ISSN:
1432-0584
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary Patients with congenital hemolytic anemia, Cooley's anemia, and sickle cell anemia show characteristic changes in the cranial bones and in the shape of the head and face, which largely correspond to each other, despite the fact that the diseases of the blood are entirely different etiologically. These changes are caused by the forces starting from the hyperplastic and hypertrophic red bone marrow which exert a continuous mechanical pressure on the surrounding osseous substance. The conditions for the development of changes of this type are, in addition to hyperplasia of the red bone marrow, above all the youth of the patients involved and the reduced mineral salt content in the osseous substance. The duration of the disease and its effects also play an important role in the development of the bone changes. The correctness of this opinion is best demonstrated by observations of patients with juvenile pernicious anemia, nutritional megaloblastic anemia, and spure. While in cases of classical pernicious anemia manifestations on the cranial bones, head and face have not been reported despite the often marked hypertrophy and hyperplasia, increased by the raise in hemolysis, distinct changes which absolutely corresponded to those in the other mentioned diseases of the blood, could be established in 6 selected examples. Patients with classical pernicious anemia belong, as a rule, to a higher age group and show a normal mineral content of the bones. The patients examined were comparatively young and, on the basis of clinical and radiological findings, it could be concluded that the mineral content of most patient's bones was considerably reduced.
Notes:
Zusammenfassung Bei Patienten mit kongenitaler hämolytischer Anämie,Cooley-Anämie und Sichelzellanämien kommen charakteristische Veränderungen an den Schädelknochen, an der Form des Kopfes und an der Gestalt des Gesichts vor, die einander trotz der ätiologisch ganz verschiedenen Bluterkrankungen weitgehend entsprechen. Diese Veränderungen werden durch die Kräfte hervorgerufen, die vom hyperplastischen und hypertrophischen roten Knochenmark ausgehen und einen andauernden mechanischen Druck auf die umgebende Knochensubstanz ausüben. Bedingungen für die Ausbildung solcher Veränderungen sind neben der Hyperplasie des roten Knochenmarks vor allem das jugendliche Alter der betroffenen Patienten und der herabgesetzte Gehalt der Knochensubstanz an Mineralsalzen. Die Dauer der Erkrankung und Einwirkung spielt für die Entwicklung der Knochenveränderungen ebenfalls eine bedeutende Rolle. Den besten Beweis für die Richtigkeit dieser Auffassung liefern die Beobachtungen bei Kranken mit jugendlicher perniziöser Anämie, nutritioneller megaloblastischer Anämie und Sprue. Während bei Fällen von klassischer perniziöser Anämie trotz der oft starken und durch die vermehrte Hämolyse gesteigerten Hypertrophie und Hyperplasie des roten Knochenmarks Manifestationen an Schädelknochen, Kopf und Gesicht nicht bekannt geworden sind, konnten bei 6 ausgewählten Beispielen deutliche Veränderungen festgestellt werden, die denen bei den anderen genannten Bluterkrankungen durchaus entsprachen. Patienten mit klassischer perniziöser Anämie gehören in der Regel einem höheren Alter an und zeigen einen normalen Mineralgehalt im Knochen. Die untersuchten Patienten waren verhältnismäßig jung, und bei den meisten Kranken konnte auf Grund der klinischen und röntgenologischen Befunde auf eine erhebliche Verarmung der Knochen an Mineralsalzen geschlossen werden.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF01633712
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