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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Monatsschrift Kinderheilkunde 147 (1999), S. 1010-1013 
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Meningokokkensepsis ; Purpura fulminans ; Fibrinolyse ; Gewebeplasminogenaktivator ; Key words Meningococcemia ; Purpura fulminans ; Fibrinolysis ; Tissue plasminogen activator
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A case of a 16 years old young man with meningococcemia, septic shock and purpura fulminans is presented. The clinical course was complicated by ischemia of both lower legs and feet as well as both cheeks. After successful restoration of circulation, the lower legs remained ischemic and loss was imminent. Therefore, fibrinolytic therapy with recombinant tissue plasminogen activator (rt-PA) was started: Both lower legs and feet could be preserved. All of the toes of the right foot, however, had to be amputated. Discussion: Fibrinolytic therapy with rt-PA should be considered as a therapeutic option in patients with meningococcemia and purpura fulminans with imminent loss of extremities. Optimal perfusion pressure and control of coagulation seems to be a prerequisite for successful fibrinolytic therapy. Care should be taken to avoid complications, especially intracerebral hemorrhage.
    Notes: Zusammenfassung Berichtet wird über den Krankheitsverlauf eines 16jährigen Jugendlichen, der akut an einer Meningokokkensepsis mit septischem Schock und Purpura fulminans erkrankte. Nach Stabilisierung des Herz-Kreislauf- Systems blieben die Wangen sowie die Unterschenkel und Füße beidseits ischämisch, so daß mit einem Verlust beider Unterschenkel und Füße gerechnet werden mußte. In dieser Situation wurde eine Fibrinolyse mit rekombinantem Gewebeplasminogenaktivator (rt-PA) durchgeführt: Beide Unterschenkel und Füße konnten erhalten werden, jedoch mußten alle Zehen des rechten Fußes amputiert werden. Diskussion: Bei Meningokokkensepsis mit Purpura fulminans erscheint eine Fibrinolyse bei ischämischen Extremitäten sinnvoll. Diese sollte allerdings u.E. erst nach Stabilisierung des Herz-Kreislauf-Systems und der Gerinnung erfolgen, da ansonsten weder der Effekt der Lyse noch mögliche Komplikationen, insbesondere Blutungen in das Zentralnervensystem, richtig erkannt werden können.
    Type of Medium: Electronic Resource
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