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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    International journal of legal medicine 90 (1983), S. 159-165 
    ISSN: 1437-1596
    Keywords: Alcohol, effect on the spinocerebellum ; Posturography ; Alkohol, Wirkung auf Spinocerebellum ; Posturographie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine , Law
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Alkoholwirkung auf die Standsicherheit wurde in einem Akutexperiment bei 12 gesunden Versuchspersonen untersucht. Sie tranken innerhalb 1h 11 Wein. Die danach gemessenen Blutalkoholspiegel lagen zwischen 0,9 und 1,67 mg/ml. Die Standmessung am Ende der Trinkphase und 1h danach ergab bei geschlossenen Augen eine signifikante Zunahme der Körperunruhe, vor allem durch vermehrtes antero-posteriores Schwanken. Der Vergleich der Ergebnisse der Posturographie im Akut-experiment und bei Patienten mit umschriebenen cerebellären Läsionen verschiedener Lokalisation zeigt, daß auch im Akutexperiment, wie durch den chronischen Abusus, vor allem das Spinocerebellum durch den Alkohol in seiner Funktion beeinträchtigt wird.
    Notes: Summary The effect of an acute intoxication with alcohol on the stability of stance was examined in 12 healthy subjects. They drank 11 of wine within 1h. The resulting blood alcohol concentrations ranged between 0.9 and 1.67 mg/ml. Static posturography at the end of drinking and 1h later revealed a significant increase in body sway which was mainly due to an increase in anteroposterior sway only present with closed eyes. A comparison of the results of posturography after acute intoxication with the data of patients with permanent lesions confined to the different functional subunits of the cerebellum shows that the acute effect of alcohol largely resembles that of a chronic lesion of the cerebellar anterior lobe (the spinocerebellum).
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of neurology 231 (1984), S. 258-262 
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Alcoholic atrophy ; Alcohol abstinence ; Posturography
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Postural instability was measured and short, medium and long latency EMG responses to angular displacement of the ankle were recorded from leg muscles in a group of 17 alcoholics who presented with clinical signs of cerebellar atrophy of the anterior lobe. Recordings were performed twice (average interval 18.5 months) to determine the effects of continued drinking versus abstinence on the signs of the cerebellar damage. Patients who were abstinent (n=11) exhibited a significant, sometimes dramatic decrease of body sway whereas patients who continued drinking (n=6) showed increased body sway when the eyes were closed. Short and medium latency EMG responses were unaltered in both groups of patients. The integral of the long latency response of the antagonist tended to increase with continued abuse and to decrease in abstinent patients.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Alcoholic neuropathy ; Alcoholic cerebellar degeneration ; Posturography
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary A total of 78 chronic alcoholics were examined neurologically as well as by electroneurography, myography and posturography. Clinical signs of peripheral neuropathy were detected in 45% of these patients, with electromyographic and neurographic abnormality in 67% and 55% respectively. Clinical signs of cerebellar ataxia were found in 33% of our patients, whereas posturographic measurements of increased sway were recorded in 69%. The posturographic characteristics of cerebellar anterior lobe atrophy were observed in two-thirds of the latter patients. The severity of cerebellar-ataxia did not correlate with the degree of neuropathy. This lack of correlation is interpreted as an indication of different pathogenetic mechanisms acting on peripheral nerves and cerebellum.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Posturography ; Paraneoplastic cerebellar degeneration ; Cortical cerebellar atrophy ; Bronchogenic carcinoma
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Neurological examination and posturography showed cerebellar signs in 13 of 50 unselected patients with bronchogenic carcinoma not complicated by other diseases. The occurrence of cerebellar signs did not depend on the histological type of tumour or the extent of tumour spread. Most of the clinically affected patients had mild to pronounced cerebellar atrophy, revealed by CT. The correlation between the amount of CT-confirmed atrophy and the severity of clinical symptoms, however, was poor. Since other reasons for cerebellar dysfunction (e.g. chemotherapy, chronic alcoholism, metastases) were excluded, cerebellar signs were attributed to paraneoplastic cerebellar degeneration or to a consequence of severe neoplastic illness. The high incidence of cerebellar dysfunction in patients with bronchogenic carcinoma confirms the frequent histopathological finding of cortical cerebellar degeneration in malignant disease.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Nervenarzt 68 (1997), S. 769-777 
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Posttraumatischer Kopfschmerz ; HWS-Schleudertrauma ; Schädel-Hirn-Trauma ; Commotio cerebri ; Distorsion der Halswirbelsäule ; Key words Posttraumatic headache ; Head trauma ; Whiplash injury ; Cervical spine ; Tension type headache
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Head trauma (HT) and whiplash injury (WI) is followed by a posttraumatic headache (PH) in approx. 90% of patients. The PH due to common WI is located occipitally (67%), is of dull-pressing or dragging character (77%) and lasts on average 3 weeks. Tension headache is the most frequent type of PH (85%). Besides posttraumatic cervicogenic headache or symptomatic, secondary headache due to SDH, SAB, ICB or increased ICP, migraine- or cluster-like headache can be observed in rare cases. Prolonged application of analgetics (〉4 weeks) can cause a drug induced headache. In 80% of patients PH following HT shows remission within 6 months. Chronic PH lasting at least 4 years occurs in 20%. Unfavorouble prognostic factors include an age higher than 40 yrs, a low intellectual, educational and socio-economic level, previous HT or a history of alcohol abuse. A prolonged PH due to WI can be expected in patients with initially severe headache, with an extensive decrease of mobility of the cervical spine, with subjective impediment, with depressive mood, with somatic-vegetative complaints, with a history of pretraumatic headache and with increased age. Acute PH is treated with analgesics, antiphlogistics and/or muscle relaxants; chronic PH with thymoleptics (e.g. Amitryptiline or Amitryptiline oxide). Additional physical therapy (e.g. wearing a cervical collar for a short time, hydrocollator pack), physiotherapy incl. muscle relaxation techniques (Jacobson) and psychotherapy can be performed. Medico-legal issues should be solved as soon as possible.
    Notes: Zusammenfassung Schädel-Hirn-Traumen (SHT) und HWS-Schleudertraumen (HWS-ST) werden in 90% von einem posttraumatischen Kopfschmerz (PK) gefolgt. Der PK nach leichtgradigem HWS-ST ist meist okzipital betont (67%), von dumpf-drückendem und/oder ziehendem Charakter (77%) und hält im Mittel 3 Wochen an. Der Spannungskopfschmerz ist mit 85% der häufigste Typ der posttraumatischen Kopfschmerzen. Neben zervikogenem Kopfschmerz und einem symptomatischen (sekundären) Kopfschmerz bei SDH, SAB, ICB oder intrakranieller Druckerhöhung sind in seltenen Fällen posttraumatische Kopfschmerzen möglich, die der Mitgräne oder dem Cluster-KS ähneln. Es kann sich ein Medikamenten induzierter Dauerkopfschmerz entwickeln, wenn bei akutem PK Analgetika länger als 4 Wochen verabreicht werden. Nach SHT sind nach 1/2 Jahr über 80% der Patienten kopfschmerzfrei; 20% chronifizieren zumindest über einen Beobachtungszeitraum von 4 Jahren. Prognostisch ungünstige Faktoren sind ein Alter über 40 Jahre, ein geringes intelektuelles und sozioökonomisches Niveau, ein geringer Ausbildungsstand, eine positive SHT-Anamnese oder ein Alkoholabusus. Eine längere Kopfschmerzdauer nach HWS-ST ist zu erwarten bei initial heftigem Kopfschmerz, bei ausgeprägter Einschränkung der passiven HWS-Mobilität, bei Patienten mit schlechter Befindlichkeit, mit depressiver Verstimmung oder mit somatisch-vegetativen Beschwerden und bei Patienten höheren Alters. Die Behandlung des PK erfolgt in der Akutphase mit einfachen Analgetika, Antiphlogistika und/oder Muskelrelaxantien, falls erforderlich mit transienter HWS-Immobilisation mit Hilfe einer Halskrause; bei länger anhaltendem PK mit Gabe von trizyklischen Thymoleptika (z.B. Amitriptylin oder Amitriptylin-Oxid) begleitend zu einer allgemein-roborierenden, physikalischen und physiotherapeutischen Behandlung, im Bedarfsfall mit begleitender psychotherapeutischer Stützung. Zur Vermeidung einer PK-Chronifizierung wird eine rasche Klärung forensischer Angelegenheiten empfohlen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Zervikalgie ; HWS-Schleudertrauma ; Myofaszialer Schmerz ; Schmerzmessung ; Key words Neck pain ; Pain measurement ; Myofascial pain ; Whiplash injury
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In patients with an acute cervicocephalic pain syndrome following whiplash injury (n=12), pressure-pain scores for the splenius and the trapezius muscles on both sides, for the fingers on both sides and for the skull were recorded and compared to a control group. A computer-aided pain measurement was applied, which is presented as an improvement of pressure algesimetry. During constant application of pressure stimuli, the patient rated the increasing pain on a visual analogue scale, resulting in a curve of pain intensity against time. Slope and integral of the curve proved to be the most reliable parameters. After whiplash injury, significantly increased pain scores were found for the splenius muscle on both sides, for the left trapezius muscle and for the left finger whereas there was only a tendency of increased pain at the other stimulation sites. The presented method allows quantification of the cervical syndrome with neck and shoulder muscle sprain caused by whiplash injury. This objective and rater-independent method is of great value for diagnostic, therapeutic and medico-legal purposes in the assessment of the disease course and in clinical therapy trials.
    Notes: Zusammenfassung Bei Patienten mit akutem zervikozephalen Schmerzsyndrom nach einem HWS-Schleudertrauma (n=12) wurde die Druckschmerzempfindlichkeit für die Mm. trapezius und splenius beidseits, für die Finger beidseits und am Vertex quantitativ bestimmt und mit einer Kontrollgruppe verglichen. Angewandt wurde eine computerinteraktive Weiterentwicklung der Druckalgesimetrie. Während der konstanten Applikation von Druckstimuli stellten Patienten die zunehmenden Schmerzen kontinuierlich auf einer visuellen Analogskala ein, so daß sich eine Schmerzintensität-Zeit-Funktion bestimmen ließ. Als zuverlässigste Parameter erwiesen sich Steigung und Integral der Kurve. Signifikant erhöhte Werte fanden sich nach Schleudertrauma für den M. splenius beidseits, den linken M. trapezius und den linken Finger, während für die anderen Reizorte lediglich eine Tendenz zu erhöhten Werten bestand. Die vorgestellte Methode eignet sich zur Quantifizierung eines Zervikalsyndroms mit durch Schleudertrauma bedingter Zerrung der Schulter- und Nackenmuskulatur. Diese objektive, untersucherunabhängige Befundquantifizierung ist wertvoll bei diagnostischen, therapeutischen und gutachterlichen Fragestellungen in der Verlaufskontrolle und in klinischen Therapiestudien.
    Type of Medium: Electronic Resource
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