Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Monatsschrift Kinderheilkunde 145 (1997), S. 901-905 
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Exogen allergische Alveolitis ; Pulmonale Hypertonie ; Allergenexposition ; Steroidtherapie ; Key words Extrinsic allergic allveolitis ; Hypersensitivity pneumonitis ; Pulmonary hypertension ; Antigen exposure ; Steroid therapy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Extrinsic allergic alveolitis is rare in childhood. In addition to the acute form presenting with caracteristic symptoms there is a chronic form with nonspecific symptoms. Our patient presented with severe pulmonary hypertension. After extrinsic allergic alveolitis had been diagnosed, she initially responded well to oral steroid therapy and avoidance of antigen exposure. During the following two years she suffered several severe deteriorations as soon as steroid dosage was reduced. Only incomplete elimination of the causative antigen had been achieved. In contrast to the restrictive ventilatory defect the pulmonary hypertension remained unchanged by therapy. Discussion: In the treatment of extrinsic allergic alcveolitis complete elimination of the causative antigen is the mainstay of therapy. If severe pulmonary hypertension is present, treatment should include extended steroid therapy in sufficiently high doses. With pulmonary hypertension extrinsic allergic alveolitis should always be taken into account in the differential diagnosis.
    Notes: Zusammenfassung Unsere Patientin wurde mit dem Bild einer schweren pulmonalen Hypertonie auf dem Boden einer exogen allergischen Alveolitis als Grunderkrankung vorgestellt. Die Alveolitis sprach initial gut auf eine orale Steroidtherapie und Reduktion der Allergenexposition an. Im Krankheitsverlauf kam es wiederholt zu akuten Verschlechterungen, die in engem Zusammenhang mit der Dosierung der Steroide und der unvollständigen Elimination des auslösenden Allergens standen. Im Gegensatz zu den restriktiven Lungenveränderungen erwies sich die pulmonale Hypertonie als therapeutisch nicht beeinflußbar und war für den letalen Ausgang verantwortlich. Diskussion: In der Therapie der exogen allergischen Alveolitis ist bei zusätzlich bestehender pulmonaler Hypertonie eine Steroidtherapie in langfristig hoher Dosierung erforderlich. Beim Leitsystem pulmonale Hypertonie muß die exogen allergische Alveolitis als Differentialdiagnose berücksichtigt werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...