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  • 1
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Durchgangssyndrom ; Risikofaktoren ; Gefäßchirurgie ; Key words Postoperative delirium ; Risk factors ; Vascular surgery
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Introduction: Postoperative delirium is a common psychic disturbance occurring acutely after various surgical procedures and typically presenting with a fluctuating course. These patients' recovery takes longer. In this study we analyze the incidence of postoperative delirium in patients undergoing vascular surgery and try to identify risk factors for its development. Methods: Patients undergoing elective arterial operations were included. Their medical history, the specific vascular diagnosis and operation performed, the medication and laboratory data were monitored. Additionally the patients were preoperatively interviewed by a psychiatrist. Intraoperatively the drugs, infusions, possible transfusions, blood gases and pressures were monitored, as were the times of surgery and anesthesia. Postoperatively patients were seen daily by the psychiatrist and the surgeon for at least 7 days. Postoperative delirium was diagnosed according to DSM IV criteria, and mild, moderate and severe delirium were distinguished. Results: Fifty-four patients entered the study. Twenty-one (38.9%) developed postoperative delirium (11 mild, 2 moderate, 8 severe). Patients with aortic operations developed delirium more frequently than those with non-aortic procedures(55.5 vs 22.2%, n=27 each). Some preexisting diseases (hearing disturbance) increased the probability of postoperative delirium, while age was not identified as a risk factor. General psychopathological and depressive disturbances increased the likelihood of postoperative delirium. Patients who had a severe intraoperative course developed postoperative delirium more frequently. This was not seen in the absolute time of surgery or anesthesia nor in the intraoperative development of blood pressure or intraarterial gases, which did not differ between patients with and without postoperative delirium. More reliable parameters were an increased intraoperative need for crystalloid volume, intra – or postoperatively decreased hemoglobin values (Hb 〈10 g/dl) and the development of acidosis that had to be treated. Patients with delirium had serious complications more often (8/21=38.1% vs 6/33=18.2%) and needed Intensive Care treatment longer (2.7 vs 2.1 days, only aortic surgery 3.2 vs 2.4 days). Conclusions: Postoperative delirium after vascular surgery is frequent. Patients undergoing aortic surgery, with specific concomittant medical disease, psychopathological disturbances and a severe intraoperative course, are at risk of developing postoperative delirium.
    Notes: Zusamenfassung Postoperative Durchgangssyndrome sind pyschische Störungen, die nach Operationen akut auftreten können und einen flukturierenden Verlauf haben. Der postoperative Verlauf ist oft deutlich protrahiert. Ziel dieser Untersuchung war es, zu analysieren, wie häufig Durchgangssyndrome bei gefäßchirurgischen Patienten auftreten, und ob sich Risikofaktoren für deren Entwicklung identifizieren lassen. Methoden: Die somatischen Befunde von Patienten, die elektiv arteriel operiert wurden, wurden erfaßt. Darüber hinaus wurden die Patienten präoperativ psychiatrisch untersucht. Intraoperativ wurden der Infusions- und Transfusionsbedarf, Blutgase und Blutdruckverhalten sowie Narkose- und Operationszeiten dokumentiert. Postoperativ wurden die Patienten täglich von Tag 1–7 psychiatrisch und chirurgisch untersucht. Ein Durchgangssyndrom wurde nach dem Diagnostischen und Statistischen Manual Psychischer Störungen DSM IV diagnostiziert und in leichte, mittlere und schwere Formen unterteilt. Ergebnisse: 54 Patienten gingen in die Studie ein. Davon entwickelten 21 (38,9%) ein Durchgangssyndrom (11 leicht, 2 mittelschwer, 8 schwer). Deutliche Unterschiede zeigten sich zwischen Patienten mit aortalen Operationen(n=27, 55,5% Durchgangssyndrom) und solchen mit nichtaortalen Eingriffen (n=27, 22,2% Durchgangssyndromen). Bestimmte Begleiterkrankungen (Hörstörung), nicht jedoch ein höheres Lebensalter erhöhten die Wahrscheinlichkeit eines postoperativen Durchgangssyndromes. Sowohl allgemein psychopathologisch auffällige Patienten als auch solche mit einer depressiveren Grundstimmung entwickelten häufiger Durchgangssyndrome als psychiatrisch unauffällige. Patienten, deren intraoperativer Verlauf kompliziert war, entwickelten häufiger ein Durchgangssyndrom. Dabei war die Schwere des Verlaufes nicht an der absoluten Operationszeit, dem Blutdruck oder den Blutgasen abzulesen. Aussagekräftiger waren ein intra- oder postoperativ erniedrigter Hämoglobinwert (Hb 〈10 g %), ein erhöhter intraoperativer Infusionsbedarf und eine intraoperative Acidose. Patienten mit Durchgangssyndromen entwicklten häufiger postoperative Komplikationen (8/21=38,1% vs 6/33=18,2%) und mußten länger intensivmedizinisch behandelt werden (2,7 vs 2, 1 Tage, nur aortale Eingriffe 3,2 vs 2,4 Tage). Schlußfolgerungen: Postoperative Durchgangssyndrome sind nach gefäßchirurgischen Operationen häufig. Vor allem Patienten mit aortalen Operationen, mit bestimmten Begleiterkrankungen, psychopathologischen Auffälligkeiten und solche mit einem komplizierten intraoperativen Verlauf sind gefährdet, eine derartige Komplikation zu entwickeln.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    ISSN: 1432-1858
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Electrical Engineering, Measurement and Control Technology , Technology
    Notes: Abstract  The present study is focused on the development of a gas sensor for application in a high temperature environment. The sensor has been realised using thin films prepared on silicon substrates including a high temperature stable heating and wiring system. TiO2 acts as sensitive layer. Measurements have been carried out in synthetic gas mixtures as well as in gases in a given application. Neural networks and multivariate data analysis have been used for determining the gas concentrations. The capability to detect CO, NO x , and toluene is shown.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 3
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Keywords: postoperative delirium – risk factors – vascular surgery. ; Schlüsselwörter: Durchgangssyndrom – Risikofaktoren – Gefäßchirurgie.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Einleitung: Postoperative Durchgangssyndrome sind pyschische Störungen, die nach Operationen akut auftreten können und einen flukturierenden Verlauf haben. Der postoperative Verlauf ist oft deutlich protrahiert. Ziel dieser Untersuchung war es, zu analysieren, wie häufig Durchgangssyndrome bei gefäßchirurgischen Patienten auftreten, und ob sich Risikofaktoren für deren Entwicklung identifizieren lassen. Methoden: Die somatischen Befunde von Patienten, die elektiv arteriel operiert wurden, wurden erfaßt. Darüber hinaus wurden die Patienten präoperativ psychiatrisch untersucht. Intraoperativ wurden der Infusions- und Transfusionsbedarf, Blutgase und Blutdruckverhalten sowie Narkose- und Operationszeiten dokumentiert. Postoperativ wurden die Patienten täglich von Tag 1–7 psychiatrisch und chirurgisch untersucht. Ein Durchgangssyndrom wurde nach dem Diagnostischen und Statistischen Manual Psychischer Störungen DSM IV diagnostiziert und in leichte, mittlere und schwere Formen unterteilt. Ergebnisse: 54 Patienten gingen in die Studie ein. Davon entwickelten 21 (38,9 %) ein Durchgangssyndrom (11 leicht, 2 mittelschwer, 8 schwer). Deutliche Unterschiede zeigten sich zwischen Patienten mit aortalen Operationen( n = 27, 55,5 % Durchgangssyndrom) und solchen mit nichtaortalen Eingriffen (n = 27, 22,2 % Durchgangssyndromen). Bestimmte Begleiterkrankungen (Hörstörung), nicht jedoch ein höheres Lebensalter erhöhten die Wahrscheinlichkeit eines postoperativen Durchgangssyndromes. Sowohl allgemein psychopathologisch auffällige Patienten als auch solche mit einer depressiveren Grundstimmung entwickelten häufiger Durchgangssyndrome als psychiatrisch unauffällige. Patienten, deren intraoperativer Verlauf kompliziert war, entwickelten häufiger ein Durchgangssyndrom. Dabei war die Schwere des Verlaufes nicht an der absoluten Operationszeit, dem Blutdruck oder den Blutgasen abzulesen. Aussagekräftiger waren ein intra- oder postoperativ erniedrigter Hämoglobinwert (Hb 〈 10 g %), ein erhöhter intraoperativer Infusionsbedarf und eine intraoperative Acidose. Patienten mit Durchgangssyndromen entwicklten häufiger postoperative Komplikationen (8/21 = 38,1 % vs 6/33 = 18,2 %) und mußten länger intensivmedizinisch behandelt werden (2,7 vs 2,1 Tage, nur aortale Eingriffe 3,2 vs 2,4 Tage). Schlußfolgerungen: Postoperative Durchgangssyndrome sind nach gefäßchirurgischen Operationen häufig. Vor allem Patienten mit aortalen Operationen, mit bestimmten Begleiterkrankungen, psychopathologischen Auffälligkeiten und solche mit einem komplizierten intraoperativen Verlauf sind gefährdet, eine derartige Komplikation zu entwickeln.
    Notes: Abstract. Introduction: Postoperative delirium is a common psychic disturbance occurring acutely after various surgical procedures and typically presenting with a fluctuating course. These patients' recovery takes longer. In this study we analyze the incidence of postoperative delirium in patients undergoing vascular surgery and try to identify risk factors for its development. Methods: Patients undergoing elective arterial operations were included. Their medical history, the specific vascular diagnosis and operation performed, the medication and laboratory data were monitored. Additionally the patients were preoperatively interviewed by a psychiatrist. Intraoperatively the drugs, infusions, possible transfusions, blood gases and pressures were monitored, as were the times of surgery and anesthesia. Postoperatively patients were seen daily by the psychiatrist and the surgeon for at least 7 days. Postoperative delirium was diagnosed according to DSM IV criteria, and mild, moderate and severe delirium were distinguished. Results: Fifty-four patients entered the study. Twenty-one (38.9 %) developed postoperative delirium (11 mild, 2 moderate, 8 severe). Patients with aortic operations developed delirium more frequently than those with non-aortic procedures(55.5 vs 22.2 %, n = 27 each). Some preexisting diseases (hearing disturbance) increased the probability of postoperative delirium, while age was not identified as a risk factor. General psychopathological and depressive disturbances increased the likelihood of postoperative delirium. Patients who had a severe intraoperative course developed postoperative delirium more frequently. This was not seen in the absolute time of surgery or anesthesia nor in the intraoperative development of blood pressure or intraarterial gases, which did not differ between patients with and without postoperative delirium. More reliable parameters were an increased intraoperative need for crystalloid volume, intra – or postoperatively decreased hemoglobin values (Hb 〈 10 g/dl) and the development of acidosis that had to be treated. Patients with delirium had serious complications more often (8/21 = 38.1 % vs 6/33 = 18.2 %) and needed Intensive Care treatment longer (2.7 vs 2.1 days, only aortic surgery 3.2 vs 2.4 days). Conclusions: Postoperative delirium after vascular surgery is frequent. Patients undergoing aortic surgery, with specific concomittant medical disease, psychopathological disturbances and a severe intraoperative course, are at risk of developing postoperative delirium.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 4
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Psychiatrie ; Qualitätssicherung ; Qualitä,tsindikatoren ; Rückmeldesystem ; Key words Psychiatry ; Quality assurance ; Quality indicators ; Feedback system
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Due to legal regulations, external quality assurance is mandatory in Germany. Supported by the German Health Ministry (BMG),we present the results of a multicenter study in four hospitals with different structures on 1042 inpatients with the trace diagnosis of schizophrenia (ICD 10). We defined disease-specific indicators of structure, process, and outcome quality, developed an assessment instrument, and implemented a feedback system for quality comparison. The resulting quality profiles are useful as a starting point for internal quality management.
    Notes: Zusammenfassung In einem vom BMG geförderten 2-jährigen Projekt wurde anhand von insgesamt 1042 Behandlungsfällen an 4 psychiatrischen Kliniken unterschiedlicher Struktur in Nordrhein-Westfalen die Voraussetzung für eine externe Qualitätssicherung mit Hilfe der Tracer-Diagnose Schizophrenie geschaffen und durchgeführt. Ziele waren die Evaluation eines Erhebungsinstrumentariums, die Entwicklung von Qualitätsindikatoren und der Aufbau eines Rückmeldesystems zur Optimierung des internen Qualitätsmanagements. Anhand der erhobenen Daten ist es auf wissenschaftlich-statistischer Basis gelungen, Qualitätsindikatoren und eine vergleichende Art der Rückmeldung zu entwickeln, die neben Ergebnisvariablen auch Struktur-, Patienten- und Prozessvariablen beinhaltet. Diese Qualitätsprofile bilden einen wesentlichen Ausgangspunkt für krankheitsspezifische Problemanalysen im Rahmen eines internen Qualitätsmanagements.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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