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  • 1
    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter Wood-Licht ; Fluoreszenz ; Applikation ; Prävention ; Hautschutz ; Key words Wood’s light ; Fluorescence ; Application ; Prevention ; Skin protection
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The invisible long-wave ultraviolet radiation (340–450 nm, max. 365 nm) produced by a Wood lamp can help to diagnose dermatoses with a characteristic fluorescence (tinea capitis, erythrasma, tinea versicolor, Pseudomonas infections, porphyrians, and pigmentary alterations). It is also used in the detection of medications that are taken systemcally (tetracycline) or that are applied to the skin. Recently, a fluorescence technique with Wood light has been used as a preventive measure to monitor and quantify skin protection at the workplace and to teach workers in high-risk occupations the proper use of protective creams.
    Notes: Zusammenfassung Das durch eine Wood-Lampe emittierte langwellige UV A-Licht (340–450 nm, Max. 365 nm) wird vor allem in der Diagnostik von Dermatosen, die mit einer typischen Fluoreszenz einhergehen (Tinea capitis, Erythrasma, Tinea versicolor, Pseudomonas aeruginosa-Infektionen, Porphyrien und Pigmentveränderungen), eingesetzt. Neben dem Nachweis systemisch verabreichter Medikamente (Tetracyclin) ist die Fluoreszenz unter Wood-Licht durch Zusatz von Fluoreszenzmarkern in der Applikationskontrolle von Topika angewendet worden. Neu ist die Verwendung von Fluoreszenztechniken als Bestandteil präventiver Maßnahmen in der Anwendungskontrolle von Hautschutzpräparaten und in der Schulung hautgefährdeter Beschäftigter.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Hautarzt 49 (1998), S. 453-456 
    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter Lebensqualität ; SF-36 ; Nottingham Health Profile ; Skindex ; DLQI ; Gesundheitsstatus ; Key words Quality of life ; SF-36 ; Nottingham health profile ; Skindex ; DLQI ; Health status
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A judgement on the patient’s quality of life cannot be based solely on the information about the clinical severity of a disease. Very often there is no correlation between these parameters. It is necessary to assess the quality of life by a health status question-naire since non-life threatening diseases common in dermatology influence the quality of life very much. The most frequently used questionnaires are the SF-36 and the Nottingham Health Profile. However, these forms do not evaluate all dermatologic patients adequately. Therefore specific tools such as the DLQI (Dermatology Life Quality Index) and Skindex have been established for dermatology. Further disease-specific questionnaires have been created to mea-sure time related changes in dermatological patients.
    Notes: Zusammenfassung Die Einschätzung der Lebensqualität eines Patienten kann nicht allein aus der klinischen Schwere einer Erkrankung bestimmt werden. Oftmals korrelieren beide Parameter nicht miteinander. Da auch nicht lebensbedrohliche, aber chronische Erkrankungen, wie dies für viele dermatologische Leiden typisch ist, mitunter die Lebensqualität eines Patienten entscheidend beeinträchtigen können, besteht die Notwendigkeit, diese Einschätzung methodisch einwandfrei zu ermitteln. Hierfür gibt es in der gesamten Medizin eingesetzte validierte Fragebögen wie den SF-36 und das Nottinghamer Gesundheitsprofil. Durch diese Instrumente werden jedoch nicht alle dermatologischen Patienten adäquat erfaßt. Daher haben sich in der Dermatologie spezialisierte Instrumente (Dermatology Life Quality Index und Skindex) durchgesetzt. Für Verlaufseinschätzungen dermatologischer Patienten sind auch spezielle Fragebögen zu bestimmten Krankheitsbildern verfügbar.
    Type of Medium: Electronic Resource
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