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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Pflügers Archiv 414 (1989), S. 564-570 
    ISSN: 1432-2013
    Keywords: Non-selective channel ; Patch clamp ; Brown adipose tissue ; Cation permeability ; Single channel current ; Selectivity
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract The non-selective channel for monovalent cations of cultured brown adipocytes was studied concerning its permeability to alkali metal ions, NH 4 + , Tris+, Ca2+, and Ba2+. Experiments were done by means of the patch clamp technique using inside-out patches. With symmetrically increasing sodium concentrations the ion fluxes saturated. They are described by a dissociation constant (K Na) of 155 mmol/l and a maximum single channel conductance of 50 pS. Permeabilities were determined in relation to those for sodium yielding values of 0.80 for potassium and 1.55 for ammonium. The complete permeability sequence for ammonium and the alkali metals is: NH 4 + 〉Na+〉Li+ 〉K+≥Rb+≃Cs+·Ca2+ and Ba2+ as well as the buffer ion Tris+ are not able to pass the channel measurably. It is shown that the conductance behaviour of the non-selective channel is not sufficiently described by the Goldman-Hodgkin-Katz theory. Deviations from independence are saturation with increased activity of the permeant ion and non-linear current voltage relations in symmetrical solutions. A simple two barrier model with one binding site in the center of the electric field is shown to be more appropriate.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1615-6722
    Keywords: Schlüsselwörter: Medizinische Fakultäten ; Habilitation ; Akademische Qualifikation ; Key Words: Medical faculties ; Habilitation ; Academic qualification
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Background: With the changes in the structure of education and society, in recent years also the medical habilitation (German postdoctoral lecturing qualification) has been called into question as an academic qualification. With this in mind, the aim of our study was to discover the current opinion of those who had successfully completed a habilitation on the prerequisites for a habilitation, the habilitation procedure and the status of a habilitation, and to document potential wishes for reform. Collective and Methods: The target group of our survey were the 616 persons (female: 77, male 539) who successfully completed their habilitation in 1997 at one of the 36 German medical faculties. The database was formed by an anonymous questionnaire (23 items), which included questions on sociodemographic factors and occupational history (general part), and subjective opinions (specific part). Recruitment of the participants in the survey and passing on of the questionnaire were carried out by the office of the medical dean of the various universities, as the names of those who had completed a habilitation were not available to the investigators for reasons of protecting the individual's rights and identity. Evaluation of the returned questionnaires was carried out using descriptive statistics. Subgroups were formed according to sex, age and subject groups. Results: The questionnaire was answered in a useable form by 389 persons (female: 46, male 343) from 35 medical faculties (return quota 63%). 95% of those who took part in the survey were registered doctors; 79% of them came from clinics, 16% from the field of theoretical medicine. 81% were specialist physicians. 5% had studied the natural sciences or humanities. The median age at the time of completing the habilitation was 38 years (minimum 30, maximum 54 years old). At present 93% were assistant professors, 5% were professors. The median interval between the doctoral thesis and habilitation was 10 years. 58% had carried out a period of research abroad. In 90% of cases the persons had written postdoctoral thesis for their habilitation, 10% qualified cumulatively. 47% had improved their occupational rank within a period of 2 years after completing the habilitation, about 2/3 of these reached senior positions. Among the prerequisites for habilitation, “Humboldt's trias” (research, teaching and caring for patients) was accepted by the great majority. Other prerequisites regarded as important for habilitation were publications, holding talks, specialist status and experience abroad. Impact factors, however, should be regarded as important conditions for habilitation only in combination with other criteria. The value of a habilitation was not called into question; 89% would recommend completing one. 80% of those questioned, however, thought the procedure for completing a habilitation should be optimized. The general abolition of the medical habilitation was, however, not desired by the vast majority. Conclusion: The value of completing a medical habilitation is not a point for debate for most of those who successfully completed one. It remains the springboard for occupational advancement. The vast majority do not wish to see it abolished. Also the usual prerequisites for habilitation are accepted by the majority of persons. The procedure for completing a habilitation is, however, regarded as in need of improvement. There is a wide consensus of opinion regarding potential aims for reform.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Unter Bezugnahme auf den Wandel von Bildungs- und Gesellschaftsstrukturen ist in letzter Zeit auch die medizinische Habilitation als akademischer Qualifikationsnachweis in Frage gestellt worden. Vor diesem Hintergrund war das Ziel unserer Studie, ein aktuelle Meinungsbild erfolgreicher Habilitanden zu Habilitationsvoraussetzungen, Habilitationsverfahren und Stellenwert der Habilitation zu erhalten sowie potentielle Reformwünsche zu erfassen. Kollektiv und Methodik: Zielgruppe unserer Umfrage stellten die 616 Personen (weiblich: 77, männlich 539) dar, die im Jahr 1997 an einer der 36 deutschen medizinischen Fakultäten ihre Habilitation erfolgreich abgeschlossen hatten. Datengrundlage bildete ein anonymisierter Fragebogen (23 Items), mit dem soziodemographische und berufsbiographische Merkmale (allgemeiner Teil) sowie subjektive Einschätzungen (spezieller Teil) erfaßt wurden. Die Rekrutierung der Umfrageteilnehmer bzw. die Weiterleitung des Fragebogens erfolgte durch die medizinischen Dekanate der jeweiligen Hochschule, da die Namen der Habilitanden den Untersuchern aus Datenschutzgrü,nden nicht zugänglich waren. Die Auswertung der zurückgesandten Fragebögen wurden mit Mitteln der deskriptiven Statistik durchgeführt, wobei geschlechts-, alters- und fächergruppenbezogene Untergruppenbildungen vorgenommen wurden. Ergebnisse: Der Fragebogen wurde von 389 Personen (weiblich: 46, männlich: 343) aus 35 medizinischen Fakultäten in verwertbarer Form beantwortet (Rücklaufquote 63%). 95% der Umfrageteilnehmer waren approbierte Ärzte, davon kamen 79% aus der klinischen, 16% aus der theoretischen Medizin. 81% verfügten über eine Facharztanerkennung, 5% waren Natur- oder Geisteswissenschaftler. Das mediane Lebensalter zum Zeitpunkt der Habilitation betrug 38 Jahre (Minimum 30, Maximum 54 Jahre). Aktuell waren 93% Privatdozenten, 5% Professoren. Der Median des Intervalls zwischen Promotion und Habilitation lag bei zehn Jahren. Der Berufsweg beinhaltete in 58% einen Forschungsaufenthalt im Ausland. Als schriftliche Habilitationsleistung wurde in 90% eine eigenständige Habilitationsschrift angefertigt, 10% hatten kumulativ habilitiert. 47% der Antwortenden waren innerhalb eines Zeitraums von zwei Jahren nach Habilitation beruflich aufgestiegen, etwa zwei Drittel der Aufsteiger hatten leitende Positionen erreicht. Unter den Habilitationsvoraussetzungen wurde die Humboldtsche Trias von Forschung, Lehre und Krankenversorgung von einer eindeutigen Mehrheit akzeptiert. Als weitere Vorleistungen für eine Habilitation wurden Publikationen, Vortragstätigkeit, Facharztstatus und Auslandserfahrung für wichtig erachtet. Impact-Faktoren sollten dagegen nur im Verbund mit anderen Kriterien als wesentliche Habilitationsvoraussetzungen bewertet werden. Der stellenwert der Habilitation stand außer Frage, 89% würden sie weiterempfehlen. 80% der Umfrageteilnehmer hielten jedoch eine Optimierung der Rahmenbedingungen von Habilitationsverfahren für notwendig. Die generelle Abschaffung der medizinische Habilitation wurde dagegen von einer überwätigenden Mehrheit nicht gewünscht. Schlußfolgerung: Der Stellenwert der medizinischen Habilitation steht bei erfolgreichen Habilitanden weitgehend außer Frage. Sie ist nach wie vor Sprungbrett für einen beruflichen Aufstieg. Ihre Abschaffung wird von einer großen Mehrheit nicht gewünscht. Auch die heute üblichen Habilitationsvoraussetzungen werden mehrheitlich akzeptiert. Verbesserungwürdig erscheinen jedoch die Rahmenbedingungen von Habilitationsverfahren. Hinsichtlich potentieller Reformziele wird ein breiter Konsens erkennbar.
    Type of Medium: Electronic Resource
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