Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Unfallchirurg 103 (2000), S. 428-436 
    ISSN: 1433-044X
    Keywords: Schlüsselwörter Distale Femurfrakturen ; Winkelstabile Osteosynthese ; LISS ; Retrograder Oberschenkelmarknagel ; Minimal-invasive Chirurgie ; Keywords Femoral facture distal ; Intramedullary osteosynthesis ; plate fixation ; LISS ; Retrograde ; Minimally invasive surgery
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Supracondylar femoral fractures still present a challenge to the treating surgeon. The incidence of delayed and non-unions is reduced due to the minimally invasive plating techniques, but establishing a correct axis and good function is still a problem. During the last few years new implants have been developed to allow less difficult operative techniques in minimally invasive surgery. The Less Invasive Stabilization System (LISS) is a percutaneous plating system with monocortical self-drilling screws. The screws are inserted with an aiming guide and form a stable angle with the plate. The distal femoral nail allows placement of a spiral blade in the nail, thereby enhancing the interlocking stability.
    Notes: Zusammenfassung Die Technik der operativen Stabilisierung am distalen Femur hat sich in den letzten Jahren gewandelt. Durch diesen Wandel hat die Zahl der Frakturheilungsstörungen und der zur Heilung notwendigen Knochentransplantationen drastisch abgenommen. Nachdem die Entwicklung minimal-invasiver Operationstechniken mit gedeckter Plattenplatzierung die anatomische Reposition im Schaftbereich abgelöst hat, und die Rekonstruktion des Gelenkbereichs über eine Arthrotomie deutlich vereinfacht wurde, verblieben als Probleme die Operationstechnik und das Implantat. Hier haben sich in den letzten Jahren neue Möglichkeiten eröffnet. Mit dem “less invasive stabilization system” (LISS) ist die perkutane Plattenosteosynthese in der Operationstechnik wesentlich vereinfacht. Monokortikale, selbstschneidende Schrauben werden mit Hilfe eines Zielbügels über Stichinzisionen eingebracht. Die winkelstabile Verankerung dieser Schrauben erfolgt über ein Gewinde in der Platte. Der distale Femurnagel erlaubt bei extraartikulären Frakturen und gering dislozierten intraartikulären Frakturen eine intramedulläre Stabilisierung. Der im Kondylenmassiv schlechte Halt der Verriegelungsbolzen wurde mit der Spiralklingenverriegelung verbessert. Auch mit den erweiterten Möglichkeiten der Operationstechnik und Implantate verbleibt besonders bei den intraartikulären Trümmerfrakturen bei einem hohen Anteil der Patienten ein funktionelles Defizit. Bei den älteren Patienten mit hochgradiger Osteoporose stellt die Verbindung von Implantat und Knochen ein Problem dar. Die LISS ist hier eine gute Möglichkeit einer Verbundosteosynthese auszuweichen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Trauma und Berufskrankheit 1 (1999), S. 392-397 
    ISSN: 1436-6274
    Keywords: Schlüsselwörter Distale Femurfraktur ; Minimalinvasive Therapie ; LISS ; Ergebnisse ; Key words Distal femur fracture ; Minimally invasive therapy ; LISS ; Results
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: In a prospective, nonrandomized study conducted between February 1997 and September 1998, 29 displaced fractures of the distal femur were stabilized with an angularly stable interlocking plate system (less invasive stabilization system, or LISS) designed for minimally invasive placement. The LISS System consists of an anatomically configured plate contoured to fit percutaneously onto the lateral femoral condyles with monocortical screws which anchor into the plate , thus building an angularly stable construct. Using the AO fracture classification system, 33 group C3 fractures and 32 C2 fractures with intra-articular displacement were fixated via a transarticular approach with a lateral parapatellar arthrotomy of the knee joint and percutaneous placement of the shaft screws, while 33 group A fractures and 32 C2 and B1 fractures with no intra-articular dislocation were treated via a lateral stab incision and placement of the LISS laterally on the femoral shaft under the vastus lateralis muscle. Twenty-nine fracture cases were included in the follow-up studies. The average patient age was 54 years (range 20–92) and mean duration of follow-up was 6 months (range 1.5–16). The mean injury severity score (ISS) was 14.1 (range 9–27). Twenty-six fractures were located at the distal segment of the femur (localization 33) and further subdivided into 13 group C3, four group C2, eight type A fractures, and one type B fracture. An additional three fractures were located at the distal shaft (localization 32) and classified as subgroup B1.3. Eight fractures were open (5 type I, 2 type II, 1 type IIIB3). Mean operative time was 131 minutes (range 40–¶300). Mean image intensifier time was 142 seconds (range 31–402). Postoperative complications included one case with heterotopic ossification (HO) limiting knee motion, one of deep venal thrombosis with pulmonary embolism, and three cases of deep infection (one type IIIB open, one arterial injury, and one type II open). Implant-related complications included two cases of screw pullout in the proximal plate during the first 2 months postinjury. These cases were treated by screw exchange. In a 37-year-old female with an increased antetorsion angle of 32° (internal rotation deformity) in both femurs postoperatively, rotational correction was performed. Length of time to fracture healing averaged 3.1 months (range 2.5–4.5) in 23 cases. Length of time to full weight-bearing averaged 3 months (range 1.5–5). At the latest review of 15 cases with an average of 3 months’ follow-up, knee flexion averaged 121° (min. 20°, max. 140°). Thirteen cases displayed knee flexion of less than 120°, three of which had less than 90°. At follow-up, an extension lag of 10° was noted in two cases. The Lysholm score could be applied to nine patients and showed a mean of 67.5 points (range 48–92), and the Neer scores averaged 69.8 points (range 49–88) (one failure, three unsatisfactory, four satisfactory, and one excellent). The remaining cases were still undergoing follow-up evaluation at the time of writing. The correct use of LISS for distal femoral fractures leads to uneventful bony healing without the additional morbidity of bone grafts. However, due to demanding surgical technique in this region, special care must be taken to restore correct axial alignment.
    Notes: In einer prospektiven, nicht randomisierten Studie wurden zwischen Februar 1997 und September 1998 29 frische distale Femurfrakturen mit dem winkelstabilen, minimalinvasiv eingebrachten System LISS (less invasive stabilization system) versorgt. Das Prinzip des LISS ist ein perkutan eingebrachtes Implantat, das anatomisch nach dem rechten und linken lateralen Femurkondylus geformt ist. LISS wird mit winkelstabilen, monokortikalen Schrauben verankert. In dieser Studie wurden 33C3- und 33C2-Frakturen mit intraartikulärer Dislokation über einen transartikulären Zugang mit lateraler parapatellarer Arthrotomie versorgt, während bei den 33A-Frakturen, 33C2- und 32B1-Frakturen ohne intraartikuläre Dislokation ein lateraler Zugang gewählt wurde. In die Nachuntersuchung wurden 29 Frakturen eingeschlossen. Das Durchschnittsalter der Patienten war 54 Jahre (20–92 Jahre). Die durchschnittliche Nachuntersuchungszeit betrug 6 Monate (1,5–16 Monate) und der durchschnittliche ISS 14,1 (9–27). Offen waren 8 Frakturen (5mal Typ I, 2mal Typ II, 1mal Typ IIIB nach Gustilo). Die durchschnittliche Operationszeit lag bei 131 min (40–300 min). Die durchschnittliche Bildwandlerzeit betrug 142 s (31–402 s). Postoperativ kam es in 1 Fall zu heterotopen Ossifikationen mit Einschränkung der Kniegelenkbeweglichkeit, in 1 Fall zu einer tiefen Beinvenenthrombose mit Lungenembolie und in 3 Fällen zu tiefen Infekten, davon 2mal als Folge offener Frakturen. In 2 Fällen kam es zu Schraubenausrissen im proximalen Plattenbereich innerhalb der ersten 2 Monate. In 1 Fall war eine Rotationsdifferenz beider Femora von 32° zu sehen. Die Zeit bis zur knöchernen Durchbauung betrug durchschnittlich 3,1 Monate (2,5–4,5 Monate), die Zeit bis zur Vollbelastung 3 Monate (1,5–5 Monate). Die Kniegelenkbeweglichkeit war in 15 Fällen, mit einer Nachuntersuchungszeit von mehr als 3 Monaten, 121° (Minimum 20°, Maximum 140°). Der Lysholm-Score konnte für 9 Patienten ermittelt werden und ergab im Durchschnitt 67,5 Punkte (48–92 Punkte), der Neer-Score 69,8 Punkte (49–88 Punkte). Die Anwendung des LISS ermöglicht eine komplikationslose Ausheilung ohne Notwendigkeit der Knochentransplantation. Besonderes Augenmerk muß auf eine achsengerechte Reposition gelegt werden, da diese am distalen Femur schwierig ist.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...