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  • 1990-1994  (2)
  • 1
    ISSN: 1420-911X
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé L'épidémiologie sociale part en général de l'idée que la durée de séjour hospitalier dépend du fait qu'un patient vive seul ou non à domicile. Les données d'une enquête allemande dans les hôpitaux de soins aigus dans les années 1988 et 89 montrent pourtant que cette variable «sociale» est moins importante qu'on ne le pense. En revanche, le fait de vivre seul ou non est important lorsque l'on considère le risque de rechute. Ainsi, la situation sociale semble moins importante pour une variable de l'intérieur de l'hôpital (durée de séjour), mais déterminante pour ce qui concerne le style de vie à l'extérieur (risque de retour à l'hôpital).
    Abstract: Summary To assume that the length of stay in hospital depends on whether a patient lives alone or not belongs to conventional wisdom in social epidemiology. In the DTI (diagnosis-and therapy) index of Infratest Health Research a randomly selected number of patients of German acute hospitals was asked whether they were living alone or not. Measuring the average length of stay in hospital and the average success of treatment with these data, only a marginal effect of the variable “social situation” remains after correcting for age. The social situation is a very influential variable, however, when considering where patients are released to. A much greater margin of male and female geriatric patients of acute hospitals leave the hospital to go into institutions of long term care and into other hospitals. The social situation proves to be less important within the acute hospital, but to have a severe influence in the process of leaving it.
    Notes: Zusammenfassung Dass die Bevölkerung in der Bundesrepublik demographisch altert und zugleich der Anteil der Alleinstehenden an der Gesamtbevölkerung schnell wächst, bleibt für die Belastung des Gesundheitssystems nicht ohne Auswirkungen. Daten aus bundesdeutschen Akutkrankenhäusern in den Jahren 1988/89 zeigen aber, dass im Akutkrankenhaus selbst die Frage, ob ein Patien (in) alleine oder nicht alleine lebt, weniger wichtig ist als man auf einen ersten Blick anzunehmen geneigt wäre. Berücksichtigt man die spezifische Alterszusammensetzung der einzelnen Gruppen, ist der Verweildauerunterschied nur gering und der Behandlungserfolg nahezu identisch. Auch das Ursachenspektrum der Einweisungsdiagnosen unterscheidet sich erst in sehr hohem Alter. Spätestens bei der Entlassung aus dem Krankenhaus wird allerdings das familiare „Unterstützungspotential” eines Patienten bedeutsam.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Sozial- und Präventivmedizin 39 (1994), S. 198-208 
    ISSN: 1420-911X
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In the past a long-term comparison of suicides between the two German states has been prevented by the lack of published data on suicide mortality in the former GDR. These data are available now, showing a surprising similarity in the developments. The level of suicide mortality has been higher in the GDR from the beginning, but both countries experienced very similar reductions in the absolute und relative importance of suicide for overall mortality since the mid 1970's. A cohort analysis of suicide mortality is able to contribute to the explanation of the gap in suicide mortality between East and West Germany. The excess suicide mortality in East Germany is the result of a cohort effect and heavily concentrates on male and female birth cohorts from 1925 to 1945. For these cohorts the excess mortality due to suicide explains up to 25 percent of the total excess mortality compared with the same West German birth cohorts.
    Abstract: Resumé Une analyse à long terme de la mortalité par suicide a montré des taux généralement plus en République démocratique d'Allemagne qu'en République fédérale d'Allemagne. L'évolution dans le temps, par contre, était très semblable, avec une diminution relative des suicides au cours des dernières décennies et finalement même une réduction des nombres absolus. L'analyse a démontré un effect de cohorte dans la différence des taux de suicide, qui se concentre surtout sur les hommes nés autour de 1930. Les données ne permettent donc pas de mettre le taux de suicide plus élevé de l'Allemagne socialiste en rapport avec la situation générale de sa société. Par contre on peut admettre, que le mode de vie d'une cohorte de la population de l'ancienne Allemagne de l'Est était responsable de son taux de suicide élevé.
    Notes: Zusammenfassung Im langfristigen Vergleich der Suizidsterblichkeit in der Bundesrepublik und der ehemaligen DDR zeigt sich, dass zwar das Niveau in der ehemaligen DDR durchgängig über dem der Bundesrepublik lag, dass aber die Entwicklungen insgesamt relativ gut vergleichbar waren. In beiden deutschen Staaten ging in den letzten Jahrzehnten der Anteil der Suizidsterblichkeit relativ und später auch absolut zurück. Bei einer Kohortenanalyse zeigt sich, dass die Unterschiede der Suizidsterblichkeit einen Kohorteneffekt aufweisen, dessen Schwergewicht vor allem bei den Männern in der Nähe von Geburtsjahrgang 1930 liegt. Eine ganz generelle Gesellschaftsbeding theit der überhöhten Suizidsterblichkeit im sozialistischen Deutschland lässt sich aus den Daten nicht allein ableiten, Stattdessen dürften die Lebensumstände einer spezifischen Generation dazu geführt haben, dass für diese Jahrgänge in der ehemaligen DDR eine überhöhte Suizidsterblichkeit entstand.
    Type of Medium: Electronic Resource
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