ISSN:
1435-2451
Keywords:
Indication for operation
;
Complications
;
Rate of marginal ulcers
;
Indikationsstellung
;
Komplikationen
;
Rezidivrate
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Zusammenfassung In der Chirurgischen Uni-Klinik Göttingen wurden von 1976–1983 40 Patienten mit einem Ulcus pepticum jejuni diagnostiziert. Eine transthorakale Vagotomie wurde 12mal durchgeführt. Die Indikationsstellung richtete sich nach der Größe des Restmagens, der Magenentleerung, der Anamnese und dem Ausschluß endokriner Ursachen. Postoperative Komplikationen traten in 4 Fällen auf (Pleuraerguß, Dystelektase). 1 Patient verstarb an einer Oesophagusvaricenblutung. 3 Patienten wiesen Rezidive auf, 2 Nachresektionen waren erforderlich. Die transthorakale Vagotomie ist im Vergleich zur Nachresektion risikoärmer. Die Rezidivrate beträgt etwa 10%. Präoperative Diagnostik zum Ausschluß endokriner Störungen ist erforderlich.
Notes:
Summary At the Department of Surgery of the University of Göttingen, 40 patients were diagnosed from 1976–1983 as having a jejunal peptic ulcer. In 12 patients transthoracic vagotomy was performed, depending on the size of the remaining stomach, undisturbed passage, anamnesis, and exclusion of endocrine disorders. Postoperative complications were seen in 4 patients (pleural exudate, dystelectasis), and 1 patient died of gastrointestinal bleeding (liver cirrhosis). Marginal ulcers were seen in 3 patients; two re-resections were necessary. Transthoracic vagotomy showed a smaller rate of complications in comparison with re-resection. Marginal ulcers amounted to up to 10%. Preoperative exclusion of endocrine disorders in necessary.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF01836749
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