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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 352 (1980), S. 158-158 
    ISSN: 1435-2451
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 354 (1981), S. 147-155 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Ileocaecal valve ; Angiomuscular-angioplical lock-system
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Lippen der Valva ileocaecalis sind unverstreichbare, parallel zur Längsachse des Dünndarms ausgerichtete Falten, die durch Einstülpung aller Wandschichten des terminalen Ileum in das Caecum gebildet werden. Sie enthalten in den basalen zwei Dritteln Fortsetzungen aller Muskelschichten von Ileum und Caecum. Durch Bündelübergänge entsteht ein Muskelsystem, das mit der Muscularis mucosae in Verbindung steht. Der obere Teil der Lippen enthält in lockerem submucösem Bindegewebe eingelagerte weitmaschige Venennetze, die mit mucösen Venennetzen in Verbindung stehen. Arterio-venöse Anastomosen ermöglichen eine beschleunigte Füllung der venösen Gefäßnetze. Die Valva ileocaecalis des Menschen funktioniert als kombiniertes angiomuskulär-angioplikäres Verschlußsystem, das normalerweise einen Reflux vom Caecum in das terminale Ileum verhindert.
    Notes: Summary The lips of the ileocaecal valve are permanent folds parallel to the long axis of the small intestine, which are formed by invagination of all layers of the terminal ileum into the caecum. In the basal two-thirds they contain processes of all muscular layers of ileum and caecum, which form a system of muscle bundles that is connected with the tunica muscularis mucosae. The luminal part of the lips contains a venous plexus embedded in the loose connective tissue of the tela submucosa, which is connected with the venous plexus of the tunica mucosa. Arteriovenous anastomoses facilitate the rapid filling of these venous plexus. The ileocaecal valve in humans acts as a combined angiomuscular-angioplical lock-system that under normal conditions prohibits a caeco-ideal reflux.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 358 (1982), S. 53-55 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Gastric cancer ; Evaluation ; Technique ; Magenkrebs ; Bilanz nach 100 Jahren ; Taktik ; Technik
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Theodor Billroth konzipierte vor 100 Jahren die Technik der Magencarcinom-Resektion und zeitlos gültig die taktischen Prinzipien der radikalen kurativen Krebsoperation am Magen.
    Notes: Summary A hundred years ago Theodor Billroth devised the technique of gastric cancer resection and the perpetually valid tactical principles of radical curative gastric cancer surgery.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 355 (1981), S. 545-545 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Peptic ulcer ; Perforated ulcer ; Ulcer surgery ; Ulcus ; perforiertes Ulcus ; Ulcuschirurgie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In einer retrospektiven Analyse von 243 Patienten mit übernähtem, perforiertem Gastroduodenal-Ulcus wurde die Leistungsfähigkeit der Obernährung untersucht. Bei einem Durchschnittsalter der Patienten von 47,5 Jahren für die Männer und 60 Jahren für die Frauen betrug die mittlere Anamnesedauer 7,6 Monate, die mittlere Perforationszeit 12 h und die Gesamtletalität 14,6%. 1-15 Jahre postoperativ waren 40 asymptomatisch, 34% in konservativer Behandlung und 26% wegen Ulcus reoperiert. Bei kurzer Anamnese (1/2 Jahr) war nur in 11% eine Reoperation nötig.
    Notes: Summary A retrospective study was made based on 243 patients with simple closure of a perforated peptic ulcer. The mean age was 47.5 years in men and 60 years in women, the mean ulcer history 7.6 months, the mean time between onset of symptoms and clinical admission 12 h, and overall mortality was 14.6%, with good correlation to the latter. From 1 to 15 years following the operation, 40% of the patients were asymptomatic, 34% under conservative treatment, and 26% had to be reoperated on in the meantime. Only 11% of the patients with a short ulcer history (1/2 year) had to be reoperated on.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Principle of basic trust ; Prerequisites for care - Data obtained by others ; Vertrauensgrundsatz ; erforderliche Sorgfalt ; fremde Befunde
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Das Referat beschäftigt sich zunächst mit den strafrechtlichen Kriterien für die erforderliche Sorgfalt bei Arbeitsteilung in der Chirurgie. Der sog. Vertrauensgrundsatz ist bei der medizinischen Zusammenarbeit unentbehrlich. Es wird versucht, seine Reichweite und seine Grenzen näher zu bestimmen. Die entscheidende Frage geht dahin, wie weit jemand auf die Sorgfalt eines anderen vertrauen darf. Insbesondere wird das Problem behandelt, auf welche nicht selbst erhobenen Befunde der Arzt sich verlassen darf.
    Notes: Summary This report deals with the criteria for liability with regard to the prerequisites for care in the division of duties in surgery. Since the so-called principle of basic trust is indispensable in medical teamwork, an attempt is made to define its range and limitations more precisely. The decisive question is how far someone can be allowed to trust in the carefulness of another, with special attention to the problem of how much the physician can permit himself to depend on data obtained by others.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 357 (1982), S. 93-103 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Peptic ulcer ; Perforated ulcer ; Ulcer surgery ; Simple closure
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In einer retrospektiven Untersuchung an 243 Patienten wird versucht, prognostische Kriterien der einfachen Geschwürsübernähung zu erstellen. Postoperative Komplikationen und Letalität korrelieren eng mit dem Lebensalter, der Perforationszeit und der Ulcusgröße, nicht aber mit der Geschwürslokalisation und Anamnesedauer. 1–15 Jahre postoperativ waren 39,4 % der Patienten beschwerdefrei, 34,8 % standen in konservativer Behandlung. 25,8 % waren zwischenzeitlich am Magen reoperiert, davon die Hälfte wegen einer Ulcuskomplikation. Keinen Einfluß auf die Rezidiverwartung haben Lebensalter, Perforationszeit, Klinikverweildauer, Arbeitsunfähigkeit, Alkohol und Nicotinabusus. Ausschlaggebend ist die präoperative Anamnesedauer. Bei fehlender bis zu halbjähriger Ulcusanamnese bleiben bis zu 70 % nach Geschwürsübernähung beschwerdefrei, die Reoperationsfrequenz liegt bei 11 %. Bei langjähriger Vorgeschichte sind Rezidivquoten von bis zu 70 % zu erwarten. Die Bedeutung der Anamnesedauer für die chirurgische Verfahrenswahl bei Geschwürsperforation wird unterstrichen.
    Notes: Summary A retrospective study was made based on 243 patients with simple closure of a perforated peptic ulcer in order to analyse factors influencing the results. Complications and mortality showed a good correlation with age, time between onset of symptoms and operation and size of the perforation, but no correlation with ulcer localization and history. Between 1 and 15 years after the operation, 39,4 % of the patients were asymptomatic, 34,8 % under conservative treatment, whilst 25,8 % had to be reoperated on in the meantime. There was no correlation between recurrence and the age of the patients, the time between onset of symptoms and operation, the duration of stay in hospital, inability to work, alcohol and nicotine abuse. Ulcer history was the only factor influencing the late result significantly. Only 11 % of patients with a short ulcer history (no longer than 6 months) had to be reoperated on whereas in those with a long ulcer history a recurrence rate of 70 % can be expected. The importance of ulcer history for the choice of surgical treatment is emphasized.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 352 (1980), S. 43-46 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Fatal progress of disease ; Liability for negligence ; Informed consent ; Schicksalhafter Krankheitsverlauf ; Verschuldenshaftung ; Aufklarungspflicht
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Eines der Hauptprobleme der Arzthaftung liegt in der Abgrenzung der durch fehlerhafte arztliche Behandlung verursachten Folgen vom nicht aufhaltbaren, schicksalhaften Verlauf einer Krankheit. Auch die Einfuhrung einer allgemeinen Patientenversicherung für alle Behandlungsfalle wiirde daran nichts andern. Grundsatzlich sollte es bei der Verschuldenshaftung bleiben. Problematisch sind die Haftungsmadstabe. Werden uberhohte Sorgfaltsanforderungen gestellt, so kann das zu einer fur den Patienten gefahrlichen defensiven Medizin fuhren, die aus Haftungsfurcht Risiken scheut. Verfehlt ist es, mit der Rechtsprechung die Aufklarungspflicht als Instrument der Risikouberwalzung unangemessen weit auszudehnen. Folgt der Arzt den zu Haftungszwecken entwickelten Leitsatzen der Rechtsprechung, so kann das zu erschreckenden Inhumanitaten fuhren.
    Notes: Summary The distinction between the ill effects brought about by unsound medical treatment and those due to the fatal progress of the disease raises one of the main problems of medical liability. Even the introduction of a general insurance scheme for patients covering medical malpractice would not make any difference. Generally one should adhere to the concept of liability for negligence. The standards of liability are problematic. Excessive standards of care may lead to the practicing of defensive medicine, eventually dangerous to the patient, to avoid risks because of fear of liability. It is unsuitable to use the concept of informed consent as a means of improperly shifting the risks. If the practitioner adheres to the guidelines set by the courts to impose liability, the result may be an alarming inhumanity.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 352 (1980), S. 115-116 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Postoperative gastroenterological syndromes ; Postoperative gastroenterologische Syndrome
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Postoperative Syndrome in der Gastroenterologie können auftreten trotz perfekter Technik and trotz regelrechter Anzeigenstellung. Dieser Umstand gibt dem Syndrom eine wichtige chirurgische and interdisciplinary Bedeutung. Durch richtige Verfahrenswahl sollte es vermeidbar sein.
    Notes: Summary Postoperative syndromes can occur despite perfect techniques and correct indication. This situation gives the syndrome important surgical and interdisciplinary meaning. It can be avoided through the choice of procedure.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 351 (1980), S. 267-276 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Stenosis of papilla ; Pathogenesis ; Diagnosis ; Therapy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Diagnostik der gutartigen Papillenstenose basiert auf der präoperativen endoskopisch retrograden Cholangio-Pankreaticographie (ERCP), der peroperativen Cholangiographie und Debimetrie mit diagnostischer Papillenbougierung. Die mit diesen Methoden erzielte hohe Trefferquote [14] berechtigt diese aufwendigen Verfahren konsequent anzuwenden. Die Therapie besteht bei der reversiblen Stenose in der Beseitigung des dafür verantwortlichen Entzündungsherdes (Cholecystolithiasis und Choledocholithiasis). Die irreversiblen Papillenstenosen sind ausschließlich durch Sphincterotomie bzw. Papillotomie erfolgreich zu behandeln.
    Notes: Summary The diagnostics of benign stenosis of the papilla is based on the preoperative endoscopic retrograde cholangiopancreatography (ERCP) and preoperative cholangiography and debimetry with diagnostic dilatation of the papilla. The high rate of positive results achieved with these difficult procedures necessitate their use. The therapy of reversible stenosis consists of the eradication of the responsible inflammatory focus (cholecystolithiasis and choledocholithiasis). Irreversible stenoses of the papilla are without exception successfully treated with sphincterotomy or papillotomy.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 355 (1981), S. 43-44 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: New aspects of cardia and esophagus carcinoma ; Neues beim Kardia- und Oesophaguscarcinom
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bessere diagnostische Möglichkeiten, bessere Techniken und positivere Erfahrungen in der Krebschirurgie der Kardia. Vor allem in der der Speiseröhre ist eine aktuelle Standortbestimmung notwendig.
    Notes: Summary New developments and better diagnostic possibilities, better techniques and more positive experiences in surgery of cardial carcinomas. An updated method of confirming the position is necessary, particularly where esophageal carcinomas are concerned.
    Type of Medium: Electronic Resource
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