional methods.
    Notes: Zusammenfassung Die Epiphysiolysis capitis femoris (ECF) führt zu einem unphysiologischen Zusammenspiel der Gelenkpartner in der adoleszenten Hüfte. Die Beurteilung des Abrutsches, sowie die Planung einer Umstellungsosteotomie stellt ein komplexes dreidimensionales (3D-) Problem dar. Der derzeitige klinische Ansatz zur Beurteilung, der auf konventionellen Röntgenbildern beruht, kann daher nicht zufriedenstellen. Um die Auswirkung des Abrutsches auf die physiologische Funktion der Hüfte beurteilen zu können, ist mehr nötig als das Ausmessen der Femurgeometrie. Wir haben ein System für die computerassistierte Planung und Beurteilung in schweren Fällen von ECF entwickelt. In diesem System werden auf der Basis von CT-Schnittbildern rekonstruierte 3D-Computermodelle verwendet, um die Beweglichkeit der Hüfte innerhalb physiologischen Knorpel-Knorpel-Kontaktes zu simulieren. Dies hilft das im Rahmen einer ECF auftretende Impingement darzustellen und zu quantifizieren. Darüber hinaus erlaubt das 3D-System eine intuitive Planung der Umstellung am Computerbildschirm. Durch die Beweglichkeitssimulation wird das geplante „postoperative“ Ergebnis bewertet und kann gegen alternative Umstellungen abgewogen werden. Die Beweglichkeitsanalyse basiert auf dem Oberflächenkontakt der Gelenkpartner und ist nicht auf einen unbeweglichen Angelpunkt angewiesen. Die dargestellte Methode erlaubt eine intuitivere und dem Problem angemessenere Beurteilung der Pathoanatomie und der operativen Planung als konventionelle Methoden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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