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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 352 (1980), S. 311-316 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Postoperative peritonitis ; Upper abdominal surgery ; Relaparotomy ; Postoperative Peritonitis ; Oberbaucheingriffe ; Relaparotomie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Peritonitische Komplikationen nach Eingriffen an den Oberbauchorganen sind in 5–7 % zu erwarten und von einer hohen Letalität begleitet. Die Therapie besteht in der Sanierung der zugrunde liegenden Komplikation, meist durch ausgedehnte innere und äußere Drainage, selten durch Rekonstruktion sowie der Allgemeinbehandlung der Peritonitis. Bei diffuser sich ausbreitender Peritonitis ist eine Indikation zur Operation nahezu immer gegeben, lediglich bei lokal begrenzter Peritonitis mit ausreichender Drainage kann der Chirurg zuwarten.
    Notes: Summary Peritonitis occurs in 5–7 % of surgical procedures in the upper abdomen and is accompanied by high mortality. The therapeutic approach consists of treatment of the underlaying complication, mostly by extensive external or internal drainage, rarely by reconstruction, and of general treatment of peritonitis. In diffuse peritonitis, surgical intervention is always indicated; in local peritonitis with sufficient drainage, conservative treatment is possible.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 361 (1983), S. 775-775 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Breast cancer ; Intra-operative lymph-node staging ; Stage-dependent therapy ; Breast-preservation study ; Mammacarcinom ; intraoperatives Lymphknoten-Staging ; stadienabhängiges Vorgehen ; Multizenterstudie über brusterhaltende Therapie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Das intraoperative Lymphknoten-Staging ermöglichte uns seit 1976 ein stadienabhängiges Vorgehen beim Mammacarcinom: die radikale Mastektomie mit Nachbestrahlung war dabei nur Fällen mit pathohistologisch positiven Lymphknoten vorbehalten. Die Ergebnisse dieses stadienabhängigen Vorgehens im Vergleich zu einer historischen Gruppe veranlaßten uns, die radikale Mastektomie und die Nachbestrahlung generell aufzugeben. Außerdem wird von uns eine BMFT-Multizenterstudie koordiniert, bei der im Stadium pT1N0M0 eine brusterhaltende Maßnahme mit der Mastektomie verglichen wird.
    Notes: Summary Since 1976 intra-operative lymph-node staging has allowed us to treat patients with breast cancer according to tumor stage. Radical mastectomy followed by local regional radiotherapy has been reserved for cases with pathohistologically positive lymph nodes. Comparison of the results of this stage-dependent procedure with those of a historic group made it possible for us to abandon radical mastectomy and irradiation altogether. Furthermore, we initiated a multicentre trial comparing mastectomy with breast preservation in the pT1N0M0 stage.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 361 (1983), S. 569-569 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Gastrointestinal hormones ; Localisation ; Enucleation ; Resection ; Gastrointestinale Hormone ; Lokalisation ; Enucleation ; Resektion
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Endokrine Tumoren des Gastrointestinaltraktes sind durch die Entwicklung hochempfindlicher sensibler radioimmunologischer Meßmethoden zur Bestimmung der Hormonkonzentrationen vermehrt in den Blickpunkt des klinischen Interesses getreten. Verschiedene Symptomenkomplexe wie organischer Hyperinsulinismus, Zollinger-Ellison Syndrom, Verner-Morrison-Syndrom, Glucagonom-Syndrom, etc. konnten Hormonproduzierenden Tumoren zugeordnet werden. Durch eine exakte Lokalisationsdiagnostik ist eine Identifizierung kleiner Tumore möglich, die häufig kurativ enucleiert werden können. Beim Gastrinom dagegen sind häufig ausgedehnte Resektionen vorwiegend des Pankreas notwendig.
    Notes: Summary Endocrine tumors of the gastrointestinal tract are of major clinical interest after the development of highly sensitive specific radioimmunological methods for the determination of hormone plasma concentrations. Several diseases can be attributed to hormone-producing tumors such as organic hyperinsulinism, Zollinger-Ellison-syndrome, Verner-Morrisonsyndrome, glucagonoma-syndrome, etc. The identification of even small tumors by an exact localisation procedure is possible which allows to cure the diseases by enucleation of the tumors. Mainly in gastrinoma patients more extended resection procedures, mainly of the pancreas, are indicated.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 364 (1984), S. 452-452 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Retained gallstones ; Percutaneous extraction ; Belassene Gallengangskonkremente ; Percutane Extraktion
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Belassene Gallensteine in den Gallenwegen nach Gallengangsrevision bei liegender T-Drainage waren in 5–17% aller Patienten beobachtet. Wir verfügen über Erfahrung bei 43 Patienten, bei denen nach der Methode von Burhenne eine Steinextraktion erfolgte. Bei insgesamt 38 Patienten konnten 1-14 Steine extrahiert werden. Postoperative Komplikationen waren meist leicht beherrschbar, so daß die percutane Steinextraktion nach Burhenne ein alternatives Verfahren zur endoskopischen Extraktion bzw. zur Reoperation darstellt.
    Notes: Summary Stones retained in the biliary ducts after biliary tract surgery with the T-tube are observed in 5%–17%. We have treated 43 patients by percutaneous stone extraction according to Burhenne. In 38 patients 1-14 concrements have been extracted without severe postoperative complications. The percutaneous extraction of biliary stones is an alternative to endoscopy of reoperation.
    Type of Medium: Electronic Resource
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