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  • 1
    ISSN: 1476-4687
    Source: Nature Archives 1869 - 2009
    Topics: Biology , Chemistry and Pharmacology , Medicine , Natural Sciences in General , Physics
    Notes: [Auszug] All properties of molecules—from binding and excitation energies to their geometry—are determined by the highly correlated initial-state wavefunction of the electrons and nuclei. Details of these correlations can be revealed by studying the break-up of these systems into their ...
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1435-1420
    Keywords: Key words Cholesteatoma ; epidermoid ; infratertorial ; intracranial ; fungal pneumonia ; mechanical ventilation ; intracranial hypertension ; Schlüsselwörter Cholesteatom ; Epidermoidzyste ; Infratentorell ; Intrakraniell ; Pilzpneumonie ; Respiratortherapie ; Hirndrucksteigerung
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Cholesteatome sind prinzipiell gutartige ektodermale Tumore, die aus epidermalen verhornenden Plattenepithelzellen stammen und eine typische histologische Charakteristik aufweisen. Die Lokalisation ist ubiquitär möglich, es besteht eine Tendenz zu einem gehäuften Auftreten im Kopf-Hals-Bereich und hier wiederum in häufiger Assoziation zum Mittelohr, aber auch in lateraler oder medianer Lokalisation innerhalb der Schädelkalotte vor allem im Kleinhirnbrückenwinkel, im suprasellären Bereich, im 4. Ventrikel, im Bereich der Zirbeldrüse oder in den Großhirnhämisphären. Primär intrakraniell wachsende Cholesteatome verursachen Symptome aufgrund lokaler Beeinträchtigung der umgebenden Strukturen bzw. raumfordernder Wirkung. Aufgrund des langsamen Wachstums ist die Symptomatik über lange Zeit häufig nur geringfügig und unspezifisch. Wegen der Potenz zur Induktion einer intrakraniellen Drucksteigerung kann vor allem bei Koinzidenz mit anderen Erkrankungen ein primär oligo- oder asymptomatisches Cholesteatom einen fatalen Verlauf nehmen. Wir berichten über einen 42-jährigen Patienten, der wegen Dyspnoe und linksthorakaler Schmerzen sowie chronischer Kopfschmerzen hospitalisiert wurde. Aufgrund einer progredienten Pilzpneumonie wurde eine Respiratortherapie erforderlich. Unter dieser Behandlung entwickelte der Patient die Zeichen einer intrakraniellen Drucksteigerung die letztlich therapierefraktär war, der Patient verstarb schließlich unter dem klinischen Bild einer zerebralen Einklemmung. Letztlich als Ursache dafür konnte computertomographisch ein präexistentes Cholesteatom der hinteren Schädelgrube mit konsekutiver Hirndrucksteigerung und partieller Liquorzirkulationsstörung unter der begleitenden respiratorpflichtigen Lungenerkrankung anzuschuldigen.
    Notes: Summary Cholesteatomas are benign tumors resulting from inclusion of ectodermal tissue at the time of closure of the neuronal groove and soon thereafter. The tumors are composed from epithelial squamous cells with a typical histopathological pattern, are slowly growing, and often afflict young adults, occuring at multiple locations but commonly in the middle ear and in lateral or midline location within the skull especially the cerebellopontine angle, the suprasellar region, the fourth ventricle, the pineal region, and over the hemispheres. Symptoms from cholesteatomas with primary intracranial growth vary according to the location of these tumors, the general pattern being slow evolution of defects attributable to the specific area. Partial blockade of cerebrospinal fluid circulation with elevation of intracranial pressure can adversly affect the natural course of intracranial cholesteatomas. We report on a 42-year old male suffering from cephalea for a few months before admission to hospital because of severe dyspnea and left-sided chest pain. Further diagnostic procedures revealed fungal pneumonia. Hypoxemic respiratory failure required endotracheal intubation and mechanical ventilatory support. Clinical signs of intracranial hypertension were present after a few days of mechanical ventilation. Computed tomography of the cerebrum revealed diffuse cerebral edema and a large-sized cholesteatoma in the posterior fossa. The patient died due to herniation of cerebellar tonsils into the foramen magnum as a consequence of diffuse intracerebral hypertension.
    Type of Medium: Electronic Resource
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