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  • 1995-1999  (2)
  • Finite elements method  (1)
  • Key words Intensity modulation • Inverse three-dimensional radiotherapy planning • Compensators • MLC • Optimization  (1)
Material
Years
  • 1995-1999  (2)
Year
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 38 (1998), S. 228-234 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Key words Intensity modulation • Inverse three-dimensional radiotherapy planning • Compensators • MLC • Optimization ; Schlüsselwörter Intensitätsmodulation • Inverse dreidimensionale Strahlentherapieplanung • Kompensatoren • MLC • Optimierung
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Eine wesentliche Verbesserung in der konformierenden Strahlentherapie ist mit Hilfe von modulierten Strahlenfeldern zu erreichen. Diese können auch bei herkömmlichen Beschleunigern mittels individueller Metallkompensatoren oder durch neuerdings verfügbare dynamische Multileaf-Kollimatoren (MLC) erzeugt werden. Für die Bestrahlungsplanung ist ein neuartiges Planungsprogramm erforderlich, das die 2 D-Intensitätsmatrizen für jedes Photonenfeld berechnen kann. Am DKFZ wurde ein solches Programm unter dem Namen „KonRad“ (Konformierende Radiotherapie) entwickelt. Es handelt sich hierbei zwar um eine eigenständige Applikation, doch ist diese für den klinischen Einsatz als Ergänzung zu einem schon vorhandenen Planungssystem gedacht. Diese sog. inverse Planung unterscheidet sich von der herkömmlichen 3 D-Planung wesentlich dadurch, daß sie das bisher erforderliche Ausprobieren verschiedener Feldeinstellungen weitgehend vermeidet und dem Strahlentherapeuten die Möglichkeit eröffnet, seine medizinisch orientierten Kriterien wie Solldosis im Zielvolumen, Höchstdosiswerte in den einzelnen Risikoorganen und deren jeweilige Gewichtung unmittelbar vorzugeben. Darüber hinaus gestattet es die sog. DVH-Optimierung, daß insbesondere bei parallel organisierten Organen bewußt teilweise Überdosierungen hingenommen werden, um insgesamt ein besseres Planungsergebnis zu erzielen. Dank einer sehr schnellen Dosisberechnung in Verbindung mit einem rasch konvergierenden Gradientenoptimierungsverfahren und einer intuitiv zu verwendenden Benutzerschnittstelle ist ein flüssiges, interaktives Planen möglich, so daß ein typischer Plan nicht nur auf einer Workstation, sondern ebensogut auf einem PC in wenigen Minuten erstellt werden kann.
    Notes: Summary Substantial improvement in conformal radiotherapy is possible using modulated irradiation fields. Such modulated fields may be generated even with conventional accelerators by means of individual metal compensators or with the recently available dynamic multileaf collimators (MLC). For treatment planning a new kind of planning program is required that can calculate the 2 D-intensity matrices for each photon field. At the German Cancer Research Center (Deutsches Krebsforschungszentrum) such a program has been developed under the name of “KonRad” (Conformal Radiotherapy). Although it is an independent application, it is proposed for clinical usage to supplement a planning system that is already present. So-called inverse planning differs from conventional 3 D planning, as the trial-and-error approach for finding good field parameters is nearly completely avoided. Instead, the radio-oncologist is given the chance directly to specify medically oriented criteria like the prescription dose in the target volume, maximal tolerance dose values for each organ at risk and their weighting factors. In addition, the so-called DVH optimization allows aimed, partial overdosage, especially in parallelly structured organs in order to obtain better overall planning results. Because of very fast dose calculation in connection with rapidly converging gradient optimization and an intuitive user interface, the planning is done in a comfortable and interactive manner. Using a workstation or a PC, a typical plan can be created within a few minutes.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 36 (1996), S. 737-743 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Therapieplanung ; Chemotherapie ; Finite-Elemente-Methode ; Key words Treatment planning ; Chemotherapy ; Finite elements method
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A treatment planning system for stereotactical neurosurgery has been developed. A modular system has been designed which is readily extendable. Different modalities of tomography (CT, MRI) can be correlated and presented simultaneously in transverse, frontal and sagittal reconstructions. The volumes of interest are segmented with respect to the different modalities, and the positions of the catheters are defined. The calculation of dose must be adapted to the physical requirements of the therapy and is designed as an independent process. The calculated data are shown in various presentations. The treatment planning system is applied to intratumoral chemotherapy. The drug is encapsulated in small carriers for prolonged release and injected via catheters directly into the tumor interstitium, bypassing the blood-brain barrier. The dose is calculated using the time-dependent, three-dimensional finite elements method. To achieve homogeneous temporal and spatial drug distribution it is necessary to use a great number of catheters due to the limited diffusion of drug, which is not practical in neurosurgery. Therefore this therapy concept is useful for small volumes only. Interstitial hyperthermia and brachytherapy, in contrast to intratumoral chemotherapy, show successful clinical results.
    Notes: Zusammenfassung In dieser Arbeit wird ein Therapieplanungssystem für stereotaktische Anwendungen in der Neurochirurgie vorgestellt. Das Planungssystem ist als ein modulares, leicht erweiterbares Programmpaket realisiert, mit dem man Tomographieaufnahmen verschiedener Modalitäten (CT, MRT) korreliert und darstellt, Tumor und Risikoorgane segmentiert und Katheterpositionen definiert. Für unterschiedliche Therapieformen wie interstitielle Hyperthermie, intratumorale Chemotherapie oder Brachytherapie sind die Dosisberechnungen als ein eigenständiges Programm konzipiert worden. Die berechneten Ergebnisse werden in verschiedenen Darstellungen präsentiert. Eine Anwendung für das Therapieplanungssystem ist die intratumorale Chemotherapie. Bei dieser Therapie ist der Wirkstoff in Carrier verkapselt und wird über Katheter direkt in das Tumorgewebe appliziert. Die Dosisberechnung erfolgt mit der zeitabhängigen, dreidimensionalen Finite-Elemente-Methode. Die zeitliche und räumliche Darstellung der Wirkstoffverteilung zeigt, daß die intratumorale Chemotherapie aufgrund der großen Zahl an Kathetern nicht bei größeren Tumoren anwendbar ist. Im Gegensatz dazu zeigt die interstitielle Hyperthermie und die Brachytherapie auch bei größeren Tumoren gute klinische Ergebnisse.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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