Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Orthopäde 28 (1999), S. 750-759 
    ISSN: 1433-0431
    Keywords: Key words Valgus varus osteotomy • Calcaneum calcis varus • Calcaneus-foot • Pes-cavus • ; Clubfoot • Foot talus adverse-effects • ; Dwyer Mitchell Evans • Complications ; Schlüsselwörter Calcaneus varus • Calcaneus valgus • ; Knick-Platt-Fuß• Plattfuß• Klumpfuß• Hohlfuß• Osteotomie • Dwyer Mitchell ; Evans Calcaneus • Talus • Komplikationen
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Stellung von Talus und Kalkaneus hat Auswirkungen auf die Architektur des ganzen Fußes. Kippt der Talus nach medial ab und steht er zu steil, so bewirkt dies eine Aufhebung des medialen Fußgewölbes und eine Abduktion des Vorfußes. Steht der Kalkaneus hingegen in Varusstellung und ist der Corpus tali nach lateral und der Talushals nach medial gerichtet (wie beim residuellen Klumpfuß) so kommt es tendentiell zur Supination und Adduktion des Vorfußes. Die Behebung von Fehlstellungen im Rückfuß hat somit Auswirkungen auf den ganzen Fuß. Eine recht große Zahl von verschiedenen Osteotomien an diesen beiden Knochen ist vorgeschlagen worden. Größere Verbreitung fanden diejenige am Corpus calcanei nach Dwyer bzw. ihre Modifikation nach Mitchell an gleicher Stelle für den Hohlfuß und den residuellen Klumpfuß sowie die Verlängerungsosteotomie am Kalkaneushals nach Evans. Indikation und Operationstechnik dieser 3 Osteotomien werden ausführlich beschrieben. Die lateral zuklappende Osteotomie nach Dwyer eignet sich beim Hohlfuß. Da beim Klumpfuß der Kalkaneus meist zu kurz ist und die medial aufklappende Osteotomie zu großer Hautspannung führt, eignet sich beim residuellen Klumpfuß die lateral verschiebende Osteotomie nach Mitchell am besten. Beim Plattfuß und beim Serpentinenfuß kann eine Verlängerungsosteotomie am Kalkaneushals indiziert sein, insbesondere wenn die Belastung medial unter dem Talus größer ist als am lateralen Fußrand. Bei sorgfältiger Durchführung dieser Operationen sind Komplikationen selten.
    Notes: Summary The position of the talus and the os calcaneum has consequences for the architecture of the forefoot. Medial tilting of the talus with vertical position provokes flattening of the medial arch and abduction of the forefoot. Varus position of the calcis and lateral direction of the talus (as in residual clubfoot), however, causes supination and adduction of the forefoot. Repair of deformities in the hindfoot therefore also influences the forefoot. A large number of various osteotomies have been proposed at both bones. The most popular ones are Dwyer's osteotomy at the corpus of the calcis and its modification described by Mitchell at the same location for correction of the cavus foot and the residual clubfoot, and the lengthening osteotomy at the neck of the calcaneum according to Evans. Indication and operative technique of these three procedures are described in detail. The closing wedge osteotomy according to Dwyer is indicated in cases of cavus feet. In clubfeet the os calcis is usually too short and the medial opening wedge osteotomy provokes skin problems. In these cases an osteotomy according to Mitchell with lateral displacement of the tuber calcanei is more suitable. In flat- and skewfeet a lengthening osteotomy at the neck of the calcaneum according to Evans can be indicated, especially when the load of the foot is bigger medially under the talus rather than at the lateral margin of the foot. If these procedures are carried out carefully, they have low complications rates.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...