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  • 1
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Splenomegalie ; O2-Verbrauch ; Glucose-Aufnahme ; Hypersplenismus ; Lymphogranulomatose ; Splenomegaly ; O2 consumption ; Glucose uptake ; Hypersplenism ; Hodgkin's disease
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Blood samples are taken from the splenic artery, vein and pulp of patients suffering from Hodgkin's disease (n=10) or hypersplenism (n=7) and undergoing splenectomy. In these samples, the relevant parameters of the respiratory gas exchange as well as glucose and lactate concentrations are determined. In hypersplenism (mean splenic wet weight: 543 g) the mean oxygen consumption of the splenic tissue amounts to 0.9 ml O2/100 g/min taking into account a mean splenic blood flow of 80 ml/100 g/min. The glucose uptake and the lactate release are 9 mg/100 g/min and 5.5 mg/100 g/min, respectively. These values are in close agreement with the results obtained in the normal and undisturbed spleen in situ. In Hodgkin's disease (mean splenic wet weight: 484 g) an increase is occurring in oxygen consumption ( $$\dot V_{{\text{O}}_{\text{2}} }$$ =1.3 ml O2/100 g/min) and in glucose uptake ( $$\dot V_{{\text{G1}}}$$ =13 mg/100 g/min). The corresponding lactate release by the splenic tissue into the venous blood is calculated to be 9.6 mg/100 g/min. Despite high glucose uptake rates and pronounced glycolytic activities there is no evidence for the existence of low pH-values, a glucose depletion or hypoxia within the enlarged spleen in hypersplenism and Hodgkin's disease. Within the enlarged spleens investigated here, the intrasplenic conditioning of red blood cells during splenomegaly is nearly the same as in the normal and undisturbed spleen in situ. It cannot be demonstrated that the slight changes in red cells caused by the metabolic peculiarities of their intrasplenic environment in hypersplenism account for the intensified intrasplenic sequestration of red blood cells in hypersplenism.
    Notes: Zusammenfassung Bei Patienten mit Lymphogranulomatose (n=10) oder Hypersplenismus (n=7) werden vor der Splenectomie Blutproben aus der Milzarterie,-vene und -pulpa entnommen und die relevanten Parameter des Atemgaswechsels sowie die Glucose-und Lactatkonzentration bestimmt. Unter Zugrundelegung einer mittleren Milzdurchblutung von 80 ml/100 g/min errechnet sich ein mittlerer O2-Verbrauch des Milzgewebes bei Hypersplenismus (mittleres Feuchtgewicht der Milz: 543 g) von 0,9 ml O2/100 g/min. Die Glucose-Aufnahme und die Lactatfreisetzung betragen 9 mg/100 g/min bzw. 5,5 mg/100 g/min. Diese Werte entsprechen im wesentlichen den Aufnahmeraten von Sauerstoff und Glucose in der normalen Milz. Der Mitbefall der Milz bei Lymphogranulomatose (mittleres Feuchtgewicht der Milz: 484 g) zeichnet sich durch eine Steigerung des O2-Verbrauchs ( $$\dot V_{{\text{O}}_{\text{2}} }$$ =1,3 ml O2/100 g/min) und der Glucose-Aufnahme ( $$\dot V_{{\text{G1}}}$$ =13 mg/100 g/min) des Gewebes aus. Die Lactatfreisetzung beträgt unter diesen Bedingungen 9,6 mg/100 g/min. Trotz der hohen Glucoseutilisation und ausgeprägten glykolytischen Aktivität finden sich in der Pulpa der vergrößerten Milzen bei Hypersplenismus und Lymphogranulomatose keine niedrigen pH-Werte und/oder niedrige Glucosekonzentrationen. Auch liegen keine Hinweise für eine Gewebshypoxie vor. In den untersuchten vergrößerten Milzen existieren deshalb keine ungünstigen metabolischen Bedingungen für die Erythrocyten bei ihrer Passage durch die Milz. Ein ungünstiges metabolisches Milieu in der Milz beim Vorliegen eines Hypersplenismus dürfte demnach keine wesentliche ursächliche Rolle für die gesteigerte intralienale Sequestration von Erythrozyten spielen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 55 (1977), S. 239-242 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Spleen ; respiratory gas exchange ; O2 consumption ; glucose uptake ; lactate release ; Milz ; Atemgaswechsel ; O2-Verbrauch ; Glucose-Aufnahme ; Lactat-Freisetzung
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 16 Patienten mit lymphoproliferativen Erkrankungen, mit essentieller Thrombozytopenie oder hereditärer Sphärocytose werden vor der Splenektomie Blutproben aus der Milzarterie, -vene und -pulpa entnommen und die relevanten Parameter des Atemgaswechsels sowie Glucose- und Lactatkonzentrationen bestimmt. Die eingehende Untersuchung der operativ entfernten Milzen zeigte in keinem Fall histopathologische Veränderungen. Unter Zugrundelegung einer mittleren Milzdurchblutung von 100 ml/100 g/min während der Narkose errechnet sich ein mittlerer O2-Verbrauch des Milzgewebes von 1,1 ml/100 g/min. Die Glucose-Aufnahme und die Lactatfreisetzung betragen 9 mg/100 g/min bzw. 5,2 mg/100 g/min. Niedrige pH-Werte und niedrige Glucosekonzentrationen liegen trotz der hohen Glucoseutilisation und ausgeprägten glykolytischen Aktivität in der Pulpa der normalen menschlichen Milz nicht vor. Ebenso finden sich nie Zeichen einer Gewebshypoxie. Ungünstige metabolische Bedingungen dürften demnach in der normalen Milz keine ursächliche Rolle bei der intralienalen Sequestration von Erythrozyten spielen.
    Notes: Summary Blood samples were taken from the splenic artery, vein and pulp of 16 patients suffering from lymphoproliferative diseases, essential thrombocytopenia or hereditary spherocytosis and undergoing early splenectomy. The relevant parameters of the respiratory gas exchange as well as glucose and lactate concentrations were determined in these samples. In no case did the thorough examination of the splenic tissue reveal any histopathologic aspects. Taking into account a mean splenic blood flow of 100 ml/100 g/min during anaesthesia, the mean oxygen consumption of the splenic tissue attains 1.1 ml/100 g/min. The glucose uptake and the lactate release show to be 9 mg/100 g/min and 5.2 mg/100 g/min, respectively. Despite high glucose uptake rates and pronounced glycolytic activities there is no evidence of the existence of low pH values, a glucose depletion or hypoxia in the normal spleen. In the normal spleen, therefore, the intrasplenic sequestration of red blood cells cannot be explained by unfavourable metabolic conditions.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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