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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    World journal of surgery 5 (1981), S. 639-651 
    ISSN: 1432-2323
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé L'article revoit le rÔle que le système kallikréinekinine peut jouer sur l'homéostase circulatoire et métabolique, par ses relations avec le système rénine-angiotensine et avec les prostaglandines. La biochimie et la physiologie de ces systèmes sont décrites. Des travaux récents suggèrent que les kinines peuvent jouer un rÔle physiologique chez l'homme normal comme chez l'homme malade. Le contrÔle de la fonction rénale et de la pression sanguine par les kinines tissulaires et plasmatiques se fait peut-Être plus par l'intermédiaire de la synthèse des prostaglandines que par les effets sur la formation d'angiotensine II. Les kinines jouent peut-Être également un rÔle dans le métabolisme: on a, en effet, découvert que ces oligopeptides influencent la fixaiton du glucose sur le tube digestif, sur le squelette et sur le muscle cardiaque, tant dans les conditions normales que pathologiques. Les effets de ces médiateurs chimiques sur la fonction rénale sont présentés, en tenant compte de leur localisation anatomique et de leurs interactions biochimiques et physiologiques.
    Notes: Abstract This review focuses on how the kallikrein-kinin system may influence circulatory and metabolic homeostasis through its interrelationship with the renin-angiotensin system and the prostaglandins. Biochemical and physiological aspects of each of these systems are described. Recent findings suggest that the kinins may play a role in the physiological processes of healthy individuals as well as in disease states. The major influence of kinins, both in tissue and plasma, on renal function and blood pressure homeostasis may be through their effect on prostaglandin synthesis rather than their effect on angiotensin II formation. Kinins also may play a role in metabolism since these oligopeptides were found to influence glucose uptake in the gut and in skeletal and cardiac muscle in normal and pathological conditions. The effects of these chemical mediators on renal function are presented in terms of their anatomical location, as well as the biochemical and physiological associations between these chemical mediators.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 59 (1981), S. 1139-1147 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Renin ; Prostacyclin ; Na+-Excretion ; Catecholamines ; Renin ; Prostazyklin ; Na+-Ausscheidung ; Katecholamine
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Eine Rolle der renalen Prostaglandine bei der Reninregulation wurde im Verlauf der letzten Jahre erkannt und für den Menschen partiell definiert. Infusion von Prostanoiden (Prostaglandin E2 and Prostacyclin) führt zu einer Steigerung der Reninabgabe, während Substanzen, die die Prostaglandinsynthese hemmen (Indometazin, Diclofenac) die Reninfreisetzung reduzieren. Die Interpretation der beim Menschen beobachteten Verminderung der Plasmareninaktivität durch Indometacin ist dadurch kompliziert, daß Indometacin eine Natriumretention bewirkt. Wird diese Natriumretention durch Verabfolgung einer natriumverarmten Diät verhindert, so senkt Indometacin die Reninwerte nicht mehr. Eine Erklärung für dieses Phänomen ergibt sich aus Untersuchungen an natriumverarmten Normalprobanden, bei denen zusätzlich zu Indometacin der Betablocker Propranolol verabfolgt wurde. Propranolol wurde gegeben, um die Wirkung des durch Natriumverarmung gesteigerten Sympathikotonus auf die Reninabgabe zu blockieren. Unter diesen Bedingungen bewirkte die Hemmung der Prostaglandinsynthese eine Verminderung der Plasmareninaktivität um 70%, ohne daß es zu einer Natriumretention kam. Damit wird deutlich, daß den Prostaglandinen bei der Reninregulation des Menschen eine quantitativ bedeutsame Rolle zukommt, die auch unabhängig von Veränderungen im Natriumhaushalt nachweisbar ist. Untersuchungen zur Frage, welches der zahlreichen renalen Prostaglandine bei der Reninregulation eine Rolle spielt, zeigen, daß der Prostaglandin-Vorläufer Arachidonsäure und das Zwischenprodukt, Prostaglandin-Endoperoxid, nicht jedoch PGE2 die Reninabgabe in vitro erhöhen. Die Suche nach einem weiteren Metaboliten der Arachidonsäure im Nierenkortex führte uns zum Prostacyclin, welches sich in vivo und in vitro als hochwirksam und mit Isoproterenol äquieffektiv stimulierend auf die Reninfreisetzung erweist. Diese Befunde bilden die Grundlage für eine Hypothese, wonach Prostacyclin bei der Reninabgabe eine wesentliche Rolle spielt.
    Notes: Summary A number of recent investigations carried out in animals, in man and in vitro have shown an important role for prostaglandins in renin release. Infusion of prostaglandins E2 and I2 can increase and blockers of prostaglandin synthesis (indomethacin, diclofenac) can block basal and diuretic enhanced renin release. Investigations in man have shown that indomethacin causes a reduction in plasma renin activity (PRA) and sodium retention. When sodium retention by indomethacin was inhibited by sodium depletion (10 mEq Na+-diet), there was no effect of indomethacin on PRA even though there was inhibition of prostaglandin biosynthesis. Because sodium depletion leads to enhanced sympathetic activity, investigations were carried out in sodium depleted volunteers in whom the effect of enhanced sympathetic activity on renin release was blocked by betareceptor blockade. Under these conditions indomethacin lowered supine and upright PRA by more then 70% even though it did not cause sodium retention. This finding suggested that β-receptor stimulated renin release in man is independent of prostaglandin synthesis. Subsequent studies showing that infusion of isoproterenol in sodium depleted normal volunteers is not affected by indomethacin provided convincing support for this concept. The question which of the several renal prostaglandins could play a role in renin release was studied in in vitro experiments. It was shown that the prostaglandin precursor arachidonic acid and the unstable endoperoxide but not PGE2 can increase renin release. The search for an additional metabolite of arachidonic acid led to the discovery of prostacyclin synthesis in the renal cortex. PGI2 proved to be highly active in causing renin release in vivo and in vitro with an effectiveness paralleled only by isoproterenol. These studies led us to suggest that prostacyclin is the prostanoid responsible for cyclooxygenase dependent renin release.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-1041
    Keywords: sulfinpyrazone ; pharmacokinetics ; metabolites ; inhibition of platelet aggregation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology , Medicine
    Notes: Summary The pharmacokinetics of sulfinpyrazone, and the plasma levels of its sulfide and sulfone metabolites, have been determined after a single oral dose (400 mg) and during steady-state conditions (4×200 mg daily for 6 days) in healthy female volunteers. The plasma half-lives of sulfinpyrazone, the sulfone and the sulfide were 3.7, 3.2 and 14.7 h, respectively, during steady-state. After a single dose and during steady state conditions the half-lives of sulfinpyrazone and the sulfone did not differ significantly. The trough plasma levels of the sulfide metabolite exceeded those of the parent compound in four of the six volunteers on the last day of the study. The data suggest that in man the most likely candidate for the prolonged inhibition of platelet aggregation observed after treatment with sulfinpyrazone is its sulfide metabolite, because of its prolonged elimination.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 60 (1982), S. 1155-1164 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Renal prostaglandin ; Kallikrein-Kinin-System ; Antidiuretic hormon ; Renin ; Renal blood flow ; Renales Prostaglandin ; Kallikrein-Kinin-System ; Antidiuretisches Hormon ; Renin ; renaler Blutstrom
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die folgende Übersicht beleuchtet die für die Nierenfunktion wichtigen Aspekte der in der Niere synthetisierten Prostaglandine (PG). Die Analyse des derzeitigen Wissenstandes über die renale PG-Synthese zeigt die Grenzen der biochemischen in vitro Methoden und die Notwendigkeit der Verbesserung der in vivo Analyse auf. Die Problematik der Messung zirkulierender-PG und die Frage ihrer Bedeutung für die Nierenfunktion wird diskutiert. Der renale Blutfluß hängt unter Streß-Bedingungen von den renalen PG ab, nicht jedoch unter Basalbedingungen. In diesem Zusammenhang beinhaltet die Definition des Streß allerdings auch bereits Natriumarme Ernährung. Bei einer zunehmenden Anzahl von Erkrankungen wird entdeckt, daß PG für die Aufrechterhaltung der Nierendurchblutung von Bedeutung sind. Angiotensin II ist wahrscheinlich der Streß-Faktor, welcher für die erhöhte PG-Synthese verantwortlich ist, welche die Vasokonstriktion partiell antagonisiert. — Die Rolle der PG bei der Natriumexkretion ist nicht exakt definiert und es liegen widersprüchliche Ergebnisse vor. Beim Menschen ist eine natriuretische Wirkung endogener PG wahrscheinlich, kann jedoch nur unter genau definierten Bedingungen nachgewiesen werden. Blocker der PG-Synthese bewirken meist eine Natriumretention. Jedoch kommt es nach Gabe dieser Pharmaka rasch zu einem neuen Fließgleichgewicht für Natrium mit charakteristisch supprimierten Werten für die Plasmareninaktivität und Plasma-Aldosteron. Die renalen PG reduzieren die hydroosmotische Wirkung von Vasopressin (VP). Der Mechanismus dieser Wirkung ist nicht bekannt und die Rolle des cAMP ungewiß. Neuere Befunde zeigen eine starke Stimulation der renalen PG-Synthese durch VP unabhängig von seiner pressorischen Wirkung. Stimulation der renalen PG-Synthese durch Kininogen und Kinine ist bekannt, jedoch die funktionelle Bedeutung ist unklar, insbesondere da dem renalen Kallikrein-Kinin-System noch keine physiologische Funktion zugeordnet werden kann. Renale Reninabgabe erfolgt teilweise über PG-abhängige Mechanismen. Die Bedeutung von Prostazyklin für die durch den Barorezeptor und die Macula densa vermittelte Reninabgabe wird dargestellt.
    Notes: Summary This brief review summarizes the important modulatory effects of endogenous renal prostaglandins (PGs) on renal function. A brief survey of current knowledge of renal PG synthesis reveals the shortcomings of biochemical in vitro studies and points out the necessity to improve methods of in vivo assessment. The problem of measuring circulating levels of PGs and the question of the importance of these PGs for renal function are discussed. Renal blood flow is shown to depend on renal PG's in situations of stress but not under basal conditions. However, in this respect the definition of stress has to include even the mild condition of sodium deprivation. An increasing number of disease states is emerging where renal blood flow is shown to depend on cyclooxygenase activity. Angiotensin II infused or synthesized endogenously seems to be the most likely stress mediator causing enhanced renal PG synthesis which opposes its vasoconstrictor activity. The role of PGs in sodium excretion is not well defined and controversial. In man, most available evidence supports a natriuretic role of renal PGs. However, this role can only be demonstrated under well defined conditions. Inhibitors of PG biosynthesis will cause sodium retention. However, following administration of these drugs a new steady state is reached rapidly characterized by suppressed plasma renin activity and aldosterone. Renal PGs alternate vasopressin effect on urine concentration. The mechanism for this is poorly understood and the role of cAMP in this interaction controversial. Recent evidence showing stimulation of renal PG synthesis by vasopressin independent of its pressor effect is presented. While the stimulatory role of kininogen and kinins on renal PG synthesis has been shown the functional consequences have not been sufficiently defined. Moreover, assessment of the activity of the renal kallikrein-kinin system is at present not possible and no physiological role in renal function has as yet been delineated. Regulation of renal renin release involves PGs. Evidence is presented in support of a role of prostacyclin in baroreceptor and macula densa mediated renin release.
    Type of Medium: Electronic Resource
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