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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Nervenarzt 71 (2000), S. 1007-1011 
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Spastizität ; Intrathekale Baclofengabe ; Botulinumtoxin ; Keywords Spasticity ; Intrathecal baclofen ; Botulinumtoxin
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Intrathecal administration of baclofen has proved to be an effective treatment of spasticity related to CNS damage. Especially patients with spinal spasticity due to traumatic spinal cord injury or transverse myelitis showed a dramatic reduction of spasticity and improvement of their Ashworth scores. The results are, however, often disappointing in patients with muscular hypertension of the extensor muscles, which is frequently found in patients with multiple sclerosis or cerebral hypoxia. In the latter, using intrathecal baclofen may be restricted by serious side effects. Botulinumtoxin A is widely used in patients with various forms of dystonia. It has also been studied in spastic disorders, where local injections were valuable in relieving focal spasticity in hemiparetic patients and in infantile cerebral palsy. It is used only cautiously in severe paraspasticity. The case reports of 4 patients with incomplete and complete paraparesis due to spinal cord injury, neurodegenerative pyramidal disorder, and cerebral hypoxia demonstrate that a combination of intrathecal baclofen and botulinumtoxin A can improve clinical benefits and reduce side effects.
    Notes: Zusammenfassung Die intrathekale Dauerapplikation von Baclofen stellt nicht selten bei ausgeprägten spastischen Syndromen die einzig wirksame Therapieform dar. Ein Benefit ist besonders bei Patienten mit spinalem Läsionsort und vordergründiger Beugespastik der Beine zu erwarten, der Effekt ist häufig enttäuschend bei dominierender Streckspastik und bei zerebral bedingten Spastikformen. Darüber hinaus kann der Einsatz durch relevante Nebenwirkungen limitiert sein. Als weitere Therapiealternative ist in den letzten Jahren der Einsatz von Botulinumtoxin propagiert worden, allerdings ergibt sich bei kritischer Wertung eine sinnvolle Indikation, mit Ausnahme der infantilen spastischen Zerebralparese, überwiegend bei umschriebenen distal lokalisierten spastischen Fehlstellungen. An 4 Patientenbeispielen (inkomplettes zervikales Querschnittsyndrom, komplettes thorakales Querschnittsyndrom, Systemdegeneration der Pyramidenbahn und zerebrale Hypoxie) wird demonstriert, dass die Kombination von intrathekaler Baclofenapplikation und lokalem Botulinumtoxin zu einer Optimierung der Behandlung unter pflegerischen aber auch funktionellen Aspekten und zu einer Ausweitung der Indikation führen kann, die destruierende operative Eingriffe vermeiden hilft. Durch Dosiseinsparungen sinkt die Nebenwirkungsrate erheblich.
    Type of Medium: Electronic Resource
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