ISSN:
1432-1440
Keywords:
Chronic obstructive airways disease
;
Blood gases
;
Lung mechanic
;
Age
;
Pulmonary artery pressure
;
Biometric analysis
;
Chronisch obstruktive Ventilationsstörungen
;
Blutgaspartialdrucke
;
Atemmechanik
;
Alter
;
Pulmonalarteriendruck
;
Biometrische Analyse
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Zusammenfassung 1. Daten von 43 Patienten und 11 Variablen lagen zur biometrischen Analyse von 9 Kenngrößen der Atemfunktionsdiagnostik und des Lebensalters hinsichtlich ihrer — voneinander unabhängigen — Wirkung auf den Mitteldruck der A. pulmonalis vor. 2. Der Pulmonalisdruck beim obstruktiven Syndrom kann zu etwa 52% allein aus den arteriellen Partialdruckwerten für Sauerstoff und Kohlensäure vorausgesagt werden. 3. Weitere 8% des Pulmonalisdruckes werden durch das Lebensalter der Patienten erklärt. Der Beitrag des Residualvolumens liegt bei 5%. 4. Andere Größen als die bei diesem Krankengut gemessenen tragen zu 35% zum Pulmonalisdruck bei. 5. Die Anwendung eines anderen statistischen Models bei einem größeren Patientenkollektiv führt möglicherweise zu einer genaueren Information über den Zusammenhang zwischen Lungenfunktion und Pulmonalarterienmitteldruck.
Notes:
Summary 1. The lung function data, the age and the mean pulmonary artery pressure of 43 patients with chronic obstructive airways disease were examined by multifactorial analysis. The purpose of the study was to find out which of nine lung function variables determine preferentially the mean pulmonary artery pressure. 2. 52% of the mean pulmonary artery pressure in chronic obstructive airways disease can be predicted by the blood gases. 3. A further 8% can be explained by the age of the patient. The residual volume contributes 5%. 4. The analysis shows that 35% of the elevated mean pulmonary artery pressure cannot be accounted for by the conventional lung function data. 5. Another statistical model has to be investigated to obtain better information on the interrelationship between lung function data and mean pulmonary artery pressure.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF01482470
Permalink