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    Springer
    Der Gynäkologe 33 (2000), S. 408-415 
    ISSN: 1433-0393
    Keywords: Schlüsselwörter Tibolon ; Östrogene ; Hormonsubstitution ; Brustkrebsrisiko ; Koronare Herzkrankheit ; Keywords Tibolone ; Estrogens ; Hormone replacement therapy ; Breast cancer risk ; Cardiovascular disease
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Tibolone is a synthetic steroid hormone with various tissue-specific estrogenic, progestogenic, and androgenic effects. Symptoms of menopause are treated effectively by both tibolone and estrogens and even better by tibolone with respect to mood and libido. Vaginal dryness is relieved due to its estrogenic effect on the vaginal mucosa. Endometrium and myometrium are not stimulated by tibolone. No cyclic bleeding occurs and the incidence of bleeding disorders is markedly reduced as compared to estrogens. In breast cancer cells endogenous estrogen production in vitro is dramatically decreased by low concentrations of tibolone, and in animals growth of experimental breast carcinomas is markedly inhibited by tibolone, comparable to the effect of antiestrogens. Clinically, the incidence of breast tenderness is reduced and, compared to estrogens, there is a marked decrease in breast density on mammogrphy. Bone preservation can be achieved with tibolone as effectively as with estrogens. Concentrations of total cholesterol, triglicerides, and lipoprotein as risk factors for cardiovascular disease are decreased by tibolone, whereas levels of HDL cholesterol are increased. In animals, the formation of arteriosclerotic plaques can be significantly reduced by tibolone. No definite conclusions can currently be drawn concerning the prevention of cardiovascular disease in women. In summary, the clinical profile of tibolone for postmenopausal hormone replacement therapy seems to be close to “ideal”. Estrogen effects on complaints related to menopause, vagina, and bone are achieved equally effectively. Proliferation of endometrial and myometrial tissue can be avoided. Cyclic bleeding does not occur and bleeding disorders are significantly reduced. If prospective trials can demonstrate a protective effect concerning breast cancer and cardiovascular disease, tibolone will be a highly attractive alternative to estrogens. However, currently estrogen replacement therapy (including progestins) is the “gold standard” of postmenopausal hormone replacement therapy.
    Notes: Zusammenfassung Tibolon ist ein synthetisches Steroidhormon mit gewebespezifisch unterschiedlicher östrogener, gestagener sowie androgener Partialwirkung. Klimakterische Beschwerden werden ebenso effektiv durch Tibolon wie durch Östrogene reduziert. Hinsichtlich Stimmungslage und Libido scheint es den Östrogenen sogar überlegen. Die Vaginalmukosa wird durch Tibolon östrogenisiert. Endometrium und Myometrium werden durch Tibolon nicht stimuliert. Es kommt nicht zum Auftreten zyklischer Blutungen. Blutungsstörungen sind im Vergleich zu Östrogenen deutlich seltener. Experimentelle Daten aus Zellkulturen und Tierversuchen weisen auf einen antiöstrogenen Effekt an Mammakarzinomzellen mit Reduktion der endogenen Östrogenproduktion hin. Klinisch tritt Brustspannen deutlich seltener als unter Östrogenen auf; die mammographische Dichte der Brust ist ebenfalls im Vergleich zur Östrogensubstitution deutlich geringer. Die Knochensubstanz wird durch Tibolon ebenso effektiv wie durch Östrogene erhalten. Zahlreiche Risikoparameter für kardiovaskuläre Erkrankungen werden durch Tibolon günstig beeinflusst. Das HDL-Cholesterin steigt jedoch an. Tierversuche zeigen eine deutliche Reduktion arteriosklerotischer Plaques. Eine definitive Aussage bezüglich Reduktion kardiovaskulärer Erkrankungen beim Menschen ist derzeit noch nicht möglich. Zusammenfassend weist das klinische Profil von Tibolon in Bezug auf die fehlende endometriale Stimulation mit Reduktion von Blutungsstörungen, seltenerem Brustspannen und den Hinweisen auf Hemmung der Proliferation von Mammakarzinomzellen Vorteile gegenüber dem der Östrogensubstitution auf. Gleichzeitig ist der Effekt auf klimakterische Beschwerden, Schleimhäute und Knochenstoffwechsel dem der Östrogene äquivalent. Sollten prospektive Studien einen protektiven Effekt bezüglich Mammakarzinom und kardiovaskulären Erkrankungen belegen ist Tibolon eine hochinteressante Alternative zu den Östrogenen in der postmenopausalen Hormonsubstitution. Derzeit stellt die Östrogensubstitution (Gestagensubstitution) jedoch den “golden standard” dar.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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